Gå til innhold

Hva er bra karaktersnitt i 10 trinn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg satt på bussen og foran meg snakket ei dame høyt i telefonen. Hun sa at sønnen hadde 4.3 i karaktersnitt nå og det var ikke bra. Da kommer han sikkert ikke inn på 1 valget sitt som var på Strinda vgs i Trondheim. 

Er 4.3 dårlig? Nå har jeg småe barn, men kjenner på at det er mye press angående karakterer 

Anonymkode: 5a6b0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det ungdommen min har. Godt mulig det ikke er bra nok for Strinda i Tronheim. 

Anonymkode: 6282d...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har også 4,3. Han må opp på 4,5 for å komme inn på den Tif-linjen han ønsker.

 

Anonymkode: 63101...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går karakterskalaen fra 1-6. 
Og for å finne snittet tar man alle karakterene og legger sammen, og deler på antall. 

Dvs at et snitt på  4,3 er en elev som har flest 4-ere og noen få 5-ere, sånn ca. 

Det er ikke dårlig, men det er heller ikke kjempebra. 


Slik jeg opplever det er et dårlig snitt et snitt som ligger fra rundt 3 og nedover. Et bra snitt ligger på fra rundt 5 og oppover. 

Min opplevelse er at 4 er en ganske gjennomsnittlig karakter. 

Så det er altså snakk om en elev litt over gjennomsnittet. Og det betyr at det er en del av de skolene med mange søkere og høyt snitt, som denne ikke kan komme inn på. 

Anonymkode: 08ddd...2b8

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg satt på bussen og foran meg snakket ei dame høyt i telefonen. Hun sa at sønnen hadde 4.3 i karaktersnitt nå og det var ikke bra. Da kommer han sikkert ikke inn på 1 valget sitt som var på Strinda vgs i Trondheim. 

Er 4.3 dårlig? Nå har jeg småe barn, men kjenner på at det er mye press angående karakterer 

Anonymkode: 5a6b0...32a

Alt er relativt. Om han ikke kommer inn med 4.3, så er ikke snittet bra nok. 

For en med skolevansker, kan 4.3 være kjempebra! 

Anonymkode: b64c2...28f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,3 er ikke dårlig, men heller ikke kjempebra, og det er et stykke under det man må ha for å komme inn på de beste skolene (her må man da ha over 5 i snitt). Det har alltid vært karakterpress i byer/større steder med flere skoler med ulik profil og som har de samme linjene. På mindre steder hvor det kanskje bare er én eller to vgs kan man nok fint seile gjennom ungdomsskolen med helt middels karakterer.

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om karakterpresset på ungdomsskolen, men samtidig er det ikke akkurat så mange andre aktuelle alternativer enn karakterbasert inntak på vgs. Jeg tenker at det må være greit å ha middels karakterer og det må også være greit at det er enkelte skoler man bare ikke kan gå på om man ikke har veldig gode karakterer. For de som evt skal videre på universitet har det jo uansett ingenting som helst å si hvilken skole man kommer fra, inntak på universitet er utelukkende basert på karakterer, så det er ikke sånn at man er dårligere stilt for videre studier om man ikke kom inn på den vgs med høyest karakterkrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi hadde 4,3 i snitt da hun gikk ut av ungdomsskolen. Jeg synes det er veldig bra. Bedre enn jeg gjorde på skolen. Hun fikk en 3'er i gym som sikkert dro ned snittet en del. Men hun har en sykdom som gjør at det ikke er mulig for henne å være med på alt. 

Jeg synes 4,3 burde være bra nok for å komme inn på diverse skoler. Det er så mye press og krav på dagens ungdom. 

Anonymkode: e2aee...243

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 4,5 anser vi som dårlig.  Eldste får over, yngste får nok under, men nekter å legge ned jobben for å gjøre det bedre.

Anonymkode: b9d56...1f2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,3 kan være kjempebra for noen, og dårlig for andre. Jeg hadde rundt 4,5 i snitt på ungdomsskolen, og kom ikke inn på skolen jeg ønsket (Katta). Men nå har jeg en mastergrad og en kjempebra jobb. 

Jeg vil tro det er helt normalt at barn mellom 12/13-15/16 har litt ulike forutsetninger. Jeg gjorde aldri en eneste lekse eller leste til en eneste prøve før studietiden, og det gikk greit. Jeg gikk ut av videregående rett før fraværsgrensa kom. Dersom den hadde vært til stede da jeg gikk på skole hadde jeg ikke hatt vitnemål. 

Anonymkode: 76c43...e76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får bare være bra nok for ungdommen min ihvertfall. Det siste han trenger er mere press på seg. Håper det ordner seg i forhold til videregående. Alle kan ikke ha 5 pluss i snitt. 

Anonymkode: 6282d...515

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt under 4,5 anser vi som dårlig.  Eldste får over, yngste får nok under, men nekter å legge ned jobben for å gjøre det bedre.

Anonymkode: b9d56...1f2

Hvem er vi?

Anonymkode: 6282d...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt under 4,5 anser vi som dårlig.  Eldste får over, yngste får nok under, men nekter å legge ned jobben for å gjøre det bedre.

Anonymkode: b9d56...1f2

Oi, stakkars ungene deres! 

Anonymkode: e2aee...243

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg prøvd å finne hvilket snitt man må ha for de ulike linjene på Vg1, uten å lykkes.

Noen som vet hvor en finner dette?

Har vært inne på vilbli.no og googlet linjen generelt, emn jeg må være helt blind....

Anonymkode: 15a72...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem er vi?

Anonymkode: 6282d...515

Vi foreldre. Vi gjør vurderingen ut fra våre barns innsats/kapasitet.  

Anonymkode: b9d56...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på forutsetningene til ungdommen. For en som ikke er spesielt boksmart og jobber hardt kan det være skikkelig bra. For noen som har høyere potensiale og ikke gidder å jobbe noe er det jo ikke spesielt bra.

Anonymkode: 4b3dc...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv har jeg prøvd å finne hvilket snitt man må ha for de ulike linjene på Vg1, uten å lykkes.

Noen som vet hvor en finner dette?

Har vært inne på vilbli.no og googlet linjen generelt, emn jeg må være helt blind....

Anonymkode: 15a72...1b8

Det kommer kun an på snittet til søkeren med laveste karakterer som kom inn, altså er det umulig å vite sikkert på forhånd.

Anonymkode: 4b3dc...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer kun an på snittet til søkeren med laveste karakterer som kom inn, altså er det umulig å vite sikkert på forhånd.

Anonymkode: 4b3dc...1ef

Så den eneste måten å vite er å vente til juli? 😫

Ungdom har greit bra karakterer, men vil inn på elektro som jo er den mest populære linjen, så da blir jo hun mor ekstra spent. 

Anonymkode: 15a72...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så den eneste måten å vite er å vente til juli? 😫

Ungdom har greit bra karakterer, men vil inn på elektro som jo er den mest populære linjen, så da blir jo hun mor ekstra spent. 

Anonymkode: 15a72...1b8

Ja, dessverre. Man kan jo se på snittet fra tidligere år for en pekepinn, men som sagt vet man det ikke sikkert uansett.

Anonymkode: 4b3dc...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv har jeg prøvd å finne hvilket snitt man må ha for de ulike linjene på Vg1, uten å lykkes.

Noen som vet hvor en finner dette?

Har vært inne på vilbli.no og googlet linjen generelt, emn jeg må være helt blind....

Anonymkode: 15a72...1b8

Det finnes så vidt jeg vet ingen samleside for dette, du kan prøve å google karakterkrav og navnet på skolen. Du vil uansett aldri vite hva som er karakterkravet for gjeldende år, det eneste man kan finne ut er hva som var laveste karakter man kom inn med i fjor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi foreldre. Vi gjør vurderingen ut fra våre barns innsats/kapasitet.  

Anonymkode: b9d56...1f2

Får assosiasjoner til Dagen er din

Anonymkode: 6282d...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...