Gå til innhold

Batterisyre?? Farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er tørket batterisyre farlig/etsende? Jeg skulle fjerne batteri på en leke, og da jeg åpnet så jeg det hadde lekket fra batteriene. Fjernet det med hanske, og vasket. Men er redd det har lekket ut av leken der den lå? Må jeg vaske alt? Og hva skal jeg vaske med. Er redd ungene har tatt på den!  (Utenpå leken) Jeg har angst for at noe sånn kan være farlig :( føler jeg må vaske alt nå.. 

Anonymkode: 2f60b...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Batterisyre er farlig, men det er først og fremst etsende. Har du fjernet tørr batterisyre og du ikke ser noe mer går det greit. 

Anonymkode: 3cd0e...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er etsende og man bør ikke få det på øyne ( eller andre steder) eller slikke på det. 

Ja, jeg har tatt på batterier som lekker mange ganger uten å tenke mer over det. Vil si det er ingen grunn til panikk. 

Vask av, skyll der du kan med vann. 

https://selvfiks.net/2018/02/06/hvordan-fjerne-batterisyre-fra-ting/ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Batterisyre er farlig, men det er først og fremst etsende. Har du fjernet tørr batterisyre og du ikke ser noe mer går det greit. 

Anonymkode: 3cd0e...d90

Men er det sånn at det støver? Så ingenting utenpå leken. Men da jeg åpnet var det mye tørr batterisyre. Er bare redd det at kommet noen plass jeg ikke har vasket og ungene får det på seg.. eller tar seg i munnen 😳hysterisk ja..  går det bort med vanlig vann da? Står så mange plasser at det må vaskest med syrenøytraliserende vaskemidler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (47 minutter siden):

Ja, det er etsende og man bør ikke få det på øyne ( eller andre steder) eller slikke på det. 

Ja, jeg har tatt på batterier som lekker mange ganger uten å tenke mer over det. Vil si det er ingen grunn til panikk. 

Vask av, skyll der du kan med vann. 

https://selvfiks.net/2018/02/06/hvordan-fjerne-batterisyre-fra-ting/ 

Vernebriller og.. skummelt.  Brukte hansker da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vernebriller og.. skummelt.  Brukte hansker da

HMS først, så er man ferdig med det.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så farleg, men pass øynene.  Gjør ikke noe om du får det på huden, men skyll godt med vann. Klær kan få hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du eller barna skal ha fått noe på dere, bare sørg for å skyll og vask hendene/huden godt. Ellers ingen grunn til panikk :)

Du snakker om tørr batterisyre, og da kan jeg trøste deg med at det er irr/korrosjon. Fortsatt ikke noe du vil ta på direkte med hendene også gni deg i øynene etterpå, men det er ikke ren batterisyre og er relativt ufarlig. 

Hvis leken ikke fungerer etter du har tatt ut batteriene og forsøkt å fjerne korrosjon med vann og Q-tips eller lignende, så kan du forsiktig forsøke å sande med fint sandpapir på kontaktpunktene i leken, for da er det litt korrosjon du ikke har fått bort på kontaktpunktene. 

Batterisyre er, som de andre sier, etsende i ren form, men du vil også merke at det etser, dersom du får den på deg. Uansett, vask hender godt etter å ha håndtert batteriene.

Engangshansker skader ikke, men med mindre det enten kommer flytende batterisyre ut fra batteriene, eller det er så mye korrosjon at du må pryle de ut med verktøy, så er vernebriller litt overkill imo. :)

Anonymkode: 2b9d8...b7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg kastet leken og kjøpt ny. Akkurat baterisyre som lekker ut i leker og potensielt tørker og deretter støver? Orker ikke å forholde meg til om det er et problem eller ikke.

Anonymkode: bc393...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig ville jeg kastet leken og kjøpt ny. Akkurat baterisyre som lekker ut i leker og potensielt tørker og deretter støver? Orker ikke å forholde meg til om det er et problem eller ikke.

Anonymkode: bc393...976

nok å vaske. Nok med bruk og kast.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fra en leke er det ikke "batterisyre".  Det du snakker om er alkaliske batterier? "Batterisyre" er salpetersyre.

Kaliumhydroksid – Wikipedia

Det er en base. Når det tørker dannes kaliumkarbonat, som ikke er veldig farlig. Ikke noe dramatisk. Om du har fått vasket bort det meste er det nok ingen overhengende fare, og heller ikke om noen har tatt på det. Om de har det så er det uansett ikke noe å gjøre med, men du bekymrer deg for mye tror jeg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...