Gå til innhold

Dagens ungdom og deres attitude mot voksne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg var 16 i 1982 så hadde jeg og mine venner selvsagt våres "jeg er så kul og tøff" periode men når jeg ser dagens ungdom, og dens oppførsel både mot samfunnet og voksne så er det til og bli kvalm av all faenskapet de finner på, måten de svarer voksne hvor er foreldrene hen? er foreldre blitt så late at de gir blanke f?, jeg hadde sinnsykt stenge foreldre og det skulle ikke mye til før jeg ble hudflettet og fikk husarrest, det værste jeg hadde gjort var som 17 åring så tok jeg og min bestevennine og drakk oss fulle, huset hennes hadde en stor kjellerstue vi åpnet en flaske whisky og drakk i vei vi sovnet og våknet sent på kvelden når hennes foreldre kom hjem, og da kom hodepinen og kvalmen det var helt forferdelig og når jeg kom hjem, så var det bare og gå på soverommet med en bøtte men det var rene bagatellen, i forhold til hva som skjer idag fyll, vold, dop og gud bedre vet hva annet ja det fantes når jeg var ung men ikke sånn som idag, jeg vet at vi ikke skal feie alle over samme kam men jeg syns at ungdomen mangler respekt for voksne, til og med dette tåpelige greiene med og håndhilse hvor mange rektorer har gått ut og sagt at det er et krav, da tenker jeg også hvor er foreldrene hen? når jeg var ung så fikk jeg klar beskjed, om at man alltid skal håndhilse med voksne så foreldre må se og ta seg sammen og sette barna på plass, hva er så farlig med og håndhilse? det kalles folkeskikk for meg så ser samfunnet ut til og gå til helvete hvis ikke ungdomen skjerper seg.

Anonymkode: 1c231...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg overhodet ikke igjen av denne fremstillingen av dagens ungdom. At det finnes et fåtall ungdommer som lever røffere enn på 89/90 tallet stemmer nok. 

MEN, de ungdommene jeg har blitt kjent med via mine egne barn, er oppegående, reflekterte og veloppdragne. Alle som en!

 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dagens ungdom nermest er litt for pertentlige. De er livredde gor feil og det er trist. Men jeg ser jo også at forskjellen på de som er innafor og utenfor har et større gap i dag. Det er ikke noe plass for de som er ut, og det tenker jeg er et tap for de og samfunnet ellers. 

Man blir så hardt canslet om man ikke etter normen er riktig. Både sosialt og faglig. 

Anonymkode: a9d7e...9b2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes dagens ungdom nermest er litt for pertentlige. De er livredde gor feil og det er trist. Men jeg ser jo også at forskjellen på de som er innafor og utenfor har et større gap i dag. Det er ikke noe plass for de som er ut, og det tenker jeg er et tap for de og samfunnet ellers. 

Man blir så hardt canslet om man ikke etter normen er riktig. Både sosialt og faglig. 

Anonymkode: a9d7e...9b2

Jeg tenker at hvor ille det står til med ungdommen sier noe om hva som er feil med dagens samfunn.  Vi har feilet de som sliter mest. Men vi har også feilet flinkisene som rakner psykisk under press om å være riktig 

Anonymkode: a9d7e...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når jeg var 16 i 1982 så hadde jeg og mine venner selvsagt våres "jeg er så kul og tøff" periode men når jeg ser dagens ungdom, og dens oppførsel både mot samfunnet og voksne så er det til og bli kvalm av all faenskapet de finner på, måten de svarer voksne hvor er foreldrene hen? er foreldre blitt så late at de gir blanke f?, jeg hadde sinnsykt stenge foreldre og det skulle ikke mye til før jeg ble hudflettet og fikk husarrest, det værste jeg hadde gjort var som 17 åring så tok jeg og min bestevennine og drakk oss fulle, huset hennes hadde en stor kjellerstue vi åpnet en flaske whisky og drakk i vei vi sovnet og våknet sent på kvelden når hennes foreldre kom hjem, og da kom hodepinen og kvalmen det var helt forferdelig og når jeg kom hjem, så var det bare og gå på soverommet med en bøtte men det var rene bagatellen, i forhold til hva som skjer idag fyll, vold, dop og gud bedre vet hva annet ja det fantes når jeg var ung men ikke sånn som idag, jeg vet at vi ikke skal feie alle over samme kam men jeg syns at ungdomen mangler respekt for voksne, til og med dette tåpelige greiene med og håndhilse hvor mange rektorer har gått ut og sagt at det er et krav, da tenker jeg også hvor er foreldrene hen? når jeg var ung så fikk jeg klar beskjed, om at man alltid skal håndhilse med voksne så foreldre må se og ta seg sammen og sette barna på plass, hva er så farlig med og håndhilse? det kalles folkeskikk for meg så ser samfunnet ut til og gå til helvete hvis ikke ungdomen skjerper seg.

Anonymkode: 1c231...134

Har du vurdert å skrive bok?

Anonymkode: 8a8ab...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har hver eneste gammel-generasjon sagt om ungdommen.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tullete tråd. 

Anonymkode: 111bf...987

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirenas skrev (22 timer siden):

Kjenner meg overhodet ikke igjen av denne fremstillingen av dagens ungdom. At det finnes et fåtall ungdommer som lever røffere enn på 89/90 tallet stemmer nok. 

MEN, de ungdommene jeg har blitt kjent med via mine egne barn, er oppegående, reflekterte og veloppdragne. Alle som en!

 

 

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier jo absolutt alle voksengenerasjonen om ungdommen😂 Denne voksengenerasjonen glemmer også at når de var unge så syntes ikke de harde miljøene like godt heller, sosiale medier og 24/7 nyheter fantes ikke på samme måte så man visste rett og slett mindre om omverdenen. 
 

Ja, før i tiden kanskje ungdommen hadde mer «respekt» for de voksne, men jaggu ble de utsatt for vold og ikke grei oppførsel fra de voksne for at dette skulle være normen. I dag får ungdom LOV til å uttrykke følelser og de som faller utenfor (og sliter) er det bare på synd på.

 

greit å tenke seg litt om før man skriver noe, for det du fremlegger i hi er veldig lite nyansert

Anonymkode: 7462c...cea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart? Eldre generasjoner skaper irreversible skader i naturen, tvinger unge til å ta lang utdanning selv om de selv slapp unna, sørger for at vi har så høye boligpriser at unge blir tvunget til å flytte på seg og ta lån som vil forfølge dem resten av livet. Samtidig forventer de eldre at yngre generasjoner skal hjelpe dem. De blir sinte om en ung lege ikke kommer så fort de ønsker eller at sykepleieren som brukte to timer til jobb surrer litt. Ikke bryr de seg om at unge ikke får helsehjelp heller.

Generaliserer litt her, men jeg synes faktisk ikke de eldre ggenerasjonene skal kunne forvente noe som helst. De får rette opp i skadene de forårsaker først. Er det noe tæl i de eldre generasjonene så flytter de fra landet sånn at unge kan få billigere bolig, få arbeid osv.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Ungdom nå er stort sett høflige og ambisiøse, og de forteller foreldre og andre voksne om følelser, og diskuterer som likemenn. Det er virkelig ikke det jeg husker fra 90-tallet.

Anonymkode: 43204...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (7 minutter siden):

Er det rart? Eldre generasjoner skaper irreversible skader i naturen, tvinger unge til å ta lang utdanning selv om de selv slapp unna, sørger for at vi har så høye boligpriser at unge blir tvunget til å flytte på seg og ta lån som vil forfølge dem resten av livet. Samtidig forventer de eldre at yngre generasjoner skal hjelpe dem. De blir sinte om en ung lege ikke kommer så fort de ønsker, bryr seg ikke om at unge ikke får helsehjelp osv.

Generaliserer litt her, men jeg synes faktisk ikke de eldre ggenerasjonene skal kunne forvente noe som helst. De får rette opp i skadene de forårsaker først.

Tror ikke det er dette ungdommer tenker på når de er frekke mot eldre. Dette går på vanlig folkeskikk, noe enkelte mangler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (14 timer siden):

Det der har hver eneste gammel-generasjon sagt om ungdommen.

Ja, det begynte med Socrates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sirenas skrev (23 timer siden):

Kjenner meg overhodet ikke igjen av denne fremstillingen av dagens ungdom. At det finnes et fåtall ungdommer som lever røffere enn på 89/90 tallet stemmer nok. 

MEN, de ungdommene jeg har blitt kjent med via mine egne barn, er oppegående, reflekterte og veloppdragne. Alle som en!

 

 

Samme her

Anonymkode: 6ce64...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mitt inntrykk av ungdommene, og jeg har to, og ofte huset fullt. 

Mens min generasjon ofte levde et slags hemmelig liv ovenfor våre foreldre, og ikke snakket særlig med dem om ting, er ungdommene nå utrolig åpne, nære, kjærlige og fortrolige om sitt liv, sine følelser og opplevelser. Jeg får være en del av deres liv mine foreldre bare kunne drømme om. Vi prater om uenigheter der jeg bare stakk, fordi mitt liv og mine valg hadde de jo knapt noe kunnskap om. 

Høflige og flinke til å ta ansvar er de også. 

Så er sikkert dette ulikt fra miljø til miljø, men alle ungdommene i mine barns store krets er slik jeg beskriver mine. De jeg ser har en dårlig oppførsel har også gjerne foreldre med dårlig oppførsel. Eksen til en kamerat av min mann har en datter som hyler og skriker til henne, og som kaller sin mor en hore, men mor oppfører seg jo likedan, så det er ikke så rart. 

Generelt tror jeg vi må ha historiens mest ordentlige ungdommer. 

Anonymkode: 46b7c...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra med dagens ungdom, men oppfatter mange av dem som veldig sarte, og mange får for mye gehør hos foreldre om sykdom, og det har blitt veldig lav terskel for å "egenmelde" seg.

Klart det kan diskuteres hvor touchy-feely en skal tillate at ungdommene er, men hos mange synes det som om det dyrkes og søkes.

Anonymkode: 290e6...a83

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber på skole,og det jeg ser er økende utagerende oppførsel hos mange,med full støtte hjemmefra om at det er alle andre sin feil,gjerne læreren! 

I tillegg er det veldig mye fokus på psykisk helse,som selvfølgelig er bra,men det har en tendens til å bli mye selvdiagnostisering. Man får mye oppmerksomhet og må hensyntas, om man har en eller annen tilstand, og det er helt vanlige "ungdomsproblemer" som blåses opp til å bli den ene og den andre diagnosen. 

Denne generasjonen har liksom noen eller noe annet å skylde på for alt de gjør,og foreldrene backer opp..

Anonymkode: 3e745...837

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med manglende respekt for voksne har faktisk politiet gått ut i lokalavisen her og kommentert. 
 
De ser et skifte i ungdomskulturen der manglende respekt for vokse og autoritetspersoner i samfunnet (politi, brann, ambulanse osv) har blitt et mye større problem enn det har vært tidligere.

 

Anonymkode: 0ace6...8b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 8.05):

Dette med manglende respekt for voksne har faktisk politiet gått ut i lokalavisen her og kommentert. 
 
De ser et skifte i ungdomskulturen der manglende respekt for vokse og autoritetspersoner i samfunnet (politi, brann, ambulanse osv) har blitt et mye større problem enn det har vært tidligere.

 

Anonymkode: 0ace6...8b2

Min opplevelse er at dette er veldig "miljø avhengig". Og som en over her beskriver. Det er STOR forskjell på dagens "flinkisungdom" som knapt tør å gjøre en bagatellmessig feil, av frykt for å ødelegge alt for seg selv. 
Og på all den ungdommen som henger ute og finner på ting de ikke bør. 

Mitt inntrykk er at det er for mye "berøringsangst" i dagens samfunn. 
Man skal ikke bryte inn. Man skal ikke si ifra. Lærere og andre autoritetspersoner har ikke lov å gripe inn eller gjøre tiltak. 
Foreldre som ikke fungerer blir ikke meldt noe sted. (Og blir de det er det misunnelse, rasisme, mobbing eller tilsvarende.) 

Unger som ikke har det bra hjemme, og som ikke får deltatt på organisert aktivitet, har veldig få tilbud. Og da blir jo gjerne alternativet å henge ute og finne på ting man ikke bør. 

Jeg tror det store problemet i dag, er at det er så utrolig mye færre muligheter enn før, for de som ikke passer inn, eller som sliter på forskjellige måter. Og det er mye færre muligheter til å fanges opp, fordi det ikke finnes fungerende systemer for det. 
 

Anonymkode: e6c65...212

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirenas skrev (På 17.2.2024 den 11.57):

Kjenner meg overhodet ikke igjen av denne fremstillingen av dagens ungdom. At det finnes et fåtall ungdommer som lever røffere enn på 89/90 tallet stemmer nok. 

MEN, de ungdommene jeg har blitt kjent med via mine egne barn, er oppegående, reflekterte og veloppdragne. Alle som en!

 

 

Helt enig. Det finnes alltid en og annen, men de aller fleste ungdommene jeg kjenner er høflige, selvstendige og reflekterte. Alle generasjoner har klaget på "dagens ungdom" og alle generasjoner mener at alt var bedre før. Det slår aldri feil og begynner å bli temmelig ihjeltygget oppgulp rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...