Gå til innhold

Det er noe perverst over dette. Slankemedisin…

Fremhevede innlegg

Skrevet
Granita skrev (7 timer siden):

Skal vedde på at du aldri har vært overvektig og liker å krenke overvektige.

En kan ikke bli krenket av sannheten. Vil en gå ned i vekt, spiser en mindre enn det en forbruker.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå har jeg ingen verken peiling på eller erfaring med overvekt eller fedme selv, men noen i denne tråden snakker om manglende metthetsfølelse, mens andre snakker om konstant sult. Dette er jo to veldig forskjellige ting, og manglende metthetsfølelse burde da være ganske enkelt å overkomme ved å bare bruke riktige posjonsstørrelser. Mens å konstant kjenne seg sulten er nok en del verre å takle. Så hvilken av disse er realiteten? I artikkelen står det også bare om manglende metthetsfølelse, og et søtsug i begynnelsen av artikkelen, ikke noe om sult, men så lenger ned står det plutselig noe om "ulvehungeren".

Og når det gjelder matpriser er jeg helt enig med Anonymus Notarius om at det er ren bullshit at det liksom er så dyrt å kjøpe sunn mat som mange påstår. Det finnes ikke stort av mat i butikken som er billigere enn havregryn og knekkebrød. Alle ferdigretter er vesentlig dyrere enn å lage noe tilvarende selv "fra grunn" (og det smaker mye bedre enn ferdigmaten også). Og å spise fastfood ute er  alle fall MYE dyrere enn å lage seg noe sunnere mat hjemme. Og ikke minst: å kjøpe potetgull eller godteri er jo en ekstrakostnad som kommer i tillegg til måltidene, ikke istedenfor. Selv har jeg ikke kjøpt godteri eller sjokolade på mange år, og chips kjøper jeg kanskje en pose av annenhver måned eller noe slik og angrer hver gang siden jeg ikke får noe ut av det (blir ikke mett, og kjennes dårlig ut for tennene).

Endret av LeveMannen
  • Liker 8
Skrevet
Bacteria skrev (7 timer siden):

Synes det er absurd at en ordning som opprinnelig eksisterte for at folk ikke skulle sulte, nå skal sponse «slankemedisin» til ei dame som tydeligvis ikke lider av matmangel. 
Ta et par fastedager eller tre, da sparer du matpenger og slipper å kjøpe Wegovy!

Dette skulle de sultne og fattige på 1800-tallet ha hørt. Hvordan hadde de reagert?

https://www.nrk.no/trondelag/slankemedisiner_-som-wegovy_-gjor-flere-avhengige-av-sosialhjelp-1.16743654

Det er samfunnet vårt som er perverst.

Mennesket har instinkter som gjør oss sårbare for å spise overdrevent mye når det er lett tilgjengelig. Det ligger i vår natur faktisk.

Å da tillate sjokolade på tilbud er MYE verre enn å medisinere folk som har naturlige drifter.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Vinterjenta skrev (4 timer siden):

Denne diskusjonen lider av misinformasjon, fordommer og mangel på empati. 

Overvekt er en sjukdom. Det er en sjukdom som vi som samfunn trenger å gjøre noe med. Og forøvrig er de fattigste i dag ofte tykke fordi de kan kun kjøpe den billigste drittmaten. 

Men man kan forhindre overvekt. Overvekt er ikke noe som bare "rammer" en. Slik som mange andre sykdommer. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
6 hours ago, Petra200 said:

Nuvel, selvom man har redusert metthetsfølelse så MÅ man vel ikke overspise?

Her på KG klarer de bare ikke la være når de ser en ufordøyd kalori, i følge dem selv. Å ikke stappe trynet fullt i sjokkis og chips er visst verre enn å slutte med heroin.

Endret av ytmnd
Skrevet
Hannah80 skrev (11 minutter siden):

Men man kan forhindre overvekt. Overvekt er ikke noe som bare "rammer" en. Slik som mange andre sykdommer. 

De fleste kan også forhindre ting som høyt blodtrykk, diabetes 2 osv. Likevel fås medisiner for dette på blå resept og ingen klager på de som bruker medisiner for tilstanden. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
-jk- skrev (1 minutt siden):

De fleste kan også forhindre ting som høyt blodtrykk, diabetes 2 osv. Likevel fås medisiner for dette på blå resept og ingen klager på de som bruker medisiner for tilstanden. 

Ja, det er jo livsstilssykdommer. Burde jo gå ut på ett. 

• Liker 1
Gjest Sinanna
Skrevet

Jeg begynner virkelig å lure på om overvektige folk tror at slanke/normalvektige folk spiser mere enn hva vi egentlig gjør? Havna selv i en vane hvor jeg tenkte at man må spise stor frokost/lunsj/middag/kvelds og supervariert etc, men innså fort at jeg: A) la på meg. B) måtte kaste mat som ble liggende i kjøleskapet fordi jeg kjøpte for mye "variert" mat jeg trodde jeg ble å spise. Mett hele tiden. For vi skal jo ha 5 om dagen av ditten og 3 om dagen av datten etc. Kan bli litt mye, spesielt for en som ikke er superaktiv 😅

Nå spiser jeg 2-4 brødskiver med pålegg jeg liker og en normal porsjons middag om dagen. Av og til gidder jeg ikke stor middag og steker meg bare et par egg feks. Hvis jeg har lyst på noe mellommåltid så tar jeg en vanlig yoghurt eller feks en banan. That's it liksom. Ellers drikker jeg mye vann, juice og kaffe/te, og det hjelper også på matsuget. Mer enn nok til å fint komme seg gjennom en dag.

Litt sultfølelse inn i mellom kan faktisk også være positivt. Får mer energi, blir kvikkere i hodet og kroppen. Med en gang jeg inntar et stort måltid så krasjer jeg og blir trøtt og energiløs.

Skrevet
Hannah80 skrev (11 minutter siden):

Selvsagt er det noen som bare "rammer" en. 
Om du blir overvektig er basert på resultatet av dine geners påvirkning av miljøet. 
Det er biokjemi i prefrontal cortex som avgjør om du velger å spise den ekstra porsjonen med mat eller ikke.

Det er akkurat the samme som personer har genvarianter som slår seg på når de utsettes for miljømessig påvirkning X som igjen resulterer i somatisk sykdom Y. Slik som kreft, diabetes, demens, auto immune eller psykiske sykdommer. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Petra200 skrev (6 timer siden):

Nei, men det er jo kortvarig til kroppen og magesekken tilpasser seg 

Den gjør jo ikke det. Det vil være likt livet ut. Sult dag ut og dag inn, i måneder, år og tiår. 

• Nyttig 6
Skrevet
Pringle skrev (5 timer siden):

Ok for meg så lenge dette middelet betales av egen lomme. Det skal ikke gå ut av fellesskapets lomme.

Det er så mye snakk om "ulvehunger". Det får meg til å undres: Hvor var "ulvehungeren" før dette middelet ble utviklet? Ingen sammenheng der overhodet? Hvordan greide folk å bare spise nok, før maten ble så billig, kaloririk og overalt? Forresten, det er det jeg gjør nå. Jeg lar være å kjøpe inn hauger med billig og kaloririk mat, og da er suget etter det fullstendig ignorerbart. Ja, jeg har også sinnsykt sug når skapet er fullt av potetgull og marsipan. Men også da er det jeg som har tatt et valg, valgt å kjøpe potetgull og marsipan. Jeg går ikke til legen, media og sosialkontoret for å få påfyll. 

Du tenker fenomenet ulvehunger ble oppfunnet i januar 2023? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (5 timer siden):

Jeg synes også det er absurd. Man skal få mer sosialstønad slik at man kan kjøpe masse mat OG slankemedisin for å slanke maten av seg igjen, i stedet for bare å kjøpe mindre mat i utgangspunktet?

Samtidig veit vi jo at det er store sosiale forskjeller når det kommer til overvekt, der folk med lav lønn (absurd det også) oftere er overvektige enn folk med høy lønn. Da er jo åpenbart ikke problemet noe genetisk, men handler om kunnskap. 

Du tror folk med lav lønn ikke kjenner til sammenhengen mellom kosthold og vekt? Og du tror overvektige nødvendigvis bruker mer penger på mat enn det slanke mennesker gjør?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere får unnskylde om jeg avsporer litt. Men når jeg ser at mange sliter med å skulle betale 3000 i måneden for en medisin som øker livskvaliteten betraktelig, da blir det absurd å tenke på alle dem (også mange med dårlig råd) som bruker mer enn det på røyk og/eller snus i måneden.

• Liker 3
Skrevet
Sinanna skrev (35 minutter siden):

Jeg begynner virkelig å lure på om overvektige folk tror at slanke/normalvektige folk spiser mere enn hva vi egentlig gjør? Havna selv i en vane hvor jeg tenkte at man må spise stor frokost/lunsj/middag/kvelds og supervariert etc, men innså fort at jeg: A) la på meg. B) måtte kaste mat som ble liggende i kjøleskapet fordi jeg kjøpte for mye "variert" mat jeg trodde jeg ble å spise. Mett hele tiden. For vi skal jo ha 5 om dagen av ditten og 3 om dagen av datten etc. Kan bli litt mye, spesielt for en som ikke er superaktiv 😅

Nå spiser jeg 2-4 brødskiver med pålegg jeg liker og en normal porsjons middag om dagen.

Samme her. Spiser noen brødskiver til lunsj og en stor middag og det er som regel alt jeg spiser om dagen. Og har alltid vært normalvektig.

Hvis jeg er på en tur hvor jeg driver med noe aktivitet så pleier jeg å spise frokost i tillegg for å ikke gå tom for energi av å være aktiv. Hjelper med sukker (som i sukkerbrus, el.) mens man driver med aktiviteten for litt rask energi også.

Sinanna skrev (35 minutter siden):

Litt sultfølelse inn i mellom kan faktisk også være positivt. Får mer energi, blir kvikkere i hodet og kroppen. Med en gang jeg inntar et stort måltid så krasjer jeg og blir trøtt og energiløs.

Der er jeg ikke enig. Å være sulten virker nesten like destruktivt på hodet som å være stuptrøtt. Jobber man til sent på dagen så man begynner å bli sulten virker ikke hodet i det hele tatt før man får i seg noe mat.

• Nyttig 2
Skrevet

Det store samfunnsspørsmålet er hvorfor overspisingslidelse ikke tas på like stor alvor som andre spiseforstyrrelser. Man ser det med alle spiseforstyrrelser at det er vanskelig å få hjelp med mindre man er døden nær av undervekt eller fedme. Å få hjelp for SF som normalvektig eller med fedme er nærmest umulig, med mindre man er så stor at man sitter i rullestol. 

Noe må gjøres med det offentlige helsevesenet.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (50 minutter siden):

Den gjør jo ikke det. Det vil være likt livet ut. Sult dag ut og dag inn, i måneder, år og tiår. 

Nei, de fleste kommer nok over den kneika når de har en normal vekt og spiser normal mat i normale porsjoner, da er man ikke konstant sulten.

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (9 timer siden):

Synes det er absurd at en ordning som opprinnelig eksisterte for at folk ikke skulle sulte, nå skal sponse «slankemedisin» til ei dame som tydeligvis ikke lider av matmangel. 
Ta et par fastedager eller tre, da sparer du matpenger og slipper å kjøpe Wegovy!

Dette skulle de sultne og fattige på 1800-tallet ha hørt. Hvordan hadde de reagert?

https://www.nrk.no/trondelag/slankemedisiner_-som-wegovy_-gjor-flere-avhengige-av-sosialhjelp-1.16743654

Det slår meg i alle fall at det er forskjell på "fattigdom", når vi har de som mener de ikke har råd til å ikke spise alt for mye mat. 

Så kan det hende det er god samfunnsøkonomi å tilby denne medisinen til overvektige, men jeg synes samtidig det er noe absurd over det å kreve at andre skal betale for medisiner når det egentlig "bare" er snakk om å ikke spise så mye mat. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Sinanna
Skrevet
LeveMannen skrev (21 minutter siden):

Der er jeg ikke enig. Å være sulten virker nesten like destruktivt på hodet som å være stuptrøtt. Jobber man til sent på dagen så man begynner å bli sulten virker ikke hodet i det hele tatt før man får i seg noe mat.

Ja det var vel egentlig teit forklart fra min side. Mener ikke at man skal gå kjempesulten når man virkelig har behov for mat etter feks en lang dag, eller sulte seg generelt. Mer sånn at å føle på litt sult i løpet av en dag, feks en halv time her eller der, eller ikke spise seg stappmett hvert eneste måltid hjelper på energifølelse. For lite mat gjør deg absolutt trøtt og energiløs, men det gjør også et for stort inntak av mat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...