Gå til innhold

Isfolkets forbannelse


svartkatt

Anbefalte innlegg

Skal du lese denne serien som skal være forløper til Sagaen om Isfolket? 

Første bok handler om Hanna, så jeg skjønner ikke helt hvordan den skal fortsette, men kan vel hende den går bakover i tid. 

Jeg er hvertfall ganske nysgjerrig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om dette før, men nei, er det ikke Margit S. som har skrevet det, så har det ingen verdi for meg. 

Anonymkode: 9174e...eaf

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei norsk dame såvidt jeg husker, har ikke notert meg navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er isfolk-nerd og har lest første bok. Skuffende, jeg hadde håpet å få mye mer innblikk i det gamle Isfolket 

Anonymkode: dd93f...108

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er nysgjerrig så jeg vil lese den.

Anonymkode: 44cca...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har skrevet det? Tvilsomt jeg vil lese det siden det ikke er Sandemo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk litt fort der! Jeg synes det ble altfor lite slektshistorie og altfor mye annet overflødig. Og to av personene blir beskrevet stikk motsatt fra Margits skildring, så da mister hele opplegget mye goodwill fra meg. Gudleiv, Vegas far, er en vennlig mann når vi møter ham i Isfolket nr 41. Derimot er Tore, Hannas bror, en hard og usympatisk mann. I den nye serien er det helt omvendt. Men altså, å skrive bøker basert på en kultserien som Isfolket må vel være som å hoppe etter Wirkola x 100. 

Anonymkode: dd93f...108

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo prøve. Tviler på at jeg blir såpass sugd inn i denne verden slik som Sandemo klarte å få det til.

Enhver forfatter har sitt særpreg o.l (vet ikke helt hva jeg skal kalle det) som man lett kan føle/kjenner på når man leser. At en annen forfatter da velger å skrive en ny serie eller bok om en karakter med den historikken som er såpass velkjent fra en annen forfatter er litt merkelig må jeg innrømme. Jeg tenker at det er mer naturlig at man da heller dikter opp en ny verden som da blir lettere for lesere å kunne gå inn i uten å sammenligne + at man har jo en forventning om å møte Sandemo sin skrivestil og sitte med samme "følelse" som med hennes bøker. 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gikk litt fort der! Jeg synes det ble altfor lite slektshistorie og altfor mye annet overflødig. Og to av personene blir beskrevet stikk motsatt fra Margits skildring, så da mister hele opplegget mye goodwill fra meg. Gudleiv, Vegas far, er en vennlig mann når vi møter ham i Isfolket nr 41. Derimot er Tore, Hannas bror, en hard og usympatisk mann. I den nye serien er det helt omvendt. Men altså, å skrive bøker basert på en kultserien som Isfolket må vel være som å hoppe etter Wirkola x 100. 

Anonymkode: dd93f...108

Jeg har ikke lest boka, og vet ikke om jeg skal det heller, basert på anmeldelser og annet jeg har lest. Det du skriver er et godt eksempel på det. Et minimum må da være å kunne holde seg til det lille man vet fra MS sine bøker om akkurat den perioden? 
Og Hanna med rødt hår?! Leste i en anmeldelse at hun hadde det. Hadde hun ikke svart hår? Mitt inntrykk var at det svarte håret kom fra Tengel (dvs fra øst), og at det røde håret kom inn med Siljes kastanjebrune hår, som vel hadde røde innsett? Via Liv og Cecilie. 
«Gjennomsiktig hud» (ifølge anmeldelsen i Dagbladet) var vel aldri spesielt for Isfolket? 
At Estrid skulle ha kunnet lese og skrive er SVÆRT lite sannsynlig, og virker bare som en dårlig unnskyldning for at Hanna skal ha en grunn til å ha noe med denne høvdingsønnen å gjøre, og kun basert på anmeldelsen: At Hanna skal ha hatt en kjærlighetshistorie med en høvdingsønn virker helt usannsynlig.
 

Anonymkode: 34523...98f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke lest boka, og vet ikke om jeg skal det heller, basert på anmeldelser og annet jeg har lest. Det du skriver er et godt eksempel på det. Et minimum må da være å kunne holde seg til det lille man vet fra MS sine bøker om akkurat den perioden? 
Og Hanna med rødt hår?! Leste i en anmeldelse at hun hadde det. Hadde hun ikke svart hår? Mitt inntrykk var at det svarte håret kom fra Tengel (dvs fra øst), og at det røde håret kom inn med Siljes kastanjebrune hår, som vel hadde røde innsett? Via Liv og Cecilie. 
«Gjennomsiktig hud» (ifølge anmeldelsen i Dagbladet) var vel aldri spesielt for Isfolket? 
At Estrid skulle ha kunnet lese og skrive er SVÆRT lite sannsynlig, og virker bare som en dårlig unnskyldning for at Hanna skal ha en grunn til å ha noe med denne høvdingsønnen å gjøre, og kun basert på anmeldelsen: At Hanna skal ha hatt en kjærlighetshistorie med en høvdingsønn virker helt usannsynlig.
 

Anonymkode: 34523...98f

Jo, enig med deg i at skal man først skrive en sånn oppfølger-ish sak, er det et minimumskrav at man viser respekt for den opprinnelige historien. Jeg ble så irritert da jeg så hvordan hun fremstilte Gudleiv som en bøllete voldtektsmann, når han faktisk var helt vanlig og sympatisk i Isfolket nr 41. Tore derimot var en drittsekk mot begge barna sine og oppførte seg så ufint i Demonenes Fjell at han ble bortvist derfra, men før den tid er han altså en kjernekar og en snill bror for Hanna? Flaut å bomme sånn. Og Vega som lesbisk... ja, for all del, men hva er poenget? Jeg ville vite mer om det gamle Isfolket, jeg. 

Anonymkode: dd93f...108

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 5.52):

Jo, enig med deg i at skal man først skrive en sånn oppfølger-ish sak, er det et minimumskrav at man viser respekt for den opprinnelige historien. Jeg ble så irritert da jeg så hvordan hun fremstilte Gudleiv som en bøllete voldtektsmann, når han faktisk var helt vanlig og sympatisk i Isfolket nr 41. Tore derimot var en drittsekk mot begge barna sine og oppførte seg så ufint i Demonenes Fjell at han ble bortvist derfra, men før den tid er han altså en kjernekar og en snill bror for Hanna? Flaut å bomme sånn. Og Vega som lesbisk... ja, for all del, men hva er poenget? Jeg ville vite mer om det gamle Isfolket, jeg. 

Anonymkode: dd93f...108

Enig. Det er ikke så veldig vanskelig heller, for vi vet veldig lite fra før om Isfolket før Tengel. Det holder nesten å lese de to-tre første bøkene + 41 og 42. 

Anonymkode: 34523...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer info jeg får, jo mindre har jeg lyst å lese. Så blir ikke lest med det første hvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var intressant å lese om Tengel den Godes grandtante Hanna , men boken fenget ikke meg helt, skulle ønske at de hadde skrevet mer om de eldre isfolkene f.eks Olaves Krestjernson , Sigleik , !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte faktisk lese Demonenes Fjell på nytt nå, for jeg ble så irritert over det med Gudleiv. Og der sier han faktisk at hans kone døde da Vega ble født! Enda større kontrast til den nye boken, hvor Vegas mor var en tilfeldig jente som han bare voldtok, som døde da Vega ble født og som han så vidt husket navnet på. 

Anonymkode: dd93f...108

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (7 timer siden):

Var intressant å lese om Tengel den Godes grandtante Hanna , men boken fenget ikke meg helt, skulle ønske at de hadde skrevet mer om de eldre isfolkene f.eks Olaves Krestjernson , Sigleik , !

Enig! 

Anonymkode: dd93f...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 21.32):

Jeg måtte faktisk lese Demonenes Fjell på nytt nå, for jeg ble så irritert over det med Gudleiv. Og der sier han faktisk at hans kone døde da Vega ble født! Enda større kontrast til den nye boken, hvor Vegas mor var en tilfeldig jente som han bare voldtok, som døde da Vega ble født og som han så vidt husket navnet på. 

Anonymkode: dd93f...108

Hæ? Skal Gudleiv liksom ha voldtatt Vegas mor? Herlighet, det er altså ikke SÅ vanskelig å få til dette riktig…

Anonymkode: 34523...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 22.24):

Hæ? Skal Gudleiv liksom ha voldtatt Vegas mor? Herlighet, det er altså ikke SÅ vanskelig å få til dette riktig…

Anonymkode: 34523...98f

Mhm. Det skulle visst komme tre slike bøker, men jeg tipper det blir med den ene. Det hadde forresten vært spennende å vite hvordan åndsverkloven fungerer i sånne tilfeller. Forfatteren tar jo Sandemos verk og skriver om på historien slik at de to versjonene ikke stemmer med hverandre.  

Anonymkode: dd93f...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdateringer, da blir det nok ikke noe kjøp av denne på meg... Skal man ta en annens verk får man da virkelig holde seg til historien man stjeler fra! 

Hannah hadde nok mørkt hår ja, det røde kom først inn med Silje. Halkatla var jo blond, men fikk ingen etterkommere. 

Anonymkode: 996d9...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...