Gå til innhold

Tråkker stadig over med ankelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med at jeg tråkker over/vrikker foten stadig vekk, noe som er veldig vondt. Brakk foten (ikke ankelen, men beinet på siden av fotbladet) etter et overtråkk for 5 år siden) og sliter med at jeg tråkker over veldig ofte etter det. Ofte går det bra og jeg får ikke så vondt, men nå er jeg fremdeles hoven etter et overtråkk i desember og har prestert å tråkke over intet mindre enn TO ganger idag.. Bestilte meg nettopp en sånn ankelskinne/beskytter men noen andre tips? Hvordan trene opp støttemusklene rundt ankelen feks? 

Anonymkode: 914f2...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til fastlegen. Jeg har lignende problem etter jeg vrikket ankelen kraftig for noen år siden og fastlegen har nå sendt henvisning til ortoped.

Anonymkode: 67e37...c4d

• Nyttig 1
Skrevet

stå ofte og lenge på ett ben. 

f.eks variasjoner av denne 

image.png.fe4696b02d29217107b6579217e558d6.png

Anonymkode: e180f...5c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gå til fysioterapeut. Der kan du få et opptreningsprogram. Du bør være forsiktig med å bruke støtte, med mindre det er rett etter overtråkk, da det kan bidra til at ankelen blir enda svakere.

Anonymkode: 14215...1f9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med over. Jeg forstuet ankelen ganske kraftig i høst, og det har tatt inntil nå nylig at det har blitt bra igjen. Jeg trener tung styrke, og i starten hadde jeg fokus på balanse og å trene opp ankelen igjen. Stå på en fot og sakte gå så langt opp på tå som du klarer, bytt ben og gjør det noen ganger om dagen. Du kan gjerne også balansere på en fot på en balansepute.

Ellers er styrketrening bra, både knebøy og tåhev, rask gange, turer i skog og mark bra for å trene opp igjen ankelen. 

Og som over her sier, bruker du for mye støtte vil musklene i foten bli svakere fordi de blir ikke brukt, og du vil fortsette å tråkke over. Jeg har kjøpt meg barfotsko til trening og har også planer om å kjøpe meg en par til å bruke ute til sommeren. 

• Nyttig 1
Skrevet

Brostrømplastikk fikser det. 

Anonymkode: e4c0a...efe

• Nyttig 1
Skrevet

Stå på et ben mens du pusser tenner. Og evnt andre ting du gjør stående, alltid et ben. 
Jeg hadde også balansebrett og pute, men brukte de ikke noe særlig. Men etter at jeg begynte å alltid stå på et ben når jeg stod så ble det veldig fort bedre. 

Anonymkode: 0b974...f34

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for alle gode tips 🤩 

Skrevet

Jeg har hypermobile ledd, og skikkelige «spaghettiankler». Har lettg for å tråkke over.  Vet du om du kan ha hypermobile ledd TS? Fastlegen kan enkelt teste dette (jeg var også hos spesialist). 

Anonymkode: 33f9b...f7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hypermobile ledd, og skikkelige «spaghettiankler». Har lettg for å tråkke over.  Vet du om du kan ha hypermobile ledd TS? Fastlegen kan enkelt teste dette (jeg var også hos spesialist). 

Anonymkode: 33f9b...f7c

Ja det tror jeg faktisk jeg har, men aldri tenkt over at det kan gjøre at det er lett å tråkke over. 

(Jeg som er TS, glemte bare å trykke på anonymknappen i siste innlegget 😅

Skrevet

Jeg står på balansepute ofte.
Startet med å bare prøve holde balansen på to bein, og etterhvert ett bein. Så avanserte jeg videre med diverse øvelser med bøy i knærne, på både ett og to bein. Jeg har balansepute tilgjengelig så jeg kan ta noen minutter foran tv. Og jeg har tatt den med på kjøkken om jeg skal lage mat hvor jeg skal stå i ro.

Mye tå-hev, og legger inn tå-hev hver gang jeg tar leggpress nå.

Gjør step-up på kasse, med vekter.

Bruker strikk, sitter på en stol, holder strikket i hendene og plasserer det under tåballene, og presser bort. Og fester strikk i noe, og rundt fotrist, og trekker mot meg.

Jeg har hypermobile ledd, og tråkket over så ofte at jeg røyk leddbåndet tilslutt. Har nå kronisk svak ankel, som må holdes vedlike med rehabiliteringsøvelser hele tiden for å unngå smerter. Etter jeg begynte med øvelser jevnlig og fikk økt styrken i ankelen, så har jeg ikke tråkket over.

Anonymkode: be294...318

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...