Gregarious Skrevet 17. februar 2024 #141 Skrevet 17. februar 2024 Sweetheaven skrev (3 timer siden): Dersom det er de gastrointestinale (oppkast, diaré, og kvalme) bivirkninger av dette medikamentet som er hovedårsaken til vektnedgangen (ref. linken til Relis) og også årsaken til at denne pasientgruppen må seponere bruken, så ville jeg ikke tatt gleden på forskudd. Pasientene risikerer å utvikle kormobiditeter og enda dårligere livskvalitet som igjen vil være svært belastende. For å ikke snakke om konsekvensene av hva det faktisk gjør med kroppen og det indre naturlige miljøet, kontra alternativer som gir bedre helsegevinst over tid. Det er foreløpig lite evidens for at denne medisinen har en vedvarende effekt etter seponering, til at det foreløpig gir mer nytte enn gevinst. Nå er det vesentlig forskjell på å "ikke utelukke" å det å mistenke eller påvise en effekt. RELIS skrev også ikke hovedårsaken, men "Vi kan ikke utelukke at deler av vekttapet" . Det er absolutt legitimt å undersøke dette, men dette er mer utelukking en noe annet. Det er også viktig å huske på at gastrointestinale bivirkninger er svært vanlige ved gastric-bypass, men nytten er større en kostanden. Men ja det er meget mulig pasienter må stå livet ut på disse medisinene noe som selvsagt ikke er ønskelig, så da vil det stilles større krav til pris/bivirkninger. Men en må ikke glemme at en behandler i mange tilfeller en dødelig tilstand, så til flere helseutfordringer en har på bakgrunn av sin overvekt til flere og sterkere bivirkninger kan en tolerere. Vi kan ikke utelukke at det dukker opp bivirkninger som stopper medikamentet, men med tanke på hvor mye lidelse og tapt livstid som forsvinner til overvekt så er dette meget spennende. 1
Gregarious Skrevet 17. februar 2024 #142 Skrevet 17. februar 2024 herzeleid skrev (14 timer siden): Du tror oppriktig talt at de aller fleste overvektige ikke ville gått ned i vekt om de var tilstrekkelig motiverte? Da tror jeg vi er grunnleggende uenige. De fleste vil nødvendigvis gå ned i vekt om en spiser mindre enn en forbruker og en vil nødvendigvis spise mindre om en er tilstrekkelig motivert for å gjøre det. Nå må en presisere at en snakker om overvektige der slanke medisin kan bli aktuell ikke de som har 4-5 kg for mye. Når det gjelder denne gruppen så trenger jeg ikke "tro" da 30år med data har vist oss dette. Dette er ofte pasienter som har livet sitt som motivator, men likevel ikke klarer dette. Nå er det ikke vektnedgangen i seg selv, men det å beholde den nye vekten over tid som er utfordringen. Det å tro en spise mindre over tid bare om en er "motivert" er en naiv tankegang, ville du sagt det samme til en heroin misbruker? 4
herzeleid Skrevet 17. februar 2024 #143 Skrevet 17. februar 2024 Gregarious skrev (1 time siden): Nå må en presisere at en snakker om overvektige der slanke medisin kan bli aktuell ikke de som har 4-5 kg for mye. Når det gjelder denne gruppen så trenger jeg ikke "tro" da 30år med data har vist oss dette. Dette er ofte pasienter som har livet sitt som motivator, men likevel ikke klarer dette. Nå er det ikke vektnedgangen i seg selv, men det å beholde den nye vekten over tid som er utfordringen. Det å tro en spise mindre over tid bare om en er "motivert" er en naiv tankegang, ville du sagt det samme til en heroin misbruker? Jeg tror siste avsnitt avslører at du egentlig ikke forstår helt det du svarer på. At noen ikke får til noe betyr ikke at de ikke ville fått det til om de var tilstrekkelig motiverte, noe jeg mener det er åpenbart at en vil. Tilstrekkelig motiverte mennesker klarer de utroligste ting. Det betyr ikke at vi ikke skal gi behandling der motivasjonen ikke er tilstrekkelig, noe jeg har forklart før.
Gjest goldlion Skrevet 17. februar 2024 #144 Skrevet 17. februar 2024 Gregarious skrev (7 timer siden): Nå må en presisere at en snakker om overvektige der slanke medisin kan bli aktuell ikke de som har 4-5 kg for mye. Når det gjelder denne gruppen så trenger jeg ikke "tro" da 30år med data har vist oss dette. Dette er ofte pasienter som har livet sitt som motivator, men likevel ikke klarer dette. Nå er det vel nettopp minimalt helseskadelig å være 4-5 over normal BMI, så lenge man er aktiv og spiser sunt. I enkelte tilfeller hvor det plutselig oppstår alvorlig sykdom er dette til og med en helsemessig fordel. Men denne gruppen får forhåpentligvis nei dersom de ber om disse slankemedisinene.
Gregarious Skrevet 17. februar 2024 #145 Skrevet 17. februar 2024 herzeleid skrev (7 timer siden): Jeg tror siste avsnitt avslører at du egentlig ikke forstår helt det du svarer på. At noen ikke får til noe betyr ikke at de ikke ville fått det til om de var tilstrekkelig motiverte, noe jeg mener det er åpenbart at en vil. Tilstrekkelig motiverte mennesker klarer de utroligste ting. Det betyr ikke at vi ikke skal gi behandling der motivasjonen ikke er tilstrekkelig, noe jeg har forklart før. Jeg mener motivasjon er i all hovedsak en begrenset ressurs, der en kan ha høy motivasjon over en kort periode, men en vil nesten alltid miste den over tid. Her må en kjempe i flere år mot en kropp som vil tilbake til gammel vekt. Å si at de klarer det om de er tilstrekkelig motiverte er som å si at "de klarer de om de klarer det". Tiden er overmoden for å innse at motivasjon ikke fungerer. En ville aldri tvihold på metoder som hadde like dårlig resultater andre plasser i behandling av sykdom. Nettopp derfor ser en mange leger argumenterer for ikke å slanke pasienter på "vanlig" måte siden de ofte gjør vondt verre. Da pasienter som går opp etter vektnedgang ofte legger enda mer på seg. Men enkelte vil dø ved idolisert misforståtte begrepet "willpower". 2 1
Justlooking Skrevet 18. februar 2024 #146 Skrevet 18. februar 2024 Jeg har ikke lest alt men når det gjelder meg selv kan jeg bare skylde på mer inntak inn enn ut. Det blir for mye god mat og drikke og for lite bevegelse. Så enkelt er det for meg og det er fullstendig selvforskyldt at jeg har lagt på meg. 1
Nettrollet Skrevet 18. februar 2024 #147 Skrevet 18. februar 2024 Jeg kjenner ikke til alle årsaker til sterk overvekt, men lavkarbo "resetta" mitt forhold til mat 100% 17 år siden. Og har holdt meg slank uten så veldig innsats etter det. Tåler sultfølelse greit, bruker ikke mat som kos, skiller mellom fest og hverdag, mista lyst på søtsaker m.m. Skulle overvektige heller fått tilbud om kostholdskurs enn en sprøyte? 3
herzeleid Skrevet 18. februar 2024 #148 Skrevet 18. februar 2024 Gregarious skrev (9 timer siden): Jeg mener motivasjon er i all hovedsak en begrenset ressurs, der en kan ha høy motivasjon over en kort periode, men en vil nesten alltid miste den over tid. Her må en kjempe i flere år mot en kropp som vil tilbake til gammel vekt. Å si at de klarer det om de er tilstrekkelig motiverte er som å si at "de klarer de om de klarer det". Tiden er overmoden for å innse at motivasjon ikke fungerer. En ville aldri tvihold på metoder som hadde like dårlig resultater andre plasser i behandling av sykdom. Nettopp derfor ser en mange leger argumenterer for ikke å slanke pasienter på "vanlig" måte siden de ofte gjør vondt verre. Da pasienter som går opp etter vektnedgang ofte legger enda mer på seg. Men enkelte vil dø ved idolisert misforståtte begrepet "willpower". Alle er ikke like motiverte og alle vil ikke klare å ta valg eller følge vaner de kanskje ville klart om de var tilstrekkelig motiverte, hadde nok kunnskap og/eller viljestyrke. Da er det bra vi har andre behandlingsalternativer, som operasjoner og medisiner. Jeg vet ikke helt hva, om noe, ved dette du egentlig er uenig i.
Gregarious Skrevet 18. februar 2024 #149 Skrevet 18. februar 2024 Nettrollet skrev (10 timer siden): Skulle overvektige heller fått tilbud om kostholdskurs enn en sprøyte? Det er blitt prøvd utallige ganger, en Meta studie viste at etter 5år så var 97% av tapt vekt tilbake. Enkelte hadde lagt på seg vesentlig mer. 2
Gjest epleberte Skrevet 18. februar 2024 #150 Skrevet 18. februar 2024 aksase skrev (På 13.2.2024 den 12.03): Overvekt er en sykdom på linje med diabetes. Når kroppen selv produserer for lite insulin, blir man dårlig. Da kan man regulere mye av blodsukkeret med kosthold, men mange trenger tilskudd av insulin i tillegg. Når kroppen produserer for lite GLP-1-protein, vil man ofte legge på seg og bli overvektig fordi kroppen har for lite av dette proteinet som regulerer metthetsfølelsen. Om GLP-1-underskuddet ikke er veldig stort, kan man klare å kontrollere vekten med kosthold, trening og viljestyrke, men for noen er GLP-1-mangelen så kritisk at man ikke klarer å ha kontroll på matinntaket. Da kan et tilskudd av GLP-1-protein fra "slankemedisin" være til god hjelp for å få et nivå på dette metthetsproteinet i kroppen som likner det slanke og friske mennesker har naturlig. Akkurat som med diabetes 1, er ikke GLP-1-mangel noe som går over av seg selv. Om man slutter å tilføre GLP-1-proteiner, vil mangelen fortsatt være der, og de fleste vil miste kontrollen over matinntaket igjen, om de slutter på slankemedisiner. Fedme er anerkjent som sykdom av WHO, men er det det i Norge?
c_buk Skrevet 19. februar 2024 #151 Skrevet 19. februar 2024 Nettrollet skrev (På 18.2.2024 den 4.23): Skulle overvektige heller fått tilbud om kostholdskurs enn en sprøyte? Ja. Flesteparten (over 50% av norske voksne er overvektige) har et perverst og dårlig forhold til mat. Vi har altfor stort fokus på mat som kos og ikke som næring. Misforstå meg rett. Jeg elsker mat. Er en grunn til at jeg selv har vært feit. Jeg skulle gjerne kost meg med usunn snacks, bakst, mat uten fornuft osv. Men jeg må selv daglig ta aktive gode valg. For meg hjelper det å trene mye, og dermed spise for å styrke opp under treningen. Altså bruke maten til å få mest mulig treningseffekt. For andre trengs det annen motivasjon. Der burde det være enkelt for de fleste å finne noe. Deretter gjelder det å ta voksne valg. Godteri, snacks, kaloririk drikke og middagsmåltider med over 500-600 kcal er helt unødvendig å ha liggende hjemme. Dette er ikke "mat" som kroppen trenger. Naturlig tykke (like idiotisk som å hevde at tynne er naturlig tynne) misforstår når de tror at alle tynne kan spise hva de vil til de ikke ønsker mer. I tillegg til kunnskap, trenger vi at voksne mennesker i langt større grad begynner å ta mer ansvar for eget liv. Jeg har selvsagt forståelse for at det kan være vanskelig for noen å begrense seg på porsjoner. Men jeg har ikke sett noen spise seg til fedme av å spise for mye brokkoli. Men å kjøpe inn sjokolade, kaloririk mat, snacks, bakst og kaker når man sliter med fedme blir bare for dumt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå