Gå til innhold

Valp i huset

Gjest Snarthundeeier:)

Anbefalte innlegg

Gjest Snarthundeeier:)
Skrevet

Vi skal få en valp snart, og lurer på hva dere kjøpte inn til den lille kom i hus. Lag en liste over det dere kjøpte/ville ha kjøpt inn, både det mest nødvendige og ellers andre ting.

Hunden er liten, men robust og er med på det meste.

Selv tenker vi å anskaffe oss:

Mat og vannskål

Band

Refleksvest eller lignende

Klotang

Børste

Lite sammenleggbart bur som kan stå i bilen ol.

Kurv til å sove inne i

Diverse leker (noen gode forslag?:)

Hundeshampo

Valpefor

Belønningsfor/ bein ol.

Kom ikke på mer i farten

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden er liten, men robust og er med på det meste.

Selv tenker vi å anskaffe oss:

Mat og vannskål

Band

Refleksvest eller lignende

Klotang

Børste

Lite sammenleggbart bur som kan stå i bilen ol.

Kurv til å sove inne i

Diverse leker (noen gode forslag?Happy.gif

Hundeshampo

Valpefor

Belønningsfor/ bein ol.

Hadde ikke kjøpt refleksvest til valpen. Vent til den er utvokst. Det sparer du penger på. Refleks får du i ørten varianter. Du kan også kjøpe en sånn blinkende dingsboms til å ha i båndet på dyrebutikken

Vet ikke hva slags hund du får deg, men en god stålkam ville jeg hatt hvis det er noe lengde på pelsen. Både grov og fin

Når du skriver kurv, så pass på at det ikke er i vanlig kurvmatriale. Valpen tygger den i fillebiter :)

Det finnes så mye annet å få tak i som valpen ikke biter i stykker.

Av leker ville jeg igjen tenke på bitingen. Kjøp ting som er robuste.

Har du sett aktivitetsballene? De kan du putte godbiter inni og valpen må trille de avgårde for å få ut godisen. Finnes også som terning

En enkel leke du kan lage selv, er en gammel tennissokk som du knyter knuter på.

Ville vært forsiktig med vanlig baller. Kan stresse hunden hvis man kaster for mye.

En god balsam ville jeg kjøpt. Du får tak i spraybalsam også. Da slipper"moppen" å bade lengre enn nødvendig.

Har dere mulighet til å ha buret inne? Det kan fungere som en koselig hule for valpen.

Du får madrasser til bur.

Ellers syns jeg du har tenkt på alt. :)

Skrevet (endret)

En fin liste, men en liten ting og bånd, halsbåndet bør være lite og regulerbart, slik at du ikke må kjøpe mange i løpet av kort tid, så sant du skal ha en hund som forblir forholdsvis liten. Lenka bør ha krok av lett type, pga valpens nakke, og den vil mest sannsynlig ikke la seg affisere så av kroken heller, hvis den er liten og lett.

I stedet for refleksvest, kan du jo også kjøpe et regulerbart refleksbånd med strikk eller borrelås, frem til hunden er utvokst.

Og en liten saks. Til å klippe hår under poter, rundt genitalia o.l.

Endret av vimselims
Skrevet

Av leker har mine hunder alltid hatt en sånn hard tøyknute (fåes i dyrebutikken). En sikker vinner for valpetenner, og de skal jo ikke ha ben sånn i starten.

Unngå pipeleker. Hunden stresser seg opp, og ofte blir den bitt i stykker på null niks uansett.

Ang. sammenleggbare bur i bilen. De skrangler... I hvertfall veldig mange av de. Skal du ha det i bagasjen? Nå vet ikke jeg hvor stor hunden din er, men det går ann å kjøpe trafikksikre, stødige og spesialtilpassede bur. De er litt dyrere, men jeg har ikke angret på det ihvertfall.

Har du noen trapper å sikre? Trappegrind kan være en god investering.

Skrevet

Vimselims sier:

Og en liten saks. Til å klippe hår under poter, rundt genitalia o.l.

Og da er det vel greit at den er butt i tuppen så man ikke stikker valpen.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for fine svar:)

Tenkte på det med refleksvest ja, at den enten blir for stor, eller at vi må kjøpe ny når valpen blir ferdig utvokst. Refleksbånd eller sånn rød blinkelykt var et godt forslag. Reflekshalsband er jo smart også.

