AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Hei. Kjenner jeg sliter litt med rot. Vi har ikke så god plass hjemme og mange leker, men det er egentlig ikke så mange, bare det er for liten plass. Uansett.. dattera mi på snart syv roter så utrolig mye. Hun går fra aktivitet til aktivitet, og gjør hun ikke det, leker hun over hele leiligheten. For øyeblikket har hun akkurat badet dukken sin, ikke rydda opp på badet etter seg og en leker inne på rommet og unnskylder det med at hun ikke er ferdig. Hun kan gå fra å tegne til å leke med Barbie og si at hun ikke er ferdig og hun skal rydde det etterpå. Det gjør hun ikke. Det er ikke bare med lek, men søl også. Ista skulle hun ta ut noe fra kjøkkenskapet og hun klarte ved et uhell å velte kakaopulveret. Det nekter hun å ta opp. Jeg forklarte henne at selvom det ikke er med vilje, så må man rydde opp etter seg. Det gjorde hun ikke. Hun kaster søppel på gulvet, lar plaster papir ligge og setter ikke på korkene på tusjene igjen så de blir ødelagt. Når hun først rydder, lar hun masse ligge igjen på gulvet og sier hun ikke ser det. Jeg sliter allerede med attituden hennes fra før og merker at det er mye lettere å rydde opp og si nei til aktiviteter fremfor å få henne til å rydde, for hun bryr seg ikke hva jeg sier. Jeg må fysisk tvinge henne til å rydde opp og det er vel ikke helt innafor. Jeg trenger derfor råd til hvordan jeg kan ta denne kampen på en ordentlig måte, for jeg føler meg som en hund som går og bjeffer uten at det hjelper. Er det ok å si at hvis hun ikke greier å rydde opp tingene sine, så må jeg legge de vekk ? Anonymkode: 86f7c...a40
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 Ja, selvfølgelig kan du det! Syns og håper at du begynner å ta vekk tingene hennes også! Anonymkode: e2328...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 Leking skal vel foregå på rommet hennes? Greit nok vannsøl på bad, men å drasse lekene sine utover hele huset? Jeg lærte tidlig at om jeg ikke ryddet bort tingene mine (eller lekte på rommet) så forsvant de gjerne i støvsugeren. Nei jeg fikk ingen traumer. Jeg lekte på mitt koselige, private rom. Og lekte jeg med noe i stua/andre steder, så ryddet jeg opp. Anonymkode: a0cbc...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, selvfølgelig kan du det! Syns og håper at du begynner å ta vekk tingene hennes også! Anonymkode: e2328...ddb Ja respekterer hun ikke tinga nok til å rydde dem vekk, så gjør ikke jeg det heller 😀 Trodde det skapte traumer for jeg har lest det mange ganger at man aldri skal kaste barnas leker.... Men hun bryr seg jo ikke om dem... AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leking skal vel foregå på rommet hennes? Greit nok vannsøl på bad, men å drasse lekene sine utover hele huset? Jeg lærte tidlig at om jeg ikke ryddet bort tingene mine (eller lekte på rommet) så forsvant de gjerne i støvsugeren. Nei jeg fikk ingen traumer. Jeg lekte på mitt koselige, private rom. Og lekte jeg med noe i stua/andre steder, så ryddet jeg opp. Anonymkode: a0cbc...8d1 Jeg har ingenting imot at hun leker rundt om i leiligheten, å bygge hytte i stua er liksom innafor.. men det er måten alt skjer på, at hun leker i to minutter og så skal hoppe over på en ny aktivitet, både på rommet og utenfor, det blir utrolig mye rot. Siden hun deler rommet med lillebroren (som de må), så er det viktig at det er noenlunde ryddig.. Men så fint at du ikke har noen traumer fra dette, jeg synes det er en grei konsekvens når hun nekter å rydde etter seg. Anonymkode: 86f7c...a40
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 I barnehagen lærer de at de må rydde bort før de begynner med noe nytt. Legg deg på samme linja så blir det enklere å få inn? Du må bare tåle at hun blir sur. Jobb det inn, og repeter til det sitter. Ikke at jeg har lykkes 100% selv, men det er iallefall teorien vi prøver å følge. Anonymkode: 3e555...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 I barnehagen vår har de lært å rydde alle leker tilbake før de begynner med noe nytt. Så her i huset rydder alltid dattera før ny aktivitet. Dette trengte jeg ikke å lære henne selv engang, skikkelig luksus! Anonymkode: 233b1...e83
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I barnehagen lærer de at de må rydde bort før de begynner med noe nytt. Legg deg på samme linja så blir det enklere å få inn? Du må bare tåle at hun blir sur. Jobb det inn, og repeter til det sitter. Ikke at jeg har lykkes 100% selv, men det er iallefall teorien vi prøver å følge. Anonymkode: 3e555...a2c I barnehagen og på skolen har hun alltid vært superflink til slik og alltid fulgt beskjed uten problemer. Vært veldig flink også. Jeg tåler at hun blir sur, men uansett om jeg roper, kjefter, snakker alvorlig, motivererer - uansett hva jeg gjør, så driter hun i det. Hun følger ikke beskjed. Derfor har jeg gitt opp litt. Jeg kan ikke selvsagt ikke være voldelig, men det er det eneste jeg ikke har gjort. Anonymkode: 86f7c...a40
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I barnehagen vår har de lært å rydde alle leker tilbake før de begynner med noe nytt. Så her i huset rydder alltid dattera før ny aktivitet. Dette trengte jeg ikke å lære henne selv engang, skikkelig luksus! Anonymkode: 233b1...e83 Hehe så fint. Datteren min forstår teorien, men bryr seg ikke her hjemme dessverre. Anonymkode: 86f7c...a40
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hehe så fint. Datteren min forstår teorien, men bryr seg ikke her hjemme dessverre. Anonymkode: 86f7c...a40 Skjønner! Da ville jeg begynt med noen konsekvenser. Får man ikke til å rydde, får man heller ikke leke. Rydd vekk alt. Om hun sier seg enig i å rydde for å få lekene tilbake, har dere en avtale. Om avtalen glipper, fjern lekene igjen. Anonymkode: 233b1...e83
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei. Kjenner jeg sliter litt med rot. Vi har ikke så god plass hjemme og mange leker, men det er egentlig ikke så mange, bare det er for liten plass. Uansett.. dattera mi på snart syv roter så utrolig mye. Hun går fra aktivitet til aktivitet, og gjør hun ikke det, leker hun over hele leiligheten. For øyeblikket har hun akkurat badet dukken sin, ikke rydda opp på badet etter seg og en leker inne på rommet og unnskylder det med at hun ikke er ferdig. Hun kan gå fra å tegne til å leke med Barbie og si at hun ikke er ferdig og hun skal rydde det etterpå. Det gjør hun ikke. Det er ikke bare med lek, men søl også. Ista skulle hun ta ut noe fra kjøkkenskapet og hun klarte ved et uhell å velte kakaopulveret. Det nekter hun å ta opp. Jeg forklarte henne at selvom det ikke er med vilje, så må man rydde opp etter seg. Det gjorde hun ikke. Hun kaster søppel på gulvet, lar plaster papir ligge og setter ikke på korkene på tusjene igjen så de blir ødelagt. Når hun først rydder, lar hun masse ligge igjen på gulvet og sier hun ikke ser det. Jeg sliter allerede med attituden hennes fra før og merker at det er mye lettere å rydde opp og si nei til aktiviteter fremfor å få henne til å rydde, for hun bryr seg ikke hva jeg sier. Jeg må fysisk tvinge henne til å rydde opp og det er vel ikke helt innafor. Jeg trenger derfor råd til hvordan jeg kan ta denne kampen på en ordentlig måte, for jeg føler meg som en hund som går og bjeffer uten at det hjelper. Er det ok å si at hvis hun ikke greier å rydde opp tingene sine, så må jeg legge de vekk ? Anonymkode: 86f7c...a40 Om du tenker etter....mora di maste sikkert like mye på deg,om akkurat det samme 🙂 Anonymkode: 8594b...18d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #11 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du tenker etter....mora di maste sikkert like mye på deg,om akkurat det samme 🙂 Anonymkode: 8594b...18d Ifølge moren min hørte jeg alltid på beskjed, selvom jeg rotet ekstremt. Men jeg var en veldig pysete unge også. Anonymkode: 86f7c...a40
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #12 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja respekterer hun ikke tinga nok til å rydde dem vekk, så gjør ikke jeg det heller 😀 Trodde det skapte traumer for jeg har lest det mange ganger at man aldri skal kaste barnas leker.... Men hun bryr seg jo ikke om dem... Jeg har ingenting imot at hun leker rundt om i leiligheten, å bygge hytte i stua er liksom innafor.. men det er måten alt skjer på, at hun leker i to minutter og så skal hoppe over på en ny aktivitet, både på rommet og utenfor, det blir utrolig mye rot. Siden hun deler rommet med lillebroren (som de må), så er det viktig at det er noenlunde ryddig.. Men så fint at du ikke har noen traumer fra dette, jeg synes det er en grei konsekvens når hun nekter å rydde etter seg. Anonymkode: 86f7c...a40 Bygge hytte i stua?? 😭 Kaos. Sånt kan man gjøre på soverommet! 😱😇 Anonymkode: a0cbc...8d1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #13 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bygge hytte i stua?? 😭 Kaos. Sånt kan man gjøre på soverommet! 😱😇 Anonymkode: a0cbc...8d1 Det er vel helt vanlig ? Sånt er jo ganske gøy, man kan bruke tepper og spisebord stoler 😊 Anonymkode: 86f7c...a40 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #14 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja respekterer hun ikke tinga nok til å rydde dem vekk, så gjør ikke jeg det heller 😀 Trodde det skapte traumer for jeg har lest det mange ganger at man aldri skal kaste barnas leker.... Men hun bryr seg jo ikke om dem... Jeg har ingenting imot at hun leker rundt om i leiligheten, å bygge hytte i stua er liksom innafor.. men det er måten alt skjer på, at hun leker i to minutter og så skal hoppe over på en ny aktivitet, både på rommet og utenfor, det blir utrolig mye rot. Siden hun deler rommet med lillebroren (som de må), så er det viktig at det er noenlunde ryddig.. Men så fint at du ikke har noen traumer fra dette, jeg synes det er en grei konsekvens når hun nekter å rydde etter seg. Anonymkode: 86f7c...a40 Du trenger jo ikke å kaste lekene, holder med å pakke de vekk. Hun kan eventuelt få dem tilbake dersom hun klarer å rydde. Anonymkode: e2328...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #15 Skrevet 11. februar 2024 Ikke la henne begynne med noe nytt før hun har ryddet opp det hun holder på med. Nekter hun blir det borte (pakk det bort). Anonymkode: 88217...585 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #16 Skrevet 11. februar 2024 Vi har samme utfordring med mye leker sammenlignet med plass, samt en jente på snart 5 som fyker fra aktivitet til aktivitet. Tidligere har vi vært ganske «på» henne med mas om rydding, men det har i grunn ikke fungert så godt. Blir mye mas og muggen stemning, og siden vi også har yngre barn så har det endt opp med at vi innimellom har ryddet for henne bare fordi vi ikke har hatt tid til å ta kampen. Men de siste månedene har det blitt mye bedre. Det som har funket for oss er: - Dyprydding av rommet hennes der vi har sortert vekk brøkdelen av lekene hennes. Noe er kastet/gitt bort, andre ting har vi ryddet vekk i boden, enten som rullering for henne eller i påvente av at småsøsken skal bli store nok til å leke med de. - I samme slengen har vi sørget for bokser og oppbevaring til absolutt alt. En kasse for kosedyr, en annen for småfigurer, bokhylle til bøkene (her har vi også redusert antallet sånn at alt får plass, en stor pose til Lego osv. - Noen leker (nærmere bestemt smykker, perler og andre småting som lager mye rot og kan være kvelningsfare for yngre søsken) oppbevares utilgjengelig for henne, men kan finnes frem når søsken sover eller når vi har tid til å sitte sammen med henne. - I stedet for regel om at alt må ryddes før hun starter på nye nytt (vanskelig å følge opp da hun tidligere lett kunne rote ut 4-5 ulike kategorier med ting på under 5 min) så har vi regel om at alt av leker og utstyr har et rom. Noen leker bor på rommet hennes, babylekene til yngre søsken (som hun ofte drar utover) bor på stua, hobbysaker bor på kjøkkenet osv. Lettere for oss foreldre å følge opp (er lettere å oppdage at hun drar ting mellom rom enn at hun leker med både puslespill og duplo samtidig på rommet sitt). - 10 minutter før kveldsmaten er det «ryddetid». Da setter vi på musikk og rydder sammen. Jeg rydder lekene til babyene som er for små til å rydde, og hun rydder på rommet sitt. Synes det er lettere å følge opp når det er et fast tidspunkt hver dag enn ved å gå etter henne hele tiden. Da får vi både forberedt («når vi er ferdige med dette er det ryddetid»), og veiledet henne hvis det trengs. - Konsekvens: denne er sikkert ikke pedagogisk riktig, men de lekene som ikke er ryddet innen kveldsmat sendes på ferie i boden og hun får ikke leke med de på en stund. Har vært 2-3 kvelder der det har blitt dårlig stemning på grunn av dette, men opplever at hun nå kjenner konsekvensen, og har tilpasset seg deretter. Anonymkode: 40d92...173 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #17 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har samme utfordring med mye leker sammenlignet med plass, samt en jente på snart 5 som fyker fra aktivitet til aktivitet. Tidligere har vi vært ganske «på» henne med mas om rydding, men det har i grunn ikke fungert så godt. Blir mye mas og muggen stemning, og siden vi også har yngre barn så har det endt opp med at vi innimellom har ryddet for henne bare fordi vi ikke har hatt tid til å ta kampen. Men de siste månedene har det blitt mye bedre. Det som har funket for oss er: - Dyprydding av rommet hennes der vi har sortert vekk brøkdelen av lekene hennes. Noe er kastet/gitt bort, andre ting har vi ryddet vekk i boden, enten som rullering for henne eller i påvente av at småsøsken skal bli store nok til å leke med de. - I samme slengen har vi sørget for bokser og oppbevaring til absolutt alt. En kasse for kosedyr, en annen for småfigurer, bokhylle til bøkene (her har vi også redusert antallet sånn at alt får plass, en stor pose til Lego osv. - Noen leker (nærmere bestemt smykker, perler og andre småting som lager mye rot og kan være kvelningsfare for yngre søsken) oppbevares utilgjengelig for henne, men kan finnes frem når søsken sover eller når vi har tid til å sitte sammen med henne. - I stedet for regel om at alt må ryddes før hun starter på nye nytt (vanskelig å følge opp da hun tidligere lett kunne rote ut 4-5 ulike kategorier med ting på under 5 min) så har vi regel om at alt av leker og utstyr har et rom. Noen leker bor på rommet hennes, babylekene til yngre søsken (som hun ofte drar utover) bor på stua, hobbysaker bor på kjøkkenet osv. Lettere for oss foreldre å følge opp (er lettere å oppdage at hun drar ting mellom rom enn at hun leker med både puslespill og duplo samtidig på rommet sitt). - 10 minutter før kveldsmaten er det «ryddetid». Da setter vi på musikk og rydder sammen. Jeg rydder lekene til babyene som er for små til å rydde, og hun rydder på rommet sitt. Synes det er lettere å følge opp når det er et fast tidspunkt hver dag enn ved å gå etter henne hele tiden. Da får vi både forberedt («når vi er ferdige med dette er det ryddetid»), og veiledet henne hvis det trengs. - Konsekvens: denne er sikkert ikke pedagogisk riktig, men de lekene som ikke er ryddet innen kveldsmat sendes på ferie i boden og hun får ikke leke med de på en stund. Har vært 2-3 kvelder der det har blitt dårlig stemning på grunn av dette, men opplever at hun nå kjenner konsekvensen, og har tilpasset seg deretter. Anonymkode: 40d92...173 Høres ut som vi tenker litt likt her. Jeg har kategorisert alle lekene, så det er veldig lett å rydde. Alle småtinga hennes har egen boks. Disse brukes gjerne når hun leker med barbiehuset og småfigurene. Kosedyra for seg, dukketing for seg. Før jeg kategoriserte ting var det også veldig vanskelig for henne å leke for hun pleide å hente avispapir og eggekartonger og rev det opp og blandet med vann etc så det skulle bli mat til kosedyra - og mine tallerkener.. det tok litt tid også etter jeg kategoriserte ting for hun pleide å blande kategoriene, men da hjalp jeg henne å rydde, og nå er det mye lettere sånn sett... Er bare litt redd for å sette grenser for fantasien og leken, for den er så viktig, - men samtidig skal vi jo bo her, så play doh i kjelen på kjøkkenet er likevel greit å slippe.. Men fint å lese at konsekvensene hjalp, for da kan det hende det går veien her også etterhvert 😊 Anonymkode: 86f7c...a40
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #18 Skrevet 11. februar 2024 Jeg ville testet en fast ryddetid istedet for regelen om å rydde når man bytter aktivitet. Barnet er tydligvis flink til å leke (selv?) og jeg kan forstå at det ødelegger flyten å måtte rydde opp før man skal gå til neste ting. Jeg er og en sånn (voksen da) som hopper mellom oppgaver og aktiviteter så jeg forstår barnet her, at det ikke funker å skulle rydde midt i leken selv om det for en voksen ser ut som en lek er avsluttet og ny er begynt. I starten kan du rydde sammen med henne i ryddetiden bare for å få inn vanen og hjelpe barnet, så går du over til å gjøre noe annet husarbeid mens hun rydder leker. Som en litt uorganisert type selv så må jeg og si at alt for mye organisering gjør det vanskeligere å rydde for meg. Feks ville det for meg funket med en boks med dukketing men om jeg skulle sortert klær og utstyr og annet i forskjellige bokser så ville det blitt for avansert og jeg ville ikke orket. Anonymkode: bfabd...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #19 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg ville testet en fast ryddetid istedet for regelen om å rydde når man bytter aktivitet. Barnet er tydligvis flink til å leke (selv?) og jeg kan forstå at det ødelegger flyten å måtte rydde opp før man skal gå til neste ting. Jeg er og en sånn (voksen da) som hopper mellom oppgaver og aktiviteter så jeg forstår barnet her, at det ikke funker å skulle rydde midt i leken selv om det for en voksen ser ut som en lek er avsluttet og ny er begynt. I starten kan du rydde sammen med henne i ryddetiden bare for å få inn vanen og hjelpe barnet, så går du over til å gjøre noe annet husarbeid mens hun rydder leker. Som en litt uorganisert type selv så må jeg og si at alt for mye organisering gjør det vanskeligere å rydde for meg. Feks ville det for meg funket med en boks med dukketing men om jeg skulle sortert klær og utstyr og annet i forskjellige bokser så ville det blitt for avansert og jeg ville ikke orket. Anonymkode: bfabd...4dc Det er nettopp det med flyten😅 hun leker veldig fint selv og lenge, så hvis jeg skal henge meg opp i at hun skifter sted eller bruker en spisestol og går derfra så blir det feil. Men så forvandler leken seg til noe annet, og hun er bare seks år og har glemt stolen for lengst.. og ja, litt uorganisert er hun 😅 Har veldig lett sortering på det, dukkeklær for seg, småting for seg og barbier for seg. Hårstrikk og smykker og sånt har hun under speilet. Og sortering er ikke det viktigste, så lenge hun hun legger det et sted. Anonymkode: 86f7c...a40
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #20 Skrevet 11. februar 2024 Blir garantert en meget kunstnerisk person med raseriutbrudd frem til sin død. Anonymkode: b73db...e89
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå