Gå til innhold

Røde hunder-utbrudd i bhg

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Datter har ikke MMR-vaksine ennå (13 mnd), ville du bekymret deg?

Anonymkode: a311a...5c6

Ja hva faen er røde hunder tilbake nå? Jævla antivaxere. De skulle ikke fått lov til å sende sine barn i barnehage og skole. Ville vært bekymra ja

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

I følge ett raskt google søk så er det ikke påvist røde hunder i Norge siden 2015. 

Hvis du bor i utlandet ta kontakt med lege. Vaksine kan være tilgjengelig tidligere.

Ikke skrem opp andre. Dette er ikke relevant for de fleste brukere her inne som bor i Norge.

Anonymkode: 1be6e...0b7

Da må du google bedre:

Screenshot_20240213_112213_Chrome.jpg

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde bedt om dokumentasjon fra barnehagen på at dette stemmer. Eventuelt ringt FHI for å få det bekreftet. 
det er ikke akkurat en hemmelighet at ansatte i norske barnehager har svært lav forståelse av sykdomslære og at man av og til får endel rare og forhastede konklusjoner. Det har jeg iallefall selv erfart. 

Anonymkode: dae5e...a45

Enig.

Garantert ikke et utbrudd, men ett enkelttilfelle. 

Røde hunder er meldingsspliktig og FHI har nok dette under kontroll. Det forekommer ett og annet tilfelle med importsmitte med jevne mellomrom. Disse stoppes ved gode rutiner og høy vaksinasjonsgrad. 

Skjønner jo at ts blir bekymret når en får sånne meldinger  men ikke noe poeng å fyre opp dette. (Det er ikke delt hva som var i vedlegget i beskjeden fra barnehagen). Ta kontakt med lege/helsestasjon mtp vaksine. 

Og ja, jeg har barn i barnehage selv.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Antivaxxere altså. Jævler.

Anonymkode: c7053...908

Eller innvandrere...

Anonymkode: f887d...32b

• Nyttig 1
Skrevet
Rosa Sitron skrev (10 minutter siden):

Da må du google bedre:

Screenshot_20240213_112213_Chrome.jpg

Ja ser det. Men argumentet står fremdeles. Ikke noe utbrudd akkurat 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig.

Garantert ikke et utbrudd, men ett enkelttilfelle. 

Røde hunder er meldingsspliktig og FHI har nok dette under kontroll. Det forekommer ett og annet tilfelle med importsmitte med jevne mellomrom. Disse stoppes ved gode rutiner og høy vaksinasjonsgrad. 

Skjønner jo at ts blir bekymret når en får sånne meldinger  men ikke noe poeng å fyre opp dette. (Det er ikke delt hva som var i vedlegget i beskjeden fra barnehagen). Ta kontakt med lege/helsestasjon mtp vaksine. 

Og ja, jeg har barn i barnehage selv.

Her snakker du jo totalt mot deg selv. Rubella er meldingspliktig fordi enkelttilfeller kan bli utbrudd.

At du har barn i barnehage er jo fullstendig uinteressant så lenge de er over 15 mnd. Er de under 15 mnd er de enda ikke MMR vaksinert og dermed selvfølgelig utsatt for enkelttilfellet. 

Anonymkode: a53c1...3a6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her snakker du jo totalt mot deg selv. Rubella er meldingspliktig fordi enkelttilfeller kan bli utbrudd.

At du har barn i barnehage er jo fullstendig uinteressant så lenge de er over 15 mnd. Er de under 15 mnd er de enda ikke MMR vaksinert og dermed selvfølgelig utsatt for enkelttilfellet. 

Anonymkode: a53c1...3a6

Ja, nettopp. De har gode rutiner. Derfor ser vi kun enkelttilfeller som ble delt her.

Hvis dette blir ett folkehelseproblem får vi vite om det. TS tar kontakt med sin lege for å fremskynde vaksinen. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja ser det. Men argumentet står fremdeles. Ikke noe utbrudd akkurat 

Ingen av kildene jeg fant er datert i dag, må nok vente til månedsskiftet. Var iallfall sånn dag vi hadde kikhosteutbrudd i kommunen. Da fikk vi tilbud om å fremskynde vaksine iog lokalavisen skrev om det før fhi oppdaterte. Røde hunder syns jeg er såpass alvorlig at det burde informeres om.  Ser at appen de har brukt til informasjon er den samme vi har på skolebarna, så er nok en kommunal barnehage som bruker ist. Håper ikke det er denne kommunen 🤞

Skrevet

Nå er jo røde hunder en relativt uskyldig barnesykdom. Den er vel først og fremst farlig for gravide (som ikke er vaksinert eller har hatt sykdommen selv).

Anonymkode: d82c7...3e5

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er jo røde hunder en relativt uskyldig barnesykdom. Den er vel først og fremst farlig for gravide (som ikke er vaksinert eller har hatt sykdommen selv).

Uskyldig nei!? 

Endret av Maleficenta
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vaksineskepsis er utbredt i m.a. østeuropeiske land og MENA-land.

Men dette er jo rasistisk å påpeke 😂

Det er helt jævlig å tenke på, og det kommer bare til å bli mer av dette.

Nok en negativ side ved innvandring og globalisering. 

Anonymkode: 87aa5...686

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Uskyldig nei!? 

«Infeksjonen har vanligvis et lett forløp for de fleste, og gir sjelden komplikasjoner. Unntaket er gravide som smittes i første halvdel av svangerskapet

https://www.apotek1.no/hudsykdommer/rode-hunder

For andre enn gravide ja.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Infeksjonen har vanligvis et lett forløp for de fleste, og gir sjelden komplikasjoner. Unntaket er gravide som smittes i første halvdel av svangerskapet

https://www.apotek1.no/hudsykdommer/rode-hunder

For andre enn gravide ja.

For barn ja men kanskje noen barn har besteforeldre som ikke er vaksinert? De kan smitte barn som ikke har fått vaksinen ennå. Som små babyer. Er ikke så uskyldig om en liten baby smittes

• Liker 1
Skrevet

Jeg får en følelse av at noen i denne tråden forveksler røde hunder og meslinger? Røde hunder (rubella) er en ganske uskyldig sykdom, uansett alder. Vaksinen kom inn i barnevaksinasjonsprogrammet i 1978, så praktisk talt alle som er i femtiårene og oppover nå, hadde sykdommen som barn.

Meslinger, derimot, er en skummel sykdom med høyere dødelighet. Den kan også føre til hjernebetennelse, som kan gi hjerneskade.   

Anonymkode: a82eb...c8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

For barn ja men kanskje noen barn har besteforeldre som ikke er vaksinert? De kan smitte barn som ikke har fått vaksinen ennå. Som små babyer. Er ikke så uskyldig om en liten baby smittes

En liten baby vil også (statistisk sett) ha et lett forløp. Risikoen er for foster i magen til mor med røde hunder. De fleste mødre er i dag vaksinert og faren er liten. Besteforeldre har som oftest hatt det selv som barn eller de er vaksinert de og. 

Når man er gravid tas det blodprøver for å sjekke at antistoffer mot rubella er i blodet til mor. Det er det som oftest.

Anonymkode: 93929...b6a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Datter har ikke MMR-vaksine ennå (13 mnd), ville du bekymret deg?

Forekomsten av røde hunder i Norge er veldig liten, siden vaksinasjon inngår i barnevaksinasjonsprogrammet. Har aldri hørt om noen med røde hunder og jeg har jobbet mange år i bhg, så den frykten der, tror jeg du kan legge bort, så lenge dere er i Norge.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Eller innvandrere...

Anonymkode: f887d...32b

Innvandrertung bhg i Oslo... Men kan jo være hvem som helst. TS

Skrevet
3 hours ago, Grüner said:

Forekomsten av røde hunder i Norge er veldig liten, siden vaksinasjon inngår i barnevaksinasjonsprogrammet. Har aldri hørt om noen med røde hunder og jeg har jobbet mange år i bhg, så den frykten der, tror jeg du kan legge bort, så lenge dere er i Norge.

Hvorfor skriver bhg om det da?

Skrevet
6 hours ago, Rosa Sitron said:

Ingen av kildene jeg fant er datert i dag, må nok vente til månedsskiftet. Var iallfall sånn dag vi hadde kikhosteutbrudd i kommunen. Da fikk vi tilbud om å fremskynde vaksine iog lokalavisen skrev om det før fhi oppdaterte. Røde hunder syns jeg er såpass alvorlig at det burde informeres om.  Ser at appen de har brukt til informasjon er den samme vi har på skolebarna, så er nok en kommunal barnehage som bruker ist. Håper ikke det er denne kommunen 🤞

Er i Oslo kommune

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man er gravid tas det blodprøver for å sjekke at antistoffer mot rubella er i blodet til mor. Det er det som oftest.

Anonymkode: 93929...b6a

Da jeg var gravid med min første i 2011/2012 hadde jeg disse antistoffene, men da jeg var gravid igjen i 2015/2016 så hadde jeg ingen igjen. 😳

Så jeg ble oppfordret å friske opp igjen MMR-vaksinen, noe jeg fikk gjort gratis på helsestasjonen da jeg var på en av de første kontrollene med babyen. 

Anonymkode: c3090...b8b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...