Gå til innhold

Begrense skjerm for barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som mange barn er veldig opptatt av skjerm og har gjerne sin egen skjerm de kan spille på før de i det hele tatt begynner på skolen. Jeg har en ettåring og nr. 2 på vei og ønsker å begrense skjerm så mye som mulig, de skal hvertfall ikke få noen egen skjerm før de får på skolen, mens litt tv-titting i helgene syns jeg er greit. Hvordan gjør dere det som har null eller svært begrenset skjermtid for barna deres?

Anonymkode: 2cbc4...da8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir det aldri en iPad. Kjøper ikke inn nitendo osv. Barne-TV til tid som i gamle dager på kvelden, ellers ikke tv. Utsetter så lenge som mulig å kjøpe mobil. Jada sikker kjipt mor, men tror de får bedre/mer barndomsminner uten skjerm. 

Anonymkode: 30095...c1a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må la være å gi dem muligheten rett og slett. Ikke kjøp. Eller ha skjermene innelåst all den tid du ikke ønsker at de skal være i bruk. Hjelper sikkert på å flytte til en plass med null dekning. 

Anonymkode: 8658c...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og ikke sitt på skjerm selv! 

Anonymkode: 8658c...22b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp kvinneguiden!

Anonymkode: 8658c...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gir det aldri en iPad. Kjøper ikke inn nitendo osv. Barne-TV til tid som i gamle dager på kvelden, ellers ikke tv. Utsetter så lenge som mulig å kjøpe mobil. Jada sikker kjipt mor, men tror de får bedre/mer barndomsminner uten skjerm. 

Anonymkode: 30095...c1a

Ahhh, mine beste barndomsminner var å spille Zelda med mamma  :rodmer: vi begynte da jeg var 6 år. Superkos

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne ha null eller svært begrenset skjermtid for barna må man være en litt engasjert forelder. Det er veldig enkelt å være en forelder som plasserer barna foran en skjerm mens de også er foran en skjerm, det krever ingenting av deg. Man kan ikke si at barna ikke har skjermtid for så å sette seg i sofaen med mobilen eller foran TVskjermen selv. Man må gå foran med et godt eksempel og det er mye enklere å ikke ha skjermtid hvis barnas tid fylles med andre ting. Dra på sykkeltur med barna, i svømmehallen, ake, spille brettspill, perle, bake, lage middag sammen. Jeg husker så godt fra min egen barndom de av vennene mine som hadde foreldre som sa at nå er det så fint så gå ut og lek, mens de selv sank godt ned i godstolen inne. Disse foreldrene hadde nådd mer fram til barna sine om de i stedet hadde dratt baken sin opp av sofakroken og gått ut for å spille fotball eller dra på tur med barna selv, og det samme gjelder skjerm. Barna får mye større forståelse for at livet handler om mer enn skjerm hvis de ser at foreldrene lever det de preker og også engasjerer seg i barna sine. Klart det også kan være mye glede i å spille TVspill med mamma og målet er ikke nødvendigvis å ha null skjerm, men det er ingen som helst fare for at dagens barn får for lite skjermtid så dette er ikke der fokuset bør være. Man kunne like godt hatt gode minner fra barndommen hvor man syklet på tur med mamma eller bygget snømann med mamma og det hadde sannsynligvis vært veldig mye bedre for deg både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 8f933...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det går veldig lett å begrense skjerm for småbarn, det er bare å unngå å ha det tilgjengelig. Men så blir de eldre, og på et eller annet tidspunkt får de mobiltelefon. Og de yngre søsknene vil da selvfølgelig også spille, og så har man det gående. 

Anonymkode: 2fa17...779

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som mange barn er veldig opptatt av skjerm og har gjerne sin egen skjerm de kan spille på før de i det hele tatt begynner på skolen. Jeg har en ettåring og nr. 2 på vei og ønsker å begrense skjerm så mye som mulig, de skal hvertfall ikke få noen egen skjerm før de får på skolen, mens litt tv-titting i helgene syns jeg er greit. Hvordan gjør dere det som har null eller svært begrenset skjermtid for barna deres?

Anonymkode: 2cbc4...da8

Lykke til sier jeg bare. Håper du har mange rundt det til å hjelpe til! Med en nyfødt og en 2-åring skal du får det rimelig travelt, og kan love deg at du kommer til å møte deg selv i døra og bruke tv som "barnevakt". 

Anonymkode: a97f0...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lykke til sier jeg bare. Håper du har mange rundt det til å hjelpe til! Med en nyfødt og en 2-åring skal du får det rimelig travelt, og kan love deg at du kommer til å møte deg selv i døra og bruke tv som "barnevakt". 

Anonymkode: a97f0...1cc

Jeg hadde på et tidspunkt barn på 4, 2 og 0, uten skjerm, det gikk helt fint. Men som nevnt: Når de eldste begynner med skjerm, vil de yngste også.

Anonymkode: 2fa17...779

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi film sammen på lørdags kvelder, ellers ingen skjerm.

Så enkelt som å ikke tilby skjerm i settinger der mange andre gjør det, typ på bussen, butikken, restaurant, mens du lager middag, for å få ungen til å spise osv. Det var litt krevende mens barnet var 1-2 år, og hadde begrenset oppmerksomhetspenn, men vi får så mye igjen for det nå. H*n har fått øvd opp tålmodigheten, selvregulering og evnen til å aktivisere seg selv på så godt. Nå er barnet 6 og leser lengre bøker selv på reise, krever lite stimuli for å underholde seg selv, er svært kreativ i lek og lar seg ikke stoppe av at vi voksne evt. er opptatt med middag eller andre ting. Barnet vet at det enten kan bli med i matlagingen o.l. eller finne på noe selv. Jeg tror ikke det ville gått hvis barnet ble avledet med skjerm hver gang h*n ble rastløs eller kjedet seg.

Det er også veldig viktig å gå frem som et godt eksempel. Legg vekk egne telefoner og liknende mens barnet er våkent.

Blir spennende å se hvordan det blir med skolestart og disse "læringsbrettene". Håper vi får til et godt samarbeid med skolen slik at det bare blir brukt til riktige formål. 

Anonymkode: 50fdb...f55

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her ser vi film sammen på lørdags kvelder, ellers ingen skjerm.

Så enkelt som å ikke tilby skjerm i settinger der mange andre gjør det, typ på bussen, butikken, restaurant, mens du lager middag, for å få ungen til å spise osv. Det var litt krevende mens barnet var 1-2 år, og hadde begrenset oppmerksomhetspenn, men vi får så mye igjen for det nå. H*n har fått øvd opp tålmodigheten, selvregulering og evnen til å aktivisere seg selv på så godt. Nå er barnet 6 og leser lengre bøker selv på reise, krever lite stimuli for å underholde seg selv, er svært kreativ i lek og lar seg ikke stoppe av at vi voksne evt. er opptatt med middag eller andre ting. Barnet vet at det enten kan bli med i matlagingen o.l. eller finne på noe selv. Jeg tror ikke det ville gått hvis barnet ble avledet med skjerm hver gang h*n ble rastløs eller kjedet seg.

Det er også veldig viktig å gå frem som et godt eksempel. Legg vekk egne telefoner og liknende mens barnet er våkent.

Blir spennende å se hvordan det blir med skolestart og disse "læringsbrettene". Håper vi får til et godt samarbeid med skolen slik at det bare blir brukt til riktige formål. 

Anonymkode: 50fdb...f55

Det er jo veldig stor forskjell på å gi ungen skjerm HVER gang han kjeder seg, eller begrenset til innimellom. Vi gjør det siste, det er ikke noe problem. Noen ganger må de kjede seg/finne på noe selv, andre ganger får de skjerm. Min ene er veldig dårlig til å leke selv, alltid hvert, yngste klarer det helt fint (til tross for skjerm). Dette er veldig individuelt. Bare hver obs på at fra skolestart havner de fort på utsiden om de ikke får noe særlig skjerm. 

Anonymkode: a97f0...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til sier jeg bare. Håper du har mange rundt det til å hjelpe til! Med en nyfødt og en 2-åring skal du får det rimelig travelt, og kan love deg at du kommer til å møte deg selv i døra og bruke tv som "barnevakt". 

Anonymkode: a97f0...1cc

Selv om du finner det vanskelig, så er vi faktisk flere foreldre som evner å ta vare på barna våre uten skjerm.

Altfor mange foreldre tilby skjerm ved minste tegn til "sutring". Her er vi heller tilstede som forelder, eventuelt setter på en lydbok. Våre barn har aldri fått skjerm i bil, på venterom, på restaurant eller når de kjeder seg. Det er rett og slett ikke et alternativ, så det er ikke noe som blir etterspurt engang.

Anonymkode: 4f4aa...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men tror de får bedre/mer barndomsminner uten skjerm. 

De gjør jo ikke det når alle andre på skolen osv har alt av mobil, spillkonsoller, nettbrett, PC, osv.. Da sitter de igjen med minner at de ble utstøtt og mobbet istedet.

Anonymkode: 52a65...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til sier jeg bare. Håper du har mange rundt det til å hjelpe til! Med en nyfødt og en 2-åring skal du får det rimelig travelt, og kan love deg at du kommer til å møte deg selv i døra og bruke tv som "barnevakt". 

Anonymkode: a97f0...1cc

Dette er en så unødvendig kommentar, og det behøver slettes ikke å bli slik. Du kan på ingen måte "love" TS at hun kommer til å møte seg selv i døra. Her i huset brukes ikke TV som barnevakt, men vi ser litt sammen av og til. Forsøker å unngå det, da jeg opplever at litt skjermbruk genererer veldig mye mas om mer skjermbruk. Klarer helt fint å ta vare på flere barn i barnehagealder uten å måtte ty til skjerm for å aktivisere de. Det blir mye gulvtid og mer "jobb" for oss foreldre, men det synes jeg det er verdt.

Skal nevnes at jeg heller ikke er imot all skjermbruk, men ser ikke behovet når de er så små. Håper de får interesse av spillkonsoller, og vil gjerne spille sammen med de når de blir spørre. Gaming er sosialt, på en helt annen måte enn en iPad. 

Anonymkode: aa289...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har tilnærmet null skjerm, barn på 4, snart 5 år, og en til på vei. Det går helt fint, men det krever innsats. Vi går på biblioteket, leser bøker, tegner, lager egne fortellinger og bøker, går på teater, leker. Barnet er blitt utrolig tålmodig, leker selv, bygger Lego, leker med togbane, leser faktisk enkle bøker selv nå. Vi har ingen iPader, har ikke tv. Vi voksne begrenser vår egen skjermtid. Noen ganger (et par ganger i mnd, og ved sykdom) ser vi film sammen på laptop. Resultatet av innsatsen vi har lagt ned er et harmonisk, sosialt og tålmodig barn som har mange interesser og evner, leseglede, er selvgående, hjelper til med oppgaver i huset (baking, matlaging, snekring mm) og lite sur og gretten. Vi tok valget om å kutte skjermen helt da vi så hvor avhengighetsdannende det var og at det oppsto mye konflikt og vanskelige følelser når den begrensede skjermtiden var over (da var barnet kanskje 2 år). Vi leker litt at vi lever i gamledager 😅 Ref: mormor og de åtte ungene i skogen og Emil i Lønneberget

 

tillegg: De gangene vi trenger «barnevakt» bruker vi lydbok. Barnet får selvfølgelig se litt barne-tv hos venner eller besteforeldre hvis det står på

Endret av mangolassie
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om du finner det vanskelig, så er vi faktisk flere foreldre som evner å ta vare på barna våre uten skjerm.

Altfor mange foreldre tilby skjerm ved minste tegn til "sutring". Her er vi heller tilstede som forelder, eventuelt setter på en lydbok. Våre barn har aldri fått skjerm i bil, på venterom, på restaurant eller når de kjeder seg. Det er rett og slett ikke et alternativ, så det er ikke noe som blir etterspurt engang.

Anonymkode: 4f4aa...35a

Tenker du det er lett å være tilstedeværende for en 2-åring når du har en nyfødt hengende på puppen?

Anonymkode: a97f0...1cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en så unødvendig kommentar, og det behøver slettes ikke å bli slik. Du kan på ingen måte "love" TS at hun kommer til å møte seg selv i døra. Her i huset brukes ikke TV som barnevakt, men vi ser litt sammen av og til. Forsøker å unngå det, da jeg opplever at litt skjermbruk genererer veldig mye mas om mer skjermbruk. Klarer helt fint å ta vare på flere barn i barnehagealder uten å måtte ty til skjerm for å aktivisere de. Det blir mye gulvtid og mer "jobb" for oss foreldre, men det synes jeg det er verdt.

Skal nevnes at jeg heller ikke er imot all skjermbruk, men ser ikke behovet når de er så små. Håper de får interesse av spillkonsoller, og vil gjerne spille sammen med de når de blir spørre. Gaming er sosialt, på en helt annen måte enn en iPad. 

Anonymkode: aa289...20f

Hun får snart en nyfødt....

Anonymkode: a97f0...1cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er så små er det da ikke noe problem å begrense skjermbruk?

Man hadde små, og de fikk søsken før det var normalt å plassere de foran en skjerm. 

Mine så kun barne-TV ca 30min i ganske mange år. (De er ungdommer nå). 

Anonymkode: d6215...e1e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...