Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt i ny jobb hvor det er hjemmekontor "etter avtale". Men kulturen er at få har hjemmekontor, og da sporadisk kanskje 1-2 ganger i måneden.

Min stilling skiller seg en del fra de andre. Der de andre er mye ute (både i møte og faktisk fysisk ute), så har jeg konsentrasjonsarbeid ved pulten min

Vi har åpent landskap, og ganske få vinduer på kontoret, og jeg har merket det har vær tungt å sitte der hver dag i vinter. I perioder få jeg ikke konsentrert meg så godt som jeg ønsker heller. I min forrige jobb var jeg hjemme 1-2 ganger i uka. 

Jeg ønsker å snakke med sjefen min og legge frem at jeg har behov for mer hjemmekontor, gjerne 1 dag fast i uka. Men jeg er redd det ikke er så ønskelig, da det rett og slett ikke er så vanlig hos oss. Noen som har forslag til hvordan jeg kan gå frem? Jeg tror helt ærlig at jeg bli mer produktiv og jeg vet at jeg vil bli mindre sliten av å få en avveksling.

Anonymkode: 47f1f...268

Skrevet

jeg har fast hjemmekontor og har hatt i 8 år ca. Ville aldri kunne gå tilbake til kontorjobb fysisk sammen med andre.

Bruk som argument at du jobber bedre og er mer effektiv ved å ha færre rundt deg/sitte hjemme, samme med inneklima . Er mer forstyrrende med kontorlandskap, 

Anonymkode: de895...53e

• Liker 4
Skrevet

Så effektive som folk mener de er på hjemmekontor - altså man trenger ikke jobbe 8 timer når man kan jobbe 4 vettu - så går det mot robotifisering. Trenger ikke mennesker som kan kaste bort tid på hjemmekontor når roboter kan gjøre jobben.

Anonymkode: 78765...f28

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så effektive som folk mener de er på hjemmekontor - altså man trenger ikke jobbe 8 timer når man kan jobbe 4 vettu - så går det mot robotifisering. Trenger ikke mennesker som kan kaste bort tid på hjemmekontor når roboter kan gjøre jobben.

Snakk for deg selv. Jeg jobbet hjemme under korona, byttet jobb, og jobber mye hjemme igjen. Står opp klokka 7, sminker meg, tar på meg ordentlig klær, og jobber like mye (om ikke mer) som på jobb. Bruker tida jeg ville reist til og fra jobb til å trene i stedet. 

Endret av katties
  • Liker 4
Skrevet

ingen vanskeligheter med å finne argumenter for det vel - i og med at du har konsentrasjonsarbeid, og dere har kontorlandskap. 

Det har vi også, og det er en del kniving innimellom fordi noen babler og andre trenger ro. Er vel mye bedre om de som trenger ro setter seg på hjemmekontor 

Anonymkode: 3afad...16c

• Liker 3
Skrevet

Du har jo argumentene klare? Vi har lov med hjemmekontor 2 dager i uka uten begrunnelse, og når jeg har konsentrasjonsarbeid er det helt grusomt å sitte i landskap. Skal man tvinge medarbeidere inn i landskap må man være mer fleksibel med hjemmekontor er nå min mening. Jeg bruker minst fire ganger så lang tid på konsentrasjonsarbeid hvis jeg må være på jobb, for jeg blir avbrutt hele tiden. 

Anonymkode: 57cdc...4ec

Skrevet

I min forrige jobb var det hjemmekontor etter avtale. Jeg skrev skriftlig søknad om hjemmekontor to dager per uke. Fikk innvilget.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har begynt i ny jobb hvor det er hjemmekontor "etter avtale". Men kulturen er at få har hjemmekontor, og da sporadisk kanskje 1-2 ganger i måneden.

Min stilling skiller seg en del fra de andre. Der de andre er mye ute (både i møte og faktisk fysisk ute), så har jeg konsentrasjonsarbeid ved pulten min

Vi har åpent landskap, og ganske få vinduer på kontoret, og jeg har merket det har vær tungt å sitte der hver dag i vinter. I perioder få jeg ikke konsentrert meg så godt som jeg ønsker heller. I min forrige jobb var jeg hjemme 1-2 ganger i uka. 

Jeg ønsker å snakke med sjefen min og legge frem at jeg har behov for mer hjemmekontor, gjerne 1 dag fast i uka. Men jeg er redd det ikke er så ønskelig, da det rett og slett ikke er så vanlig hos oss. Noen som har forslag til hvordan jeg kan gå frem? Jeg tror helt ærlig at jeg bli mer produktiv og jeg vet at jeg vil bli mindre sliten av å få en avveksling.

Anonymkode: 47f1f...268

Du har å innfinne deg i hva arbeidsgiver ønsker. Hvorfor tok du denne jobben npr du viste at det ikke var fast hjemmekontor? Høres ut som du har en slapp arbeidsmoral!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hjemmekontor 5 dager i uka fordi sjefen la merke til at de fleste på arbeidsplassen min er mer effektive hjemmefra og de droppet kravet om å møte opp på kontoret. Det beste er jo selvfølgelig at jeg kan sitte og spille og runke midt i arbeidstiden, hehe. ;) 

Anonymkode: 65f75...1aa

Skrevet
Just now, Tobias001 said:

Du har å innfinne deg i hva arbeidsgiver ønsker. Hvorfor tok du denne jobben npr du viste at det ikke var fast hjemmekontor? Høres ut som du har en slapp arbeidsmoral!

Er vel ikke noe i veien for å endre arbeidskulturen for det bedre? 
Er enig at hvis arbeidsgiver er uvikelig på dette så ville jeg som arbeidstaker sett etter annen jobb. En arbeidsgiver som ikke lytter til saklige argumenter for å bedre arbeidstakers trivsel på jobb er ikke verdt å jobbe for. 

• Liker 1
Skrevet

Du er ny i jobben. Jeg ville dratt på kontoret i begynnelsen for å bli skikkelig kjent med arbeidsgiver og kolleger. Det er en fordel å kjenne de du jobber med, både fordi det er lavere terskel for å ta kontakt og du også kan spørre om hjelp. 

Jeg vet ikke om du har relevant erfaring, men når du har litt fartstid, leverer godt og er kjent på arbeidsplassen ville jeg spurt sjefen om det var mulig med mer hjemmekontor. F.eks når du har vært der i 6 måneder. 

Anonymkode: 4d0dc...f98

• Liker 4
Skrevet

Send epost til din leder hvor du viser til at man kan ha hjemmekontor etter avtale, og at du ønsker å avtale hjemmekontor fast x antall dager i uka, og hvilke dager. Så lister du opp årsakene til dette, som du skriver her.

Konsentrasjonsarbeid er ikke optimalt i landskapet

Lite vinduer og dagslys

Lite fysiske møter med kollegaer og kunder 

Anonymkode: 7436f...7d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, drohatha said:

Er vel ikke noe i veien for å endre arbeidskulturen for det bedre? 
Er enig at hvis arbeidsgiver er uvikelig på dette så ville jeg som arbeidstaker sett etter annen jobb. En arbeidsgiver som ikke lytter til saklige argumenter for å bedre arbeidstakers trivsel på jobb er ikke verdt å jobbe for. 

Jeg er selv arbeidsgiver, og en arbeidstaker har skjeldent rett! De syter og syter, krever mere lønn og er late! Slik har dagens arbeidsmoral blitt!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det beste er jo selvfølgelig at jeg kan sitte og spille og runke midt i arbeidstiden, hehe. ;) 

Anonymkode: 65f75...1aa

Ja, det forundrer meg ikke at man ønsker hjemmekontor

• Liker 1
Skrevet
Just now, Tobias001 said:

Jeg er selv arbeidsgiver, og en arbeidstaker har skjeldent rett! De syter og syter, krever mere lønn og er late! Slik har dagens arbeidsmoral blitt!

sjeldent * 
At det er noen sorte får blant arbeidstokken er vel ikke uvanlig, men kan virkelig ikke si meg enig i at det stemmer på generell basis det du skriver her. Så hvis det er et stort problem hos deg så ville jeg startet med å ta en titt på hva du kan gjøre bedre. 

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, drohatha said:

sjeldent * 
At det er noen sorte får blant arbeidstokken er vel ikke uvanlig, men kan virkelig ikke si meg enig i at det stemmer på generell basis det du skriver her. Så hvis det er et stort problem hos deg så ville jeg startet med å ta en titt på hva du kan gjøre bedre. 

Jeg gjør alt perfekt! Vi har bygget opp med ett solit hierarki hvor man tydelig viser hvem som er sjefen og hvem som er i bunn på gulvet. Dette fungerer meget bra, men mange på gulvet viser en dårlig og umoralsk holdning!

Skrevet

Jeg vet ikke hvor ny du er, men jeg ville gitt det litt tid hvor du både blir kjent med dine kolleger og de deg, og ikke minst hvor du leverer og viser deg som en pålitelig og dyktig ansatt. Å få mer hjemmekontor enn snittet krever gjerne litt tillit, og den må du bygge opp først. Vær en stjerneansatt, som alltid gir det lille ekstra og er til å stole på. Noen arbeidsgivere er redde for hjemmekontor mest fordi de frykter nedsatt produktivitet og at folk sluntrer unna. 

I tillegg er det kjedelig om den nye er mye hjemme og de andre ikke får blitt godt kjent, om du jobber med å levere til dem så må de vite hvem du er, hva du gjør og ha lav terskel for å kontakte deg selv på hjemmekontoret.

Noen arbeidsgivere er også veldig opptatt av det sosiale, og å ha et "levende" kontor. Et argument er også gjerne at da får man med seg mer av det som skjer i gangene, i praten over lunsj, når man treffer på og prater med folk man ikke har møter med. Om dere har slack eller lignende så vær aktiv i gruppene..

Ellers så har du jo argumentene klare, det du skriver gir jo mening. En arbeidsgiver vil jo også at de ansatte skal trives, og noen ganger vil jo noen dager på hjemmekontor gjøre at en ansatt leverer bedre også. Så fokuser på dette.

Merk at om det er kommunisert at man ønsker de fleste er på kontoret, så er det ikke alle som liker å forskjellsbehandle.

Anonymkode: 10ef5...b20

• Liker 2
Skrevet
Tobias001 skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør alt perfekt! Vi har bygget opp med ett solit hierarki hvor man tydelig viser hvem som er sjefen og hvem som er i bunn på gulvet. Dette fungerer meget bra, men mange på gulvet viser en dårlig og umoralsk holdning!

Fy å han faen, så glad jeg at jeg ikke jobber for deg! Du har litt av hvert å lære som arbeidsgiver!

Anonymkode: b20cd...965

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Tobias001 skrev (14 minutter siden):

Jeg er også leder og for meg høres du ut som en umoderne klovn. Det er gjort utallige store studier som har vist at hjemmekontor ikke bare gir lik produktivitet - men til og tilfeller med økt produktivitet. Det viser seg også at når man gir de ansatte en god work life balance så øker man produktivitet, reduserer sykemeldinger og reduserer gjennomtrekk. Merkelig? Nei, selvfølgelig ikke for folk flest. Men for deg er det nok det.

Endret av snurk
Skrivefeil
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, snurk said:

Jeg er også leder og for høres du ut som en umoderne klovn. Det er gjort utallige store studier som har vist at hjemmekontor ikke bare gir lik produktivitet - men til og tilfeller med økt produktivitet. Det viser seg også at når man gir de ansatte en god work life balance så øker man produktivitet, reduserer sykemeldinger og reduserer gjennomtrekk. Merkelig? Nei, selvfølgelig ikke for folk flest. Men for deg er det nok det.

Sånne nymotens hippie sudier har jeg ingen tro på! Det som gir best resultatat er steinhard disiplin, tydlige mål med resultatmåling av andatte på gulvet, oppmøte PÅ KONTRET hver dag, og ett tydelig skille mellom gulv, leder og mellomleder. De ansatte er ikke dine venner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...