Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får følelsen av at folk kan sette hva som helst på firma. En jeg vet om har nettopp kjøpt seg en stor og dyr bil. Ikke en sånn typisk firmabil/snekkerbil. Han kjører den rundt over alt, i helgene også. Her om dagen så oppdaget jeg at det står med svak, nesten usynlig skrift firmanavnet nå. 
Jeg vil også ha eget firma, som jeg kan sette biler og båter på 😂

Anonymkode: 02e2a...7a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke sette alt på firma, det må være noe relevans til jobbene firmaet er registrert for å ta. Hvis du driver bilverksted vil du få problemer med å få godkjent sykepleieuniformer.

Anonymkode: a1499...db7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når det er sagt. Snekkerfirma har oppdrag hvor de ikke trenger typisk arbeidsmiljø. Når vi bestiller snekker kommer det en i privatbil for å se på jobben og regne ut pris, han jobber mest på kontor og trenger ikke ha med verktøy.

• Liker 2
Skrevet

Som selvstendig næringsdrivende er det fristende å sette opp «alt» som utgifter til inntekts ervervelse.

Husk å ha kvitteringer for alt, føre regnskap og ha en krisekonto klar hvis du får ettersyn og myndighetene er uenige i dine vurderinger 10 år tilbake.

Anonymkode: a752c...6fd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke sette alt på firma, det må være noe relevans til jobbene firmaet er registrert for å ta. Hvis du driver bilverksted vil du få problemer med å få godkjent sykepleieuniformer.

Men som snekker da, så kan han altså kjøpe seg en skikkelig kul Jeep for å kjøre rundt med i helgene osv, og si at den har relevans for jobben i og med at den har lasteplan. Høres utrolig greit ut, er bare det jeg tenker🤭

Synes det er rart at ting man setter på firma kan brukes utenom arbeidstid. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Får følelsen av at folk kan sette hva som helst på firma. En jeg vet om har nettopp kjøpt seg en stor og dyr bil. Ikke en sånn typisk firmabil/snekkerbil. Han kjører den rundt over alt, i helgene også. Her om dagen så oppdaget jeg at det står med svak, nesten usynlig skrift firmanavnet nå. 

Kan jeg spørre hvorfor du vil sette bil/båt på firma? 

Det er fryktelig mye papirarbeid med firmabil på eget firma, og man skal ha grei kontroll på skattereglene rundt det. 

Anonymkode: 22287...3dd

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke noe som hindrer deg i å gjøre det men får du ettersyn sliter både du og firmaet! 

Anonymkode: bf778...41e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men som snekker da, så kan han altså kjøpe seg en skikkelig kul Jeep for å kjøre rundt med i helgene osv, og si at den har relevans for jobben i og med at den har lasteplan. Høres utrolig greit ut, er bare det jeg tenker🤭

Synes det er rart at ting man setter på firma kan brukes utenom arbeidstid. 

Man kan ikke bare kjøre rundt i firmabil. Fordelen må rapporteres og beskattes. 

Ellers er det som flere skriver slik at innkjøpet må være relevant for bedriften, og i utgangspunktet kun brukes i bedriften. 

Anonymkode: 941eb...60e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det kan man selvfølgelig ikke. Det er ganske strenge regler om bruk av bil. Jeg kjenner dem ikke i detalj, men jeg vet at man loggfører alle turer og formålet.

Det stemmer nok at mange jukser og snyter på skatten.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Som flere sier, det man kjøper inn til et firma må ha relevans for det firmaet driver med. Kjøper man en firmabil, må det være en bil som firmaet trenger og bruker. Det er f.eks. ikke naturlig at et regnskapsfirma kjøper en gravemaskin. Men regnskapsfirmaet kan kjøpe en snøfreser dersom det trenges for å rydde snø utenfor kontorlokalene slik at kunder og ansatte får parkert og kommer trygt frem til kontoret.

Det er også strenge regler for bruk av firmabil til private reiser. Hvis du bruker firmabilen til private reiser, f.eks. kjøring til og fra jobb, vil den økonomiske fordelen du får av dette regnes som lønn og du skal betale skatt av den fordelen. Tilsvarende gjelder all annen privat bruk av et firmas eiendeler, utstyr og lokaler.

Driver du f.eks. en gård med litt skog og kanskje dyrker poteter, da skal du betale skatt av den veden du fyrer privathuset ditt med, og du skal betale skatt av de potetene du henter på potetlageret og serverer på søndagsmiddagen.

I praksis er dette vanskelig for myndighetene å kontrollere, men hvis firmaet har revisor som sjekker regnskapene, eller du får et offentlig bokettersyn på ditt enkeltpersonforetak, kan brudd på disse tingene bli oppdaget og du kan ende opp med store ekstra skattekrav som må betales.

Endret av aksase
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

Nei, det kan man selvfølgelig ikke. Det er ganske strenge regler om bruk av bil. Jeg kjenner dem ikke i detalj, men jeg vet at man loggfører alle turer og formålet.

Det stemmer nok at mange jukser og snyter på skatten.

Ts her.
En ting er i alle fall 100% sikkert, og det er at han jeg kjenner med «firmabil» ikke loggfører alle turene. Han har en firmabil til snekkerverktøy osv, og en annen firmabil som han bruker til private reiser. Hente ungene på skolen, kjøre på hytteturer i helgene osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her.
En ting er i alle fall 100% sikkert, og det er at han jeg kjenner med «firmabil» ikke loggfører alle turene. Han har en firmabil til snekkerverktøy osv, og en annen firmabil som han bruker til private reiser. Hente ungene på skolen, kjøre på hytteturer i helgene osv. 

Og det går greit frem til han blir trukket ut i skattekontroll - da blir det dyre hytteturer og bhg henting. 

• Liker 1
Skrevet

Hva vet du om han skatter av privat bruk? Eller bor du med han sånn at fu vet hele tiden hva han gjør? Nei alt kan du ikke sette på firmaet. Er veldig mye jobb med det for å holde seg på rett sier av alle reglene som det er. Som min regnskapsfører sier noen ganger. Jaha. Hvilken post mener du jeg skal sette denne i da? Han er streng men da vet jeg alt er på det rene hvis jeg blir tatt ut i kontroll.

Anonymkode: a694e...28b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kostnader til inntekts ervervelse kan du føre i regnskapet. De fleste firmaer vil ikke ha vanskeligheter med å sannsynliggjøre at de trenger en bil til driften. Alt fra befaringer, kundemøter osv...  Bil er generelt uproblematisk. Og skattemyndighetene kan ikke gå inn og bestemme hva slags bil som er best egnet for firmaet ditt. 

Det som derimot er problematisk er hvis du bruker den mye privat, uten å gjøre rede for det. 

En privatbil du bruker i firmaet ditt kan du kreve kjøregodtgjørelse for. Dette gir et skattefradrag. 

På samme måte skal all privat bruk av en bil som står på firmaet registreres som en privat fordel, og dette utløser skatteplikt. 

Det stemmer heller ikke at man kan sette hva som helst på firmaet. Noen ting går helt fint, som telefoner og pc og slikt. Og alt av verktøy om man driver som håndverker. Båter og gassgriller og flaggstenger og skibokser vil for de aller fleste være langt verre. Det at noen gjør det er ikke det samme som at det vil være greit ved et evt bokettersyn. 

Anonymkode: 6f0fd...501

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har samme inntrykket som du, TS. Kjenner ei som er fotograf, freelance. Vi dro på ferietur en ukje til Spania. Hun fortalte meg over en Sangria at hun bare satte turen på firmaet. Så kunne hun jo bare knipse et par bilder på turen, noe vi selvsagt gjorde uansett.

Kjente at jeg ble litt sur, eller kanskje misunnelig, som hadde spart penger i lang tid for å få råd, er det jeg som ikke har forstått hvordan man skal innrette seg her i livet, mens de som klarer å benytte seg av systemet (utnytte?) kommer seg opp og fram med penger til overs....

Anonymkode: d3d67...8a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har samme inntrykket som du, TS. Kjenner ei som er fotograf, freelance. Vi dro på ferietur en ukje til Spania. Hun fortalte meg over en Sangria at hun bare satte turen på firmaet. Så kunne hun jo bare knipse et par bilder på turen, noe vi selvsagt gjorde uansett.

Kjente at jeg ble litt sur, eller kanskje misunnelig, som hadde spart penger i lang tid for å få råd, er det jeg som ikke har forstått hvordan man skal innrette seg her i livet, mens de som klarer å benytte seg av systemet (utnytte?) kommer seg opp og fram med penger til overs....

Men at hun setter turen på firma betyr jo ikke at hun får den gratis, hun må like fullt betale for den, med inntekten hun selv må skaffe seg... 
Når hun bruker av firmaets overskudd, så er det jo en del av hennes personlige inntekt. Og om hun bruker mer penger enn hun får inn, så er hun ansvarlig for underskuddet. 
Om sydenturen hennes koster 20 000,- som hun utgiftsfører, så bør også inntekten hennes på de bildene være tilsvarende. 
Aktiviteter, som f.eks reiser, vil også være synlig i hennes næringsoppgave. Det er mange ulike krav rundt det å fradragsføre kost og losji på reiser. 

Greit nok så får man noe skattefradrag for utgifter i forbindelse med firma, men så er skattesatsene også høyere for inntekt i firma, i tillegg til at man også mister mange goder som f.eks sykelønn i arbeidsgiverperioden. Og med mindre man selv sparer det opp, så har man heller ikke feriepenger. 

Men det er ingen som hindrer deg i å starte opp en bedrift selv, og skaffe deg selv gode nok inntekter der til at du kan dra på jobbreiser. 

Anonymkode: 22287...3dd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange som ikke har satt seg inn i hva man kan skrive på firmaet, og hvis man har en sløv/dårlig regnskapsfører eller at man tar regnskapet selv, kan man komme unna med mye lenge. Men hvis man får kontroll, ligger man veldig dårlig an.

Anonymkode: dbab3...14a

• Nyttig 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Som påpekt over her. Det at hun setter turen på firmaet gjør jo ikke at den er gratis. Hun må likefult betale den. Noe som reduserere overskuddet i firmaet. Og tilsvarende reduserer hvor mye midler hun kan ta ut fra frimaet. En freelance fotograf driver typisk ENK og det er i realiteten eierens egne penger som renner ut fra firmakontoen. 

Dessuten så høres denne sydenturen med knipsing av litt bilder ganske på kanten ut så jeg gjetter på at et bokettersyn her ville medført en real straffeskatt i tillegg. 
og ja, kontroll forekommer og folk blir tatt. 

Anonymkode: 6f0fd...501

Skrevet

Dere som er så misunnelige for folk som setter på firma, tror dere at det å sette på firma betyr at det er gratis?

Det er MYE skatt på firmafordeler, og noen må jo få pengene inn i firmaet og, så hva er det dere trakter sånn etter? Opprett et firma da, og sett alt på det, hvis dere tenker det er så super løsning å være sjalu på.

Anonymkode: 5098c...731

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her.

Hvis han skatter for fri bil på lønna hver måned kan dette muligens være ok. Jeg har jobbet i et konsulentfirma da flere av IT-konsulentene skattet for fri bil og da kunne de bruke firmabilene også privat. De som ikke ville skatte måtte kjøre privat bil frem og tilbake til jobb, og dersom den elektroniske kjørelisten på firmabilen viste annet enn til og fra kunder, ja da måtte de skatte for det. Så ja, det er tenkelig alt er i orden hos din bekjente, men ja, kan også tenkes det ikke er det. Det er ikke uten grunn skatteetaten sjekker parkeringen på fotballkamper, kjøpesenter osv og sender lister til arbeidsgiver om å gjør rede for hvilke reg.nr som skatter for fri bil🤪

Og ja, som regnskapsfirma prøver folk seg på mye rart. Jeg har hatt kunder som prøve å skrive av alt fra privat kjøkken til bh’er. Og nei, sistnevnte var kanskje ikke det enn skulle tro, men en frisør…

Anonymkode: f7144...f15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...