Gå til innhold

Chiagrøt basert på kokosmelk - sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så et tips fra kostholdsveileder Helene Ragnhild på Instagram om en sunn og mettende chiagrøt: 3 dl kokosmelk + 3 ss chiafrø blandet sammen i en beholder + litt salt. Den skulle stå i kjøleskapet natten over og smakte ganske godt. Men så kom jeg til å lese litt om kokosmelk på nettet, og at innholdet av mettet fett i kokosmelk er høyere enn i fløte. Da er vel ikke dette en spesielt sunn frokost? Den mettet frem til lunsj da, og var så god at jeg gjerne lager den igjen. Men er dette noe man kan spise flere ganger i uken, når mettet fettinnhold er så høyt?

Anonymkode: 16681...ab6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du brukte 3 dl vanlig kokosmelk(og ikke lettutgave) er det 180x3 = 540 kalorier, noe som er ganske mye til frokost(for min del er det en stor lunsj). Sikkert noe bra i kokosmelk, men den har heftig høyt kaloriinnhold.

Hvis du vil ha tips til en lettere utgave av «kokosmelk», altså noe som smaker kokos men ikke er like tjukk i konsistens da, er Alpro Coconut barista(33kalorier pr dl). Smaker nydelig.

Anonymkode: d7354...d75

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosfett består vel av mellomlange fett som forbrennes og ikke lagres som fett på kroppen (?).

Anonymkode: 84dca...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har et ellers sunt kosthold og en normal vekt behøver du ikke å bekymre deg for kokosmelk. Den er kaloririk, men sunn. Mye fiber og mineraler. Kjør på!

Anonymkode: 75bdc...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien om at mettet fett var usunt har vist seg å være feil. Teorien ble presset gjennom av en politiker i USA, og ble en vegetarianer satt til å sette sammen en komité. Så ble bare forskning som støttet denne teorien gitt pengestøtte, og bare fagpersoner som støttet denne teorien fikk sitte i viktige stillinger. Og slik var det i flere tiår. Dette var lenge før Internett, så det var vanskelig å finne annen informasjon enn den offentlige. Det ble gjentatt så lenge at alle trodde det var sant. Men nå vet vi bedre. Mettet fett er sunt!

Og sunnhet har ingenting med kalorier å gjøre. Ren kokosmelk er i alle fall mye sunnere enn det ultraposesserte skvipet til alpro.

Jeg er mer skeptisk til disse chiafrøene. Frø er ikke sunt for mennesker å spise noe særlig av. Frø inneholder gifter og skadelige stoffer. Plantene prøver å beskytte babyene sine fra å bli spist. Det er ekstra mye antinæringsstoffer i frø som hemmer opptak av vitaminer og mineraler ganske kraftig. Det gjør at vitaminer og mineraler er veldig lite tilgjengelige i frø. Vi bæsjer mesteparten ut igjen. Og det vi klarer å ta opp skader mer enn det hjelper. Mye fytinsyre, oksalater, lektiner osv.

Anonymkode: fba62...f78

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det vi lærte på 1980-tallet og 90-tallet at mettet fett og egg var farlig. Laget vafler på grovt mel og skummet melk. Var ikke særlig gode.

 

Anonymkode: 84dca...54e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes chiagrøt med vanlig melk eller mandelmelk er mye bedre, syntes den er kvalmende med kokosmelk. Blander evt litt vanlig melk med litt yoghurt, eller så har jeg litt syltetøy oppå når den er ferdig. Kjapp og god frokost 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trur du har misforstått innlegget, ts? Den posten eg såg for ei lita tid tilbake sa ho at du har frukost 2 dagar. Eg lagar chiapuddingen med lett kokosmelk, og har den til frukost 4 dagar + litt anna attåt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...