AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Hei. Arvet er hus, det viser seg at huset ble bygd i 2000, og at det ikke er ferdigattest på huset. Det har vært i bruk i over 20år. hvordan er dette mulig? Hvem har ansvaret? Jeg vet hvem som var bygg ansvarlig, har vært i kontakt med selskapet 1 gang, men der er det 0 respons nå, etter en samtale. Har ringt, sendt melding, i over 2mnd nå, uten å få svar. Dette virker for meg veldig rart. Hva gjør jeg? Anonymkode: 53304...e97 1
Maskinfører Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Du må kontakte bygningsrådet i kommunen er det betalt kommunale avgifter evt eiendomsskatt så er det nok i orden 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Du må kontakte bygningsrådet i kommunen er det betalt kommunale avgifter evt eiendomsskatt så er det nok i orden Har vært i kommunen det gjelder, det er betalt kommunale avgifter. Men at det har skjedd en "glipp" for det finnes ingen ferdigattest. Kommunen sier jeg må snakke med bygg ansvarlig, men dette firmaet svarer ikke på tlf, eller noe. Etter 1 samtale, for over 2 mnd siden. Kuttet dei kontakt og tar ikke tlf lenger. Anonymkode: 53304...e97 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 Var mye slappere dette med ferdigattest tidligere. Mange eldre hus som ikke har slikt. Anonymkode: 8092e...0f6 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var mye slappere dette med ferdigattest tidligere. Mange eldre hus som ikke har slikt. Anonymkode: 8092e...0f6 Det har jeg skjønt og, men det er eldre hus igjen. Dette var nytt i 2000. Og da har jeg forstått at det skal være ferdigattest. Noe som ikke finnes. Anonymkode: 53304...e97 1
Maskinfører Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har vært i kommunen det gjelder, det er betalt kommunale avgifter. Men at det har skjedd en "glipp" for det finnes ingen ferdigattest. Kommunen sier jeg må snakke med bygg ansvarlig, men dette firmaet svarer ikke på tlf, eller noe. Etter 1 samtale, for over 2 mnd siden. Kuttet dei kontakt og tar ikke tlf lenger. Anonymkode: 53304...e97 Det skal finnes en ferdigattest ett sted denne blir utstedt av kommunen når huset er ferdig og klar til innflytning offentlig dokumenthåndtering av vært under en hver kritikk tidligere men nå har man begynt og digitalisere så det blir bedre men synes det er rart at noen kan ha bodd der i 20 år uten attest da har de bodd der ulovlig noe som er rart at kommunen har krevd avgifter nei attesten må ligge ett sted feks i Færder kommune har det vært mye rot mange som må ha rivd mens de selv påstår at de fikk tillatelse hvor er dokumenter fra 1950-1960-1970 tallet hen i 2024 ? sikkert hivd etter opprydning på mange offentlige kontorer Da bør du sjekke ut denne også finne fram så mye dokumentasjon du bare kan https://www.dibk.no/globalassets/blanketter_utfyllbare/alle-blanketter/5167-soknad-om-ferdigattest-2020.pdf Fristen for å utstede ferdigattest er tre uker etter at kommunen har mottatt søknaden sammen med nødvendig dokumentasjon som viser at tiltaket er utført i samsvar med tillatelsen og bestemmelser i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Bygget kan tas i bruk dersom treukers-fristen overskrides.26. apr. 2022 Hvordan få tak i ferdigattest? Slik går du fram: Når det du bygger er helt ferdig, må du søke kommunen om en ferdigattest. Du kan bruke blankett "5167 Søknad om ferdigattest". Du må vente 3 uker fra du sender inn søknad om ferdigattest til du kan ta i bruk det du har bygget. 24. mars 2017
Amistad Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 les her https://www.eiendomsadvokater.no/plan-og-bygningsrett/uriktig-eller-manglende-ferdigattest/ frem til 98 finnes ikke ferdig attest. kan huset være et par år eldre enn oo ? er muligheter for at dette blir kostbart for deg. Mulig noe ugler i mosen siden firmaet ikke vil snakke med deg noe mer. Kanskje verd å ta en samtale med en advokat for å ikke gå rundt grøten og igjennom flere ledd. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 De har vell fått en midlertidig brukstillattelse og ikke gjort noe videre med det. Du kan gå inn på kommunens nettside og søke om ferdigattest. Kun på bygg før 1998 det ikke går:) Anonymkode: 7cb13...d5c 1
Maskinfører Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 Amistad skrev (2 minutter siden): les her https://www.eiendomsadvokater.no/plan-og-bygningsrett/uriktig-eller-manglende-ferdigattest/ frem til 98 finnes ikke ferdig attest. kan huset være et par år eldre enn oo ? er muligheter for at dette blir kostbart for deg. Mulig noe ugler i mosen siden firmaet ikke vil snakke med deg noe mer. Kanskje verd å ta en samtale med en advokat for å ikke gå rundt grøten og igjennom flere ledd. Huset mitt fra 1978 har Ferdigattest Ferdigattest nevnes også i Norske Byggeklosser fra 1972
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 Er mange som bor i hus uten ferdigattest, det er ikke unormalt. Men det er ikke riktig da en ellers bor ulovlig. En kan søke om ferdigattest for bygg etter 1998 så år 2000 er innenfor. Ja det er ferdigattest før 1998, men kommunen i dag sender ikke ut nye ferdigattester for bygg som er bygget før 1998. Den som har ansvar er grunneier selv og grunneier må be ansvarlig søker som hadde ansvaret for igangsetting av bygget om å søke om ferdigattest. Dette skjer ikke automatisk fra kommunen, kommunen kan kreve det men det er ikke alltid det skjer. Du kan be en annen ansvarlig søker om å søke for deg om den opprinnelige søkeren ikke kan/ønsker. Tidligere dokumenter (som vedtak om igangsetting o.l) som kan hjelpe i søknaden har kommunen, så det kan du be om å få kopi for. Hilsen en som jobber med plan og byggesak Anonymkode: 42d2d...925
Maskinfører Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 Her er det også lignende problematikk bygget var 55 år gammelt når vedkommende ble tvunget av kommunen om å sende byggesøknad på nytt https://byggebolig.no/lov-og-rett/uthus-fra-1960-som-ikke-er-byggesokt-hva-gjor-vi
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Takk for mange svar, kommunen finner ingenting i sine arkiver og ber meg snakke med bygg ansvarlig. Desverre vil ikke dette firmaet snakke. Jeg vil selge boligen, men megler sier det kan være problematisk pga ingen ferdigattest. Jeg står fast. Vet ikke hva eller hvordan jeg skal gå videre med det. Huset var ferdig bygd i 2000 og har vært i bruk fram til vinteren 2023. Det er betalt eiendomsskatt og kommunale avgifter. Anonymkode: 53304...e97 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for mange svar, kommunen finner ingenting i sine arkiver og ber meg snakke med bygg ansvarlig. Desverre vil ikke dette firmaet snakke. Jeg vil selge boligen, men megler sier det kan være problematisk pga ingen ferdigattest. Jeg står fast. Vet ikke hva eller hvordan jeg skal gå videre med det. Huset var ferdig bygd i 2000 og har vært i bruk fram til vinteren 2023. Det er betalt eiendomsskatt og kommunale avgifter. Anonymkode: 53304...e97 Har du spurt hva du må betale firmaet for å få de til å søke om ferdigattest? Evt gjort det klart for firmaet at du betaler for kostnadene med søknaden? Anonymkode: ea184...328
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for mange svar, kommunen finner ingenting i sine arkiver og ber meg snakke med bygg ansvarlig. Desverre vil ikke dette firmaet snakke. Jeg vil selge boligen, men megler sier det kan være problematisk pga ingen ferdigattest. Jeg står fast. Vet ikke hva eller hvordan jeg skal gå videre med det. Huset var ferdig bygd i 2000 og har vært i bruk fram til vinteren 2023. Det er betalt eiendomsskatt og kommunale avgifter. Anonymkode: 53304...e97 Har du spurt hva du må betale firmaet for å få de til å søke om ferdigattest? Evt gjort det klart for firmaet at du betaler for kostnadene med søknaden? Anonymkode: ea184...328
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 Evt kan du ta kontakt med kommunene å få opplyst om hvem som var ansvarlig søker, det er ikke sikkert det er det samme firmaet som bygget huset. Anonymkode: ea184...328
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for mange svar, kommunen finner ingenting i sine arkiver og ber meg snakke med bygg ansvarlig. Desverre vil ikke dette firmaet snakke. Jeg vil selge boligen, men megler sier det kan være problematisk pga ingen ferdigattest. Jeg står fast. Vet ikke hva eller hvordan jeg skal gå videre med det. Huset var ferdig bygd i 2000 og har vært i bruk fram til vinteren 2023. Det er betalt eiendomsskatt og kommunale avgifter. Anonymkode: 53304...e97 Men i et av svarene du har fått sies det: Du kan be en annen ansvarlig søker om å søke for deg om den opprinnelige søkeren ikke kan/ønsker. kan du prøve det? Anonymkode: 67302...b48
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du spurt hva du må betale firmaet for å få de til å søke om ferdigattest? Evt gjort det klart for firmaet at du betaler for kostnadene med søknaden? Anonymkode: ea184...328 Hei, nei vi har ikke kommen så langt, har bare snakket med firmaet 1 gang, da fikk jeg beskjed fra firmaet at dei skulle sjekke opp i saken. Har ringt nesten daglig i flere mnd nå, får ikke tak i dei lenger. Anonymkode: 53304...e97
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #19 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men i et av svarene du har fått sies det: Du kan be en annen ansvarlig søker om å søke for deg om den opprinnelige søkeren ikke kan/ønsker. kan du prøve det? Anonymkode: 67302...b48 Ja, men hvem da? Hvem er ansvarlig? Anonymkode: 53304...e97
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Takk for mange svar, kommunen finner ingenting i sine arkiver og ber meg snakke med bygg ansvarlig. Desverre vil ikke dette firmaet snakke. Jeg vil selge boligen, men megler sier det kan være problematisk pga ingen ferdigattest. Jeg står fast. Vet ikke hva eller hvordan jeg skal gå videre med det. Huset var ferdig bygd i 2000 og har vært i bruk fram til vinteren 2023. Det er betalt eiendomsskatt og kommunale avgifter. Anonymkode: 53304...e97 Du kan sende inn søknad som ansvarlig bygger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå