Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2006 #41 Skrevet 4. februar 2006 Jeg synes at søskenbarnekteskap bør forbys, og det bør gjelde alle, uansett om de har noen søte historier eller om forfedrene var i slekt eller ikke.. Men det er jo ikke bare misdannelser det er fare for med tanke på barna, for jeg har en venninne som har foreldre som er fetter og kusine og jeg husker at allerede tidlig på barneskolen at det var noen som snappa opp dette og mobba henne: Haha, faren din har gjort det med søskenbarnet sitt.. Innavlunge.. Mora di pulte fetteren sin. Du er sikkert hemma.. osv.. Sikkert jævlig gøy..
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #42 Skrevet 5. februar 2006 Jeg vet ikke, jeg har for lite kunnskaper om temaet. Men det høres logisk ut at enkeltstående tilfelle er ganske så ufarlig, min mor er i verfall frisk og rask Men en ting jeg tenker på, argumentet om mulighet for skader på barna kan også brukes for at personer med arvelige sykdommer ikke bør få lov til å få barn. Hvor skal grensen dras?
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. februar 2006 #43 Skrevet 8. februar 2006 Jeg synes faktisk et totaltforbud er litt i overkant drøyt. Så vidt jeg kan huske fra diverse fag i genetikk og avlslære har søskenbarn faktisk ikke noen spesielt større sjanse enn andre til å få barn med misdannelser, forutsatt at ingen av deres forfedre er i slekt. Noe helt annet er det selvsagt i samfunn hvor giftemål mellom slektninger foregår i generasjon etter generasjon. Men da er man egentlig ikke søskenbarn lenger, men har en mye høyere grad av slektskap enn "rene" søskenbarn. Dette er jo et reelt problem i en del kulturer, og der bør det nok settes inn tiltak. ← Helt enig i dette innlegget. Og når det gjelder mottiltak mot innavlskultur så tror jeg opplysning om risikoen det medfører er det beste. Så må det være opp til hvernekelt hva slags risiko man ønsker å ta. Og til deg som blandet inn husdyravl: Ved avl av de fleste arter er det nokså vanlig å sette opp ett avlsprogram som innbærer enkeltstående parringer av nært beslektede individer for å forsterke ønskede egenskaper, og dette medfører ingen stor risiko så lenge det gjøres bevisst og kontrollert. Så dersom man skal følge tankegangen med å sammenligne mennesker og dyr bør man ihvertfall tillate søskenbarnekteskap i tilfeller hvor familien har fremragende arveegenskaper. Hvem som nå skal avgjøre det...
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #44 Skrevet 8. februar 2006 veldig vanlig at de får stenkastersyndromet...
VesleBråka Skrevet 8. februar 2006 #45 Skrevet 8. februar 2006 Jeg er for et forbud mot søskenbarnekteskap. Av 2 grunner: Det fødes skadede barn, og ekteskap misbrukes til import av familie. I Norge kan jo de "søte historiene" snike seg unna med å leve som samboere, men jeg synes de også skal være veldig forsiktig med å avle barn sammen. Jeg vet om to tilfeller der foreldrene er i slekt: Den ene familien er foreldrene søskenbarn. 2 av 3 barn er tilbakestående, jeg gikk på skole med det ene barnet, hun hadde timer med oss i barneskolen da hun var i ungdomsskolealder. I den andre familien er foreldrene tremenninger, og de fikk to barn med genetisk feil. Det slo ut fordi begge foreldrene var bærere, noe som naturligvis er større sjanse ved slektsskap. Begge barna døde før 5 år. Så min konklusjon er at jeg aldri i verden hadde fått barn med søskenbarn. Hvis man blir et par, får man heller bruke sæddonor el.l.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #46 Skrevet 8. februar 2006 Er det ikke Pakistan som har ett av verdens høyeste rater av barn født med misdannelser pga. søskenbarn-ekteskap? ← Dere husker sikkert Nemet-saken? Om den lille gutten som trengte donasjon fra en eventuell søster? Sykdommen han har utvikles nettopp pga inngifte slik som fetter-kusine forhold. Men det ble ikke nevnt i alle de store oppslagene saken fikk. Støtter så abs forslaget om totalforbud. Og det gjelder selvsagt blant nordmenn også.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #47 Skrevet 12. februar 2006 Nå er vel egentlig ikke dette et problem i norge. det er svært få (sett i perspektiv) som gifter seg med sine søskenbarn i Norge. Det er da også flere genrasjoner siden noen konglige i norge også har giftet seg med sine søskenbarn. Om dette er et problem i Pakistan så vil jo ingen norsk lov forandre det, Heller ikke konglige i andre land.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #48 Skrevet 12. februar 2006 Nå er vel egentlig ikke dette et problem i norge. det er svært få (sett i perspektiv) som gifter seg med sine søskenbarn i Norge. Det er da også flere genrasjoner siden noen konglige i norge også har giftet seg med sine søskenbarn. Om dette er et problem i Pakistan så vil jo ingen norsk lov forandre det, Heller ikke konglige i andre land. ← Dette ER et problem hos mange innvandrere i Norge og dermed et problem i Norge også.
Gjest Bellatrix Skrevet 12. februar 2006 #49 Skrevet 12. februar 2006 Poenget med at det blir foreslått forbud nå, er jo for å forhindre tvangsekteskap.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #50 Skrevet 12. februar 2006 Poenget med at det blir foreslått forbud nå, er jo for å forhindre tvangsekteskap. ← Men om man blir tvunget til å gifte seg med 3-meningen sin så er man jo like langt. Det er jo fremdeles tvang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå