Gå til innhold

Henvisning dps, råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min sendte henvisning til dps for to uker siden,gjelder spiseforstyrrelser.  fikk svar på Helse-Norge etter èn dag at jeg hadde rett på behandling innen så og så lang tid. Er det vanlig å få svar etter så kort tid? Har hatt inntrykk av at dette kunne ta litt tid. Har tenkt mye på dette i ettertid, å blir bekymret for om de tenker at jeg er alvorlig syk å at det er derfor jeg har fått svar så fort. Blir utrolig takknemlig for svar. 

Anonymkode: 4e506...173

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke fått svar. Det du har fått, er tilbakemelding på at du fyller kriteriene og at legen har krysset av riktige bokser.

Skrevet
Pringle skrev (Akkurat nå):

Du har ikke fått svar. Det du har fått, er tilbakemelding på at du fyller kriteriene og at legen har krysset av riktige bokser.

Det står datert hvilken uke jeg får tildelt time. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøss, ja, det var kjapt!

Du har nok bare vært heldig. Av og til får man hjelp fort.

Det kan også skyldes hvor klar legens uttalelse har vært, ikke nødvendigvis hvor alvorlig din tilstand er.

Skrevet
Pringle skrev (5 minutter siden):

Jøss, ja, det var kjapt!

Du har nok bare vært heldig. Av og til får man hjelp fort.

Det kan også skyldes hvor klar legens uttalelse har vært, ikke nødvendigvis hvor alvorlig din tilstand er.

Ja jeg stusset veldig over dette selv, forstod det som det kunne ta tid. Håper du har rett, at de ikke tenker at jeg er veldig ille ute. 

Skrevet

Hvor langt fram i tid er det, forresten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Legen min sendte henvisning til dps for to uker siden,gjelder spiseforstyrrelser.  fikk svar på Helse-Norge etter èn dag at jeg hadde rett på behandling innen så og så lang tid. Er det vanlig å få svar etter så kort tid? Har hatt inntrykk av at dette kunne ta litt tid. Har tenkt mye på dette i ettertid, å blir bekymret for om de tenker at jeg er alvorlig syk å at det er derfor jeg har fått svar så fort. Blir utrolig takknemlig for svar. 

Jeg fikk også svar etter noen dager, med "du får tildelt time i uke 52". Ventet forsatt på timen jeg skulle hatt i uke 52.

Du har bare fått beskjed om at du har kommet inn i systemet, så vil de gi deg time når de har kapasitet. Noen steder er det kort vente tid, andre steder lang tid.

Anonymkode: 5918b...52c

Skrevet
Pringle skrev (13 minutter siden):

Jøss, ja, det var kjapt!

Pringle skrev (5 minutter siden):

Hvor langt fram i tid er det, forresten?

Jeg var for rask på avtrekkeren der, ja. "Kjapt" kommer jo an på hvor langt fram i tid det står at du skal bli innkalt.

Og du har ikke fått noen innkalling ennå. Som bruker over skriver, det som står i brevet er tydeligvis ikke et løfte de holde.

🥴 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du var nok bare heldig med at en lege satt og vurderte henvisninger dagen etter. 

Anonymkode: 1e0b8...218

Skrevet
Pringle skrev (1 time siden):

Jeg var for rask på avtrekkeren der, ja. "Kjapt" kommer jo an på hvor langt fram i tid det står at du skal bli innkalt.

Og du har ikke fått noen innkalling ennå. Som bruker over skriver, det som står i brevet er tydeligvis ikke et løfte de holde.

🥴

Det er 7 uker frem i tid 🤷🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er du nok ikke vurdert som akutt trengende 🙂

På godt og vondt. Jeg hadde sikkert kjent på det som temmelig akutt. Og samtidig kanskje gruet meg. 

Skrevet

Jeg fikk time til kartlegging ganske fort. Tok kanskje to uker etter jeg hadde vært hos legen. Da kartleggingen var ferdig tok det også par uker og sa jeg hadde rett på hjelp om 6 måneder.

Anonymkode: d7efe...b88

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk time til kartlegging ganske fort. Tok kanskje to uker etter jeg hadde vært hos legen. Da kartleggingen var ferdig tok det også par uker og sa jeg hadde rett på hjelp om 6 måneder.

Anonymkode: d7efe...b88

Så man skal bare inn for å kartlegge hvor syk man er for å se hvor lenge man klarer å vente på en eventuell behandling?

Skrevet
Pringle skrev (1 time siden):

Da er du nok ikke vurdert som akutt trengende 🙂

På godt og vondt. Jeg hadde sikkert kjent på det som temmelig akutt. Og samtidig kanskje gruet meg. 

Føler det er altfor fort 🤦🏻‍♀️

Skrevet

Kommer mest an på legens henvendelse, så du har nok hatt en lege som har virkelig tatt deg på alvor. Henvendelsen har nok blitt godt ordlagt, også kommer det også an på din alder. Jeg fikk 3 avslag, byttet lege og fikk plutselig time hos dps etter 3 uker 🤷‍♀️

Anonymkode: 1efee...4f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så man skal bare inn for å kartlegge hvor syk man er for å se hvor lenge man klarer å vente på en eventuell behandling?

Første time er en vurderingsamtale, der de kartlegger hva du sliter med og hva du ønsker/trenger hjelp med. Så du kan faktisk få nei til videre behandling etter denne samtalen, om de mener at du ikke er syk nok - eller vil ha utbytte av behandling. Motivasjon har også en del og si.

Anonymkode: e416a...6ce

Skrevet

De har ikke vurdert at det er akutt og du har ikke kommet inn enda. Du har fått time til vurdering. 

Alt kommer an på kapasitet når det kommer til fristbrudd. Alt av henvisninger skal vurderes innen 10 dager. Kapasitet, henvisning (om de trenger videre vurdering eller manglende dokumentasjon) og flaks spiller inn. Er det hastesaker er sjeldne og brukes ikke ofte. 

Hadde det vært akutt så hadde du fått time innen 4 uker. Fristen for oppstart av utredning ligger på 8 uker for anoreksi og 12 uker for bulimi. Fristbrudd skjer grunnet kapasitet, men, dersom henvisning er utfyllende nok til at de kan ta en midlertidig vurdering så kan man få lengre ventetid før første time til vurdering/utredning hvis det er vurdert forsvarlig. For de må prioritere når de har liten kapasitet. 

Anonymkode: 1f3fd...b16

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syv uker frem i tid faller innafor rammene når det kommer til spiseforstyrrelser, men de anser ikke som akutt for da du får time før det hadde gått fire uker.

Anonymkode: f1a5d...aeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne uken er tentativ, og ikke garantert den uken du vil få time. Forhold deg heller til datoen som står med frist for utredning/start helsehjelp, det er innen denne datoen, du har juridisk rett på å få din første time. Masse lykke til 😊

Skrevet

Ut ifra svarene her tolker jeg det slik: At jeg reiser på den første timen, som er vanskelig nok i seg selv, å skal da blottlegge meg for en totalt fremmed, å kan likevel risikere å ikke få hjelp?  Er vanskelig nok som det er for meg å skulle åpne meg for en fremmed, og så kan jeg risikere å gjøre det til ingen nytte? Dette blir utrolig vanskelig kjenner jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...