Gå til innhold

Politisk korrupsjon i Norge


Justlooking

Anbefalte innlegg

Er fullstendig klar over at skribenten er Høyre-velger, men han har mange gode poeng. Vi har vært alt for godtroende i mange tiår og trodd at folk flest akkurat her i landet er rettskafne. Heldigvis kommer noe av hvordan politikerne driver frem i lyset og vi ser mer av hvordan de på toppen jobber for egne goder.


https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/na-ma-vi-snakke-om-politisk-korrupsjon/o/5-95-1645320#am-comments

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justlooking skrev (På 16.2.2024 den 21.30):

Er fullstendig klar over at skribenten er Høyre-velger, men han har mange gode poeng. 

Jeg er svært interessert i saken du tar opp: korrupsjon av forskjellig art er utbredt i Norge som i alle andre land. Jeg husker med gru hvor fornærmet diverse mennesker i Norge ble da Eva Joly kom tilbake til Norge for å avdekke korrupsjon, og ble beskyldt for å jakte på ikke-eksisterende forhold. Hun hadde jo rett: det er mye korrupsjon i Norge.

Men. Hvorfor velger du å kvalifisere spørsmålet med at skribenten er Høyre-velger, men har mange gode poeng? Man skulle nesten tro du skriver ut fra et ståsted er Høyre-velgere ikke er legitime borgere, eller ihvertfall at deres innvendinger mot korrupsjon i Norge har mindre verdi fordi de stemmer på Høyre. Hadde du skrevet det samme om personen stemte Ap eller SV? "Jeg vet at skribenten stemmer på SV, men han han mange gode poeng"?

Er du en av de som har falt i fellen om at venstresiden i Norge forvalter det som er godt, sant og positivt, og at høyresiden representerer det som er ondt, fælt og umoralsk? I så fall ødelegger du ditt eget spørsmål, når du ber andre om svar. Til opplysning er onde, fæle, umoralske og menneskefiendtlige handlinger og beslutninger minst like utbredt på venstresiden av norsk politikk som på høyresiden.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (35 minutter siden):

Jeg er svært interessert i saken du tar opp: korrupsjon av forskjellig art er utbredt i Norge som i alle andre land. Jeg husker med gru hvor fornærmet diverse mennesker i Norge ble da Eva Joly kom tilbake til Norge for å avdekke korrupsjon, og ble beskyldt for å jakte på ikke-eksisterende forhold. Hun hadde jo rett: det er mye korrupsjon i Norge.

Men. Hvorfor velger du å kvalifisere spørsmålet med at skribenten er Høyre-velger, men har mange gode poeng? Man skulle nesten tro du skriver ut fra et ståsted er Høyre-velgere ikke er legitime borgere, eller ihvertfall at deres innvendinger mot korrupsjon i Norge har mindre verdi fordi de stemmer på Høyre. Hadde du skrevet det samme om personen stemte Ap eller SV? "Jeg vet at skribenten stemmer på SV, men han han mange gode poeng"?

Er du en av de som har falt i fellen om at venstresiden i Norge forvalter det som er godt, sant og positivt, og at høyresiden representerer det som er ondt, fælt og umoralsk? I så fall ødelegger du ditt eget spørsmål, når du ber andre om svar. Til opplysning er onde, fæle, umoralske og menneskefiendtlige handlinger og beslutninger minst like utbredt på venstresiden av norsk politikk som på høyresiden.

 

Jeg ville bare påpeke at han er på høyresiden om noen ville henge seg opp i akkurat det 😊 Jeg er absolutt ikke på venstresiden men som kjent i dette forumet ville sikkert noen henge seg opp i at han er på høyresiden, tenkte jeg …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at korrpusjon er så mangt. Norge er et lite land preget av vennetjenester. Så spørs det om lederne for en organisasjon har rent mel i posen. Bellonalederen tjener masse, er venn med folk i oljesekoktoren og ansetter nå den tidligere NHO fyren som har grabbet til seg verdier i millionklassen. Han igjen har støttet Erna sin ektemann. Ingen politikere i Norge bør ha venner blant journalister eller rike.

Det verste er kanskje lobbyvirksomheten der rike bedrifteiere ber om statlig tilskudd som de igjen bruker på ytterligere lobbyvirksomhet

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrupsjon er et enormt problem i Norge, så vel som resten av verden. Jeg vil anbefale denne artikkelsamlingen på organisasjonen Fampos sider.

Det er viktig å se korrupsjon i en større sammenheng. <omfattende korrupte forhold kan bare få grobunn dersom ingen stopper dem. Det er mange forhold ved det norske samfunnet som gjør det vanskeligere å få bukt med korrupte forhold. Medias unnfallenhet er en faktor. Represalier mot varslere er en annen. Ved å sette seg inn i materialet på Fampos sider, gjerne bla litt i menyene og lese flere av artiklene, kan man se hvordan mange forhold samlet støtter opp om korrupsjon.

En rapport som på en skremmende måte illustrerer hvordan samrøre skaper grobunn for korrupte og ikke-rettsstatlige forhold, er Dag Hiåsens rapport Ytringsfrihetens Pris i Det skjulte Norge. Rapporten er skrevet for et par tiår siden, men tar opp forhold som dessverre fremdeles er aktuelle. Rapporten tar for seg blant annet hvordan avslørende journalistikk i Norge ble stanset med rettsapparatets bistand. Rapporten dokumenterer at en rekke aktører som i utgangspunktet ikke skulle ha interesse av det, stillet opp for hverandre for å dekke over lyssky forhold.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...