Gå til innhold

Strikkegenser til herre, noen gode tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestemor insisterer på å strikke en genser til meg og til min lillebror, og ønsker at jeg kommer ned noen forslag.  Det er veldig snilt av henne, og jeg setter stor pris på tilbudet, men jeg trenger hjelp til å finne en genser hun kan strikke. Det skal være overraskelse til min bror, og siden han er den "motbeviste" av oss så er det opp til meg å velge 🤷‍♂️

Så jeg lurer enkelt og greit på om noen har forslag til en fin genser til herre 🙂

Anonymkode: 2853d...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sjekket ut oppskriftene til Petiteknit.

Jeg har også sett og lest at OL-genseren fra -94 er tilbake i trendbildet. Kanskje har vil like den?

Anonymkode: 49523...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OL-genseren fra 1994 har fått en oppsving igjen, som AB over meg nevner. 

Hvis du vil tenke i samme bane, men likevel nytt, har det kommet oppskrift på VM-2025-genser i forbindelse med ski-VM i Trondheim neste år. Her er den genseren: 

https://www.inspirasjon.houseofyarn.no/oppskrifter/vm-genser-trondheim-2025-marine

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birger Berge har designet noen nydelige herregensere!

Begge disse to er fra boka hans Nordisk Mønsterstrikk. Han har også noen design liggende ute på Ravelry som er kjempefine ^_^

Screenshot_20240212_162030_Instagram.jpg

582A0681.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moby sweater fra petiteknit.

Anonymkode: af055...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tips, skal se nærmere på de som er foreslått 🙂

Anonymkode: 2853d...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.jpeg.c6fad57460384e567834546863dcb076.jpeg  Har strikket denne til minstemann på 24.

Oppskrift på sandnesgarn.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer dere fra? Kanskje det finnes en lokal genser fra det området/ fylket? Ellers er Mariusgenser/ kofte veldig pene :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northland sweater fra petiteknit har et pent snitt. Kan strikkes med alpakke følgetråd fra Sandnesgarn eller Isager i stedet for mohair. Zipper sweater light fra petiteknit er også fin.

Syns også at Sandnesgarn har noen fine herregensere, f.eks. Wilbur genser eller Guernsey genser.

Anonymkode: 262cd...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravelry har tusenvis av strikkeoppskrifter, som kan sorteres på blant annet kjønn.

Anonymkode: 7f07a...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg strikket Landkrabbegenser til lillebroren min, den ble godt mottatt (og skikkelig fin på’), broren min er 27 år. Veldig god genser å strikke med 1 tråd finull + 1 tråd sort alpakka silk (samme på alle fargene sånn at genseren får ett melert uttrykk) på pinne nr 5. Var ganske snarstrikket. Finull er ett godt garn; ikke for tynt og ikke for tykt. I tillegg ren ull, så genseren puster og man blir ikke klam (finull er ett av favoritt-garntypene mine!), og sammen med alpakka silk-tråden så blir genseren myk og behagelig :)  Strikkes nedenfra og opp, og med raglanøkning (personlig så synes jeg raglan eller i sydde ermer er finest på menn; rundfelling gir de ett butt uttrykk/utseende, særlig hvis de er smal over skuldrene eller har skuldre som går litt ned)

https://www.raumagarn.no/oppskrifter/312-5-islender-3

image.thumb.jpeg.bff8fc08e8a3e13c17a02a535905b70d.jpeg
Jeg har også strikket Simongenser, i ei blåmelert farge, til mannen min. Også veldig enkel å strikke, denne på pinne nr 6, nedenfra og opp, og med raglan. Man kan velge mellom å strikke den i Puno (typ blow garn i ei blanding av alpakka og merinoull) eller Vams (2-tråds kardegarn av 100% norsk ull som gir myke og gode plagg, lettstrikket garn) fra Rauma. Jeg valgte Vams da det garnet er mere slitesterkt enn Puno mtp bruk (også en økonomisk fordel da Vams koster ca 49kr for et nøste på 50g mens Puno koster 129kr for et nøste på 50g

https://www.raumagarn.no/oppskrifter/328-1-simongenser

image.thumb.png.70df45447f7a435497a8fc902687c1e0.png

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolla2 skrev (På 15.2.2024 den 9.19):

image.thumb.jpeg.c6fad57460384e567834546863dcb076.jpeg  Har strikket denne til minstemann på 24.

Oppskrift på sandnesgarn.no

Denne er nydelig fin!

Moren min strikket lærdalskofte til meg og lærdalsgenser til broren min :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...