Granita Skrevet 14. februar 2024 #81 Skrevet 14. februar 2024 Bacteria skrev (17 timer siden): Det stemmer ikke. Har vært overvektig. Noen av mine beste venner lider av overvekt. Det er folk jeg respekterer og er glad i. En går også på dette medikamentet. Ser dilemmaet til denne kvinnen, syns likevel det er absurd. Perverst kalte du det i overskriften. 1
Ævv Skrevet 14. februar 2024 #82 Skrevet 14. februar 2024 Petra200 skrev (3 timer siden): Men dette gjelder jo ikke for flertallet. Det er jo ikke sånn at det primært er en hornonell årsak til at FLERTALLET av den voksne befolkningen er blitt for tjukke Har du kilder på dette med tanke på at du så tydelig vet hva som gjelder for flertallet? 3
Thyra Skrevet 14. februar 2024 #83 Skrevet 14. februar 2024 Anonymus Notarius skrev (10 timer siden): Jo, men jeg tror det (som på mange andre områder i livet) ofte er langt mellom teori og praksis. Alle (?) som røyker, veit at det er veldig dårlig for helsa, men de gjør det likevel. Jo lenger unna i tid effekten er, jo vanskeligere er det å gjøre endringen. Jeg tror ikke overvektige alltid bruker mer penger på mat enn normalvektige - det finnes jo normalvektige med god økonomi som bruker (unødvendig) mye penger på mat, spesielt om de går mye ut og spiser. Så det handler jo også om slike prioriteringer. Men det er jo et faktum at mat koster mer jo mer man kjøper av det, så spiser man mye, så koster det mer enn å spise moderat innenfor samme prisklasse. Man kan spise små mengder dyr mat og man kan spise store mengder billig mat. Man kan f.eks. leve på loff, nudler og cola og potetgull fra first Price. Så ikke nødvendigvis så dyrt å spise seg overvektig.... 3 2
Honey Dew Skrevet 14. februar 2024 #84 Skrevet 14. februar 2024 PepsiMinus skrev (14 timer siden): Problemet er jo at det er vanskelig. «Friske» folk kan sikkert fint kutte ned på middagsstørrelsen og ha det like fint som før, men når man i flere år har slitt med overspising, er det ikke bare-bare å gjøre noe med det. Selvfølgelig er man klar over at man må spise mindre for å gå ned i vekt, men mange får ikke den hjelpen de trenger. Å få høre at alt som skal til er å spise mindre (og eventuelt bevege seg mer) fra alle kanter, hjelper lite når man ikke vet hva som er normalt. Liker ikke å bruke meg selv som eksempel, men jeg sliter med overspisingslidelse. Jeg har perioder hvor jeg spiser lunsj og middag, og infallsvis episoder hvor jeg spiser ALT jeg kommer over. Jeg kjenner meg ikke mett før jeg føler jeg må kaste opp. Har jeg stoppet opp før jeg hiver meg ut på neste ting for å spise? Ja, men det eneste stopp signalet kroppen min kjenner til er kvalme. Og ironisk nok, det som skal til for å stoppe kvalmen, er å spise mer. Bare litt, men mer. Om man klarer å stoppe overspisingen før den utvikler seg slik det for eksempel har gjort hos meg, supert, da kan man begynne å spise mindre. Men når det har gått så langt at man ikke vet hva som er normalt, altså når stopper en «frisk» person for å ta mer, så er det utrolig vanskelig. I eget tilfelle startet dette når jeg fikk mitt første barn. Amming tok mye energi, og man føler man må fylle på energilageret hele tiden. Raste ned i vekt og slukte flere kilo godteri og snacks, i tillegg til vanlig sunn mat. Konstant trøtt og sliten, og i hodet mitt var det mat = energi. Når man oppsøker hjelp for overspising, MÅ man bli tatt på alvor og få ordentlig hjelp. Ikke bare «spis mindre». Når man må prøve seg frem på egenhånd med å ta valg om å spise mindre, kan kroppen føle at den sulter og ta overhånd fordi den går inn i overlevelsesmodus. Man må ha klare linjer. Vite hva man skal gjøre når man kjenner sultfølelsen. En får hjelp av psykolog når det gjelder overspising. Det sitter i hodet, men det er så mye enklere å bruke medisin, så slipper en å gå ned på den enkleste og normale måten. 1
Pringle Skrevet 14. februar 2024 #85 Skrevet 14. februar 2024 PepsiMinus skrev (11 timer siden): Man må gjøre det meste selv her i livet, men veiledning er likevel en fin ting å få fra profesjonelle fagfolk. Man kan søke seg full på google som roper det ene og det andre, så å få et ordentlig svar fra en som kjenner deg og livssituasjonen din, kan være det som avgjør om du lykkes eller ikke. Her kan det være alt fra tiltak kommunen har, som for eksempel kurs i ernæring, til skreddersydd matplan. Kanskje overspisingen kommer av psykiske problemer? Da må man kanskje koble inn rett innsats der i tillegg, for det er ikke sikkert man ser det selv at det er følelsene man «spiser». Poenget er at ja, man må gjøre det selv, men å søke hjelp og få veiledning når man ikke klarer å finne rett vei selv, burde være innafor og ikke noe å bli sett ned på for. Jeg er litt enig med deg der. Jeg søker av og til "for moro skyld" på begreper jeg lenge har brukt, og treffene jeg får, er ofte helt hinsides. Jeg kan ikke oppfordre noen til å google, jeg må enten vise til spesifikke nettsider, eller beskrive fremgangsmåter i detalj. Profesjonelle fagfolk - har jeg sånn ymse forhold til. Jeg har hørt og sett mye rart. Kurs i ernæring er gjerne basert på Statens kostholdsråd, så da er man like langt. Matplaner man har laget selv, er man mest tilbøyelig til å holde seg til. Oppfordrer alle som trenger det, å snakke med en psykolog. Jeg har selv gjort det. Mat var aldri et tema da, men det gjorde meg i stand til, i ettertid, å finne fram i kaoset av informasjon og feilinformasjon. Og jeg fikk selv masse hjelp akkurat da jeg trengte det! Jeg hadde surret rundt i 25 år, "hjulpet" av (kanskje velmenende) folk. Men i 2013 var jeg klar for å gå ned igjen, og flinke (og modige?) mennesker satt parat. Noen av dem var faktisk her, på Kvinneguiden. Sitat Denne synes jeg var veldig fin, og igjen, også noe man kan trenge hjelp til å finne ut av. Og ufarligjøre sultfølelse - og hva man skal gjøre når man kjenner på den, spesielt om man faktisk har spist et ordentlig sammensatt måltid. Metthetsskalen er gull 🙂 Men det er helt essensielt at man faktisk tilstreber å spise skikkelig. Hadde jeg brukt den mens jeg surret rundt med offisielle kostholdsråd, ville det bare bidratt til mer fortvilelse. 1
Pringle Skrevet 14. februar 2024 #86 Skrevet 14. februar 2024 Fru Solsikke skrev (7 timer siden): Overvekt og fedme er blitt et globalt problem. Om man leser seg opp på emnet finner man ut at det startet for alvor i USA på 70 tallet. Folk har est ut over hele verden siden det. Kvinner kom seg ut i jobb, og ferdigmat ble mer og mer populært. Ultraprossesert mat har fått skylden. Det tuller til med hormoner. Og noens kropper er mer følsomme for det enn andre. Det har altså mindre med viljestyrke å gjøre, og mer hvilket kosthold man spiser. Man trenger ikke viljestyrke om man ikke kjenner på "cravings" eller sult 🤷♀️ Høna eller egget? Kreves det viljestyrke å spise sunt? Eller får man viljestyrke av å spise sunt? Hvorfor spiser man ikke sunt så man får viljestyrke? Fordi det krever viljestyrke! (Det er ikke bare fotballen som er rund. Også argumentasjon kan være trillrund.) Sitat Når man hele livet blir fortalt at det kun handler om viljestyrke, kalorier inn og kalorier ut (som er en grov fordummende forenkling), så skjønner jeg at man ikke får det bra med seg selv når man blir sett på som "svakere" enn de som egentlig aldri har kjent på noe særlig til sult eller cravings. Da er det jo ikke akkurat vanskelig å holde seg slank. Så at de vil bruke disse sprøytene skjønner jeg godt. Men tror det hadde hjulpet mye med kurs om hvorfor og hvordan kroppen reagerer på mat slik den gjør, og også om søvn og stress (da dette setter igang hormonprosesser som sier at kroppen skal lagre fett.) Jeg hadde griseflaks som skulle ned i vekt (igjen) akkurat idet majoriteten bikket overvekt. Før det hadde ideologien vært at overvekt er stygt og usunt og bør bekjempes; etter det er ideologien at overvekt er vakkert og naturlig og bør hylles. Før 2013: Overvekt er feil, men gjør disse vanskelige og unødvendige tingene, så får du det nok til! 2013-16: Du er sjefen i eget liv. Reflekter, analyser. Kjenn etter hva som fungerer for deg. Jobb smartere, ikke hardere. 2016: Overvekt er ikke din skyld, og ingenting du kan gjøre med. Nyt heller hvor vakker du er! Jeg har akket meg i denne tråden, og sagt at jeg ikke skjønner hva som går av folk. Men det er ikke noe rart at diskursen har endret seg. Det lønner seg å holde seg inne med majoriteten. Det er ikke noe de reflekterer over engang, det går på instinkt. Så jeg burde heller spørre meg selv hva JEG får ut av å promotere autonomi. 1
Thyra Skrevet 14. februar 2024 #87 Skrevet 14. februar 2024 Vinterjenta skrev (12 timer siden): Du spiser iallefall mye mer enn meg. Hadde rulla om jeg hadde tøtta i meg så mye på en dag. 2-4 brødskiver, middag og en frukt eller yoghurt om dagen, som beskrevet i innlegget du siterte, er det mye mat?!? 2
Thyra Skrevet 14. februar 2024 #88 Skrevet 14. februar 2024 Petra200 skrev (8 timer siden): Men dette gjelder jo ikke for flertallet. Det er jo ikke sånn at det primært er en hornonell årsak til at FLERTALLET av den voksne befolkningen er blitt for tjukke Nei, men de som sitter på sin høye hest og dømmer andre, vet jo ikke nødvendigvis hvem som sliter med hva. 1 1 1
Petra200 Skrevet 14. februar 2024 #89 Skrevet 14. februar 2024 Ævv skrev (5 timer siden): Har du kilder på dette med tanke på at du så tydelig vet hva som gjelder for flertallet? Kom igjen da .. 1
Vinterjenta Skrevet 14. februar 2024 #90 Skrevet 14. februar 2024 Thyra skrev (1 time siden): 2-4 brødskiver, middag og en frukt eller yoghurt om dagen, som beskrevet i innlegget du siterte, er det mye mat?!? Jepp. FIRE brødskiver er altfor mye. Da trenger man jo ikke middag. 1
Gjest Sinanna Skrevet 14. februar 2024 #92 Skrevet 14. februar 2024 Tror du seriøst selv på det du skriver her eller er du bare sint og prøver å provosere? Eller spiser du brødskiver med 10 cm tykt lag av pålegg kanskje? I såfall så skjønner jeg deg.
Ævv Skrevet 14. februar 2024 #93 Skrevet 14. februar 2024 Petra200 skrev (2 timer siden): Kom igjen da .. Kom igjen hva da? Du vet jo helt åpenbart hva grunnen til overvekt er for flermannsen, så med tanke på at du uttaler seg så påståelig så regner meg med at du har gode tall som støtter opp påstanden? 2
Gregarious Skrevet 14. februar 2024 #94 Skrevet 14. februar 2024 Pringle skrev (3 timer siden): Høna eller egget? Kreves det viljestyrke å spise sunt? Eller får man viljestyrke av å spise sunt? Hvorfor spiser man ikke sunt så man får viljestyrke? Fordi det krever viljestyrke! (Det er ikke bare fotballen som er rund. Også argumentasjon kan være trillrund.) Jeg hadde griseflaks som skulle ned i vekt (igjen) akkurat idet majoriteten bikket overvekt. Før det hadde ideologien vært at overvekt er stygt og usunt og bør bekjempes; etter det er ideologien at overvekt er vakkert og naturlig og bør hylles. Før 2013: Overvekt er feil, men gjør disse vanskelige og unødvendige tingene, så får du det nok til! 2013-16: Du er sjefen i eget liv. Reflekter, analyser. Kjenn etter hva som fungerer for deg. Jobb smartere, ikke hardere. 2016: Overvekt er ikke din skyld, og ingenting du kan gjøre med. Nyt heller hvor vakker du er! Jeg har akket meg i denne tråden, og sagt at jeg ikke skjønner hva som går av folk. Men det er ikke noe rart at diskursen har endret seg. Det lønner seg å holde seg inne med majoriteten. Det er ikke noe de reflekterer over engang, det går på instinkt. Så jeg burde heller spørre meg selv hva JEG får ut av å promotere autonomi. Bare vær klar over hva du faktisk argumenterer for. Sykelig overvekt har ekstreme helsekonsekvenser, der flere får både kvaliteten og livet sitt signifikant redusert, gjerne flere ti-år. For enkelte kan fedmen sammenlignes med andre dødelige sykdommer. Sannsynligheten for en mann med BMI 40 eller mer skal nå normal vekt uten medisinsk intervensjon er ca. 1 - 1,290, for kvinner er det 1 - 677. Dette er så ekstremt liten sannsynlighet at det er mer konstruktivt å behandle det som en metode som ikke fungerer. Overvektskirurgi som eksempelvis gastric-bypass har derimot stor effekt på majoriteten av pasientene, med reduksjon i mortalitet, særlig innen hjerte og karsykdommer. De nye medikamentene har en enda lite data på, men det virker lovende. Ville du behandlet en alvorlig syk person med en behandling som virket i 0.2% av gangene, siden DU mener vedkommende bør klare det? Eller ville du tatt i bruk behandling som faktisk har meningsfull effekt og vil statistisk sett øke livslengde og livskvalitet? At overvektige blir hyllet er selvsagt bare en myte som visse sosiale mediekanaler prøver å få folk til å tro. 2 6
Petra200 Skrevet 14. februar 2024 #95 Skrevet 14. februar 2024 Ævv skrev (22 minutter siden): Kom igjen hva da? Du vet jo helt åpenbart hva grunnen til overvekt er for flermannsen, så med tanke på at du uttaler seg så påståelig så regner meg med at du har gode tall som støtter opp påstanden? Du kommer jo med en helt svevende påstand selv? Alle vet hvorfor de aller fleste er overvektige, det er ikke noe vits i å prøve å finne noe patologisk rundt det 1
Ævv Skrevet 14. februar 2024 #96 Skrevet 14. februar 2024 Petra200 skrev (1 time siden): Du kommer jo med en helt svevende påstand selv? Alle vet hvorfor de aller fleste er overvektige, det er ikke noe vits i å prøve å finne noe patologisk rundt det Hvilken svevende påstand har jeg kommet med? Hvorfor er de aller fleste overvektige mener du, siden "alle" vet det? 2
Fru Solsikke Skrevet 14. februar 2024 #97 Skrevet 14. februar 2024 Pringle skrev (6 timer siden): Høna eller egget? Kreves det viljestyrke å spise sunt? Eller får man viljestyrke av å spise sunt? Hvorfor spiser man ikke sunt så man får viljestyrke? Fordi det krever viljestyrke! (Det er ikke bare fotballen som er rund. Også argumentasjon kan være trillrund.) Jeg hadde griseflaks som skulle ned i vekt (igjen) akkurat idet majoriteten bikket overvekt. Før det hadde ideologien vært at overvekt er stygt og usunt og bør bekjempes; etter det er ideologien at overvekt er vakkert og naturlig og bør hylles. Før 2013: Overvekt er feil, men gjør disse vanskelige og unødvendige tingene, så får du det nok til! 2013-16: Du er sjefen i eget liv. Reflekter, analyser. Kjenn etter hva som fungerer for deg. Jobb smartere, ikke hardere. 2016: Overvekt er ikke din skyld, og ingenting du kan gjøre med. Nyt heller hvor vakker du er! Jeg har akket meg i denne tråden, og sagt at jeg ikke skjønner hva som går av folk. Men det er ikke noe rart at diskursen har endret seg. Det lønner seg å holde seg inne med majoriteten. Det er ikke noe de reflekterer over engang, det går på instinkt. Så jeg burde heller spørre meg selv hva JEG får ut av å promotere autonomi. Egget, åpenbart. Med mindre man er kreasjonist vel å merke. Da er det vel høna. Så folk sluttet plutselig å ha viljestyrke på 70 tallet? Er alle født i tiden etter så genetisk forskjellige fra sine foreldre og besteforeldre? Det er så å si ingen som hyller overvekt. Det er en svært liten nisje som får oppmerksomhet i media. 2
Petra200 Skrevet 14. februar 2024 #98 Skrevet 14. februar 2024 Ævv skrev (2 timer siden): Hvilken svevende påstand har jeg kommet med? Hvorfor er de aller fleste overvektige mener du, siden "alle" vet det? Fordi de spiser for mye. 1 1
Thyra Skrevet 14. februar 2024 #99 Skrevet 14. februar 2024 Vinterjenta skrev (5 timer siden): Jepp. FIRE brødskiver er altfor mye. Da trenger man jo ikke middag. Hva mener DU er passe da? 4 brødskiver pluss middag høres ut som slankekost i mine ører. 1
Ævv Skrevet 14. februar 2024 #100 Skrevet 14. februar 2024 Petra200 skrev (50 minutter siden): Fordi de spiser for mye. No shit, Sherlock! Du beskriver altså hvordan folk blir overvektige, men du beskriver ikke årsaken til at folk blir overvektige, slik du påstår at "alle" vet. Argumentene dine er altså ikke dypere enn at de spiser for mye, er det sånn? Har det slått deg at det finnes kunnskap om temaet som strekker seg lengre enn på barnehagenivå? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå