Gå til innhold

Det er noe perverst over dette. Slankemedisin…

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes det er absurd at en ordning som opprinnelig eksisterte for at folk ikke skulle sulte, nå skal sponse «slankemedisin» til ei dame som tydeligvis ikke lider av matmangel. 
Ta et par fastedager eller tre, da sparer du matpenger og slipper å kjøpe Wegovy!

Dette skulle de sultne og fattige på 1800-tallet ha hørt. Hvordan hadde de reagert?

https://www.nrk.no/trondelag/slankemedisiner_-som-wegovy_-gjor-flere-avhengige-av-sosialhjelp-1.16743654

Endret av Bacteria
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Granita skrev (4 minutter siden):

Skal vedde på at du aldri har vært overvektig og liker å krenke overvektige.

Det stemmer ikke. Har vært overvektig. Noen av mine beste venner lider av overvekt. 
Det er folk jeg respekterer og er glad i. 
En går også på dette medikamentet. 

Ser dilemmaet til denne kvinnen, syns likevel det er absurd. 

• Liker 15
Skrevet

Utfordringen med disse slankesprøytene er at når man slutter på dem, legger man på seg igjen. For å holde vekta nede etter vektnedgang må man ha vedlikeholdsdoser. Så det er ikke snakk om "bare" 36 000 over ett år, men 36 000 hvert år i år etter år etter år. I hvor mange år skulle man eventuelt fått støtte til bruk av Wegovy? 1 år? 10 år? Ut livet?

Skrevet

Ettersom mange lider av overspisingslidelse, så blir Wegovy noe man blir avhengig av. Både som hvilepute, hjelpemiddel og som et produkt man ikke kan slutte å ta. Å seponere Wegovy blir alt annet enn lett.

Og vet man konsekvensene av langvarig bruk av Wegovy? 

Denne slankemedisindebatten har kommet for å bli, og noe sier meg at den kommer til å bli betent - også fra et faglig perspektiv. Særlig rundt debatt om etikk, blåresept, refusjon, bivirkninger og virkninger.

Så er spørsmålet, siden Wegovy er noe nytt, hvor ender dette etterhvert? Dette er bare startgropa. Det kan bli bra, men det kan gå galt. Og selv om noen/mange får god nytte av slike preparater så er jeg bekymret for den eventuelle eksplosive utviklingen som vil komme rundt feltet nå. For dette handler ikke bare om helse og velvære, men om penger. MYE penger.

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet

Overvekt er en sykdom på linje med diabetes.

Når kroppen selv produserer for lite insulin, blir man dårlig. Da kan man regulere mye av blodsukkeret med kosthold, men mange trenger tilskudd av insulin i tillegg.

Når kroppen produserer for lite GLP-1-protein, vil man ofte legge på seg og bli overvektig fordi kroppen har for lite av dette proteinet som regulerer metthetsfølelsen. Om GLP-1-underskuddet ikke er veldig stort, kan man klare å kontrollere vekten med kosthold, trening og viljestyrke, men for noen er GLP-1-mangelen så kritisk at man ikke klarer å ha kontroll på matinntaket. Da kan et tilskudd av GLP-1-protein fra "slankemedisin" være til god hjelp for å få et nivå på dette metthetsproteinet i kroppen som likner det slanke og friske mennesker har naturlig.

Akkurat som med diabetes 1, er ikke GLP-1-mangel noe som går over av seg selv. Om  man slutter å tilføre GLP-1-proteiner, vil mangelen fortsatt være der, og de fleste vil miste kontrollen over matinntaket igjen, om de slutter på slankemedisiner.

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet

Syns det er rimelig at de må betale dette fra egen lomme. Det får være grenser for hva fellesskapet skal bidra med. Det finnes tross alt mange andre, gratis måter å gå ned i vekt på, men de krever litt innsats. Hvorfor nevnte ikke journalisten dette? I artikkelen virker det jo som disse pillene er eneste mulighet til å gå ned i vekt. 

Er man så overvektig at man sitter i rullestol feks så kan jeg være mer tilbøyelig for at de skal få støtte, men at vanlige oppegående folk som har spist for mye skal få er jeg veldig imot. 

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
aksase skrev (4 minutter siden):

Overvekt er en sykdom på linje med diabetes.

Når kroppen selv produserer for lite insulin, blir man dårlig. Da kan man regulere mye av blodsukkeret med kosthold, men mange trenger tilskudd av insulin i tillegg.

Når kroppen produserer for lite GLP-1-protein, vil man ofte legge på seg og bli overvektig fordi kroppen har for lite av dette proteinet som regulerer metthetsfølelsen. Om GLP-1-underskuddet ikke er veldig stort, kan man klare å kontrollere vekten med kosthold, trening og viljestyrke, men for noen er GLP-1-mangelen så kritisk at man ikke klarer å ha kontroll på matinntaket. Da kan et tilskudd av GLP-1-protein fra "slankemedisin" være til god hjelp for å få et nivå på dette metthetsproteinet i kroppen som likner det slanke og friske mennesker har naturlig.

Akkurat som med diabetes 1, er ikke GLP-1-mangel noe som går over av seg selv. Om  man slutter å tilføre GLP-1-proteiner, vil mangelen fortsatt være der, og de fleste vil miste kontrollen over matinntaket igjen, om de slutter på slankemedisiner.

Nuvel, selvom man har redusert metthetsfølelse så MÅ man vel ikke overspise?

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
yamask skrev (3 minutter siden):

Syns det er rimelig at de må betale dette fra egen lomme. Det får være grenser for hva fellesskapet skal bidra med. Det finnes tross alt mange andre, gratis måter å gå ned i vekt på, men de krever litt innsats. Hvorfor nevnte ikke journalisten dette? I artikkelen virker det jo som disse pillene er eneste mulighet til å gå ned i vekt. 

Er man så overvektig at man sitter i rullestol feks så kan jeg være mer tilbøyelig for at de skal få støtte, men at vanlige oppegående folk som har spist for mye skal få er jeg veldig imot. 

Nå er det et krav om at BMI skal være høyere enn 30 for å få disse medisinene, og da er man ganske tung. Da har man ikke 5-6 kilo for mye, men gjerne 30 kilo for mye.

Det er mange som har kjempet med overvekt i mange år, ofte hele livet. Overvekt skyldes som regel at man spiser for mye, men det er en grunn til at man spiser for mye, og det er fordi man har en sykdom som gjør at man ikke blir mett med et normalt matinntak. De fleste føler ubehag ved å være sultne. Noen klarer å kjempe mot denne sultfølelsen, men det er det ikke alle som klarer, og da går det galt. Slankemedisinen er et genialt verktøy for å hjelpe de som har denne sykdommen som medfører mangel på dette metthetsproteinet.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
yamask skrev (10 minutter siden):

Det handlernom å forebygge at noen kommer så langt. Jeg synes dette burde vært på blå resept med bmi over 40, ikke for  slike som meg som hadde 30 da vi startet,. Men klart flere bør få det. Alvorlig fedme kan dytte folk ut av arbeidslivet, inn i hjelpetrengende-rollen, det er ihvertfall dyrt. 

Petra200 skrev (5 minutter siden):

Jo, noen ganger må man faktisk det, før jeg begynte på slike ting spiste jeg mens jeg sov, kunne våkne om morgenen og se hva jeg hadde spist om natten, var alt mulig, ting fra frysen tilogmed 

Endret av Topsi
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Gurka skrev (1 time siden):

Utfordringen med disse slankesprøytene er at når man slutter på dem, legger man på seg igjen. For å holde vekta nede etter vektnedgang må man ha vedlikeholdsdoser. Så det er ikke snakk om "bare" 36 000 over ett år, men 36 000 hvert år i år etter år etter år. I hvor mange år skulle man eventuelt fått støtte til bruk av Wegovy? 1 år? 10 år? Ut livet?

Det blir billigere med operasjon :(

Skrevet
Petra200 skrev (5 minutter siden):

Nei, men man orker ikke å gå sulten hele tiden. For mange blir sultfølelsen så overveldende og altoppslukende at man bare er nødt til å spise mer for å roe hjernen slik at man kan klare å fokusere på noe annet, som f.eks. å få gjort jobben sin. Naturlig slanke mennesker, og de som er mildt angrepet av GLP-1-mangel, ser ikke ut til å kunne sette seg inn i hvordan de som er mer alvorlig syke føler det, så dere må nesten bare stole på de vi sier. 🙂

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Gurka skrev (1 time siden):

Nå forskes det videre og snart kommer det i pilleform. Antakeligvis kan det bli billigere etterhvert  som det kommer flere medikamenter og patentene går ut også. Det er også samfunnsøkonomisk lønnsomt å forebygge/hindre mange med fedme og overvekt, fordi det koster mye i andre enden. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde hun spist ordentlige måltider med protein og grønsaker, trent styrke og latt vær å kjøpe godis så hadde hun vært slankere og rikere. Vinn vinn. Kunne fått mange PT - timer med de pengene.. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Pringle skrev (1 time siden):

Jeg ler. men jeg gråter inni meg. Mennesker som ikke gidder, skal sponses i huet og ræva, bokstavelig talt.

Ikke gidder? 

• Liker 6
Skrevet
Katten89 skrev (1 minutt siden):

Hadde hun spist ordentlige måltider med protein og grønsaker, trent styrke og latt vær å kjøpe godis så hadde hun vært slankere og rikere. Vinn vinn. Kunne fått mange PT - timer med de pengene.. 

Hadde det vært så lett, hadde ikke overvekt og fedme vært noe problem 😕 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
Petra200 skrev (19 minutter siden):

Må og må... Det er vel ikke noe godt å være konstant skrubbsulten. Det går utover både humør og konsentrasjonsevne. Er ikke mye livskvalitet om alt skal dreie seg om å kjempe mot sultfølelsen 24/7.

• Liker 14
Skrevet
Katten89 skrev (5 minutter siden):

Jeg bruler penger på både medisin og pt-tkmer, jeg føler jeg bruker ekstremt mye penger på min helse, som sparer dere andre for mye. Ikke alle har det så bra økonomisk som meg akkurat nå, jeg ser ikke hvorfor økonomi skal gi menesker dårligere helse

• Liker 5
Skrevet
Thyra skrev (11 minutter siden):

Må og må... Det er vel ikke noe godt å være konstant skrubbsulten. Det går utover både humør og konsentrasjonsevne. Er ikke mye livskvalitet om alt skal dreie seg om å kjempe mot sultfølelsen 24/7.

Nei, men det er jo kortvarig til kroppen og magesekken tilpasser seg 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har medfølelse for henne, og andre i samme situasjon. Absolutt🥰 Men ja, når man tenker over det, så er det fullstendig absurd. At vi har kommet DER liksom..

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...