Gjest Gjest_meg_* Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere når jeg er ferdig med å ta studiekompentanse - jeg har rett og slett ikke anelse. - Jeg er skoleflink, men ikke god i matte og naturfag, slike fag er derfor utelukket. - Jeg er glad i kreative ting, blandt annet fotografering og skriving, men kunne ikke tenkt meg fotografering (på den måten det fungerer her, altså enten portrett-fotograf eller fotojournalist) eller journalist-yrker. - Studiet må kunne tas i Bergen. - Jeg kunne tenke meg psykologi, men jeg tror ikke jeg er så god på skolen at jeg klarer det. - Det må være noe som det er mulighet å få jobb innen, gjerne en jobb hvor betalingen er grei. Noen som har noen tips til meg? Jeg aner ikke.. På forhånd takk!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Det er veldig vanskelig å gi deg noen råd når man ikke kjenner deg og kun får denne infoen via nettet. Hvis du er veldig usikker vil jeg heller anbefale deg å jobbe et år eller to etter videregående før du starter på høyere utdanning. Jeg begynte først på universitet rett etter vdg, siden alle andre jo begynte å studere. Jeg visste ikke hva jeg skulle bli, men etter noen år i yrkeslivet har jeg lært mye mer om meg selv, og har endelig etter mange år funnet ut hva jeg trives med og hva jeg er flink til. Nå går jeg på et studium som gir meg en yrkestittel. Det finnes også karriereveilidningfirmaer som Emmali som gjennom diverse samtaler/tester osv kan hjelpe deg til å finne alternative utdanningsløp. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #3 Skrevet 2. februar 2006 Det finnes også karriereveilidningfirmaer som Emmali som gjennom diverse samtaler/tester osv kan hjelpe deg til å finne alternative utdanningsløp. ← Vet du prisen på rådgivning hos Emmali? Synes å huske det var over 6000 kroner, og det blir litt vel dyrt for meg...
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 Ja det er ganske dyrt. Men det er jo enda dyrere å begynne på en utdanning man senere angrer på. Du kan lese om Emmali her. Det er et veldig viktig valg du nå skal ta, så det må være gjennomtenkt. Samtidig må man noen ganger bare ta noen sjanser og hoppe i det. Lykke til hva du enn velger
Gjest Snøfall - Skrevet 3. februar 2006 #5 Skrevet 3. februar 2006 Emmali er jo rådyrt! Jeg anbefaler deg å ta deg en tur inn på www.jobbfeber.no Der er det listet opp mange yrker, og du kan lese hva som trengs av kompetanse, hva arbeidet består i og mye mer. Du kan også ta deg en tur innom skolenes hjemmesider og bestille katalog. Var jeg deg ville jeg styrt unna privatskoler som MI, Næringsakademiet, hørt mye om misfornøyde tidligere elever som ikke synes de har fått valuta for pengene. (Vet heller ikke hva jeg skal jobbe med i framtiden, liker kreative ting som du, men tror det er hardt å få jobb innen slike ting. Er igrunn mange håndverksyrker jeg kunne tenkt meg, noe praktisk som salmaker eller gipsmaker f.eks.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå