Gå til innhold

Hvor kaster du tomme dassruller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å rulle sammen brukte bind eller truseinnlegg å putte dem i tomme toalettrullhylster før jeg kaster dem i badbosset.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Papp/papir. Det er jo papp? Trodde ikke det var noe å spørre om 😄

Anonymkode: 79d8c...2f2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

De går rett i papiravfallet når jeg bytter rull. 

Fascinerende at noen av dere har dem til «pynt» på baderommet en stund 😄

Anonymkode: 546f9...b4d

• Liker 2
Skrevet

Flesteparten går i papiravfallet, som seg hør og bør. Men iblant fusker jeg litt og kaster det i restavfall på badet. Så hender det jeg ruller sammen bind og stapper det inn i rullen før det går i restavfallet. 

Anonymkode: 370f9...7a5

Skrevet

Tja…som oftest så går de i papp/papir.

Men så er de også greie å sette frø i nå på denne tiden. Deles i to, fylles med jord, setter i frø, en liten dusj fra sprayflaske med vann. Så kan en sette de der en ønsker det når det er tid for det.

Anonymkode: f49d9...885

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Noen fyller jeg med lo fra lofilteret fra tørketrommelen. Da funker de bra som tennbriketter.

Anonymkode: 69bed...2a8

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tja…som oftest så går de i papp/papir.

Men så er de også greie å sette frø i nå på denne tiden. Deles i to, fylles med jord, setter i frø, en liten dusj fra sprayflaske med vann. Så kan en sette de der en ønsker det når det er tid for det.

Anonymkode: f49d9...885

Jøss. Når jeg tror jeg bare bruker en slik tråd som enkel tidsfordriv på en sykedag. Så står jeg igjen med to tips jeg faktisk skal følge 😅

Anonymkode: 51270...483

• Liker 2
Skrevet

Overraskende mange tafatte personer her... Hvor vanskelig kan det være å prøve å kildesortere bittelitt? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Samler de og sår frø i dem,genialt faktisk! 

Irriterer meg på jobb der folk tar ut de NESTEN tomme dorullene og setter de på vasken når de setter på en ny. Hvorfor gjør de det når søppelbøtta står 15 cm fra? Av og til setter jeg den nesten tomme rullene inn i holder igjen for at de skal bruke den helt opp. Sikkert irriterende for DEM men det går fint. 

Anonymkode: 9faef...e6c

• Liker 2
Skrevet

Legger de i posen de kom i fra butikken. Når jeg har fire tomme klemmer jeg tre sammen og putter de inn i den fjerde og så går de i papirsøpla.

Anonymkode: 9a712...249

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Overraskende mange tafatte personer her... Hvor vanskelig kan det være å prøve å kildesortere bittelitt? 

Nordmenn er ganske hjernevasket her. To ruller i restavfallet, som raskt løser seg opp, er ikke akkurat det som ødelegger verden 😅

Skrevet

kommunen burde innføre stikkprøvekontroller av søppel med tilhørende økt gebyr for de som ikke engang klarer å kildesortere papp/papir.

Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

De går i vedovnen en gang satte jeg en ballong i ene enden og tapet den fast og la en ert inni da gikk ruta til Nabo,n 😀

Er du tilbakestående?

Anonymkode: b463a...a11

Skrevet
newman01 skrev (8 minutter siden):

Norsk restavfall har for lite brennverdi. Altså for lite plast og papir/papp. Derfor må vi blande inn dårlig sortert søppel import med skip fra UK. Slik at vi kan få brent resten av den norske dritten.

https://www.nrk.no/norge/fyller-ovnene-med-importsoppel-samtidig-som-vart-eget-avfall-sendes-til-sverige-1.16663844

https://www.nettavisen.no/okonomi/oslo-importerer-soppel-fra-nord-irland-far-rekordutslipp-vi-kan-ikke-ha-det-sann/s/12-95-3424202922

Anonymkode: 95b38...003

Skrevet
Lt.Dan skrev (3 minutter siden):

kommunen burde innføre stikkprøvekontroller av søppel med tilhørende økt gebyr for de som ikke engang klarer å kildesortere papp/papir.

Hva tror du skjer med plast. og pappavfallet i Norge?

Hvor mye tror du det har å si for klodens overlevelse? 

Hvor mange skattepenger tror du stadig nye systemer koster oss? Sett mot hvor lite det faktisk gjør for kloden?

Om det gir deg god samvittighet å bære papp som har hengt ved doen noen dager gjennom huset, så fortsett med det. Men betydningen av det? Ingenting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legger du de i papirsøppelet eller i restavfall? 

Anonymkode: 06905...795

I vedovnen

Anonymkode: 74f1e...91b

Skrevet

Resirkuleres som papp selvfølgelig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tror du skjer med plast. og pappavfallet i Norge?

Hvor mye tror du det har å si for klodens overlevelse? 

Hvor mange skattepenger tror du stadig nye systemer koster oss? Sett mot hvor lite det faktisk gjør for kloden?

Om det gir deg god samvittighet å bære papp som har hengt ved doen noen dager gjennom huset, så fortsett med det. Men betydningen av det? Ingenting. 

Mye av plasten som har blitt vasket med varmtvann, kan likevel ikke gjenvinnes og blir hivd inn med søppelet for å øke brennverdien. Alt er en scam. Plasten ender opp i u-land eller blir brent for energi.

https://www.nrk.no/urix/tyrkia-risikerer-a-bli-europas-soppeldynge-1.15285352

Sitat

Ender opp på ulovlige fyllinger

I utgangspunktet blir avfallet, slik som plast, sendt til Tyrkia for forsvarlig håndtering. Blant annet ved gjenvinning. Og EU betaler store summer for å bli kvitt avfallet sitt.

Mye ender imidlertid på ulovlige fyllinger rundt om sør i Tyrkia.

Ifølge ednh.news skal det finnes minst 10 kjente ulovlige fyllinger.

– Innbyggerne i EU bør få vite dette: det siste stoppestedet for det søppelet de putter i forskjellige resirkuleringsbokser i hjemlandet, ender ikke på et anlegg for resirkulering. Det ender her, i fjell av avfall, sier professor Sedat Gundogdu ved Cukrova Universitet i Adana til nettstedet.

I tillegg brenner sorteringsanlegg til millioner opp.

https://www.nrk.no/rogaland/sintef-rapport-fastslar-at-soppelbrannen-hos-ivar-pa-forus-kunne-vore-unngatt-1.16419880

https://www.brennaktuelt.no/anleggsbranner-brann-brann-i-avfallsanlegg/avfallsanlegg-sliter-med-brannforsikring/115761

Skrevet

Vil du redde miljøet bør du slutte å reise med fly. Slutte å kjøpe billig drit fra Nille og Europris. Slutte å kjøpe klær fra H og M

• Liker 1
Skrevet

Restavfallet på badet. Gidder ikke gå helt til kjøkkenet for å sortere den.

Anonymkode: 52c98...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...