AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Var veldig utplukket med brød på butikken i går. Var kneipp fra First Price, og jeg har nok vært litt dømmende mot det (veldig dessverre). Så ser jeg på baksiden av emballasjen at det står bakehuset.no. Gikk inn der, og ser at de produserer jo «alle» de andre brødene i butikken også. Tenker på en måte at billigversjonen er så mye dårligere, men det er ingen e-stiger i brødet, og det er bakt på samme fabrikk som alle de andre. Kanskje samme deigen også, for det jeg vet. Anonymkode: 69720...fc1 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 First Price er ikke et eget merke med egne fabrikker. Det er samme produsentene som andre produkter i butikken. Gilde lager First Price kjøttprodukter, Prior eggprodukter osb. Jeg vil nok tro det er en del mer fyllstoff i de billigere prossesserte produktene, stivelse m.m. for å få prisen ned. Anonymkode: 2ff09...600 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): First Price er ikke et eget merke med egne fabrikker. Det er samme produsentene som andre produkter i butikken. Gilde lager First Price kjøttprodukter, Prior eggprodukter osb. Jeg vil nok tro det er en del mer fyllstoff i de billigere prossesserte produktene, stivelse m.m. for å få prisen ned. Anonymkode: 2ff09...600 Ja, det skulle man jo tro. Tenkte at det var fullt av e-stoffer, men det er kun: sammalt hvete (37%), vann, hvetemel,gjær, rapsolje og salt. 0,9 gram salt pr 100 gram. Anonymkode: 69720...fc1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Det visste jeg ikke, takk for tipset! Er jo umulig å finne brødvarer uten masse rare midler i. Anonymkode: e6542...885 2
aksase Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Var veldig utplukket med brød på butikken i går. Var kneipp fra First Price, og jeg har nok vært litt dømmende mot det (veldig dessverre). Så ser jeg på baksiden av emballasjen at det står bakehuset.no. Gikk inn der, og ser at de produserer jo «alle» de andre brødene i butikken også. Tenker på en måte at billigversjonen er så mye dårligere, men det er ingen e-stiger i brødet, og det er bakt på samme fabrikk som alle de andre. Kanskje samme deigen også, for det jeg vet. Anonymkode: 69720...fc1 Det er ofte slik. Jeg er bonde og dyrker bl.a. løk. Det pakkeriet jeg leverer til, er et av tre store løkpakkerier i Norge og de pakker i all mulig emballasje. Min løk ender opp som Gartner, First Price, Rema og flere. Det er samme løken fra samme åker. Eneste forskjell er at jeg som bonde får dårligere betalt for løk til Rema og First Price og andre EMV-merker. Målet til butikkjedene er å ha bare EMV-varer, for da er konkurransen fra andre merker borte og de kan sette opp prisen på EMV-varene og tjene enda mer penger. I tillegg kan de da presse bønder og leverandører enda hardere på pris, og det også bidrar til bedre fortjeneste for butikkjedene. Flere kjeder har kommet langt i denne prosessen og det er noen steder vanskelig å finne annet enn EMV-varer i butikken. EMV -varer er dårligere for produsent, dårligere for kundene og dårlig for utvalg og valgmuligheter. De eneste som tjener på EMV, er butikkjedene, som i grunnen har nok fra før. Hvis du vil støtte bonden og den frie konkurransen, bør du unngå å velge butikkenes egne merkevarer(EMV), fordi de eneste som tjener på at du velger EMV-varer, det er butikken. 1 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 aksase skrev (17 minutter siden): Det er ofte slik. Jeg er bonde og dyrker bl.a. løk. Det pakkeriet jeg leverer til, er et av tre store løkpakkerier i Norge og de pakker i all mulig emballasje. Min løk ender opp som Gartner, First Price, Rema og flere. Det er samme løken fra samme åker. Eneste forskjell er at jeg som bonde får dårligere betalt for løk til Rema og First Price og andre EMV-merker. Målet til butikkjedene er å ha bare EMV-varer, for da er konkurransen fra andre merker borte og de kan sette opp prisen på EMV-varene og tjene enda mer penger. I tillegg kan de da presse bønder og leverandører enda hardere på pris, og det også bidrar til bedre fortjeneste for butikkjedene. Flere kjeder har kommet langt i denne prosessen og det er noen steder vanskelig å finne annet enn EMV-varer i butikken. EMV -varer er dårligere for produsent, dårligere for kundene og dårlig for utvalg og valgmuligheter. De eneste som tjener på EMV, er butikkjedene, som i grunnen har nok fra før. Hvis du vil støtte bonden og den frie konkurransen, bør du unngå å velge butikkenes egne merkevarer(EMV), fordi de eneste som tjener på at du velger EMV-varer, det er butikken. Oj, dette var interessant lesning! Takk for utfyllende svar 😊 Anonymkode: 69720...fc1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 Ts her. Bilde fra to brød fra bakerhuset. Den dyreste er den med e-stoffer i. Den fra First Price er jo helt «plane» Anonymkode: 69720...fc1 3 1
aksase Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Oj, dette var interessant lesning! Takk for utfyllende svar 😊 Anonymkode: 69720...fc1 Ikke bare matkjedene som driver med lureri. Elkjøp, f.eks. Elkjøp har en prisgaranti som sier at om du finner samme produkt et annet sted til en lavere pris, da vil du også få den samme lave prisen hos Elkjøp. Så er de så store at de kan gå til f.eks. AEG-fabrikken og få de til å lage en serie av en vaskemaskin med et eget produktnummer som bare Elkjøp selger. Du finner samme maskin i andre butikker, men da altså ikke med samme produktnummer. Da gjør de det umulig for kundene å finne samme maskin til en lavere pris et annet sted, og Elkjøp slipper å sette ned prisen. Endret 15. februar 2024 av aksase 4
svartkatt Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Slik er det med flere produkter i disse billigmerkene. Det er kanskje bare en bitteliten forskjell i oppskriften.
aksase Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her. Bilde fra to brød fra bakerhuset. Den dyreste er den med e-stoffer i. Den fra First Price er jo helt «plane» Anonymkode: 69720...fc1 Bakehuset består av 11 bakerier, tror jeg, og alle bakerier under Bakehuset-navnet er eid av Norgesgruppen(KIWI, MENY, Joker, SPAR, Mix, Jafs, Deli de Luca med flere). Samme greia hos Coop, som eier Goman-bakeriene. Dette at kjedene eier sine egne bakerier, ødelegger for den frie konkurransen, fordi det vil være umulig i dag å starte et frittstående bakeri og få levert noe til disse kjedene. Selvsagt en bevisst strategi fra kjedene. Kjedene utvikler dette stadig hvor de integrerer seg og kjøper seg opp stadig lenger nedover i kjeden ved å kjøpe og/eller bygge sine egne pakkerier, fabrikker og slakterier for å få full kontroll og fjerne konkurransen i markedet. Heldigvis er det strenge regler i Norge for hvem som kan eie gårdsbruk, ellers ville helt sikkert kjedene også kjøpt opp en masse gårdsbruk og tatt kontrollen over dette også. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Var der sånn kneipp du kjøpte? Jeg syns den er god 😂 Er kanskje ikke så sunt, men jeg liker det Anonymkode: a8142...515
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 Koster 11 kr. Absolutt verdt det Anonymkode: cdadd...38b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, det skulle man jo tro. Tenkte at det var fullt av e-stoffer, men det er kun: sammalt hvete (37%), vann, hvetemel,gjær, rapsolje og salt. 0,9 gram salt pr 100 gram. Anonymkode: 69720...fc1 Kun hvete med andre ord. Ikke rart det er billig da. Ingen kvalitetsbrød akkurat. Anonymkode: 2ff09...600
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 Jeg har ingen fordommer mot First Price, og har lenge visst at det ofte er snakk om grønnsaker som ikke er riktig størrelse eller samme ost men i billigere forpakning. Når det er sagt så er akkurat det brødet det mest smakløse jeg noensinne har vært borti... Blir som å tygge papp. Jeg trenger ikke dyrt, fancy brød, men det må i det minste ha litt egensmak. Nå er det noen år siden sist jeg smakte det, så mulig de har forbedret oppskriften. Anonymkode: a4415...3b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå