Gå til innhold

Spørsmål om mulig svindel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her igjen. Etter at vi snakket sammen på videochat på fredag har det skjedd en del nytt.

Fram til da var det egentlig bare hyggelig. Men de siste dagene har hun begynte å mase om noe cryptogreier.

Jeg skal selvfølgelig ikke kjøpe noe som helst, men det som er greia er at hun selv sier hun ikke kan så mye om det, men har tjent så og så mye penger.

Hun har lagt meg til i en gruppesamtale på telegram og der er det mange andre som også driver med det. De driver med noe de kaller trading tre ganger pr uke.

I denne gruppesamtalen er det en annen som kan crypto bedre som har tilbudt seg å lære meg det. Jeg skjønner for å være ærlig ikke så mye av det. Men bare jatter med. Hun som skal lære meg det påstår i alle fall at man kan investere 1000-2000 dollar pr gang. Kanskje 1-2 ganger i uka. Og tjene ganske bra på det. 

Hun jeg opprinnelig snakket med sender fortsatt flørtende meldinger og er veldig snill og hyggelig. Innimellom prater hun om hvor enkelt hun har tjent penger. Men mest prater hun bare om hyggelige ting. I tillegg ser jeg at hun har dyre merkeklær, vesker etc på bildene hun sender.

Jeg tenker selv at hadde det virkelig vært så enkelt hadde Jo bare alle gjort dette.

Jeg skjønner jo selvfølgelig selv at dette bare er tull og svindel nå. Og kommer til og slette og blokkere. Men er det noen som vet noe om hvordan disse folka jobber og som vet konkret hva det egentlig er som er svindel her? Hvordan hadde de kunnet ta pengene mine liksom?

Anonymkode: 01927...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men er det noen som vet noe om hvordan disse folka jobber og som vet konkret hva det egentlig er som er svindel her? Hvordan hadde de kunnet ta pengene mine liksom?

Om du GOOGLER "Crypto svindel" så kommer det ganske mange artikler om dette.

Om du gjør litt research selv, så ser du hvordan dette fungerer.

De forteller deg at om du overfører dit, så skal de investere for deg. Vipps penger borte. 

https://www.dagsavisen.no/tema/okonomi/2023/11/21/bitcoin-svindel-jeg-har-tapt-over-100000-kroner/

 

https://www.sor.no/felles/info/advarsel-svindelforsok-bitcoin-og-andre-kryptovalutaer/

"Kriminelle aktører etablerer det som ser ut som profesjonelle nettsted, og lokker med gode investeringsmuligheter, når de i realiteten lurer fra deg de pengene du har «investert»."

Anonymkode: 8deb8...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret 😊 da ble jeg litt klokere.

Anonymkode: 01927...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her igjen. Etter at vi snakket sammen på videochat på fredag har det skjedd en del nytt.

Fram til da var det egentlig bare hyggelig. Men de siste dagene har hun begynte å mase om noe cryptogreier.

Jeg skal selvfølgelig ikke kjøpe noe som helst, men det som er greia er at hun selv sier hun ikke kan så mye om det, men har tjent så og så mye penger.

Hun har lagt meg til i en gruppesamtale på telegram og der er det mange andre som også driver med det. De driver med noe de kaller trading tre ganger pr uke.

I denne gruppesamtalen er det en annen som kan crypto bedre som har tilbudt seg å lære meg det. Jeg skjønner for å være ærlig ikke så mye av det. Men bare jatter med. Hun som skal lære meg det påstår i alle fall at man kan investere 1000-2000 dollar pr gang. Kanskje 1-2 ganger i uka. Og tjene ganske bra på det. 

Hun jeg opprinnelig snakket med sender fortsatt flørtende meldinger og er veldig snill og hyggelig. Innimellom prater hun om hvor enkelt hun har tjent penger. Men mest prater hun bare om hyggelige ting. I tillegg ser jeg at hun har dyre merkeklær, vesker etc på bildene hun sender.

Jeg tenker selv at hadde det virkelig vært så enkelt hadde Jo bare alle gjort dette.

Jeg skjønner jo selvfølgelig selv at dette bare er tull og svindel nå. Og kommer til og slette og blokkere. Men er det noen som vet noe om hvordan disse folka jobber og som vet konkret hva det egentlig er som er svindel her? Hvordan hadde de kunnet ta pengene mine liksom?

Anonymkode: 01927...eb7

Da var det svindel de drev på med ja.

Men ikke la deg lokke. Jeg forstår jo at du er nysgjerrig da det høres veldig enkelt ut og du er på jakt etter grunner for å tro på dette, men ikke la deg friste.

Så snart du har overført penger til noen for å bli "rik" så er pengene borte. Og jo større beløp eller lengre du lar deg lure jo vanskeligere er det å akseptere at du er lurt. Er ofte derfor svindlere begynner med beløp som er små nok til at det går greit å risikere det, men store nok til at en gjerne vil stå løpet ut.

Vil du lære mer om crypto så søker du det opp på Google som med alt annet og tar selvstendige vurderinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blokkert og slettet alle kontakter og meldinger som har med dette å gjøre nå. Kjipt at det ble sånn, men man kan vel kanskje ikke stole på noen på Internett i dag.

Anonymkode: 01927...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har blokkert og slettet alle kontakter og meldinger som har med dette å gjøre nå. Kjipt at det ble sånn, men man kan vel kanskje ikke stole på noen på Internett i dag.

Anonymkode: 01927...eb7

Dette har ikke noe med internett å gjøre.

Svindlere har eksistert siden handel/markedsøkonomi ble en ting. Jeg er rimelig sikker på at til og med huleboere opplevde svindlere som prøvde å bytte til seg bedre steiner mot falske/dårlige steiner.

Regelen er at en god gode stein koster mange små steiner. Får man tilbud om å kjøpe en stor god stein mot få eller ingen små steiner så er det noe lureri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner jo også at det i bunn og grunn ikke har noe med Internett å gjøre. Men jeg vil jo tro at det er mye vanligere nå og dessuten er det lettere å lure flere for mer på kortere tid nå enn tidligere.

Anonymkode: 01927...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner jo også at det i bunn og grunn ikke har noe med Internett å gjøre. Men jeg vil jo tro at det er mye vanligere nå og dessuten er det lettere å lure flere for mer på kortere tid nå enn tidligere.

Anonymkode: 01927...eb7

Og på den andre siden har det heller aldri vært enklere å få tilgang til informasjon om mulige svindler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...