AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #61 Del Skrevet 12. februar 2024 Det er dessverre sånn når det gjelder rekruttering. For meg er det veldig uforståelig. Jeg har vært prosjektleder i flere bedrifter. Erfaringen fra samtlige er at det er den "eldre" garde (skriver i anførselstegn, for man er jo ikke eldre/gammel i femtiårene) som har aller størst kapasitet, kompetanse og erfaring. Jeg har en på mitt prosjekt som har rundet 70, og han leverer så det ljomer etter. Alle timene hans blir solgt før vi får snudd oss, og på grunn av han, får vi mange oppdrag vi ellers kunne sett langt etter. Tilsvarende har jeg en i midten av 60-årene som jeg rett og slett hanket inn igjen på timebasis fra pensjonisttilværelsen, for vi trengte han til å ta unna en midlertidig økt oppdragsmengde. Han får virkelig tingene gjort. Jeg bruker disse kapasitetene (ingeniørene i aldersgruppen 50+) som grunnmuren i mine prosjekter. Det å ha dem der betyr for meg at prosjektet får en faglig trygghet og stabilitet, og de klarer alltid å hale i land ting som vi egentlig ikke hadde tid til. Og kvaliteten er samtidig høy. Samtidig som at de "bærer" store deler av prosjektet, stiller de ofte opp som "lærermestere" for nyansatte. De er i mine øyne helt uvurderlige. Dessverre får jeg ikke mange søkere i den aldersgruppen på min pult. Jeg tror det har skjedd én gang, og han var umiddelbart veldig interessant. Nå trenger man både unge og erfarne i en bedrift om man ønsker at den skal være stabil over tid, og det tror jeg mange glemmer i iveren etter å "bygge et ungt og spennende miljø". Anonymkode: b2333...87b 8 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #62 Del Skrevet 12. februar 2024 Ulven skrev (5 minutter siden): Han har fast jobb, men den er midlertidig tenkt fra hans side. Vi har nå gjort om litt i søknaden og spesifisert at det er snakk om reisevei som utløste jobb bytte, så får vi se om det endrer noe. Hvordan tenker du at en med spisskompetanse vil ha problemer med samarbeid på ny arbeidsplass? Vant til å bli lyttet til og ikke så lett for å lytte selv.. mindre ydmyk enn yngre de kan lære opp selv .. Anonymkode: 7ad08...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #63 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Gå fra en spennende statlig jobb til noe midlertidig lokalt- mange vil nok tenke konflikt på forrige arbeidsplass- og kommer han da med mye spiss komp vil de også være skeptiske mht samarbeid på ny arb plass- og den gjelder nok alt fra før 50 år, voksne går helst fra fast til fast jobb, andre ting er tungt å forklare - Anonymkode: 7ad08...a82 Jeg synes det virker veldig lite profesjonelt å basere rekruttering på fordommer, men det kan jo virke som om det er slik det er. Hele samfunnet i dag gjenspeiler jo dette, så det er jo ikke helt uventet. Anonymkode: 7a7c9...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #64 Del Skrevet 12. februar 2024 For min del er den alderen perfekt. Jeg ser etter kandidater i det alderssegmentet når jeg ansetter. Anonymkode: 213b1...1da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #65 Del Skrevet 12. februar 2024 Det er mulig at det er min alder som gjør at jeg leser hovedinnlegget nøye, men ts har faktisk gjentatte ganger sagt at mannen hennes har en fast jobb nå, som for ham var ment å være midlertidig. Anonymkode: 7a7c9...467 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #66 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For min del er den alderen perfekt. Jeg ser etter kandidater i det alderssegmentet når jeg ansetter. Anonymkode: 213b1...1da Hvorfor? Anonymkode: 7a7c9...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #67 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: 7a7c9...467 Fordi mine flerfoldige års erfaring har vist meg at det øker sannsynligheten for stabile ansatte, samt et jevnt over lavere sykefravær. I tillegg innehar de ofte enormt med erfaring og gjerne et vidt nettverk. Det finnes knapt en oppgave man kaste ut, som de ikke har vært borte i før. Jeg elsker «ringrever» som bare løser det som må løses, uten videre bravur og ståhei. Samt opplever jeg ofte at de er ferdige med «karrierejag» og har ofte mer lojalitet mot bedriftens langsiktige mål, og mindre fokus på «hva de selv kan profitere på» for selv å avansere. Det er en floskel ja, men allikevel mye sant i det. «Den eldre garde» legger mye mer stolthet i jobben sin og i lojalitet. Ekstremtilfellet sist var en ansatt hos meg som gikk av med pensjon for ca 1.5 år siden…uten en eneste sykefraværsdag i hele sin yrkesaktive karriere. Ansettelser i dette alderssegmentet er ikke nedskrevet i noe styringsdokument, men en uttalt strategi. Nettop fordi erfaringene over flere år er slik de er. Anonymkode: 213b1...1da 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 12. februar 2024 #68 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Derfor må de på tinget og regjeringskontorene snurpe igjen smella når det mener folk skal jobbe til de er 70. Gamle folk er de minst populære i arbeidsmarkedet. Anonymkode: 9b99c...c84 Det er aldersdiskriminalisering noe som ikke er ok. Hvis regjeringa vil at folk skal jobbe til de er 70 så må stortinget opprette noen nye lover der de kan straffe arbeidsgivere som ser på alder som et hinder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 12. februar 2024 #69 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folketrygdloven Anonymkode: 7ad08...a82 §? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #70 Del Skrevet 12. februar 2024 Det er jo en kjent sak eller kjent problem. Du kan bli president i USA som halv-dement 80-åring, men du kan ikke være prosjektleder på Konnerud Kjøtt&Grus AS. Tanken om at de "snart" skal pensjonere seg er kanskje noe som slår inn, men den er jo helt irrelevant, for vi bytter mye jobb for tiden. En nyutdannet 25-åring er videre til neste stilling om fem år, de blir ikke til de får gullklokke lengre. Tror nesten en 50-åring er mer for livet. Jeg kjenner mange i den alderen og de sier jo alle at neste jobb jeg får nå blir den siste liksom, du kan ikke drive og skifte så mye når du er over det. Så er det vel en tanke om at gamle hunder ikke lærer nye triks, de kan liksom ikke formes eller noe. De følger ikke med, de vet ikke hva AI er, de vil ikke lære noe nytt, bare gjøre det de alltid har gjort. Blabla. Selvsagt masse fordommer. Samtidig er det nok noe lettere å forme en uerfaren. Men en erfaren kan jo være hundre ganger mer verdt. En tredje ting jeg tro spiller inn (synser vilt nå) er at noen ledere ikke lker å ansette folk som er eldre enn seg selv eller har høyere ansiennitet enn seg selv. De tror kanskje det kan bli mer konfliktfylt? Anonymkode: b0fb0...c1f 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #71 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, da snakker man om aldersdiskriminering. Det er selvsagt ikke ok. Dersom mannen til ts er kvalifisert for stillingene han søker på, bør han selvsagt være med i prosessen. Anonymkode: 24e71...a88 Det tenker jeg og. Og får man ikke jobben bare pga alder så bør man prøve saken videre. Slik skal det ikke være. Anonymkode: ed40f...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #72 Del Skrevet 12. februar 2024 Og så er det bra å bo på bygda med en kommende eldrebølge og forgubbing, her får man lett jobb om man har passert 50. Fordi det er mangel på ung arbeidskraft. Anonymkode: ed40f...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #73 Del Skrevet 12. februar 2024 Ulven skrev (5 timer siden): På grunn av lang reisevei og mye stress i forrige jobb, valgte mannen å si opp en forholdsvis attraktiv og trygg jobb, og heller ta en midlertidig(fast jobb, men tenkt midlertidig) jobb her vi bor. Når han nå søker stillinger kommer han ikke inn til intervju selv om han har ansinnitet og kompetanse som få kan matche. Er man virkelig for gammel som 54 åring i dagens arbeidsmarked? tok bachelor i den nøyaktige alderen, -suste rett inn i ny jobb, foran unge medstudenter. Jobben sponsa viderutdanning rett etter aldri vært mer ettertrakta. Anonymkode: bba23...9e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #74 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): tok bachelor i den nøyaktige alderen, -suste rett inn i ny jobb, foran unge medstudenter. Jobben sponsa viderutdanning rett etter aldri vært mer ettertrakta. Anonymkode: bba23...9e0 Hvilken bachelor tok du? Anonymkode: 7a7c9...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #75 Del Skrevet 12. februar 2024 I utgangspunktet ikke. Ikke har man små barn lenger, ingen pappa-perm, men man har høy ansiennitet og er en dyr arbeidstaker. Det er også mange som har nyere og mer oppdatert utdanning, og billigere med tanke på lønn. Anonymkode: 975cf...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #76 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvilken bachelor tok du? Anonymkode: 7a7c9...467 sosionom, større by i norge Anonymkode: bba23...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #77 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I utgangspunktet ikke. Ikke har man små barn lenger, ingen pappa-perm, men man har høy ansiennitet og er en dyr arbeidstaker. Det er også mange som har nyere og mer oppdatert utdanning, og billigere med tanke på lønn. Anonymkode: 975cf...8b3 En mann kan da fint være småbarnsfar og ha pappaperm i 50- og 60-årsalderen. Sånn sett er det tryggere å ansette en 54 år gammel kvinne. Anonymkode: a8734...9fc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #78 Del Skrevet 12. februar 2024 TLR skrev (6 timer siden): De ser på alderen men regjeringa vil at vi skal jobbe til 67? Det henger ikke på greip Regjeringa? Det er reglene i Folketrygden som gjelder. Anonymkode: e136c...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #79 Del Skrevet 12. februar 2024 At det skjer aldersdiskriminering, er det ingen tvil i, og det er forkastelig. Det eneste her er dog at en må se på hvor lenge siden er det han har tatt utdanning sist? Det er veldig mye som har forandret seg på 30 år og en 30 år gammel utdanning er verdiløs i dag. I dag er det fast-paced environment og diverse utdanninger og kunnskap har betydelig lavere "holdbarhet". Kort sagt, utdanning nå om dagen har ikke holdbarhet som "vin", men mer som melk. Videre ville jeg ikke skrytt av 30 års erfaring, for her drasser man litt på veldig gammel erfaring, som igjen ikke trenger å være noe særlig relevant. Altså hva man gjorde på 1990-tallet og på begynnelsen av 2000-tallet er fullstendig uinteressant for de fleste i 2024. Mer interessant er det hva han har gjort de siste 10 - 15 år? Det er langt mer relevant. Innenfor samme tidsperspektiv, ville jeg sett på om han har tatt noe (videre)utdanning eller et eller annet som viser at han ønsker å holde seg oppdatert. Det finnes folk som er helt fresh og nyutdannet godt oppe i 40-årene og da har de altså helt ny og oppdatert utdanning og den er mer verdt enn en utdanning tatt for 20+ år siden. Og det samme gjelder videreutdanning, 50+ er ikke uvanlig blant en del videreutdanninger, men da må man være villig til å ta det og muligens punge ut av egen lomme. Anonymkode: 9cda0...7a9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 12. februar 2024 Forfatter #80 Del Skrevet 12. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: At det skjer aldersdiskriminering, er det ingen tvil i, og det er forkastelig. Det eneste her er dog at en må se på hvor lenge siden er det han har tatt utdanning sist? Det er veldig mye som har forandret seg på 30 år og en 30 år gammel utdanning er verdiløs i dag. I dag er det fast-paced environment og diverse utdanninger og kunnskap har betydelig lavere "holdbarhet". Kort sagt, utdanning nå om dagen har ikke holdbarhet som "vin", men mer som melk. Videre ville jeg ikke skrytt av 30 års erfaring, for her drasser man litt på veldig gammel erfaring, som igjen ikke trenger å være noe særlig relevant. Altså hva man gjorde på 1990-tallet og på begynnelsen av 2000-tallet er fullstendig uinteressant for de fleste i 2024. Mer interessant er det hva han har gjort de siste 10 - 15 år? Det er langt mer relevant. Innenfor samme tidsperspektiv, ville jeg sett på om han har tatt noe (videre)utdanning eller et eller annet som viser at han ønsker å holde seg oppdatert. Det finnes folk som er helt fresh og nyutdannet godt oppe i 40-årene og da har de altså helt ny og oppdatert utdanning og den er mer verdt enn en utdanning tatt for 20+ år siden. Og det samme gjelder videreutdanning, 50+ er ikke uvanlig blant en del videreutdanninger, men da må man være villig til å ta det og muligens punge ut av egen lomme. Anonymkode: 9cda0...7a9 Han har tatt videreutdanning og kursing relevant til utdanningen gjennom hele yrkeslivet. Så i tillegg til bachelor og en videreutdanning som tilsvarer master, har han mer eller mindre det som er mulig å ta av sertifiseringer innen dette yrket. Så det er ikke utdanning og kompetanse det står på, og dermed er vi tilbake til alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå