Gå til innhold

Det er noe perverst over dette. Slankemedisin…

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes også det er absurd. Man skal få mer sosialstønad slik at man kan kjøpe masse mat OG slankemedisin for å slanke maten av seg igjen, i stedet for bare å kjøpe mindre mat i utgangspunktet?

Samtidig veit vi jo at det er store sosiale forskjeller når det kommer til overvekt, der folk med lav lønn (absurd det også) oftere er overvektige enn folk med høy lønn. Da er jo åpenbart ikke problemet noe genetisk, men handler om kunnskap. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok for meg så lenge dette middelet betales av egen lomme. Det skal ikke gå ut av fellesskapets lomme.

Det er så mye snakk om "ulvehunger". Det får meg til å undres: Hvor var "ulvehungeren" før dette middelet ble utviklet? Ingen sammenheng der overhodet? Hvordan greide folk å bare spise nok, før maten ble så billig, kaloririk og overalt? Forresten, det er det jeg gjør nå. Jeg lar være å kjøpe inn hauger med billig og kaloririk mat, og da er suget etter det fullstendig ignorerbart. Ja, jeg har også sinnsykt sug når skapet er fullt av potetgull og marsipan. Men også da er det jeg som har tatt et valg, valgt å kjøpe potetgull og marsipan. Jeg går ikke til legen, media og sosialkontoret for å få påfyll. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Denne diskusjonen lider av misinformasjon, fordommer og mangel på empati. 

Overvekt er en sjukdom. Det er en sjukdom som vi som samfunn trenger å gjøre noe med. Og forøvrig er de fattigste i dag ofte tykke fordi de kan kun kjøpe den billigste drittmaten. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (43 minutter siden):

Jeg synes også det er absurd. Man skal få mer sosialstønad slik at man kan kjøpe masse mat OG slankemedisin for å slanke maten av seg igjen, i stedet for bare å kjøpe mindre mat i utgangspunktet?

Samtidig veit vi jo at det er store sosiale forskjeller når det kommer til overvekt, der folk med lav lønn (absurd det også) oftere er overvektige enn folk med høy lønn. Da er jo åpenbart ikke problemet noe genetisk, men handler om kunnskap. 

Klassisk. Tykke folk = dumme folk.

Har ingenting med at billig mat er super prosessert og lett å legge seg på av. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Pringle skrev (16 minutter siden):

Ok for meg så lenge dette middelet betales av egen lomme. Det skal ikke gå ut av fellesskapets lomme.

Det er så mye snakk om "ulvehunger". Det får meg til å undres: Hvor var "ulvehungeren" før dette middelet ble utviklet? Ingen sammenheng der overhodet? Hvordan greide folk å bare spise nok, før maten ble så billig, kaloririk og overalt? Forresten, det er det jeg gjør nå. Jeg lar være å kjøpe inn hauger med billig og kaloririk mat, og da er suget etter det fullstendig ignorerbart. Ja, jeg har også sinnsykt sug når skapet er fullt av potetgull og marsipan. Men også da er det jeg som har tatt et valg, valgt å kjøpe potetgull og marsipan. Jeg går ikke til legen, media og sosialkontoret for å få påfyll. 

Nettopp. Når skapene bare inneholder knekkebrød og gulrøtter, er det sjelden noen får lyst til å spise hauger med det.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Klassisk. Tykke folk = dumme folk.

Har ingenting med at billig mat er super prosessert og lett å legge seg på av. 

Selvfølgelig er det en sammenheng. Hvorfor tror du at andelen overvektige har skutt i været de siste 50 åra? Det er jo selvsagt fordi kaloririk mat har blitt billig og lett tilgjengelig. 

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det en sammenheng. Hvorfor tror du at andelen overvektige har skutt i været de siste 50 åra? Det er jo selvsagt fordi kaloririk mat har blitt billig og lett tilgjengelig. 

Da er det jo der vi må starte! Gjøre sunn mat billigere, og ultra-prosessert dyrere. Ikke skylde på moral eller fordomsfulle forestillinger om hvorfor folk er overvektige.

Men problemet er jo at produsentene velger ingrediensene i ultra-prosessert mat nettopp for at de skal bli så billige som mulig. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg.

Sciurus, mod

Skrevet

Forøvrig - slanking fører til nedsatt metabolisme. Hvis man legger på seg igjen (av f.ex ultra prosessert mat), vil det å slanke seg igjen medføre mer tap av metabolisme. 

Med andre ord vil man etterhvert komme i en situasjon der den lave metabolismen gjør at man legger på seg mye, mye lettere. Et kakestykke til morsdagen? Fuck you.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Nå er det et krav om at BMI skal være høyere enn 30 for å få disse medisinene, og da er man ganske tung. Da har man ikke 5-6 kilo for mye, men gjerne 30 kilo for mye.

Nåja. 

Min BMI er akkurat 30. Jeg er 1.70 m høy. Skulle jeg tatt av meg 30 kilo ville jeg vært rimelig skrapa. 

• Liker 2
Skrevet
Linazer skrev (7 minutter siden):

Nåja. 

Min BMI er akkurat 30. Jeg er 1.70 m høy. Skulle jeg tatt av meg 30 kilo ville jeg vært rimelig skrapa. 

Ja, tok litt i, så det passer ikke for alle, men 30kg ned betyr for deg BMI på ca 20. Det er fortsatt innenfor det man regner som normaltvektig, som regnes ned til BMI 18,5. 

• Liker 4
Skrevet
Vinterjenta skrev (24 minutter siden):

Da er det jo der vi må starte! Gjøre sunn mat billigere, og ultra-prosessert dyrere. Ikke skylde på moral eller fordomsfulle forestillinger om hvorfor folk er overvektige.

Men problemet er jo at produsentene velger ingrediensene i ultra-prosessert mat nettopp for at de skal bli så billige som mulig. 

Produsentene lager produktene for at de skal bli så fristende som mulig. De vil ikke gå glipp av fortjeneste. 

Det er uansett mulig å kjøpe sunn, billig mat. Gulrøtter og knekkebrød er bare eksempler på dette.

Få tenker over at mye billig snop tilsammen blir en stor utgift.

Enda færre tenker over at matlaging er en ferdighet, og kosthold en vanesak, gjerne nedarvet gjennom generasjoner. Når grønnsaker er på billigsalg, er det de som allerede kjøper mye grønnsaker, som kjøper mer. Ingen som ikke kjøper grønnsaker til vanlig, begynner å kjøpe det bare fordi det er billig.

Det er viktig å kunne snakke åpent om hvordan hjernene til folk fungerer. Reklamens makt er stor, det er derfor mye penger blir brukt på reklame. Butikkens jobb er å selge varer. Kundens jobb er ikke bare å kjøpe det som tilbys, men å foreta en vurdering, for akkurat da, og på sikt. Hver voksen person har et ansvar for egen (og evt familiens) helse. Ja, dette tøtsjer borti moral. Jeg synes ikke vi skal behøve å liste oss rundt dette. Mennesker vil alltid se etter "lavthengende frukt". Produsenter og kjøpmann bruker alle triks de kan slippe unna med. Kunder blir lurt, men vi lurer også oss selv. Det er en dynamikk der som de som styrer og steller, godt vet om, men av diverse grunner velger å ikke regulere, eller ikke regulerer godt nok.

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Vinterjenta skrev (1 time siden):

Det er jo allerede mye sunn mat som er forholdsvis billig. Havregryn, knekkebrød, mange typer frukt og grønnsaker (både ferske, frosne og hermetiserte). Og mye usunn mat er dyr - nesten alle typer ferdigretter kjøpt på matbutikk er dyrere enn en tilsvarende rett lagd fra bunnen av. Mat fra take away-sjapper er definitivt dyrere enn å lage maten selv, enten det er fra bunnen av eller ved hjelp av Toro. Så det er absolutt ikke sånn at sunn mat er dyr og usunn er billig. Men usunn ferdigmat er lett tilgjengelig, og folk har fått mer penger, slik at den er relativt billig (jeg mener f.eks. å ha lest at i 1950 brukte en vanlig husholdning nesten 50 % av lønna si på mat, og det var jo stort sett sunn mat - skal se om jeg klarer å finne det igjen). Mat generelt er jo billig (selv om den har blitt dyrere de siste par åra) i dag i forhold til hva den var for noen tiår siden.

Man må nesten bare innse at det i stor grad handler om at mange velger det som er enkelt = å kjøpe ferdigmat, selv om det ville vært billigere eller omtrent samme pris å lage maten fra bunnen av. Men det siste tar lenger tid og krever mer kunnskap, og ikke minst andre vaner. Jeg stiller meg dessverre litt tvilende til at alle med fedme plutselig begynner å lage sunn mat på råvarer dersom disse skulle bli enda billigere.

Stiller meg ellers helt bak det @Pringle skriver.

Skrevet

Har lest at sprøytene koster 3000 kr i mnd. Det blir 100 kr dagen. Ganske sikker på at de som bruker sprøytene sparer inn 100 kr dagen når sprøyter virker og matlysten blir dårligere. Så jeg kan ikke helt skjønne at de får dårligere råd. 

Men samtidig blir det jo feil om klasseskille skal avgjøre om du skal være slank eller overvektig. Dessuten så kan jo en slank kropp forhindre livsstilssykdommer, som også koster samfunnet dyrt.

Nå er det psykisk hjelp de som overspiser trenger, så tilbud vedr det burde bli lettere tilgjengelig. Det sitter vel i hodet?

• Liker 5
Skrevet

Kjenner 3 stykker som slutta og gikk opp i vekt igjen med en gang.....medisinen gjør jo ikke noe med varig vektøkning med mindre man legger om kostholdet på sikt. 

• Liker 4
Skrevet

Skulle bare mangle at noe av pengene går tilbake til forbrukeren. Norge tjener fett på investeringen sin i Novo Nordisk. De kan jo gjerne omfordele litt til de fattige siden de ikke har mulighet til å få medisinen på blå resept. De "rike" betaler jo selv og bidrar med ytterligere penger til AS Norge. 

• Nyttig 2
Skrevet
Linazer skrev (2 timer siden):

Nåja. 

Om din BMI er 30 på 170 cm, veier du 87 kilo. Går du ned 30 kilo vil du ligge på rett under en BMI på 20. 57 kilo på 170 cm er ikke "rimelig skrapa", det er normalvekt. Altså innenfor den BMI'en som er sunnest å ligge på. 

Skrevet
Vinterjenta skrev (2 timer siden):

Denne diskusjonen lider av misinformasjon, fordommer og mangel på empati. 

Dette temaet er gjennomsyret av desinformasjon, løgner og halvsannheter. Noen tjener penger på det. Andre bruker det som sovepute. Vi kan alle gjøre en innsats ved å i det minste ikke spre videre den verste misinformasjonen. 

Sitat

Overvekt er en sjukdom. Det er en sjukdom som vi som samfunn trenger å gjøre noe med.

Overspising er mistilpasset atferd. Overvekt er et resultat av overspising over tid. Overvekt fører med seg økt risiko for en rekke sykdommer.

Løsningen er innenfor rekkevidde, alt man trenger å gjøre, er å gripe den. Det er få andre områder hvor de som har problemer, utelukkende vender seg til andre som har samme problemet, og dem som tjener penger på å utnytte dem.

Sitat

Og forøvrig er de fattigste i dag ofte tykke fordi de kan kun kjøpe den billigste drittmaten. 

Det er fordi de ikke vet hva de skal gjøre med enkle, rimelige råvarer som hvetemel, bønner, frosne erter, melk, egg, havregryn og matolje. Men ingen er født med den kunnskapen. Det er noe man må lære.

• Liker 6
Skrevet
Cappuccino skrev (33 minutter siden):

Skulle bare mangle at noe av pengene går tilbake til forbrukeren. Norge tjener fett på investeringen sin i Novo Nordisk. De kan jo gjerne omfordele litt til de fattige siden de ikke har mulighet til å få medisinen på blå resept. De "rike" betaler jo selv og bidrar med ytterligere penger til AS Norge. 

Bare synd at brukerne ikke får noen "glede" av det. Pengene går rett tilbake til Novo Nordisk. Ett stikk, og vekk med det!

Skrevet
4 hours ago, aksase said:

Nei, men man orker ikke å gå sulten hele tiden. For mange blir sultfølelsen så overveldende og altoppslukende at man bare er nødt til å spise mer for å roe hjernen slik at man kan klare å fokusere på noe annet, som f.eks. å få gjort jobben sin. Naturlig slanke mennesker, og de som er mildt angrepet av GLP-1-mangel, ser ikke ut til å kunne sette seg inn i hvordan de som er mer alvorlig syke føler det, så dere må nesten bare stole på de vi sier. 🙂

Hvorfor finnes det flere med "GLP-1 mangel" nå en for 10-15 år siden? Om det er årsaken, så er det den som må finnes. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...