AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Gikk og la meg 22:15. Har ligget våken i senga til 02:20. Da ga jeg meg for i dag. Jeg skal opp og på jobb kl. 7. Heldigvis kan jeg ta hjemmekontor, men fy faen så slitsomt dette er. Har slitt med søvnproblemer siden tenårene og tidligere så klarte man seg med noen få timer søvn, men det har blitt vanskeligere med åra og nå når man nærmer seg 40 så er det et helvete å sove så dårlig. Har forsøkt det meste av melatonin tabletter og innsovnings tabletter, og det som fungerer kan jeg ikke bruke over tid. Jeg er så sliten at en del av meg skulle ønske jeg bare kunne sovne og aldri våkne igjen. Jeg trenger bare å klage og syte litt, jeg er så sliten og dritt lei. Hadde planer etter jobb i morgen, men er ikke snakk om at jeg kommer til å orke det. Jeg hater det her. Anonymkode: 7794e...6d9 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Kan bare si at jeg vet akkurat hvordan du har det. Stor klem. Anonymkode: 9ac04...df2 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Sliter med det samme siden tenårene og fortsatt til nå er 29 år. Bruker alt fra 2-4 timer hver natt til å sovne, og har mareritt HVER eneste natt. Eneste som har fungert for meg for å sovne fortere er å trene styrke litt før jeg skal sove (dette våkner noen av, men ikke jeg) sliter meg sikkelig ut. Dette fungerer sikkert ikke for alle, men er et lite tips fra meg. Er du en som overtenker og sliter med det når du skal sove (det er jeg) så synes jeg det hjelper å sette på noe en kjedelig film, musikk ellernoe da tenker jeg ikke så mye. Anonymkode: 8c228...7c0
svartkatt Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Har hatt problemer med søvn selv i mange år. Er bare blitt verre. Vet ikke med dere, men jeg har nesten aldri ligget og tenkt på at jeg må sove snart.. virker som en del stresset med akkurat det, i tillegg til resten av tankene. Jeg ligger og slapper av så godt det lar seg gjøre. Leser eller noe om jeg er for våken. Har kanskje på radio eller musikk.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 36 minutter siden, AnonymBruker said: Sliter med det samme siden tenårene og fortsatt til nå er 29 år. Bruker alt fra 2-4 timer hver natt til å sovne, og har mareritt HVER eneste natt. Eneste som har fungert for meg for å sovne fortere er å trene styrke litt før jeg skal sove (dette våkner noen av, men ikke jeg) sliter meg sikkelig ut. Dette fungerer sikkert ikke for alle, men er et lite tips fra meg. Er du en som overtenker og sliter med det når du skal sove (det er jeg) så synes jeg det hjelper å sette på noe en kjedelig film, musikk ellernoe da tenker jeg ikke så mye. Anonymkode: 8c228...7c0 Trening før senga fungerer ikke for meg dessverre. Det gir motsatt effekt, da blir jeg enda mer våken. Rolig musikk fungerte en stund, men ikke nå lenger dessverre. Anonymkode: 7794e...6d9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 36 minutter siden, svartkatt said: Har hatt problemer med søvn selv i mange år. Er bare blitt verre. Vet ikke med dere, men jeg har nesten aldri ligget og tenkt på at jeg må sove snart.. virker som en del stresset med akkurat det, i tillegg til resten av tankene. Jeg ligger og slapper av så godt det lar seg gjøre. Leser eller noe om jeg er for våken. Har kanskje på radio eller musikk. Jeg prøver og ikke tenke på at jeg skal sove. Prøver å bare slappe av. Men etter en stund så klarer jeg ikke å tenke på noe annet siden jeg skal på jobb og jeg vet at hvis jeg ikke får sove snart så blir arbeidsdagen et helvete. Anonymkode: 7794e...6d9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 Har hatt det sånn mange år og gikk på en smell. Anonymkode: d1baa...f69
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 Jeg må en ha serie på i bakgrunnen. Sovner kun til tv. Og da må det være noe jeg har sett noen ganger før så det ikke er spennende, og jeg kan slappe av og bare høre på. Har noen serier å velge på. Har hatt søvnproblemer fra jeg ble voksen. Samme med søskene mine. Vi er over 40 alle sammen. Med mindre jeg har en angstfylt periode så har jeg kun innsovningsproblemer. Men har jeg en vanskelig periode våkner jeg også 10 ganger om natta. Da er det ikke morsomt å være meg. Anonymkode: db442...439
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 Flytende melatonin, ikke tabletter. Og gjerne den fra Solray. Og la dråpene ligge under tunga en stund før du svelger. Funker veldig bra for meg i hvert fall! Anonymkode: 1440b...5db
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Jeg sliter skikkelig med søvn. Det verste er når jeg vet at jeg må tidlig opp. Jeg er glad i jobben min og mestrer den godt. Likevel virker det som om kroppen stresser hver gang jeg skal på jobb. I helgen sover jeg nesten uten unntak godt. Hovedproblemet mitt er at jeg våkner etter alt fra 2-4 timer og da får jeg sjeldent sove igjen. nå er jeg i fødselspermisjon og sover endelig godt fordi jeg vet at jeg kan legge meg etter at jeg har fått av gårde eldre barn om morgenen. Det er så sykt godt å faktisk få 5 timer og oppover hver eneste natt! Og at jeg sover bedre nå, med en baby og et annet barn enn jeg har gjort de siste 10 årene (da jeg var hjemme med forrige barn) sier jo litt 😂 har prøvd alt for å sove. Meditasjon, trening, kuttet koffein og sukker, spist ting som skal fremme søvn, ha det kaldt, varmt, lydbok, rolig musikk, film. Mye kan hjelpe i en periode, men så hjelper det ikke lenger og så assosierer jeg det etter hvert med å ikke få sove og da må jeg kutte det ut. Sovetabletter gir ikke en god søvn selvom jeg sovner. Melatonin hjelper av og til, men gjør meg trøtt neste dag. Paracet har av og til hjulpet når jeg våkner om natten og en orgasme hjelper også ganske ofte. problemene fører til at jeg gjennom uken stort sett sover alt fra 2-5 timer. Hvis jeg jobber helg i tillegg sover jeg like dårlig da også, men hvis ikke får jeg i det minste sovet i helgen. Helt forferdelig og jeg MÅ opp i 6 tiden uansett pga jobben. Har en sjelden gang tatt egenmelding hvis det har gått veldig mange dager på rad med 2 og 3 timer søvn. Er heldigvis ikke syk utenom dette. Har slitt med søvn så lenge jeg kan huske, fra barndommen. Ser litt tendenser hos det eldste barnet. Har snakket med legen ang barnet, men synes ikke det er noe særlig hjelp å få. Anonymkode: 96eb8...4fa
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 Vet ikke om du vil ha tips eller bare syte? Full forståelse for om det bare er sistnevnte, uten søvn så er det ofte umulig å se lyst på ting. Jeg slet skikkelig psykisk da jeg hadde søvnvansker. Uten søvn fungerer man ikke. Jeg ble deprimert. All min medfølelse. Hvis du vil høre hva som endelig fungerte for meg så var det kognitiv terapi om søvn, og søvnrestriksjonsprogram med hjelp av fagperson. Jeg gikk fra å sove hver tredje natt, og null døgnrytme, til å sove hver eneste natt. Selv om jeg fremdeles våknet 10-20 ganger og hadde mareritt. Nå noen år senere sover jeg regelmessig 8 timer, og våkner 0-4 ganger. Det er et under for meg. Jeg hadde hatt søvnproblemene en stund kortere enn deg da, bare i 10 år. Anonymkode: 9b551...423 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Jeg har også kroniske søvnproblemer, men når det gjelder innsovning, har jeg funnet en glimrende medisin: NRK Radioteatret: https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill Den eneste ulempen med dette, er at jeg sovner med øretelefonene på, så jeg foretrekker vanligvis å se film uten lyd, men Radioteatret er så søvndyssende at dette omtrent gir garantert resultat hver eneste gang jeg må sove; man engasjerer seg såpass at man klarer å høre på dette til å begynne med, men etter hvert blir det zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ... Anonymkode: a23dd...fe7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har også kroniske søvnproblemer, men når det gjelder innsovning, har jeg funnet en glimrende medisin: NRK Radioteatret: https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill Den eneste ulempen med dette, er at jeg sovner med øretelefonene på, så jeg foretrekker vanligvis å se film uten lyd, men Radioteatret er så søvndyssende at dette omtrent gir garantert resultat hver eneste gang jeg må sove; man engasjerer seg såpass at man klarer å høre på dette til å begynne med, men etter hvert blir det zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ... Anonymkode: a23dd...fe7 Det er en grundigere oversikt i hørespilldatabasen: https://radioteatret.lukketavdeling.no NRK vil neppe reklamere for dette som sovemiddel, men det er det faktisk, i alle fall for min del - sunnere enn all verdens sovemedisiner. Vanlige lydbøker er grusomt kjedelige, men Radioteatret er mer fargerikt, slik at man lever seg inn i handlingen før søvnen tar overhånd. Bare prøv selv - med serier som "Jernvognen": https://radio.nrk.no/serie/jernvognen ... eller "Quatermass": https://radio.nrk.no/serie/quatermass ... eller "Sort messe": https://radio.nrk.no/serie/sort-messe ... eller "De dødes tjern": https://radio.nrk.no/serie/de-doedes-tjern ... eller "Døde menn går i land: https://radio.nrk.no/serie/doede-menn-gaar-i-land ... eller "Dickie Dick Dickens": https://radio.nrk.no/serie/dickie-dick-dickens ... eller "Stompa": https://radio.nrk.no/serie/stompa Anonymkode: a23dd...fe7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 Jeg har brukt alimemazin evolan. Det er egentlig en allergimedisin og den er ikke vanedannende, så den er trygg å bruke. Har fungert fantastisk for meg. Har forsøkt å slutte med medisin, det funker sånn halvvegs. Derfor ligger jeg våken nå midt på natta og surfer på KG 😄 Anonymkode: 5d41f...349
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har brukt alimemazin evolan. Det er egentlig en allergimedisin og den er ikke vanedannende, så den er trygg å bruke. Har fungert fantastisk for meg. Har forsøkt å slutte med medisin, det funker sånn halvvegs. Derfor ligger jeg våken nå midt på natta og surfer på KG 😄 Anonymkode: 5d41f...349 Forsøk med Radioteatret, som jeg har nevnt tidligere - holder på å laste ned og konvertere til mp3 slik at jeg kan ha noe nytt å høre på. Ingen sovemedisiner i verden kan konkurrere med "Den selsomme saken med Sherlock Holmes og Sigmund Freud (1990)", "Din eneste venn (2010)", "Dødens budbærer (1991)", eller "Døden tar buss (2008)". For ikke å snakke om "Operasjon jordsøk (1983)" der man er ute i verdensrommet og vil finne nye planeter som minner om jorden. Satser på at jeg klarer maks. et kvarter med Sherlock Holmes og Sigmund Freud før søvnen tar overhånd. Anonymkode: a23dd...fe7
Anna Maria Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 2.47): Gikk og la meg 22:15. Har ligget våken i senga til 02:20. Da ga jeg meg for i dag. Jeg skal opp og på jobb kl. 7. Heldigvis kan jeg ta hjemmekontor, men fy faen så slitsomt dette er. Har slitt med søvnproblemer siden tenårene og tidligere så klarte man seg med noen få timer søvn, men det har blitt vanskeligere med åra og nå når man nærmer seg 40 så er det et helvete å sove så dårlig. Har forsøkt det meste av melatonin tabletter og innsovnings tabletter, og det som fungerer kan jeg ikke bruke over tid. Jeg er så sliten at en del av meg skulle ønske jeg bare kunne sovne og aldri våkne igjen. Jeg trenger bare å klage og syte litt, jeg er så sliten og dritt lei. Hadde planer etter jobb i morgen, men er ikke snakk om at jeg kommer til å orke det. Jeg hater det her. Anonymkode: 7794e...6d9 Prøv flytende melatonin, det synes jeg funker mye bedre. Og det må litt til. Kiwi er billigste, tror jeg. Så bruker jeg personlig litt truxal i tillegg. Hadde aldri sovet uten.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vet ikke om du vil ha tips eller bare syte? Full forståelse for om det bare er sistnevnte, uten søvn så er det ofte umulig å se lyst på ting. Jeg slet skikkelig psykisk da jeg hadde søvnvansker. Uten søvn fungerer man ikke. Jeg ble deprimert. All min medfølelse. Hvis du vil høre hva som endelig fungerte for meg så var det kognitiv terapi om søvn, og søvnrestriksjonsprogram med hjelp av fagperson. Jeg gikk fra å sove hver tredje natt, og null døgnrytme, til å sove hver eneste natt. Selv om jeg fremdeles våknet 10-20 ganger og hadde mareritt. Nå noen år senere sover jeg regelmessig 8 timer, og våkner 0-4 ganger. Det er et under for meg. Jeg hadde hatt søvnproblemene en stund kortere enn deg da, bare i 10 år. Anonymkode: 9b551...423 Dette! Oppskriften er søvnrestriksjon!! Google det! Og ts; IKKE ligg våken i senga mer enn 20 min. Stå opp og gjør noe annet, type les en kjedelig bok til du føler deg trøtt. Senga skal kun være et sted hvor du sover eller har sex. Ikke et sted hvor du ligger våken i timesvis og vrir deg. Anonymkode: 84215...0f8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #18 Skrevet 14. februar 2024 Les boka til Bjørn Bjovatn, Bedre søvn. Den er fantastisk. Anonymkode: 83c4d...194
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #19 Skrevet 14. februar 2024 Bjorvatn var det rette. Anonymkode: 83c4d...194
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #20 Skrevet 14. februar 2024 Jeg har slitt med lav energi og dårlig søvn så lenge jeg kan huske. Aldri noengang stått opp uthvilt. Siste året har jeg gitt opp og heller prøvd å forskyve døgnet mitt med 3t. Fått meg en jobb der jeg begynner kl 11-19 og legger meg kl. 02 og står opp kl 09. Nå sover jeg ENDELIG 7 timer i døgnet og energien har gått rett i taket! Jeg er lei av å bli sett på som en latsekk fordi jeg er b-menneske når jeg i realiteten har sovet mindre en gjennomsnittet i alle år og jobbet minst like mye som morgefuglene. Borte er sovemedisiner og vinterdepresjon og blodtrykket har gått ned. Jeg gleder meg til å legge meg fordi jeg er trett og våkner uthvilt. Driter i fordommene nå endelig og spydige kommentarer om døgnrytmen min. Jeg måtte bikke 50 år før jeg aksepterte meg selv som likeverdig samfunnsborger som b-menneske. Anonymkode: 9428a...028
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå