AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Jeg vurderer selge boligen og kjøpe noe nytt i løpet av få år. Alt av elektrisk, snekring og VVS arbeids er gjort av fagfolk som vennetjenester. Det er min eks som har gjort alt det elektriske siden han er elingenlør. Snekring ble gjort av en kamerat av min eks. VVS er også en kamerat av min eks. Siden jeg og eksen ikke har noe kontakt idag, så har jeg ikke mulighet til å be han om tilstandsrapport på det elektriske. Samme med snekker og VVS. Kan jeg få en elektriker og VVS firma til å gå over og evt gi med tilstandsrapport? Det er per idag ikke noe feil med noe som helst, men for at en evt kjøper skal føle seg trygg så er det vel greit med tilstandsrapport fra fagfolk? Anonymkode: 76507...51c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 Du kan bestille en utvidet el-sjekk Plukker de fra hverandre det meste og gir en tilstandsrapport El ingeniør er gjerne ikke riktig kompetanse på en el installasjon .Da trenger man fagbrev og el installatør som faglig ansvarlig (elektrikerens svar på mester prøven) . Anonymkode: d833d...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Når du sier Tilstandsrapport, mener du da egentlig samsvarserklæring ? Det er du får av de som utfører el-arbeider, ikke en tilstandsrapport. Tilstandsrapport er noe som utføres av en uavhengig tredjepart, gjerne i forbindelse med salg av bolig. En tilstandsrapport kan gi anmerkning på manglende samsvarserklæring . En el-installatør har lov til å utføre og skrive samsvarserklæring for arbeid på egen bolig, men jeg tror ikke du kan gjøre det som elektroingeniør. Det høres egentlig ikke ut som arbeidet er utført av fagfolk og da kan du heller ikke få dokumentasjon på det. Det er heller ikke fritt fram for å skrive samsvarserklæring om man har gjort en vennetjeneste. Som innlegget over sier kan du få utført en elsjekk/el-kontroll, men det vil aldri kunne erstatte en samsvarserklæring . Den eneste måten å få det på vil nok være å få elektrikerarbeidene gjort på nytt. For VVS aner jeg ikke hva dokumentasjonskravene er. Anonymkode: fd914...84b 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Vennetjeneste = svart arbeid. Nå får du betale prisen for det, nemlig at det blir trøbbel ved salg. Anonymkode: dfbce...8d4 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 Når du ikke har kvittering på arbeidet har du heller ingen å reklamere til dersom det blir skader i ettertid. Tipper forsikringen ikke dekker det heller. Så når du ikke har betalt fagfolk for det (med skatt og alt) er det dessverre verdiløst og en stor risiko for potensielle kjøpere. Anonymkode: 39165...955 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Jeg føler meg ikke mye mer trygg om jeg får en tilstandsrapport, jeg føler meg bare trygg om det er en samsvarserklæring. For meg er det viktig med en bekreftelse på at elektrisk og vvs er utført av fagfolk. Anonymkode: e1b56...135
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Maskinfører skrev (1 time siden): Gammelt er dette huset da ? 28 år. Har bodd her siden huset var nytt. Er forøvrig samsvarserklæring jeg mener, ikke tilstandsrapport. Anonymkode: 76507...51c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du ikke har kvittering på arbeidet har du heller ingen å reklamere til dersom det blir skader i ettertid. Tipper forsikringen ikke dekker det heller. Så når du ikke har betalt fagfolk for det (med skatt og alt) er det dessverre verdiløst og en stor risiko for potensielle kjøpere. Anonymkode: 39165...955 Er ingen større fare for feil ved el-anlegg ved vennestjenster kontra betale dyrt til firma. Problemet er bare at min eks neppe vil skrive samsvarserklæring for alt det elektriske nå. Anonymkode: 76507...51c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er ingen større fare for feil ved el-anlegg ved vennestjenster kontra betale dyrt til firma. Problemet er bare at min eks neppe vil skrive samsvarserklæring for alt det elektriske nå. Anonymkode: 76507...51c Hadde du stolt på det som kjøper selv? Anonymkode: 39165...955
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 Du burde hatt elektriker innom for å 'godkjenne' jobben som ble gjort den gang, men du kan ta kontakt med de nå og be om å få en sjekk av anlegget og dermd få en erklæring fra de. Anonymkode: 69c91...8af 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 Få elektrikker/elkontrollør til å gå over og sjekke med termografi, for å avdekke om det er varmgang noe sted. Varmtvannsberedere er en god gjenganger som kontrollørene til stadighet finner svakheter med. Men det er også mange andre punkter som bør sjekkes for å vite at det ikke er noe feil. VVS er mer at det ikke er noen lekkasjer å se, er det rørirør skulle det være greit Anonymkode: 94bc0...15c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Du snakker om og selge om få år. Det som er gjort for flere år siden er jo ikke relevant må få då andre til å gå over alt og få det godkjent. Det er derfor det alltid er viktig å få papirer på elektrisk og rørlegger når jobben er gjort. Nytter ikke i etterkant og si det er proffe som har gjort når det ikke er gjort via firma. Mange som har gått på den smellen. En kollega av meg hadde brann i taket etter feilmontert spotter, huset ble totalskadd. Ingen bevis på fagmann hadde gjort det. Tviler på at de som gjorde jobben hos deg vil signere da det fremkommer at det er svart arbeid. Anonymkode: 30abd...422
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ingen større fare for feil ved el-anlegg ved vennestjenster kontra betale dyrt til firma. Problemet er bare at min eks neppe vil skrive samsvarserklæring for alt det elektriske nå. Anonymkode: 76507...51c Kan du dokumentere at det ikke er større fare? Kan du dokumentere at vennen som har utført arbeidet har tilstrekkelig kunnskap? Så lenge du ikke kan dokumentere at arbeidet er utført av fagfolk, så er det pr definisjon ufagmessig utført, og det vil kunne ha innvirkning på forsikring. En kjøper vil jo ikke kunne stole på at det er utført av en faglært elektriker, snekker andersen eller postman pat... Det trenger ikke være større risiko for at det er noe feil, men jeg som kjøper vil vite om det er elektriker eller postmann som har kobla ledninger, og om det er rørlegger eller taxisjåfør som har lagt rør... Ville du kjøpt en bil hvor selger ikke ga deg servicebok men lovet på tro og ære at bilen har fått god service av en hemmelig venn? Anonymkode: e1b56...135
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 Trodde ikke elektrikere skrev samsvarserklæringer på arbeid som ikke er utført av dem selv? Anonymkode: d4409...0e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 I praksis så forventer vel ingen at arbeid gjort før 1999(?) skal være dokumentert. Jeg hadde et hus hvor det var gjort arbeider i 2005 uten dokumentasjon (før jeg eide det) og da skriver man det. Det går helt greit. Det at du har bodd der siden huset var nytt er en utfordring. Det betyr at alt som har skjedd med det er ditt ansvar og noe du bør vite. Merk at en elsikkerhetskontroll er ganske overfladisk og ikke det samme som at noen går god for kvaliteten. Såvidt jeg forstår er elektrikere forsikret sånn at når de jobber på anlegget så er de dekket for ansvar hvis det de har gjort fører til brann. Ingen vil påta seg et slikt ansvar for en 20 år gammel jobb gjort av ufaglært. Elektro-ingeniør gir deg i seg selv ikke rett til å installere elektro. Antagelig kan han regne på strøm bedre enn installatøren, men det er ikke sikkert at han kjenner alle praktiske forhold, og el installatører beskytter feltet sitt litt som heismontører i sin tid. Anonymkode: e06a3...83a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 Gi noe som varer..... gi faen!! Selg kåken og skriv i egenerklæring at dette er gjort privat! Ærlighet varer lengst hilsen en elektriker Anonymkode: fd608...134 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Skrevet 18. februar 2024 Skal du selge selv, uten megler involvert? Egenerklærings rapport heter det. Anonymkode: 71a60...2f1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #19 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Trodde ikke elektrikere skrev samsvarserklæringer på arbeid som ikke er utført av dem selv? Anonymkode: d4409...0e4 Det gjør de heller ikke. Ingen fagfolk med vett i behold vil juridisk ta på seg ansvar for hva ukjente har gjort ved å forfalske dokumentasjon. Anonymkode: e1b56...135
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 28 år. Har bodd her siden huset var nytt. Er forøvrig samsvarserklæring jeg mener, ikke tilstandsrapport. Anonymkode: 76507...51c 1996 ja 😀 var ikke så opptatt av dokumentasjon på den tiden der samsvarserklæring ja det skal vel være ett sted ? Her er mitt skap fra 1978 tror ikke det finnes noe der heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå