Shagya Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Min svigermor har fått diagnosen, og det viskes om at hun ikke har så lenge igjen. Hvordan er det å leve med KOLS ? Noen som har personlig erfaring ?
Gjest Chica Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Jeg kjenner flere med KOLS. Noen er i "bra" form, mens andre er skikkelig dårlige... Så hvordan det er å leve med kommer nok av på hvordan sykdommen er for den personen.
Gjest 1111 Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Jeg kjente en som hadde KOLS, men han døde i sommer av KOLS og kreft i strupen. Han var avhengig av en pustemaskin og kunne nesten ikke gjøre noenting, bare sitte i stolen, fordi han ikke hadde energi eller orket det fordi alt var en stor kraftanstrengelse for han. Han hadde også store problemer med å drikke og spise, men om dette skyldtes bare kreften, bare KOLS eller en kombinasjon er jeg ikke sikker på.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Jeg har en i nær familie med KOLS. Han er avhengig av tilførsel av ekstra oksygen for å puste bra og går på mye medisiner. Til tross for dette tror jeg han har et godt liv - han har måtte tilpasse seg masse, men får til det han vil - bare at det tar mye lengre tid enn før.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 ta på neseklype og pust gjennom et sugerør, mens du løper opp trappen til 4 etasje. Iflg medisinstudenter i en artikkel i bergensavisen får du da en følelse av hvordan det er å ha kols.
Bekkeblom Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 De fleste som får KOLS har røykt daglig i 30-40 år, og kanskje det ikke er så mange av dem her inne (ennå)? Som sjukepleiestudent har jeg truffet en del av dem, og det er utrolig variasjon i hvilken grad KOLS affekterer folk. En som har tredje grad (alvorlig!) kan være oppe og gå, mens en annen bare ligger i senga og hiver etter pusten i det stadiet. Uansett, det er en kronisk sjukdom som disse pasientene må leve med resten av livet, det fins ingen kur. Dårlig pustekapasitet (prøv å leve med klype på nesa og sugerør i munnen og se hvor "godt" du lever), underernæring, anemi, hoste, dårlig kvalitet på søvnen, sosial tilbaketrekking, dårlig sirkulasjon med kalde hender og føtter og ofte lungebetennelser er vanlig når man har KOLS. For å bremese utviklingen av KOLS er røykeslutt regnet som ett av de beste rådene. Andre er fysisk (lunge-)trening, god medisinering og bedret eræringsstatus (det går veldig mye krefter til bare å puste). Det er bare de verst utviklede som faktisk dør av KOLS, så enten er svigermora di ekstra langt kommet, eller hun har noen tilleggssjukdommer. Eller så overdriver ryktet?
Shagya Skrevet 1. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2006 Hvor ille det er vet jeg ikke, det var samboeren min som trodde hun ikke kom til å bli så gammel, men om han har noe grunnlag å uttale seg om det på utover at han vet hun har KOLS, vet jeg ikke. Men, jeg fikk da med meg at damen overhodet ikke har planer om å slutte å røyke.....Så da kan hun jo skylde seg selv når hun ikke engang gidder å prøve å slutte med det hun fikk KOLS av.
Lythande Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Faren min har KOLS, vi har visst om det i halvannet år nå. Han ble uføretrygdet pga det før jul i 2004. I høst var han blitt så dårlig at han la seg selv inn på sykehuset, da brukte han nemlig 3 timer på å stå opp og gå ned i 1 etasje, og slet fortsatt med å puste. Han var sinnsykt dårlig, og etter en uke fikk han lungebetennelse og ble lagt i respirator. Da han endelig våknet opp fra det komaet han da havnet i, bestemte han seg for å slutte å røyke. Men det skulle altså så mye til før han klarte det. Nå er han hjemme, men er fortsatt dårlig. Han er avhengig av oksygentilførsel døgnet rundt og må ha et soveapparat som hjelper ham med å få ut co2 av lungene. Han sliter med å gjøre ting for han blir fort sliten. Dette er nok en skrekkhistorie, selvom han har det "bra" i dag. Håper virkelig dere slipper å oppleve det samme.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 Mammas far har fått diagnosen nå, foreløpig går det greit
Gjest Jalileh Skrevet 1. februar 2006 #10 Skrevet 1. februar 2006 Hvor ille det er vet jeg ikke, det var samboeren min som trodde hun ikke kom til å bli så gammel, men om han har noe grunnlag å uttale seg om det på utover at han vet hun har KOLS, vet jeg ikke. ← Hmm. Er vel ikke opp til han å avgjøre sånt da, men...
Gjest Jalileh Skrevet 1. februar 2006 #11 Skrevet 1. februar 2006 Mammas far har fått diagnosen nå, foreløpig går det greit ← Mamma har også fått den diagnosen. Men en annen lege igjen sier at hun ikke har det (bare at hun er kraftig astmatisk). Ikke lett å forstå seg på leger. :klø:
Bekkeblom Skrevet 1. februar 2006 #12 Skrevet 1. februar 2006 Mamma har også fått den diagnosen. Men en annen lege igjen sier at hun ikke har det (bare at hun er kraftig astmatisk). ← Norges astma- og allergiforbund sier om forskjellen: Ved astma vil symptomene komme anfallsvis. Ved KOLS kommer symptomene gradvis, med mindre variasjon enn ved astma. Hos en astmatiker vil lungefunksjonen være normal mellom anfallene. Her kan du også lese mer. Ingen ting er bedre enn at hun er sterkt astmatisk hvis det står mellom det og KOLS
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #13 Skrevet 1. februar 2006 De fleste som får KOLS har røykt daglig i 30-40 år, og kanskje det ikke er så mange av dem her inne (ennå)? ← Men det er faktisk viktig å få med seg at ikke alle som har fått KOLS har røyka. Min svigermor har aldri gjort det, men har denne sykdommen. Ikke morsomt for henne dersom andre dømmer henne. KOLS er liksom en selvpåført sykdom pga langvarig røyking.
Gjest Jalileh Skrevet 1. februar 2006 #14 Skrevet 1. februar 2006 Norges astma- og allergiforbund sier om forskjellen: Her kan du også lese mer. Ingen ting er bedre enn at hun er sterkt astmatisk hvis det står mellom det og KOLS ← Takk. Det er flere leger som også har sagt at hun ikke har KOLS, så da velger vi å tro det. Kun èn lege som har sagt at hun hadde KOLS.
Lealaus Skrevet 1. februar 2006 #15 Skrevet 1. februar 2006 Faren til en jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen har KOLS. Han har ikke røkt i det hele tatt, og var ellers en sunn og frisk gardbruker,
Bekkeblom Skrevet 2. februar 2006 #16 Skrevet 2. februar 2006 Men det er faktisk viktig å få med seg at ikke alle som har fått KOLS har røyka. Min svigermor har aldri gjort det, men har denne sykdommen. Ikke morsomt for henne dersom andre dømmer henne. KOLS er liksom en selvpåført sykdom pga langvarig røyking. ← KOLS er en "selvpåført" sjukdom for folk som har røyka lenge, det er ikke til å komme bort fra det. Men det er ca. 10 % som får KOLS uten å røyke også. De vanskelige tilfellene er de som har røyka og faktisk fått KOLS av andre grunner, men også de fins. Ingen har lov til å dømme uansett, hva angår det dem/oss? Jeg tror man regner med at 20-30 % av de som røyker utvikler KOLS, men her er jeg litt på gyngende grunn.
Shagya Skrevet 2. februar 2006 Forfatter #17 Skrevet 2. februar 2006 Takk for tilbakemeldinger. Hmm. Er vel ikke opp til han å avgjøre sånt da, men... ← Det er det vel ingen som har sagt heller ? Jeg vet som sagt ikke stort om hvor ille hun er angrepet, bare at hun har diagnosen. Kanskje han som er sønnen hennes vet mer ? Eller kanskje han tror det er værre enn det er. Ikke vet jeg, jeg vet bare at jeg ble temmelig oppgitt da jeg hørte hun ikke har tenkt å slutte å røyke, da er hun tydeligvis ikke interessert i å hjelpe på situasjonen hun er kommet i heller. Hennes valg, og hennes liv.
SuperNova Skrevet 2. februar 2006 #18 Skrevet 2. februar 2006 Men, jeg fikk da med meg at damen overhodet ikke har planer om å slutte å røyke.....Så da kan hun jo skylde seg selv når hun ikke engang gidder å prøve å slutte med det hun fikk KOLS av. ← Helt enig i at det er dumt ikke å slutte å røyke når man har fått kols. Men jeg synes det er ganske hjerteskjærende måten du sier det på... At hun hun bare kan skylde seg selv når hun ikke gidder... Hvis en skikkelig tjukkas får hjerteinfarkt, sier man vel ikke at han bare har seg selv å takke som ikke har spist sunnere... Hvis dama er sjuk, er det vel ingen vits i å strø salt i såret, selv om det er sant.
Shagya Skrevet 2. februar 2006 Forfatter #19 Skrevet 2. februar 2006 Jeg sier IKKE at hun kan skylde seg selv som har røykt, men jeg sier at det kanskje er på tide å begynne å tenke når man får diagnosen KOLS. Hvis hun fortsetter å røyke som en dampveivals gjør hun jo bare saken værre, og om det ender med døden, går det ikke bare utover henne selv. Uansett: Det er hennes liv og hennes valg, men jeg må også få ha min mening og oppfatning, og jeg er ikke imponert. Jeg har forøvrig ikke snakket med henne, så faren for at jeg skal strø salt i noe sår er lik null.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå