Gå til innhold

Selge bil til forhandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvor mye man taper på å selge bil til forhandler, da tenker jeg det lokale merkeverkstedet jeg kjøpte bilen hos. I mitt tilfelle Toyota.

Jeg vurderer å selge bilen min, men orker og tørr ikke å selge privat av flere grunner, så det rådet trenger ikke. 

Jeg ser på Finn at flere brukte biler av min modell med samme årstall, ca. samme km-stand (rundt 24 000) og ca. samme utstyrspakke (har ikke sjekket så nøye), selges for rundt 260 000 hos forhandlere nå.

Da jeg kjøpte bilen hos forhandler tror jeg den hadde hatt 1 eier før, og var kjørt rundt 13 000 km, så jeg har ikke kjørt den så mye. Har fulgt alle servicene så langt siden 2020 og det nærmer seg ny service nå. EU-godkjent i fjor og byttet bremseklosser da. Har en liten kosmetisk skade i ene speilet på lakken. Ellers er det kanskje noen usynlige striper her og der fra fugler osv. 

Er det realistisk at jeg kan få 200 000 kr for den hos forhandler? Jeg skjønner jo at det vil bli litt tap i forhold til verdien det ligger ute for nå, men jeg lurer på hvor mye det er på. De må jo utføre årets service på den om jeg hadde solgt den nå, også hadde de sikkert fikset lakkskaden på speilet, så det trekkes jo i fra, men så er jo det hva forhandleren skal ha for risken det er å kjøpe den inn.

Opplever generelt at det er ein grei godt solgt bil. Min modell har 4WD også og automat, så det er en veldig god vinterbil. Hybrid, så drøy i bruk. Sånn sett med 4WD så det er kanskje dumt å selge den på våren, men samtidig siden bilen er fra 2019 så føler jeg det er et mulighetsrom å få solgt den i år med tanke på den enda holder seg greit i verdi med alder og km. Er faktisk ganske overrasket over at lignende modell som min fortsatt holder seg såpass god i pris, da jeg selv fikk en veldig god pris da jeg kjøpte den som bare ligger 30 000 kr over. 

Vil sannsynligvis kjøpe en billig og eldre bil, målet med å selge den er å sitte igjen med litt penger siden det er litt trang økonomisk nå fortiden  (bilen er heldigvis nedbetalt). Men er egentlig veldig fornøyd med bilen, så om jeg taper veldig mye hos forhandler så beholder jeg heller bilen.

Anonymkode: faae6...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting, er det gitt at forhandlere man kjøpte bilen hos faktisk ønsker å kjøpe bilen? Kan jo være at de ikke har lyst til det, men vil høre om erfaringer, eller at de legger seg veldig lavt på pris.

Anonymkode: faae6...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandler vil sikkert være interessert i å kjøpe bilen din, men prøv gjerne flere. De vil minimum ønske å tjene 30000 kr på den, men det kan hende at opportunitetskostnaden din blir ca det dobbelte.

Anonymkode: 4bbb6...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Forhandler vil sikkert være interessert i å kjøpe bilen din, men prøv gjerne flere. De vil minimum ønske å tjene 30000 kr på den, men det kan hende at opportunitetskostnaden din blir ca det dobbelte.

Anonymkode: 4bbb6...d95

Hva mener du med det?

Anonymkode: faae6...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er det litt mangel på firehjulstrekkere nå, så det er ikke umulig at forhandlere er ganske ivrige på å kjøpe bilen din. Toyota er alltid populært. Prøv flere forhandlere og la de konkurrere om pris.

Anonymkode: f9278...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva mener du med det?

Anonymkode: faae6...a8a

Ift å selge privat mister du opptil 60000 kr.

Anonymkode: 4bbb6...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ift å selge privat mister du opptil 60000 kr.

Anonymkode: 4bbb6...d95

Du KAN miste opptil  60000 ja, men du skal være heldig med både pris og kjøper om du selger privat. Mange kverulanter der ute som kan lage "bråk" i årevis.   Er på ingen måte risikofritt + å få oppgjøret raskt og problemfritt. Jeg ville ha vurdert nettbil.

Anonymkode: cebe1...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte nettbil og var veldig fornøyd med det. Da byr forhandlere på bilen og man slipper alt ansvar for feil. Når vi ser hva forhandleren som kjøpte bilen vår endte med å få for den, er vi veldig glad vi ikke begynte jobben med å selge den selv. Dette var en bil i prisklasse 100k.

Anonymkode: e4cf9...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ift å selge privat mister du opptil 60000 kr.

Anonymkode: 4bbb6...d95

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du KAN miste opptil  60000 ja, men du skal være heldig med både pris og kjøper om du selger privat. Mange kverulanter der ute som kan lage "bråk" i årevis.   Er på ingen måte risikofritt + å få oppgjøret raskt og problemfritt. Jeg ville ha vurdert nettbil.

Anonymkode: cebe1...37b

Tusen takk for svar. Om tapet er ca. 60 000 kr, dvs. at jeg selger til forhandler for 200 000 kr i stedet for å få solgt det privat for 260 000 kr, så synest jeg faktisk det er helt ok. Som vedkommende her skriver så er det med risiko og selge privat, og det at man kan gjøre en grei handel med forhandler verdt det. Jeg er ikke noe særlig bilkyndig heller, så jeg føler jeg risikerer å bli lurt. Som jeg skrev i starten så lurte jeg på om jeg kunne få 200 000 kr for den, men dersom de ikke vil betale mer enn 150 000 kr så er det ganske så aktuelt.

Nå må jeg gå litt i tenkeboksen her, mulig jeg forhører meg med flere om pris.

I dag så har jeg ikke lyst å kvitte meg med godbilen, tenker på hvor deilig det er å ha firhjulstrekk på vinteren og hvor lite trøbbel det har vært med den så langt og at jeg jo kan ha den i mange år til siden det er 2019 modell og den har gått så lite. Samtidig så kunne jeg sikkert solgt denne og kjøpt en bil til rundt 150 000 kr som jeg hadde klart meg greit med, men så er det jo dette med hvor lenge det varer og hvor mye trøbbel det blir med en bil som er noe eldre og har gått flere kilometer. Jeg innser jo også at det er vanskelig å inngå kompromiss på de jeg har lyst til å ha til den prisklassen jeg tenker, firhjulstrekk og automat. Enten må jeg kjøpe med automat og uten firhjulstrekk skal jeg komme ned i den prisklassen, eller så må jeg gå for en eldre firhjulstrekker men med manuelt gir, og etter så mange år på automat så kjenner jeg at jeg aldeles ikke har lyst over på manuelt girkasse igjen.

På en annen side, jeg er ikke så veldig flink til å vedlikeholde bilen egentlig, utenom at jeg følger service. Jeg kjører den alt for lite og det blir ikke mye bremsing så bilen ruster jo mer enn nødvendig. Sånn sett så burde jeg jo kanskje nøye meg med en eldre bil. 

Anonymkode: faae6...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen med å selge privat er svært begrenset. Les loven, ikke KG!

Anonymkode: 4bbb6...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg som rep.objekt (billige biler) eller skriv i kontrakten at bilen er testet før kjøp og du ikke har teknisk kunnskap om biler.

Anonymkode: 80f4c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du burde beholde bilen dersom du har råd. Når man har en bil man er fornøyd med, med lite feil, så er det verdt noe syns jeg. Selv om denne vinteren har vært unormalt lang og fæl, så blir det nok flere av disse vintrene framover. Firehjulstrekk er gull! Har selv det, automat bensiner som tar seg frem på nesten alt slags føre (litt for lav til å kjøre ut på snødekte jorder bare). Helt herlig!

Anonymkode: 78a19...94b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 10.32):

Vi brukte nettbil og var veldig fornøyd med det. Da byr forhandlere på bilen og man slipper alt ansvar for feil. Når vi ser hva forhandleren som kjøpte bilen vår endte med å få for den, er vi veldig glad vi ikke begynte jobben med å selge den selv. Dette var en bil i prisklasse 100k.

Anonymkode: e4cf9...2ce

Nettbil, ja. Fy faen for noe dritt det er. Jeg fikk tilbud på 2 år gammel bil der hvor høyeste bud ikke akkurat var noe å skryte av. Solgte den selv på Finn for 50 000 kr mer enn Nettbil kunne tilby.

Anonymkode: e7fdd...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Solgte den selv på Finn for 50 000 kr mer enn Nettbil kunne tilby.

Men de må jo ha margin. Det er hele poenget med denne tråden her. Skal noen leve av å selge bil, må de de kjøper bil av finansiere det. Ikke rakettforskning, dette.

Anonymkode: 4bbb6...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte selv bil på Nettbil for 2 år siden.

De ga et greit estimat, og tilslaget ble noen tusenlapper høyere enn de indikerte.

Oppgjøret gikk smertefritt og overføring av bil til ny eier var også veldig enkelt.

Det ble ca 5000,- mere inn jeg ville fått i innbytte og det var greit for meg. Jeg vil ikke ha med kverulanter å gjøre når bil er solgt, og det slipper man med Nettbil da det er profesjonelle oppkjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nettbil, ja. Fy faen for noe dritt det er. Jeg fikk tilbud på 2 år gammel bil der hvor høyeste bud ikke akkurat var noe å skryte av. Solgte den selv på Finn for 50 000 kr mer enn Nettbil kunne tilby.

Anonymkode: e7fdd...71b

Man får selvfølgelig fort mer ved å selge selv, men for oss med bil i nevnte prisklasse var det veldig greit. Bilen hadde fulgt alle servicer, men hadde et par ting som måtte fikses og trengte en ordentlig vask innvendig. Vi slapp å styre med alt det og det høyeste budet var innenfor det vi så for oss å gi. Leverte inn bilen mandag og hadde penger på konto onsdag.

Nettbil er vel en mellomting av hva forhandler og privat gir. For oss var tid penger og vi orket ikke å ordne de småtingene, ta bilder, svare på spørsmål om bilen la folk prøvekjøre den etc. 

Anonymkode: e4cf9...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 19.49):

Jeg ser på Finn at flere brukte biler av min modell med samme årstall, ca. samme km-stand (rundt 24 000) og ca. samme utstyrspakke (har ikke sjekket så nøye), selges for rundt 260 000 hos forhandlere nå.

Er det realistisk at jeg kan få 200 000 kr for den hos forhandler? Jeg skjønner jo at det vil bli litt tap i forhold til verdien det ligger ute for nå, men jeg lurer på hvor mye det er på. De må jo utføre årets service på den om jeg hadde solgt den nå, også hadde de sikkert fikset lakkskaden på speilet, så det trekkes jo i fra, men så er jo det hva forhandleren skal ha for risken det er å kjøpe den inn.

Anonymkode: faae6...a8a

Jeg kommer fra en bilfamilie og har faktisk jobbet som bilselger, for lenge siden. De fleste store forhandlerne vil nok legge på minst kr 50 000 på innbytteprisen, helst mer. Dette beløpet skal dekke alt fra lønn til strøm og potensielle garantier. 

Solgte nettopp min 2019 RAV 4 privat på finn.no for 349 000 uten at kjøper fikk prute. Var stor interesse og bilen ble solgt i løpet av 3 dager. Virker som det er gode tider for å selge bensinbiler nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...