Hunden vi skal få er en dansk/svensk gårdshund, og den blir ikke stor og har ikke mye og lang pels, så noen stålkam er nok ikke nødvendig, men skal få tak i en myk og god børste og en god klut til å gå over hunden med.

Takk for tipset om kurv, det skal jeg tenke på når jeg handler;) Finnes sikkert mange varianter som er "valpevennlig".

Skal kjøpe robuste leker ja, og noe som er godt for kløing i tennene hos valpen. Skal se etter slike aktivitetsballer:) Disse ballene med pipelyder skal jeg unngå ja, blir gal av dem selv etter hvert:P Slike tykke og gode tau med knuter på har jeg sett ja, skal nok få meg en slik en.

Mener du å kun bruke balsam, eller shampo først og så balsam, men at det kan være lurt å ha e spraybalsam slik at hunden bare trenger å være i vannet mens man har i shampo i og skyller ut, og så sprayer på balsam etterpå? Nå skal vel ikke hunder bade så mye, men tenker nå på at en valp gjerne leker både her og der, og fort kan bli skitten;) Vil ha det liggende på lur iallefall:)

Når det gjelder bur, så kan vi og vil vi sikkert ha det inne, og lære valpen å forbinde buret med noe hyggelig, og et sted den kan gå for å slappe av og sove. Grunnen til at jeg tenker på å få et sammenleggbart, er at da kan man lett ta det med seg overalt, om man skulle ut å reise, men med en så liten hund så trenger det kanskje ikke være så stort. Kan jo få et annet et å bruke i bilen/reisebur, eller lære hunden å ligge i bilen uten bur. Er ikke helt sikker på det enda. Madrass var ingen dum ide, det skal jeg se om jeg finner:) Blir vel kanskje ha buret i bagasjerommet om vi skal ha med hunden og buret noe sted, men da er det kanskje like greit å bruke et reisebur, tar ikke så stor plass i baksetet.

Skal få tak i et regulerbart halsbånd. Lurt det så man slipper å kjøpe nytt. Men hunden blir jo ikke så stor, så jeg vet ikke om jeg behøver kjøpe så mange halsbånd. Det kan jeg spørre oppdretter om, hun vet nok dette:) Skal iallefall tenke på tyngden på båndet, at det ikke blir for tungt å bære:)

Saks ja, det er jo lurt.

Vi har en trapp som blir aktuell, og det er den som går ned til kjellerleiligheten, og fryserne/kjølerommet. Døra inn dit er ofte åpen i og med at vaskerommet er der, så det er kanskje lurt å ha en grind eller noen slags form for sikring, så ikke valpen ramler ned trappa når den utforsker på egen hånd, eller følger etter oss når vi går ned. Takk for tipset.

Noe mer dere kommer på?:)

Skrevet

Shampoo først og balsam etterpå tenkte jeg på, men ta det opp med oppdretter. Jeg kjenner ikke til pelsen på rasen din. Har bare sett dem på bilde :)

Noen raser trenger også pinsett til napping inne i øregangene så det ikke skal tette seg igjen med pels og lage øreproblemer.

Lykke til med valpen. Når kommer den og hva skal den hete???

Gjest Carmensita
Skrevet (endret)

Ser ut som du har tenkt på det meste. Men du får vel råd av oppdretter også? Tenker bl.a. på hva slags karde som er best for den rasen. Fõr må du kjøpe det samme som valpen får hos oppdretter (du får sikkert med litt fõr).

Ha ALDRI hunden løs i bilen. Nettingbur (til å slå sammen) er hva jeg ville anbefale. Og for all del, ikke kurvseng til valpen. Har hørt flere triste historier hvor valper har blitt alvorlig skadet etter å ha svelget de små pinnene. Jeg ville kjøpt plastseng eller en eller annen type som er lett å holde ren. I tillegg ville jeg kjøpt varmetepper. De er myke og gode å ligge på og tåler maskinvask 60 grader. De kan du klippe til så de passer til bur, seng osv.

Lykke til med valpen!

Endret av Carmensita
Skrevet

ikke bruk sammenleggbart bur i bilen, hvor dere skulle kollidere så er ikke det buret trygt og kan klappe sammen etc.

Skrevet

Jeg har korthårete hunder, og kan ikke huske sist jeg brukte shampo på dem. Når jeg har hatt behov for å såpe inn hunden, har jeg tynnet veldig ut litt grønnsåpe i vann, men dette er nå årevis siden.

Hvis vi har vært ute, og de har blitt så skitne at det kun er igjen en liten stripe naturlig pelsfarge på ryggen, har jeg bare dusja dem med vanlig vann. De lukter ikke vondt pga de er innehunder.

Skrevet

Et tips når det gjelder mat/vannskåler; kjøp disse som er "veltesikre", altså de som har en stor gummiring under eller hvordan jeg nå skal forklare det. Og kanskje et underlag til å ha under, hunder søler mye når de drikker.

Får du ikke med ting fra oppdretter i valpepakken? Det er vanlig å sende med fôr til de første ukene, vi fikk også med bånd til å bruke helt i begynnelsen. Og hør om du kan få med et teppe med mammalukt, det gjør at valpen føler seg tryggere å kjenne en kjent lukt når den kommer til et fremmed sted. Det var vel ikke akkurat dette du spurte om, men jeg måtte bare få det med likevel. ;)

Lykke til med valpen, det er en flott rase du har valgt!

Skrevet

Vil bare si ett par tiing om det å ha kurv til en valp.... Med mindre denne er av stål eller alluminium blir den garantert gnagd i stykker! Var jeg ny valpeeier med den erfaringen jeg har nå, ville jeg anskaffet ett bur med ett hundeteppe inni (de er varme og ikke så dyre å fornye når de etterhvert blir filler). At hunden lærer seg å ligge i bur, og etterhvert liker det og følr seg trygg der vil du ha enormt glede av senere. Lykke til!

Skrevet (endret)

Synes du er godt forberedt jeg, men du har glemt en viktig ting:

Bæsjeposer! :ler: Viktig det!

Jeg synes det er greit å ha et lite førstehjelpsskrin til hunden, der jeg har

gasbind,

ørerensemiddel,

potesalve,

ormekur,

evt. flåttmiddel i sesongen (VELDIG nødvendig her jeg bor!:frustrert: )

kaliumpermanganat (stopper blødningen hvis du skulle være uheldig å klippe en klo litt for langt inn).

Jeg har for øvrig heller aldri brukt balsam på mine hunder. Grønnsåper eller hundeshampo som ikke avfetter pelsen fungerer fint.

Lykke til med valpetilværelsen!!

Endret av Floja Felíz
Skrevet
Synes du er godt forberedt jeg, men du har glemt en viktig ting:

Bæsjeposer! :ler:  Viktig det!

:Nikke::ler:

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for masse fine svar!:) Kjempehyggelig!

Skal prøve å ta en oppsummering da, skal vi se:

Agbre: Ok, ja det var det jeg tenkte du mente. Men det høres uansett lurt ut med spraybalsam, så slipper hunden være så lenge i vann. Skal spørre oppdretter ja:) Skal spørre om det med ørene også, om jeg må nappe der. Tror egentlig at denne rasen ikke har så mye hår der, men man skal jo alltid følge med på slike steder, sånn at man kan gjøre rent om hunden er blitt skitten eller om det er blirr hårklabber der. En pinsett blant hundesakene er vel heller ikke dumt å ha uansett. Valpen er på "påtenkerstadiet";) Oppdretter skal snart parre tispa si, så det blir jo over 4 måneder ca. Men jeg har begynt å forberede, og vil ha i hus det vi trenger og så er det greit å høre andre folks erfaringer. Har ikke navn enda, men det blir en tispe, så vi får virkelig håpe at det ikke bare blir hannhunder :ler:

Carmensita: Ja jeg får råd fra oppdretter, får spørre om hva jeg vil, så det er veldig ok:) Får med fôr i valpepakken ja. Har allerede blitt frarådt å bruke sammenleggbart br i bilen, så det skal jeg ikke gjøre. Tror heller det blir et sikrer bur som kan festes i sikkerhetssele(vi har to biler er personbiler, og en varebil, så det er jo bare i varebilen at buret kan stå baki, i de andre må det stå i baksetet og da kan det være greit å få festet det med sikkerhetsbelte) Skal ikke kjøpe kurv til valpen, er blitt frarådd det. Blir nok å kjøpe en send eller en kurv som ikke kan spises på:) Skal se etter slike varmetepper som du snakker om.

Gjest: Det er vel god forskjell på inne og ute hunder også. Det er klart de som er lite ute ikke blir fort skitne, men med en valp som er nysgjerrig kan det vel fort bli at den skitner seg til, og når den er voksen også da. Men dette ser man jo litt an, om det er nok å bare skylle med vann eller om det må mer til. Er greit å bruke shampo hvis hunden har vært borti noe som lukter, er det bare litt sand er det jo ikke så farlig:)

Jaya: Har tenkt å kjøpe ety slikt stativ med to stålskåler oppi, og sette den på et underlag slik vi hadde det til den forrige hunden vår(den hadde vi ikke fra den var valp). Venninna mi har sånn og synes den ser bra ut. Får med fôr hos oppdretter ja, men ikke bånd, det ordner jeg selv, men det går bra. Skal høre med oppdretter om jeg kan få med et teppe eller lignende som lukter kjent. Venninna mi sier det er veldig vanlig at de gjør det, men det varierer sikkert fra oppdretter til oppdretter. Bare hyggelig at du nevner slike ting, er glad for all tilbakemelding:) Er veldig spent på rasen ja, men tror det er et bra valg for vår tilværelse, blir spennende!

Lille My: Det med kurven har jeg nevnt, og det er helt sant det du sier om bur. Skal selvfølgelig helt fra starten av lære valpen til at buret er et fint og godt sted der den kan gå og hvile. Tror nok jeg blir å få en seng av noe slag i tillegg, men buret skal den lære å bruke hele tiden.

Floja Felíz: Bæsjeposer ja, det er klart jeg skal ha, kom liksom ikke på det i farta :ler: Det med førstehjelpsutstyr er ikke dumt, og det har jeg faktisk tenkt på. Takk for tipsene til innhold der!

Tror jeg fikk med alle der. Kom gjerne med flere tips, både til hva man bør ha, hva dere har erfart om produkter og om dere vet om noen bra nettsider som selger hundeutstyr.

Gjest Turboguri
Skrevet

Må ein bruke shampoooo????

Har alltid brukt sun light såpe jeg.. Sånne gamle harde stykker.. Hunden min har aldri flass eller noe.. Men d er min hund da.. :)

Skrevet

Har alltid brukt sun light såpe jeg.. Sånne gamle harde stykker.. Hunden min har aldri flass eller noe.. Men d er min hund da..  :)

Har også hørt om de som bruker fast grønnsåpe. Prøvde det en gang, men syns det var noe griseri ;) Ellers har jeg oljebadet :ler: Inka. Skulle være så bra da liksom. Blanding av babyolje teetreolje, mandelolje og lavendelolje. Ble med nyhetens interesse, gitt :)

Skrevet

kjøp et tynt halsbånd i lær som er lengre enn det du trenger, og så bruker du en hulltang og lager flere hull innover, så passer båndet selv om hunden vokser.

er stor forskjell på en valpehals og en voksenhals.

Gjest Carmensita
Skrevet

Har alltid brukt sun light såpe jeg.. Sånne gamle harde stykker.. Hunden min har aldri flass eller noe.. Men d er min hund da..  :)

Husk at hundens hud har en annen ph-verdi enn oss. Sun-light er vel det samme som Zalo og det må du ikke bruke. Det fjerner alt fett og er ikke bra. Folk bruker mye rart til å vaske hunden sin med, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kjøper hundesjampo når man først har hund? Det er det som er det beste for hunden. ;)

Gjest Carmensita
Skrevet
ikke bruk sammenleggbart bur i bilen, hvor dere skulle kollidere så er ikke det buret trygt og kan klappe sammen etc.

Dette har jeg aldri hørt før. Alle jeg kjenner har nettingbur i bilen. Også de som er oppdrettere og har mange års erfaring med hund. Noen som vet om det er hold i dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...