Gå til innhold

Fått min bærbare!


Gjest TamaraK

Anbefalte innlegg

Gjest TamaraK

har nå fått min første bærbarepc..fra dell..inspiron 6000. Lurer på en del ting,

- Kan man ha pcn på uten at det gjør stor skade?eller lønner det seg å skru den av med tanke på batteritiden?

- Kan strømkontakten stå i mens jeg jobber hjemme eller er dette dumt for pcn?

- Bør jeg ha noe mellom tastaturet og skjermen for at skjermen ikke skal skades?

- For å logge meg på nettet...har en kabel..og bredbånd hjemme..må jeg konfiguere noe??

Andre ting jeg bør og må passe på i nybegynnerfasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På de to første spørsmålene er det mye synsing, også her på kvinneguiden. Jeg bruker stort sett min bærbare (både privat og på jobb) med ledning i, og har ikke merket noe til at det er noe problem. Jeg skrur vanligvis av maskina når jeg ikke bruker den, og alle datamaskiner har godt av en restart i ny og ned, men den tar ikke skade av å stå på. Kan jo være lurt å aktivere dvalemodus når du ikke bruker den da.

Ser at på nye maskiner får man anbefalt å ha noe mellom skjerm og tastatur. Jeg gjorde ikke det på min private, og har nå fine hvite streker der tastene er. Er bare synlig når det er mørk bakgrunn, som f.eks. film, så det er ekstremt irriterende. På den på jobb har jeg derfor tatt vare på den greia som lå mellom.

Vil tro at du har fått en brukerveiledning fra bredbåndsselskapet om hvordan du kobler til. Det beste er nok å se etter der. Vi her på kvinneguiden vet jo ikke hvilken leverandør det er snakk om. Men alternativt kan du jo bare stikke i ledningen å se hva som skjer. Det er lenge siden jeg gjorde det sist nå, men jeg kan ikke huske at jeg måtte stille inn noe da jeg koblet meg til første gang hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TamaraK

takk for svar!

Har ikke fått noe som følger med som jeg kan leggemellom skjermen og tastaturet?Kna jeg legge papir???eller et ark?? Får man evt. kjøpt noe beskyttelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke opplevd hvite merker på min selv om den har blitt fraktet mye i rushtrafikk med dyttende folk på veska etc.

fulgte heller ikke med noe mellomlegg på min.

hvis maskinen er oppe og går fra du skrur den på, prøv å plugg inn nettkabelen og sjekk om du kommer deg på nett ved hjelp av det først ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå fått min første bærbarepc..fra dell..inspiron 6000. Lurer på en del ting,

- Kan man ha pcn på uten at det gjør stor skade?eller lønner det seg å skru den av med tanke på batteritiden?

- Kan strømkontakten stå i mens jeg jobber hjemme eller er dette dumt for pcn?

- Bør jeg ha noe mellom tastaturet og skjermen for at skjermen ikke skal skades?

- For å logge meg på nettet...har en kabel..og bredbånd hjemme..må jeg konfiguere noe??

Andre ting jeg bør og må passe på i nybegynnerfasen?

Gratulerer med ny pc (bærbar), alltids kjekt med noe nytt.

- Kan man ha pcn på uten at det gjør stor skade?eller lønner det seg å skru den av med tanke på batteritiden?

Her er det en del forskjellige meninger, men jeg har operert med at så lenge min er tilkoblet strøm så lar jeg den stort sett stå på. Det er kun de gangene jeg vet at jeg ikke kommer til å bruke den på en dag eller to at den blir slått av. Når det gjelder batteritiden tror jeg at jeg har ivaretatt dette ved å kjøre den helt til bunns ca en gang i måneden, for deretter å lade den opp igjen.

- Kan strømkontakten stå i mens jeg jobber hjemme eller er dette dumt for pcn?

Delvis svart på dette ovenfor, men når jeg er hjemme lar jeg den stort sett stå tilkoblet strøm, men som sagt en gang i måneden lar jeg den kjøre seg helt ut. Om du bruker pc`en mye på farten så vil dette ordne seg selv da behovet for å lade melder seg. Det finnes programmer som gjør at du kan vedlikeholde batteriet på en skikkelig måte, flere av disse finnes som freeware.

- Bør jeg ha noe mellom tastaturet og skjermen for at skjermen ikke skal skades?

Normalt skal ikke dette være nødvendig, men om du er en av dem som spiser hamburger, eller annet med mye fett og griseri, ja da bør du nok beskytte skjermen noe. En annen tanke er at maskinen kan bli svært varm, og at det til tider kan være lurt å vente "litt" med å stenge igjen maskinen. Dette er mest aktuelt på vinteren tenker jeg, da temperatursvingningene er store. Har hørt om dem som har fått skjermen sin sprukket pga dette. Start aldri opp maskinen om den feks er blitt fryktelig kald, la den få litt temperatur først. Det finnes slike skjermbeskyttere som du kan legge mellom tastatur og skjerm, de koster vell ca 80-100 kroner og kan være en grei investering.

- For å logge meg på nettet...har en kabel..og bredbånd hjemme..må jeg konfiguere noe??

Ja, det er sikkert en ca eller god forklaring på dette fra din bredbåndsleverandør. Det finnes litt forskjellige typer bredbåndsforbindelser, noen krever brukernavn og passord, mens andre ikke. Så dette blir vanskelig å svare på.

Ellers er det selvfølgelig enkelte ting som kan være greit å tenke på, det er at du IKKE bør sitte med den på fanget eller ta den med deg i sengen (oppå dyna). Din bærbare maskin trenger luft, mye luft, og stenger du igjen kjølingen så kan jeg med sikkerhet si at du dreper maskinen din. Skal du ta den med deg i sengen eller andre steder hvor underlaget ikke er hardt, så sett den på et serveringsbrett eller lignende.

Når du kobler til og fra strømmen, så sørg for at du setter selve strømkontakten i veggen FØR du setter kontakten i maskinen. Det er slik at det har en tendens til å gnistre litt til tider, og dette er noe som igjen kan forplante seg til maskinen. Ikke lenge siden en venn fikk ødelagt PSU`en sin (strøm/vifteenhet) pga dette.

Selvfølgelig mye man kan skrive her, men det viktigste er dog sunn fornuft. Unngå å sitte med kaffekruset "like" i nærheten om det er barn eller dyr i hus. Ønsker deg bare lykke til og håper du koser deg nå som du er blitt bærbar du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt min Dell Inspiron 6000 i snart et halvt år, og gjennom denne tiden har jeg kanskje slått av PC'en to ganger i uken. Når jeg ikke bruker den, så klapper jeg den sammen også går den automatisk over i dvalemodus. Jeg har 1GB ram på min, så den tåler å stå på en stund uten at den blir treg. Men har du 512MB ram eller mindre så ville jeg anbefalt å slå den av litt oftere. Jeg bruker så å si alltid å ha i strømmen, men lader den helt ut en eller to ganger i måneden. Jeg har ikke merket at batterikapasiteten har blitt noe dårligere av selv om jeg har gjort det.

Hvis du har en annen PC tilgjengelig, ville jeg brukt den til å laste ned antivirusprogram og brannmur som du så brenner på en CD og installerer på laptopen. Da slipper du å få virus med en gang du kobler deg til internett. I tilegg ville jeg brent ut recovery- CDen som følger med alle Dell- PCer. Denne "CDen" finner du på Programmer->Dell Accessories-> recobery/driver reset tool eller noe i den retningen. Det er kjekt å ha denne CDen i tilfelle du trenger å formatere PCen, for der ligger operativsystemet og alle drivere som lå på PCen da du fikk den levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...