AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #21 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tenker du det er lett å være tilstedeværende for en 2-åring når du har en nyfødt hengende på puppen? Anonymkode: a97f0...1cc Livet er ikke alltid lett. Skjerm som barnepass for en 2 åring er ikke bra. Anonymkode: 4f4aa...35a 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #22 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo veldig stor forskjell på å gi ungen skjerm HVER gang han kjeder seg, eller begrenset til innimellom. Vi gjør det siste, det er ikke noe problem. Noen ganger må de kjede seg/finne på noe selv, andre ganger får de skjerm. Min ene er veldig dårlig til å leke selv, alltid hvert, yngste klarer det helt fint (til tross for skjerm). Dette er veldig individuelt. Bare hver obs på at fra skolestart havner de fort på utsiden om de ikke får noe særlig skjerm. Anonymkode: a97f0...1cc Jeg tror man får mye igjen for å være bevisst på hvorfor man tilbyr skjerm. Det er ikke galt å kose seg med litt skjermunderholdning innimellom, så lenge man er tydelig på at det er intensjonen. "Nå er det lørdag kveld og vi koser oss sammen rundt en film." Verre er det når skjerm brukes som distraksjon, avledning eller barnevakt. Konteksten har utrolig mye å si. Så jo, jeg mener at det ikke lønner seg å tilby skjerm fordi ungene er sure eller kjeder seg, uansett hvor ofte det er snakk om. Dersom man tillater det 1 av 5 ganger, vet jo barnet at det er et alternativ, om de maser lenge nok. Mens dersom det aldri har vært en måte å "løse" kjedsomhet eller sutring på, så vil det ikke være i barnets tanker i det hele tatt. Litt sånn at det man aldri har fått, vil man heller ikke savne. Selv om det alltid vil være individuelle forskjeller på hvor selvstendige barna er i lek, og hvor stort konsentrasjonspenn de har, er det likevel mengdetrening som hjelper. Ved å tilby skjerm fratar man barna viktig lærdom, f.eks. det å av og til måtte stå i og overkomme ubehag, at det som er gøy noen ganger krever egeninnsats. Jeg er spent på hvordan det blir ved skolestart, siden jeg er klar over at vi sikkert er i mindretall som skjermer barna våre fra skjerm. Samtidig er det mye som rører på seg, også på dette området. Jeg håper det blir en større bevissthet rundt skjermavhengighet hos foreldre på sikt. Det kan hende vi etter hvert innfører en ekstra kveld i uken der barnet kan spille/se på programmer som jevnaldrende er opptatte av, men vi kommer likevel til å være svært bevisste på når og hvorfor. 1-2x i uken til fastsatte tider for moro skyld, ikke som tiltak fordi barnet er "slitent", "forstyrrende" eller "trenger skjerm" på noen måte. Så får vi foreldre heller være litt ekstra "på" når barnet har besøk av "gamer-barn", slik at de kan ha det gøy selv om skjermen utgår. Anonymkode: 50fdb...f55 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #23 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror man får mye igjen for å være bevisst på hvorfor man tilbyr skjerm. Det er ikke galt å kose seg med litt skjermunderholdning innimellom, så lenge man er tydelig på at det er intensjonen. "Nå er det lørdag kveld og vi koser oss sammen rundt en film." Verre er det når skjerm brukes som distraksjon, avledning eller barnevakt. Konteksten har utrolig mye å si. Så jo, jeg mener at det ikke lønner seg å tilby skjerm fordi ungene er sure eller kjeder seg, uansett hvor ofte det er snakk om. Dersom man tillater det 1 av 5 ganger, vet jo barnet at det er et alternativ, om de maser lenge nok. Mens dersom det aldri har vært en måte å "løse" kjedsomhet eller sutring på, så vil det ikke være i barnets tanker i det hele tatt. Litt sånn at det man aldri har fått, vil man heller ikke savne. Selv om det alltid vil være individuelle forskjeller på hvor selvstendige barna er i lek, og hvor stort konsentrasjonspenn de har, er det likevel mengdetrening som hjelper. Ved å tilby skjerm fratar man barna viktig lærdom, f.eks. det å av og til måtte stå i og overkomme ubehag, at det som er gøy noen ganger krever egeninnsats. Jeg er spent på hvordan det blir ved skolestart, siden jeg er klar over at vi sikkert er i mindretall som skjermer barna våre fra skjerm. Samtidig er det mye som rører på seg, også på dette området. Jeg håper det blir en større bevissthet rundt skjermavhengighet hos foreldre på sikt. Det kan hende vi etter hvert innfører en ekstra kveld i uken der barnet kan spille/se på programmer som jevnaldrende er opptatte av, men vi kommer likevel til å være svært bevisste på når og hvorfor. 1-2x i uken til fastsatte tider for moro skyld, ikke som tiltak fordi barnet er "slitent", "forstyrrende" eller "trenger skjerm" på noen måte. Så får vi foreldre heller være litt ekstra "på" når barnet har besøk av "gamer-barn", slik at de kan ha det gøy selv om skjermen utgår. Anonymkode: 50fdb...f55 Vi gir aldri skjerm fordi ungene er sure eller kjeder seg. Noen ganger kan vi bruke det for å få en pause, eller barnevakt om du vil. Men aldri så barnet skjønner det selv. "Hvis dere er flinke og rydder opp her, så skal dere få spille litt/se på tv etterpå." Vinn-vinn for oss, og barnet har gjort seg fortjent til skjermen. Ellers har vi feks alltid en regel om lekser og middag først. Vi er rimelig liberale, men med tydelige regler likevel. Og gir ALDRI etter for syting. Anonymkode: a97f0...1cc
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #24 Skrevet 12. februar 2024 Altså, folk klarte seg jo fint uten skjerm før. Jeg ble aldri satt ned alene foran TV-en på 90-tallet, da var det bare å underholde seg selv. Mamma var alene og måtte fikse middag og husarbeid på ettermiddagene. Hvis barna ikke blir vant til skjerm så vil de heller ikke savne det. Lydbok er fint alternativ, enkle bøker de kan bla i, osv. Anonymkode: 891c1...648 2
Agirlhasnoname Skrevet 12. september 2024 #25 Skrevet 12. september 2024 Jeg tenker det har mye å si hva barna ser på. Jeg kan for eksempel anbefale denne YouTube kanalen, KnøtteShow. Passer for aldersgruppe mellom 0-7 år. Genialt for språklæring..! https://m.youtube.com/channel/UChtKqR4yrryji03V-V9pzNA veldig pedagogisk og fint, ikke overstimulerende. Det blir lagt ut eventyr og!! 😊
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #26 Skrevet 15. september 2024 For små barn anser jeg det ikke som et problem. Har samme som deg - en på 2 og en på vei - og vi kommer ikke til å kjøpe iPad. Vi ser hovedsakelig på tv etter barnet har lagt seg og jeg sitter ikke på mobilen når jeg er hjemme sammen med barnet (mannen gjør det derimot hele tiden, noe som plager meg veldig…). Når de blir større blir det verre. Det vil aldri være perfekt. Mine prioriteringer vil være; - Tid for læring og lek skal ikke være skjermbasert. Anstrengelsene du gjør som forelder er jo bortkastet hvis barna sitter med skjerm i bhg og skole. Jeg vil jobbe hardt for å finne arenaer der de ikke benytter dette, og legge press på skolen for å ikke bruke tv i matpausen bl.a. (stort opprop blant foreldre på dette nå). - Film/serie > YouTube/TikTok/raske klipp. - Delt opplevelse på skjerm > individuell opplevelse på skjerm. Vi som familie kan se film sammen, heller enn å «plassere» barnet foran tv. - Utsett smartphone så lenge som mulig. Dette er «verstingen» og den største tidstyvene for barn og unge. Ikke minst det som står for eksponering for skadelig innhold, og angstfremmende virtuell verden. Støtter de nye anbefalingene om å utsette til 14 år, men mener egentlig 16. Anonymkode: 666e9...816 1 1
mangolassie Skrevet 17. september 2024 #27 Skrevet 17. september 2024 Agirlhasnoname skrev (På 12.9.2024 den 21.36): Jeg tenker det har mye å si hva barna ser på. Jeg kan for eksempel anbefale denne YouTube kanalen, KnøtteShow. Passer for aldersgruppe mellom 0-7 år. Genialt for språklæring..! https://m.youtube.com/channel/UChtKqR4yrryji03V-V9pzNA veldig pedagogisk og fint, ikke overstimulerende. Det blir lagt ut eventyr og!! 😊 Helsedirektoratets anbefalte skjermtid for barn 0-2 år er null. Ingen skjermtid overhodet. Heller ikke «pedagogiske» youtubeklipp. 1 1
Hactar Skrevet 18. september 2024 #28 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 14.11): Tenker du det er lett å være tilstedeværende for en 2-åring når du har en nyfødt hengende på puppen? Anonymkode: a97f0...1cc Jeg tror faktisk det er lettere å håndtere baby og toåring samtidig, om toåringen ikke har noen forventning om skjerm. Alle barn, med eller uten småsøsken, må lære å vente på tur og å underholde seg selv. Hvis smårollingen har tilbud om skjerm ofte når han blir litt utålmodig og intens, vil han fort kreve dette med en smårollings vilje hver gang ting blir litt kjedelig. Om man da ønsker å tross alt begrense skjermen, har man en konflikt som overgår mye annet man må stå i.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #29 Skrevet 18. september 2024 Vi har ikke TV, og heller ikke iPad. Jeg og kjæresten ser serier sammen på laptop om kvelden, etter at barnet har sovnet. Når han blir større kommer vi nok til å introdusere filmkvelder, men vi vil forsøke å unngå skjerm utover dette frem til han begynner på skolen. Jeg har selv vokst opp uten TV, og vi fikk PC mye senere enn resten av klassen. Jeg husker at venner alltid lurte på hva vi gjorde i stedet. Vi malte og tegnet, bygde lego, lagde mat, hørte på lydbok eller leste bøker og tegneserier. Jeg savnet aldri skjerm i oppveksten, og ønsker at mine barn skal vokse opp på samme måte - selv om jeg selvsagt er innforstått med at det kan være vanskeligere å begrense skjermbruken i dag enn da jeg var liten. Anonymkode: c6f36...b19
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #30 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 10.15): For å kunne ha null eller svært begrenset skjermtid for barna må man være en litt engasjert forelder. Det er veldig enkelt å være en forelder som plasserer barna foran en skjerm mens de også er foran en skjerm, det krever ingenting av deg. Man kan ikke si at barna ikke har skjermtid for så å sette seg i sofaen med mobilen eller foran TVskjermen selv. Man må gå foran med et godt eksempel og det er mye enklere å ikke ha skjermtid hvis barnas tid fylles med andre ting. Dra på sykkeltur med barna, i svømmehallen, ake, spille brettspill, perle, bake, lage middag sammen. Jeg husker så godt fra min egen barndom de av vennene mine som hadde foreldre som sa at nå er det så fint så gå ut og lek, mens de selv sank godt ned i godstolen inne. Disse foreldrene hadde nådd mer fram til barna sine om de i stedet hadde dratt baken sin opp av sofakroken og gått ut for å spille fotball eller dra på tur med barna selv, og det samme gjelder skjerm. Barna får mye større forståelse for at livet handler om mer enn skjerm hvis de ser at foreldrene lever det de preker og også engasjerer seg i barna sine. Klart det også kan være mye glede i å spille TVspill med mamma og målet er ikke nødvendigvis å ha null skjerm, men det er ingen som helst fare for at dagens barn får for lite skjermtid så dette er ikke der fokuset bør være. Man kunne like godt hatt gode minner fra barndommen hvor man syklet på tur med mamma eller bygget snømann med mamma og det hadde sannsynligvis vært veldig mye bedre for deg både fysisk og psykisk. Anonymkode: 8f933...616 Her vil jeg faktisk si imot. Man trenger ikke overkompensere for en skjerm, det er helt unaturlig. Dersom man lar være å gi barna skjerm, så vil de aktivisere seg selv. Ser det spesielt godt nå i 7-årsalderen. Som forelder har man uansett ikke tid til å synke ned godstolen selv. Anonymkode: c1c3b...a6b 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #31 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 14.11): Tenker du det er lett å være tilstedeværende for en 2-åring når du har en nyfødt hengende på puppen? Anonymkode: a97f0...1cc Ja, det er det. For du sitter bom fast i sofaen, og unger elsker å leke. Anonymkode: c1c3b...a6b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå