Gå til innhold

Det er noe perverst over dette. Slankemedisin…

Fremhevede innlegg

Skrevet
herzeleid skrev (34 minutter siden):

Her vet jeg ikke helt hva du mener ikke gir mening, men du ser ut til å være enig med meg.

Da misforstår du nok igjen, og kanskje gjør du deg litt vrang? Som jeg tror jeg har forklart tror jeg vi fra fødselen er temmelig like nå som for noen tiår siden. Det er herfra endringen virker å ha skjedd, om det er miljøpåvirkning, økt tilgang på næring, dårligere næring, mindre selvdisiplin eller lignende. Hjernen kan være ganske lik nå som for noen tiår siden men adferden svært ulik. Det tror jeg du også egentlig ser.

Jeg tror ikke noen, faktisk ikke en eneste person, har tatt til orde for å ikke undersøke eller være nysgjerrig på årsakssammenhenger så her tror jeg du kanskje gjør deg litt vrang igjen.

Jeg er ikke vrang, men det er lett å misforstå hva du mener.
Om det du mener er at det er miljø og ikke biologi som har endret seg så si det, ikke si at hjernen er lik eller det ikke har vert endringer i hjernen.  
Har du endret atferd så har du endret noe strukturelt i hjernen.

Hovedpoenget er at vitenskapen ikke er ening med deg i at endring av vaner og ta klokere valg er noe vi "kan".  Dette er en mantra som er prøvd i 50år uten effekt. 
En kan gjerne gjøre det i tillegg til annen intervensjon, men alene så fungerer dette for så få at det gjør mer skade en nytte.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gregarious skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke vrang, men det er lett å misforstå hva du mener.
Om det du mener er at det er miljø og ikke biologi som har endret seg så si det, ikke si at hjernen er lik eller det ikke har vert endringer i hjernen.  
Har du endret atferd så har du endret noe strukturelt i hjernen.

Hovedpoenget er at vitenskapen ikke er ening med deg i at endring av vaner og ta klokere valg er noe vi "kan".  Dette er en mantra som er prøvd i 50år uten effekt. 
En kan gjerne gjøre det i tillegg til annen intervensjon, men alene så fungerer dette for så få at det gjør mer skade en nytte.  

Jeg tror ikke ‘vitenskapen’ sier akkurat det du tror, og her tror jeg en gjør lurt i å skille mellom ‘kan’ og ‘gjør’. Det er mye vi kan gjøre om vi er tilstrekkelig motiverte eller disiplinerte, selv om det er vanskelig. Vi er ikke maktesløse eller hjelpeløse. Det er likevel ting en ikke gjør og der det for noen er nødvendig med hjelp for å gjøre det lettere. 

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (20 minutter siden):

Jeg tror ikke ‘vitenskapen’ sier akkurat det du tror, og her tror jeg en gjør lurt i å skille mellom ‘kan’ og ‘gjør’. Det er mye vi kan gjøre om vi er tilstrekkelig motiverte eller disiplinerte, selv om det er vanskelig. Vi er ikke maktesløse eller hjelpeløse. Det er likevel ting en ikke gjør og der det for noen er nødvendig med hjelp for å gjøre det lettere. 

Langt under 1% av sykelig overvektige når en sunn vekt, om det er din definisjon om at vi "kan" med tilstrekkelig motivasjon så greit. 

Vi "kan" også kurere kreft i nyrene med cellegift, men det virker bare i noen ekstremt få tilfeller, derav bruker en andre metoder. 

• Liker 2
Skrevet
On 2/13/2024 at 10:56 PM, Ævv said:

Nå koster ikke en vedlikeholdsdose nødvendigvis 36k i året heller da, er du på lavere dose så er der snakk om ca 21k i året.

Har du disse spørsmålene til folk med andre kroniske sykdommer? Ingen vits i å begynne på hjertemedisin fordi du uansett kommer til å dø hvis du slutter på dem? Fedme er klassifisert som en kronisk sykdom som i tillegg gir risiko for enda flere alvorlige kroniske sykdommer. Om vi får bukt med fedmeepedemien vil vi spare samfunnet for enormt mange belastninger både økonomisk og i helsevesenet. 

Fedme kostet samfunnet 238 milliarder kr i fjor. Milliarder.

Når du stiller de spørsmålene du gjør så beviser du egentlig bare at du ikke er i nærheten til å forstå omfanget av hva du snakker om.

Påtide å skattlegge tjukkasene slik vi gjør med røykere/drankere..? Sinnsykt tall hvis det stemmer.

Skrevet (endret)
Bombasi skrev (På 13.2.2024 den 10.56):

Ettersom mange lider av overspisingslidelse, så blir Wegovy noe man blir avhengig av. Både som hvilepute, hjelpemiddel og som et produkt man ikke kan slutte å ta. Å seponere Wegovy blir alt annet enn lett.

Og vet man konsekvensene av langvarig bruk av Wegovy? 

Denne slankemedisindebatten har kommet for å bli, og noe sier meg at den kommer til å bli betent - også fra et faglig perspektiv. Særlig rundt debatt om etikk, blåresept, refusjon, bivirkninger og virkninger.

Så er spørsmålet, siden Wegovy er noe nytt, hvor ender dette etterhvert? Dette er bare startgropa. Det kan bli bra, men det kan gå galt. Og selv om noen/mange får god nytte av slike preparater så er jeg bekymret for den eventuelle eksplosive utviklingen som vil komme rundt feltet nå. For dette handler ikke bare om helse og velvære, men om penger. MYE penger.

Godt spørsmål. Det meste innenfor legemiddelindustrien handler om penger og profitt. Dette legemiddelet har jo sammen med Ozempic blitt en luksusvare, og blitt populær i Hollywood der skjønnhetsidealer (mis)bruker dette for å gå ned i vekt og se tynnest mulig ut. 

Wegovy som er en reseptoragonist kan i enkelte tilfeller føre til nedsatt nyrefunksjon og nyresvikt, pankreatitt, hypoglykemi, endringer i hormonnivåer, gastrointestinale problemer og synsproblemer (dersom man har diabetes, noe som mange allerede har med overvekt). Så spiller også individuelle faktorer en rolle, med underliggende sykdommer. 

Som regel kommer slike medikamenter som høres for godt ut til å være sant, med en bakside, så man bør være obs på dette og vurdere sammen med helsepersonell risiko mot fordeler. En quickfix kan hjelpe mange over kneika når man likevel ikke har andre valg, men for mange vil normal fysisk aktivitet og kostholdsråd kanskje vært et langt bedre alternativ sett i et helseperspektiv. 

I artikkelen under kan man se noen av effektene Wegovy har:

Sitat

Gastrointestinale bivirkninger som kvalme, oppkast og diaré kan forklare noe av vektnedgangen til pasienter som bruker det nye og effektive slankelegemiddelet Wegovy fra Novo Nordisk, skriver RELIS i en fagartikkel. – Ikke en vidunderkur for alle, sier legemiddelrådgiver og farmasøyt Mari Norvik i RELIS Midt-Norge.

Sitat

RELIS påpeker i artikkelen at det ikke foreligger data på langtidseffekter av Wegovy på kardiovaskulær sykdom, mortalitet og livskvalitet. En studie vedrørende effekt på kardiovaskulære utfall og dødelighet hos pasienter med tidligere kardiovaskulære hendelser og overvekt/fedme er planlagt publisert.

Link til artikkel: (2023)

https://www.healthtalk.no/fedme-og-overvekt/relis-utelukker-ikke-at-deler-av-vekttapet-fra-wegovy-skyldes-bivirkninger/172526?noLog=1

Så kan man jo se på konsekvenser av disse bivirkningene igjen og hva det gjør med tarmoflora og det generelle matinntaket. Det er ikke småtterier og det fører til en kaskadereaksjon i kroppen som gir ytterligere problemer og i verste fall alvorlige konsekvenser. 

Endret av Sweetheaven
Nytt sitat
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (8 timer siden):

Langt under 1% av sykelig overvektige når en sunn vekt, om det er din definisjon om at vi "kan" med tilstrekkelig motivasjon så greit. 

Vi "kan" også kurere kreft i nyrene med cellegift, men det virker bare i noen ekstremt få tilfeller, derav bruker en andre metoder. 

Igjen tror jeg det er uklokt å sidestille våre egne valg, som vi selv gjør og har kontroll over, med prosesser i kroppen som vi over hodet ikke har det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
herzeleid skrev (4 timer siden):

Igjen tror jeg det er uklokt å sidestille våre egne valg, som vi selv gjør og har kontroll over, med prosesser i kroppen som vi over hodet ikke har det. 

Med uklokt, mener du at du er enig i at dine valg er styrt av prosesser i kroppen, men du vil ikke at vi skal anerkjenne dette eller mener du at dine valg er en metafysisk manifestasjon som er avkoblet fra din egen kropp? 

Uansett, er du enig i at motivasjon, viljestyrke og kunnskap ikke fungerer når det kommer til overvekt?  At fokuset må flyttes fra noe som beviselig ikke fungerer over på virkningsfull behandling.  

• Liker 1
Skrevet
Sweetheaven skrev (6 timer siden):

Godt spørsmål. Det meste innenfor legemiddelindustrien handler om penger og profitt. Dette legemiddelet har jo sammen med Ozempic blitt en luksusvare, og blitt populær i Hollywood der skjønnhetsidealer (mis)bruker dette for å gå ned i vekt og se tynnest mulig ut. 

Wegovy som er en reseptoragonist kan i enkelte tilfeller føre til nedsatt nyrefunksjon og nyresvikt, pankreatitt, hypoglykemi, endringer i hormonnivåer, gastrointestinale problemer og synsproblemer (dersom man har diabetes, noe som mange allerede har med overvekt). Så spiller også individuelle faktorer en rolle, med underliggende sykdommer. 

Som regel kommer slike medikamenter som høres for godt ut til å være sant, med en bakside, så man bør være obs på dette og vurdere sammen med helsepersonell risiko mot fordeler. En quickfix kan hjelpe mange over kneika når man likevel ikke har andre valg, men for mange vil normal fysisk aktivitet og kostholdsråd kanskje vært et langt bedre alternativ sett i et helseperspektiv. 

https://www.healthtalk.no/fedme-og-overvekt/relis-utelukker-ikke-at-deler-av-vekttapet-fra-wegovy-skyldes-bivirkninger/172526?noLog=1

Så kan man jo se på konsekvenser av disse bivirkningene igjen og hva det gjør med tarmoflora og det generelle matinntaket. Det er ikke småtterier og det fører til en kaskadereaksjon i kroppen som gir ytterligere problemer og i verste fall alvorlige konsekvenser. 

Nå har de første forskningsartiklene rundt mortalitet kommet. Med signifikant reduksjon i kardiovaskulære hendelser. 
Hva som driver reduksjonen er enda uvisst. 

Semaglutide and Cardiovascular Outcomes in Patients With Overweight or Obesity Who Do Not Have Diabetes (abstractsonline.com)

• Liker 3
Skrevet
Gregarious skrev (1 time siden):

Med uklokt, mener du at du er enig i at dine valg er styrt av prosesser i kroppen, men du vil ikke at vi skal anerkjenne dette eller mener du at dine valg er en metafysisk manifestasjon som er avkoblet fra din egen kropp? 

Uansett, er du enig i at motivasjon, viljestyrke og kunnskap ikke fungerer når det kommer til overvekt?  At fokuset må flyttes fra noe som beviselig ikke fungerer over på virkningsfull behandling.  

Jeg mener det er uklokt å lene seg tilbake på en oppfatning om at vi er maktesløse til å ta gode valg. 

At motivasjon, viljestyrke og kunnskap ikke fungerer virker som en feilslutning. Dette er tross alt faktorer som gjør at mange er eller holder seg slanke. Om en ikke har nok av dette er det klart en trenger hjelp.

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (3 timer siden):

Jeg mener det er uklokt å lene seg tilbake på en oppfatning om at vi er maktesløse til å ta gode valg. 

At motivasjon, viljestyrke og kunnskap ikke fungerer virker som en feilslutning. Dette er tross alt faktorer som gjør at mange er eller holder seg slanke. Om en ikke har nok av dette er det klart en trenger hjelp.

Som sagt det "virker", men når det kommer til større overvekt der en vurderer slanke-medisin er virkningen så lav at den bør ikke ha fokuset. Det du snakker om er adferdsendring, men den fungerer bare om biologien/miljøet ditt tillater det. 

Men du unngår å svare på hva du egentlig mener, mener du at motivasjon, viljestyrke og kunnskap er en fungerende behandling for sykeligovervektige?  For etter mitt syn så må du da kunne vise til vitenskapelig dokumentasjon på at dette har god effekt. 

Det er ikke snakk om lene seg tilbake, det er snakk om å ta valg som faktisk virker.  Millioner av mennesker har død som følge av en totalt mislykket behandling av overvekt. Vi har nå enorm evidens på at dette i praksis ikke fungerer,  da slutter en å fokusere på "å skjerpe seg", men heller løse de biologiske årsakene. 

For å nevne en analogi, det var lenge den medisinske oppfatningen at stress var årsaken til magesår. Behandlingen var at pasienter måtte endre atferd, da særlig å redusere stress.  Dette hadde svært liten effekt, men det ble etter hvert oppdaget at de aller vanligste årsaken var som følge av en bakterie. Behandlingen i dag er medisiner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (1 time siden):

Som sagt det "virker", men når det kommer til større overvekt der en vurderer slanke-medisin er virkningen så lav at den bør ikke ha fokuset. Det du snakker om er adferdsendring, men den fungerer bare om biologien/miljøet ditt tillater det. 

Men du unngår å svare på hva du egentlig mener, mener du at motivasjon, viljestyrke og kunnskap er en fungerende behandling for sykeligovervektige?  For etter mitt syn så må du da kunne vise til vitenskapelig dokumentasjon på at dette har god effekt. 

Jeg mener at motivasjon, viljestyrke og kunnskap er viktige faktorer som påvirker hvorvidt en lar seg bli overvektig eller ikke. Jeg tror du bør se på utgangspunktet for diskusjonen jeg deltok i, som var hvorvidt det primært er hormonelle årsaker til at en så stor andel er overvektige. Det virker mindre sannsynlig. 

Sitat

Det er ikke snakk om lene seg tilbake, det er snakk om å ta valg som faktisk virker.  Millioner av mennesker har død som følge av en totalt mislykket behandling av overvekt. Vi har nå enorm evidens på at dette i praksis ikke fungerer,  da slutter en å fokusere på "å skjerpe seg", men heller løse de biologiske årsakene. 

For å nevne en analogi, det var lenge den medisinske oppfatningen at stress var årsaken til magesår. Behandlingen var at pasienter måtte endre atferd, da særlig å redusere stress.  Dette hadde svært liten effekt, men det ble etter hvert oppdaget at de aller vanligste årsaken var som følge av en bakterie. Behandlingen i dag er medisiner. 

Det ene utellukker ikke det andre. Du kan fint medisinere de som "mangler" noe for å gå ned i vekt, enten det handler om hormoner, motivasjon eller viljestyrke, og samtidig erkjenne at en i de fleste tilfeller ville sluppet medisinering om en var tilstrekkelig motivert. Nettopp derfor virker sammenligningen med kreft eller infeksjoner så dårlig, fordi en ikke kan "ville" kreften eller infeksjonen vekk, mens de aller, aller fleste faktisk kan det med vekt. 

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (21 minutter siden):

Jeg mener at motivasjon, viljestyrke og kunnskap er viktige faktorer som påvirker hvorvidt en lar seg bli overvektig eller ikke. Jeg tror du bør se på utgangspunktet for diskusjonen jeg deltok i, som var hvorvidt det primært er hormonelle årsaker til at en så stor andel er overvektige. Det virker mindre sannsynlig. 

Det ene utellukker ikke det andre. Du kan fint medisinere de som "mangler" noe for å gå ned i vekt, enten det handler om hormoner, motivasjon eller viljestyrke, og samtidig erkjenne at en i de fleste tilfeller ville sluppet medisinering om en var tilstrekkelig motivert. Nettopp derfor virker sammenligningen med kreft eller infeksjoner så dårlig, fordi en ikke kan "ville" kreften eller infeksjonen vekk, mens de aller, aller fleste faktisk kan det med vekt. 

Den enste måten du får dette til å stemme er om vilje ikke representerer noe fysisk. 
Om du godtar at den er fysisk så er det ikke noe du kan i det aller fleste tilfeller "ville" vekk, kroppen din kjemper imot varig vektnedgang og din "vilje" er også din kropp.  

Jeg ser også at du total ignorer de faktisk realiteten vi lever i når du hevder det aller, aller fleste klarer å "ville" seg ned i vekt. 

• Nyttig 4
Skrevet
Gregarious skrev (1 minutt siden):

Den enste måten du får dette til å stemme er om vilje ikke representerer noe fysisk. 
Om du godtar at den er fysisk så er det ikke noe du kan i det aller fleste tilfeller "ville" vekk, kroppen din kjemper imot varig vektnedgang og din "vilje" er også din kropp.  

Jeg ser også at du total ignorer de faktisk realiteten vi lever i når du hevder det aller, aller fleste klarer å "ville" seg ned i vekt. 

Den eneste måten jeg får hva til å stemme? At motivasjon, viljestyrke og kunnskap er viktige faktorer for vekt eller at hormonelle årsaker ikke er hovedårsaken til den store vektoppgangen? Eller at de aller, aller fleste vil kunne gå ned i vekt om de er tilstrekkelig motivert?

Jeg ser ikke helt hva du klarer å reagere sånn på her? 

Skrevet
Gregarious skrev (7 timer siden):

Nå har de første forskningsartiklene rundt mortalitet kommet. Med signifikant reduksjon i kardiovaskulære hendelser. 
Hva som driver reduksjonen er enda uvisst. 

Semaglutide and Cardiovascular Outcomes in Patients With Overweight or Obesity Who Do Not Have Diabetes (abstractsonline.com)

I linken du siterer står det:

Sitat

Background: Semaglutide, a long-acting agonist of the glucagon-like peptide-1 receptor, is approved for use in people with type 2 diabetes and overweight or obesity. It has been shown to reduce the risk of adverse cardiac events in those with type 2 diabetes. Whether semaglutide can reduce cardiovascular risk associated with overweight and obesity in the absence of diabetes is unknown. 

Her er link til publiseringen i PubMed:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37952131/

Sitat

A total of 17,604 patients were enrolled; 8803 were assigned to receive semaglutide and 8801 to receive placebo. The mean (±SD) duration of exposure to semaglutide or placebo was 34.2±13.7 months, and the mean duration of follow-up was 39.8±9.4 months. A primary cardiovascular end-point event occurred in 569 of the 8803 patients (6.5%) in the semaglutide group and in 701 of the 8801 patients (8.0%) in the placebo group (hazard ratio, 0.80; 95% confidence interval, 0.72 to 0.90; P<0.001). Adverse events leading to permanent discontinuation of the trial product occurred in 1461 patients (16.6%) in the semaglutide group and 718 patients (8.2%) in the placebo group (P<0.001).

Primære kardiovaskulære hendelser hadde lavere forekomst hos semaglutid gruppen (SG), enn i placebogruppen, men resultatdelen viser også at bivirkninger som førte til at permanent seponering av medisinen skjedde hos flere i SG (16,6%) sammenlignet med de i placebogruppen (8,2%), noe som også er statistisk signifikant (P<0,001). Disse dataene antyder at selv om SG kan være forbundet med en reduksjon i kardiovaskulære hendelser, kan det også føre til bivirkninger som krever at flere pasienter faktisk slutter å bruke medikamentet. 

Dette beviser jo bare hvorfor det kreves mer forskning, og hvordan man får negativ respons på medisiner ved at det oppstår uønskede biologiske prosesser i kroppen som man igjen trenger behandling for.
Man havner fort i en ond sirkel og ender opp med et overfylt medisinskap og enda dårligere helse. 

(Studien ble sponset av Novo Nordisk)

Skrevet
Sweetheaven skrev (14 minutter siden):

I linken du siterer står det:

Her er link til publiseringen i PubMed:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37952131/

Primære kardiovaskulære hendelser hadde lavere forekomst hos semaglutid gruppen (SG), enn i placebogruppen, men resultatdelen viser også at bivirkninger som førte til at permanent seponering av medisinen skjedde hos flere i SG (16,6%) sammenlignet med de i placebogruppen (8,2%), noe som også er statistisk signifikant (P<0,001). Disse dataene antyder at selv om SG kan være forbundet med en reduksjon i kardiovaskulære hendelser, kan det også føre til bivirkninger som krever at flere pasienter faktisk slutter å bruke medikamentet. 

Dette beviser jo bare hvorfor det kreves mer forskning, og hvordan man får negativ respons på medisiner ved at det oppstår uønskede biologiske prosesser i kroppen som man igjen trenger behandling for.
Man havner fort i en ond sirkel og ender opp med et overfylt medisinskap og enda dårligere helse. 

(Studien ble sponset av Novo Nordisk)

Dette er jo bare blant de første rapportene som er på vei, så ja en trenger mer data.
Men når det er sagt så ser en også en mengde bivirkninger i flere av de mest brukte medikamenter som eksempelvis statiner. 
Der en signifikant andel slutter på bakgrunn av disse bivirkningene. 

Det  ser ut som gastrointestinale symptomer er de mest uttalte. 
Dette ser uansett lovende ut.

Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Den eneste måten jeg får hva til å stemme? At motivasjon, viljestyrke og kunnskap er viktige faktorer for vekt eller at hormonelle årsaker ikke er hovedårsaken til den store vektoppgangen? Eller at de aller, aller fleste vil kunne gå ned i vekt om de er tilstrekkelig motivert?

Jeg ser ikke helt hva du klarer å reagere sånn på her? 

Hva med "de aller, aller fleste vil kunne gå ned i vekt om de er tilstrekkelig motivert"?

Skrevet
Gregarious skrev (9 minutter siden):

Hva med "de aller, aller fleste vil kunne gå ned i vekt om de er tilstrekkelig motivert"?

Du tror oppriktig talt at de aller fleste overvektige ikke ville gått ned i vekt om de var tilstrekkelig motiverte? Da tror jeg vi er grunnleggende uenige. De fleste vil nødvendigvis gå ned i vekt om en spiser mindre enn en forbruker og en vil nødvendigvis spise mindre om en er tilstrekkelig motivert for å gjøre det. 

• Liker 1
Gjest goldlion
Skrevet
Sweetheaven skrev (15 timer siden):

Takk.

Skrevet
On 2/13/2024 at 1:32 PM, Pringle said:

Ok for meg så lenge dette middelet betales av egen lomme. Det skal ikke gå ut av fellesskapets lomme.

Det er så mye snakk om "ulvehunger". Det får meg til å undres: Hvor var "ulvehungeren" før dette middelet ble utviklet? Ingen sammenheng der overhodet? Hvordan greide folk å bare spise nok, før maten ble så billig, kaloririk og overalt? Forresten, det er det jeg gjør nå. Jeg lar være å kjøpe inn hauger med billig og kaloririk mat, og da er suget etter det fullstendig ignorerbart. Ja, jeg har også sinnsykt sug når skapet er fullt av potetgull og marsipan. Men også da er det jeg som har tatt et valg, valgt å kjøpe potetgull og marsipan. Jeg går ikke til legen, media og sosialkontoret for å få påfyll. 

Da har jeg en liten opplysning til deg: ikke alle er som deg. Nå er det ikke meningen å høres frekk ut men jeg må spørre, men hva har fått deg til å tro at alle har samme opplevelse når det kommer til mat som akkurat deg?

Jeg går på Wegovy. Før jeg begynte, hadde jeg en besettelse over mat jeg ikke kunne kontrollere. Jeg har også insulinresistens, som gjør dette verre. Om jeg hadde mat eller ikke i hus hadde ingenting å si, besettelsen kunne gi meg sammenbrudd om jeg ikke fikk det jeg hadde lyst på der å da. Jeg har stått på kjøkkenet og grått, med tanker om å skade meg selv, fordi jeg ikke hadde noe å spise som jeg var sugen på. Da har kropp/hode reagert med panikk, og jeg har fått en episode med overspising der jeg har trykket i meg alt jeg har funnet av mat bare for å prøve å roe ned matsuget. Jeg har gått så langt at jeg har begynt å bake i ren angst, fordi jeg må ha noe. Og da har jeg gått frem og tilbake og nesten ikke klart å vente til det jeg bakte var ferdig i ovnen. Som en rusmisbruker, som har blitt tvunget til å vente på sin neste dose.

Jeg handlet inn alt mulig nesten hver dag, fordi jeg ikke klarte å la være, selv når jeg kom hjem med mer selvforakt enn varer i posene. "Bare handle inn sunne ting da", joda, men man kan spise svært mange kalorier i sunne ting også. Avokado, kylling, brød, laks, olivenolje, magre pålegg er ingen sak å spise mye av om man er som meg. Og selv om jeg har klart å holde ut noen få dager med gode vaner, har jeg alltid sprukket etter kort tid. Jeg MÅTTE spise mer, og spesielt mer sukker.

For i tillegg har jeg insulinresistensen som brøler etter søtsaker (som gjerne blir verre jo mer overvektig man blir), så som oftest ble det søtsaker i tillegg til sunnere måltider som nevnt over. Legger man sammen det er det kjempelett å spise for mange kalorier i løpet av en dag.

Når andre folk tar seg et stykke kake, blir de "mette" av det stykket. De blir fornøyde med det. De ønsker ikke mer. Mange bruker ordene "det blir for mektig" eller "jeg blir fort lei" når det kommer til diverse matvarer, gjerne søte ting. Det har jeg aldri i hele mitt liv sagt, fordi det har aldri vært nok mat for meg, hverken salte eller søte matvarer. Jeg har bare spist til jeg ble kvalm, fordi da kunne jeg ikke spise mer uten å kaste opp. Etter at jeg begynte på Wegovy derimot, skjønner jeg det. Jeg kan godt ta meg et lite stykke kake om jeg ønsker det, men etter det er jeg fornøyd. Da klarer jeg å ta et bevisst valg og unngår et andre stykke. Det klarte jeg ikke før. Jeg klarte ikke å tenke rasjonelt rundt mat.

Vi er mange som har det sånn som meg. Som for første gang i livet opplever å ha et normalt forhold til mat etter å ha begynt på denne medisinen. Matsuget mitt har aldri vært ignorerbart. Ikke alle er like heldige som deg. Og jeg tenker mange av de i min situasjon er de som ender opp som svært overvektige, som egner seg til Wegovy, som en måte å holde ned vekten på og samtidig unngå sykdommer som koster samfunnet uendelig mye mer enn ei sprøyte gjør.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gregarious skrev (9 timer siden):

Det  ser ut som gastrointestinale symptomer er de mest uttalte. 
Dette ser uansett lovende ut.

Dersom det er de gastrointestinale (oppkast, diaré, og kvalme) bivirkninger av dette medikamentet som er hovedårsaken til vektnedgangen (ref. linken til Relis) og også årsaken til at denne pasientgruppen må seponere bruken, så ville jeg ikke tatt gleden på forskudd.

Pasientene risikerer å utvikle kormobiditeter og enda dårligere livskvalitet som igjen vil være svært belastende. For å ikke snakke om konsekvensene av hva det faktisk gjør med kroppen og det indre naturlige miljøet, kontra alternativer som gir bedre helsegevinst over tid. Det er foreløpig lite evidens for at denne medisinen har en vedvarende effekt etter seponering, til at det foreløpig gir mer nytte enn gevinst. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...