Gå til innhold

Kuldeproblem med hendene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen andre her som sliter med hendene nå når det er kaldt? Jeg har slitt med kalde hender siden jeg var liten, men det har blitt værre nå når jeg er voksen. Blir blå og stiv på fingrene og får smerter i fingrene. Så det jeg lurer på, om det er noen andre med slikt som har fått hjelp? Jeg har prøvd å fått hjelp fra legen min, men han ga meg bare tabletter og tok blodprøve og sa det ikke var så mye mer å gjøre. Jeg ville gjerne vært hos en hudlege og undersøk, må man bli henvist til hudlege fra vanlige lege eller kan man bare kontakte en hudlege? Jeg tror selv jeg har noe som heter kuldeallergi og da må det undersøkes hos en hudlege. Veldig kjipt og sitte inne i huset, men full varme og fortsatt være iskald på fingrene. Mått også finne meg ny jobb nå pga jeg ikke kan jobbe utendørs som jeg gjorde, lengre. Men synts det er så lite hjelp og få😮‍💨

Anonymkode: 70537...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være Raynauds fenomen hvis de blir bleke/blå. Ellers kan diabetes, røyking, stoffskifteproblemer og dårlig blodsirkulasjon gi kalde hender og føtter. Og noen bare er slik, uten at det trenger å være noe galt.

Kuldeallergi gir mer allergiske symptomer som elveblest, hovenhet og kløe, så det høres ikke ut som det. 

Anonymkode: 71798...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også tenkt raynouds. Eventuelt noe revmatisk. 

Ofte er det lite å gjøre med dette, dessverre. 

Anonymkode: 0b76e...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det kan være Raynauds fenomen hvis de blir bleke/blå. Ellers kan diabetes, røyking, stoffskifteproblemer og dårlig blodsirkulasjon gi kalde hender og føtter. Og noen bare er slik, uten at det trenger å være noe galt.

Kuldeallergi gir mer allergiske symptomer som elveblest, hovenhet og kløe, så det høres ikke ut som det. 

Anonymkode: 71798...17a

Ja er derfor jeg vil til en hudlege for å finne ut hva det er. Tror selv det er kuldeallergi da jeg har lest meg opp på det og så og si alt stemmer. Det står du kan være iskald på hendene/fingrene på sommeren også, og det er jeg. Jeg klør også når jeg blir kald. Jeg blir ikke hvit. Blir først rød, og når det blir helg gale, begynner jeg å bli blålilla og gjør vondt. Har ikke diabetes, røyker ikke og ikke det med stoffskifte. Har nok i tillegg dårlig blodsirkulasjon. Men tenker uansett at det bør jo gå ann å få noe som kan hjelpe ihvertfall litt, ikke gøy å være kald hele tiden😑

Anonymkode: 70537...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blir ikke kald av kuldeallergi, men det er en reaksjon på kulde. Det er nok den dårlige blodsirkulasjonen som gjør deg kald, og så reagerer du da eventuelt på kulda. 

Du kan prøve med reseptfri allergimedisin for å se om det hjelper. Jeg synes det er godt å alltid ha på sokker i ull, og bruker mye ullundertøy fra august til mai. På hendene bruker jeg kompresjonshansker hvis jeg blir kald, men det ikke passer å bruke votter. Jeg passer også på å ikke sitte i trekken og heller ikke ha lufta mot meg i bilen når A/C står på. 

Anonymkode: 71798...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...