Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1211665.ece Bør det forbys?
Seigdama Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Ja det synes jeg det bør. Men selvfølgelig ikke bare for innvandrere, men for alle. Også kongefamilien.
Leo Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Ja, det utgjør en helsemessig risiko som rammer uskyldige, d.v.s. barna som fødes i disse ekteskapene. Selvfølgelig må det gjelde for alle!
Blackjack Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Ja, det burde det blitt for lenge siden.
Gjest Very Victoria Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Er det ikke Pakistan som har ett av verdens høyeste rater av barn født med misdannelser pga. søskenbarn-ekteskap?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Er det ikke Pakistan som har ett av verdens høyeste rater av barn født med misdannelser pga. søskenbarn-ekteskap? ← Tror det, men tradisjon er så mye viktigere enn kunnskap.
Gjest Very Victoria Skrevet 1. februar 2006 #10 Skrevet 1. februar 2006 Tror det, men tradisjon er så mye viktigere enn kunnskap. ← Det er vel ett resultat av reinspikka uvitenhet og mangel på utdannelse. Indiske helsemyndigheter har jo i årevis forsøkt å opplyse folk som at det faktisk er mannens gener som bestemmer barnets kjønn i kampen mot å få folk til å slutte å sette fyr på de kvinnene som ikke føder sønner.
Leo Skrevet 1. februar 2006 #11 Skrevet 1. februar 2006 Tror det, men tradisjon er så mye viktigere enn kunnskap. ← Det stemmer ikke! Ekteskap mellom søskenbarn har blitt langt mindre vanlig også i Pakistan etter hvert som kunnskapen om de mulige skadevirkningene har blitt bedre kjent. Det forekommer også langt færre ekteskap blant søskenbarn i Pakistan enn hva som er tilfelle blant de som har bosatt seg i Vest-Europa. Årsaken er rett og slett at de som bor i Pakistan har et større nettverk og har flere mulige partnere å velge blant, mens de pakistanerene som er bosatt f.eks. her i Norge ofte ikke har annet nettverk enn sin egen familie.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 1. februar 2006 #12 Skrevet 1. februar 2006 Jeg ser litt annerledes på saken, fordi min bestevenninne er kjæreste med fetteren sin. De traff hverandre første gang i en konfirmasjon da begge var 19 år gamle, og falt pladask for hverandre. De hadde bodd på hver sin kant av landet og foreldrene deres hadde nesten aldri hatt kontakt. De syntes det var pinlig i starten at de utviklet følelser for hverandre, men nå har de vært sammen i fire år og har det strålende. Det er jo en veldig spesiell historie, og har ingen sammenheng med tvangsekteskap, men jeg syns ikke det er riktig å lage en helt konsekvent lov.
Vaktmester'n Skrevet 1. februar 2006 #13 Skrevet 1. februar 2006 Det stemmer ikke! Ekteskap mellom søskenbarn har blitt langt mindre vanlig også i Pakistan etter hvert som kunnskapen om de mulige skadevirkningene har blitt bedre kjent. Det forekommer også langt færre ekteskap blant søskenbarn i Pakistan enn hva som er tilfelle blant de som har bosatt seg i Vest-Europa. Årsaken er rett og slett at de som bor i Pakistan har et større nettverk og har flere mulige partnere å velge blant, mens de pakistanerene som er bosatt f.eks. her i Norge ofte ikke har annet nettverk enn sin egen familie. ← ca 50% av ekteskap i pakistan er mellom fetre og kusiner. Mulig det er 60% i Saudia-Arabia, så de er vel bare nest best. Likevel litt flere enn hva som er vanlig for oss i vesten, men færre en hva som er vanlig for norskpakistanere. I Pakistan viser en ny undersøkelse at 49,4 prosent av ektepar i Pakistan er søskenbarn. http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/26/432858.html
Leo Skrevet 1. februar 2006 #14 Skrevet 1. februar 2006 ca 50% av ekteskap i pakistan er mellom fetre og kusiner. Mulig det er 60% i Saudia-Arabia, så de er vel bare nest best. Likevel litt flere enn hva som er vanlig for oss i vesten, men færre en hva som er vanlig for norskpakistanere. http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/26/432858.html ← Høye tall ja, men vi er ikke uenige på noe punkt ! Tallene i Pakstan er imidlertid i ferd med å gå ned og dette viser seg først og fremst blant de mest velstående og velutdannede.
Leo Skrevet 1. februar 2006 #15 Skrevet 1. februar 2006 Jeg ser litt annerledes på saken, fordi min bestevenninne er kjæreste med fetteren sin. De traff hverandre første gang i en konfirmasjon da begge var 19 år gamle, og falt pladask for hverandre. De hadde bodd på hver sin kant av landet og foreldrene deres hadde nesten aldri hatt kontakt. De syntes det var pinlig i starten at de utviklet følelser for hverandre, men nå har de vært sammen i fire år og har det strålende. Det er jo en veldig spesiell historie, og har ingen sammenheng med tvangsekteskap, men jeg syns ikke det er riktig å lage en helt konsekvent lov. ← Dette handler først og fremst om mulige helsemessige konsekvenser for barna, ikke om tvangsekteskap. Om de har hatt kontakt eller ikke, har ingenting å si for genene. Hvis jeg var venninnen din, ville jeg ha tenkt meg svært godt om før jeg valgte å få barn med en jeg visste var så nært beslektet. Det går heller ikke an å lage en lov som unntar "søte historier" fra det generelle regelverket.
BMD Skrevet 1. februar 2006 #16 Skrevet 1. februar 2006 Det er vel ett resultat av reinspikka uvitenhet og mangel på utdannelse.Nå er det jo faktisk en grunn til at søskenbarnekteskap er blitt så vanlig også. Ved å gifte bort barna til noen i familien unngår man at medgift og arv forsvinner ut av fellesskapet. Vanlig og logisk i familistiske samfunn. Når det er sagt synes jeg slett ikke det er noen god tradisjon å ta med seg hit. Familisme er veldig lite kompatibelt med vår samfunnsstruktur.
Soul Skrevet 1. februar 2006 #17 Skrevet 1. februar 2006 Jeg er usikker på totalforbud, men jeg er enig i at det er mange gode argumenter mot å få barn med så nær slekt. Min mormor og morfar var fetter og kusine (etnisk norske, de møttes også første gang som unge voksne). Vi har høy forekomst av autoimmune sykdommer i familien. Nå kan det godt hende det ville vært det uansett, men personlig ville jeg nok ikke giftet meg med en fetter slik situasjonen er.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #18 Skrevet 1. februar 2006 Tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg hadde fått barn med en som hadde vært så nært beslektet ja. Man må jo tenke på barnet og ikke være egoistisk. Jeg hadde kanskje valgt å adoptere da. Men jeg mener at det burde komme en slik lov. For banas skyld! Er også enig i at en søt historie bør hindre en lov, eller være et unntak, sånn er det jo stort sett med alle lover, at noen burde få unntak.....
Seigdama Skrevet 1. februar 2006 #19 Skrevet 1. februar 2006 Jeg er ikke enig at "søte historier" skal ha unntak. Hvem som helst klarer jo å finne på en historie dersom det "hjelper". Personlig synes jeg det å gifte seg og ha intim kontakt med søskenbarn er omtrent som incest. Jeg hadde ikke klart det. Selv om jeg ikke kjente personen fra før som i den "søte historien".
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #20 Skrevet 1. februar 2006 Oi, jeg glemte en ikke i det forrige innlegget. Jeg er enig i at søte historier IKKE bør hidre en lov.... !!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå