Gå til innhold

Det er noe perverst over dette. Slankemedisin…

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ævv skrev (1 time siden):

No shit, Sherlock! Du beskriver altså hvordan folk blir overvektige, men du beskriver ikke årsaken til at folk blir overvektige, slik du påstår at "alle" vet. Argumentene dine er altså ikke dypere enn at de spiser for mye, er det sånn?

Har det slått deg at det finnes kunnskap om temaet som strekker seg lengre enn på barnehagenivå? 

Det er for det meste en ganske åpenbar årsakssammenheng, ja, det fleste skjønner det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ævv skrev (1 time siden):

No shit, Sherlock! Du beskriver altså hvordan folk blir overvektige, men du beskriver ikke årsaken til at folk blir overvektige, slik du påstår at "alle" vet. Argumentene dine er altså ikke dypere enn at de spiser for mye, er det sånn?

Hvorfor så sint? 

Det er jo såre enkelt. Man blir tjukk av å spise flere kalorier enn man forbrenner. Selvfølgelig finnes det forskjellige personlige sykdommer som gjør at noen legger på seg, men i bunn og grunn burde alle klare å spise en banan istedenfor en baconpølse på narvesen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Petra200 skrev (18 timer siden):

Men dette gjelder jo ikke for flertallet. Det er jo ikke sånn at det primært er en hornonell årsak til at FLERTALLET av den voksne befolkningen er blitt for tjukke 

Hvordan vet du det? Uansett er det jo de dette gjelder denne tråden handler om!

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, yamask said:

Hvorfor så sint? 

Det er jo såre enkelt. Man blir tjukk av å spise flere kalorier enn man forbrenner. Selvfølgelig finnes det forskjellige personlige sykdommer som gjør at noen legger på seg, men i bunn og grunn burde alle klare å spise en banan istedenfor en baconpølse på narvesen. 

Ikke så lett. Folk har forskjellige hjerner. Det er lett å si at det er bare et sporsmål om vilje når man : 1)liker ingenting/er kresen 2) har ikke appetit.  Jeg har kjent flere sånn, de er alltid ekstrem slanke. Om hjerner... Det ble gjort tester om hvordan forskjellige mennesker reagerer til syn av mat. Enkelte  reagerer ikke mer når de ser bilde av ei kake enn når de ser et grønn salat bilde. De som har vekt problemer, derimot... Det lysner i enkelte områder i hjernen.

ps : det hjelper ikke at alle tilbudene på butikk er alltid eller nesten alltid på usunt junk mat som bøller, sjokolade plater, etc.. men en stakkarlig squash koster 30 kr for tida.

Endret av NatNat
  • Liker 2
Skrevet
Thyra skrev (7 timer siden):

Hva mener DU er passe da? 

4 brødskiver pluss middag høres ut som slankekost i mine ører.

2 brødskiver til frokost, middag, og 2 brødskiver til kvelds. Ser du på det som slankekost? 🤔

• Liker 2
Skrevet
Ævv skrev (På 14.2.2024 den 7.25):

Har du kilder på dette med tanke på at du så tydelig vet hva som gjelder for flertallet?

Vi har jo sett en utvikling med mangedobling av fedme og overvekt over en så kort periode at adferd virker som den viktigste endringen. 

https://www.dagensmedisin.no/fedme-folkehelse-folkehelseinstituttet/andelen-nordmenn-med-overvekt-eller-fedme-er-hoyere-enn-andelen-normalvektige/232470

• Liker 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (13 minutter siden):

Vi har jo sett en utvikling med mangedobling av fedme og overvekt over en så kort periode at adferd virker som den viktigste endringen. 

https://www.dagensmedisin.no/fedme-folkehelse-folkehelseinstituttet/andelen-nordmenn-med-overvekt-eller-fedme-er-hoyere-enn-andelen-normalvektige/232470

En hver idiot skjønner jo at man må spise for å legge på seg, men denne diskusjonen går på årsak. Man er ganske snever og lite opplyst om man helt oppriktig ikke klarer å forstå at menneskers handlinger er mer komplekse enn at "jeg har lyst på baconpølse og velger derfor å leve et tungt liv fullt av risiko, smerte, skam og sykdommer".

Ingen vits i å bruke tid på å diskutere med mennesker som helt oppriktig ikke forstår noe annet enn sin egen sfære og nesetipp 🤷🏼‍♀️

Endret av Ævv
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Petra200 skrev (11 timer siden):

Det er for det meste en ganske åpenbar årsakssammenheng, ja, det fleste skjønner det. 

Okei, så ingen kilder eller kunnskap der altså. Bare et innlegg dratt ut av ræva drevet av fordommer og manglende evne til å forstå nyanser. Skjønner 😊 Takk for innsatsen i det minste?

• Liker 4
Skrevet
Ævv skrev (15 minutter siden):

Okei, så ingen kilder eller kunnskap der altså. Bare et innlegg dratt ut av ræva drevet av fordommer og manglende evne til å forstå nyanser. Skjønner 😊 Takk for innsatsen i det minste?

Takk i lige måde 🙂

Skrevet
Ævv skrev (2 timer siden):

En hver idiot skjønner jo at man må spise for å legge på seg, men denne diskusjonen går på årsak. Man er ganske snever og lite opplyst om man helt oppriktig ikke klarer å forstå at menneskers handlinger er mer komplekse enn at "jeg har lyst på baconpølse og velger derfor å leve et tungt liv fullt av risiko, smerte, skam og sykdommer".

Ingen vits i å bruke tid på å diskutere med mennesker som helt oppriktig ikke forstår noe annet enn sin egen sfære og nesetipp 🤷🏼‍♀️

Hvorfor så aggressiv? Du spurte etter kilde på at hormoner ikke er hovedgrunne til den høye vekten hos de fleste og jeg gir deg en kilde på at vektoppgangen har vært voldsom i en periode det neg bekjent ikke foreligger noen indikasjoner på at vår ‘higen’ etter mat skulle ha blitt større av hormonelle grunner. 

Med andre ord virker det som mange av de som for noen tiår siden ville klart å ikke bli overvektige i dag blir det, uten at det er skjedd større endringer i hjernen på den korte tiden. Det virker dermed mindre sannsynlig at ‘hormonene’ er hovedgrunnen til overvekt for de fleste. 

• Liker 5
Skrevet
herzeleid skrev (4 timer siden):

Hvorfor så aggressiv? Du spurte etter kilde på at hormoner ikke er hovedgrunne til den høye vekten hos de fleste og jeg gir deg en kilde på at vektoppgangen har vært voldsom i en periode det neg bekjent ikke foreligger noen indikasjoner på at vår ‘higen’ etter mat skulle ha blitt større av hormonelle grunner. 

Med andre ord virker det som mange av de som for noen tiår siden ville klart å ikke bli overvektige i dag blir det, uten at det er skjedd større endringer i hjernen på den korte tiden. Det virker dermed mindre sannsynlig at ‘hormonene’ er hovedgrunnen til overvekt for de fleste. 

https://www.healthline.com/nutrition/9-reasons-obesity-is-not-a-choice

• Nyttig 2
Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Det er uklart hva du forsøker å svare på her? 

Ja jeg er ikke overrasket over at du synes det. 

Skrevet
Ævv skrev (39 minutter siden):

Ja jeg er ikke overrasket over at du synes det. 

Jeg tror ikke du gjør deg selv eller "saken" din noen tjenester med oppførselen din. 

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (8 timer siden):

Det er fullstendig meningsløst å se på kroppslige prosesser og miljø hver for seg, endret miljø fører til endringer i hjernen.
Hormoner, signaler og hjernestruktur endrer seg konstant ut i fra den eksponering du blir utsatt for. 
Det er heller ikke slik at en må ha en spesifikk hormonell-lidelse for at eksempelvis ghrelin eller leptin skal har avgjørende påvirkning på din vekt. 

Det blir det samme som å si at fart ikke er relevant for skadeomfanget i bilulykker om en ikke har kjørt for fort. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gregarious skrev (10 minutter siden):

Det er fullstendig meningsløst å se på kroppslige prosesser og miljø hver for seg, endret miljø fører til endringer i hjernen.
Hormoner, signaler og hjernestruktur endrer seg konstant ut i fra den eksponering du blir utsatt for. 
Det er heller ikke slik at en må ha en spesifikk hormonell-lidelse for at eksempelvis ghrelin eller leptin skal har avgjørende påvirkning på din vekt. 

Det blir det samme som å si at fart ikke er relevant for skadeomfanget i bilulykker om en ikke har kjørt for fort. 

Alt henger sammen med alt som en sier. Utgangspunktet her var hvorvidt overvekten hos de fleste skylles ‘hormonelle utfordringer’ som det ikke virker å foreligge indikasjoner på at er tilfelle. 

Jeg tror videre en er tjent med å ikke anta et for deterministisk syn på dette der en aldri ‘kan noe for’ at en overspiser. Å endre vaner og ta klokere valg kan være vanskelig, men det er like fult noe vi kan.

• Liker 4
Skrevet

Matmiljøet og mentaliteten er annerledes enn før. Men det er kulere å skylde på hormoner, forbrenning, traumer, tarmbakterier osv. Fordi det får oss til å fremstå som empatiske istedenfor kyniske.

Overvekt skyldes kun overspising over tid. Men hva som får folk til å spise for mye over tid, er matmiljøet og mentaliteten.

Jeg pleide å tro at normalvektige enten ikke likte mat, eller gikk sultne hele tiden. Jeg trodde faktisk begge deler, bare ikke samtidig.

Jeg trodde mange slike ting, bare ikke samtidig. Mange ting falt på plass da jeg begynte å tenke ting samtidig.

Som for eksempel at folk som spiser for mye, synes de spiser lite, og folk som spiser for lite, synes de spiser mye. 

Jeg ble så glad da jeg endelig skjønte hvordan det hang sammen. Jeg kunne ikke vente med å fortelle det til andre som slet!

Men overvektige flest ser ikke ut til å ønske å gjøre noe med overvekten.

Selv de som ber om hjelp til å gå ned i vekt, er ikke villige til å gjøre det som trengs. De er villige til å gjøre hva som helst, bortsett fra det som trengs. Og det som trengs, er bare å slutte å spise for mye. 

Det er som om målet er å være synlig, å få oppmerksomhet. 

Selvfølgelig er mitt inntrykk preget av at jeg kun møter dem som er ute etter oppmerksomhet. Mange går nok ned i vekt uten at "hele verden" får vite om det. Og det er akkurat disse vi burde høre mer om.

• Liker 4
Skrevet
herzeleid skrev (38 minutter siden):

Jeg tror videre en er tjent med å ikke anta et for deterministisk syn på dette der en aldri ‘kan noe for’ at en overspiser. Å endre vaner og ta klokere valg kan være vanskelig, men det er like fult noe vi kan.

I tillegg så bør vi innse at dette er et problem på samfunnsnivå, og ikke kun individnivå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
herzeleid skrev (38 minutter siden):

Alt henger sammen med alt som en sier. Utgangspunktet her var hvorvidt overvekten hos de fleste skylles ‘hormonelle utfordringer’ som det ikke virker å foreligge indikasjoner på at er tilfelle. 

Igjen, måten du bruker ordet  "hormonelle utfordringer" på gir lite mening, det er en vital del av reguleringen som avgjør om du blir overvektig. Det betyr selvsagt ikke at majoriteten av overvektige går rundt med udiagonsert hyperkortisolisme.

Du motsier også deg selv når du sier atferden trolig er grunnen til overvekt-epidemien, mens du i neste omgang sier at det trolig ikke har forekommet endringer i hjernen. Hvordan tror du vår atferd reguleres? 

En bør for øvrig absolutt ta determenistisk syn, eller utrede "cause and effect", det nettopp slik vi som samfunn beveger oss videre.  Det er ikke lenge siden vi så på homoseksualitet som selvforskyldt, der det bare var å gjennomgå konverteringsterapi for å få tilbake "normal" seksualitet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (3 timer siden):

Igjen, måten du bruker ordet  "hormonelle utfordringer" på gir lite mening, det er en vital del av reguleringen som avgjør om du blir overvektig. Det betyr selvsagt ikke at majoriteten av overvektige går rundt med udiagonsert hyperkortisolisme.

Her vet jeg ikke helt hva du mener ikke gir mening, men du ser ut til å være enig med meg.

Sitat

Du motsier også deg selv når du sier atferden trolig er grunnen til overvekt-epidemien, mens du i neste omgang sier at det trolig ikke har forekommet endringer i hjernen. Hvordan tror du vår atferd reguleres? 

Da misforstår du nok igjen, og kanskje gjør du deg litt vrang? Som jeg tror jeg har forklart tror jeg vi fra fødselen er temmelig like nå som for noen tiår siden. Det er herfra endringen virker å ha skjedd, om det er miljøpåvirkning, økt tilgang på næring, dårligere næring, mindre selvdisiplin eller lignende. Hjernen kan være ganske lik nå som for noen tiår siden men adferden svært ulik. Det tror jeg du også egentlig ser.

Sitat

En bør for øvrig absolutt ta determenistisk syn, eller utrede "cause and effect", det nettopp slik vi som samfunn beveger oss videre.  Det er ikke lenge siden vi så på homoseksualitet som selvforskyldt, der det bare var å gjennomgå konverteringsterapi for å få tilbake "normal" seksualitet. 

Jeg tror ikke noen, faktisk ikke en eneste person, har tatt til orde for å ikke undersøke eller være nysgjerrig på årsakssammenhenger så her tror jeg du kanskje gjør deg litt vrang igjen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...