Gå til innhold

Kvinne, sex og vitiligo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne som utviklet vitiligo i voksen alder. Har aldri blitt fortrolig med skjebnen min der og bærer den med mye skam. 
Hvite flekker på kroppen kan til en viss grad kamufleres med sminke, men så er det sex. Jeg har også vitiligo på kjønnsorganet og innser etterhvert hvor mye det hemmer meg. Kjenner på masse skam, og er sikker på at sex hadde vært mye bedre hvis jeg ikke så ut som jeg gjør. Munnsex og enkelte stillinger sliter jeg med, og slapper best av med intimitet i et mørkt soverom. 
Partneren min har aldri nevnt sykdommen og det ser ikke ut til å plage han, men jeg har aldri turt å snakke om det og jeg er ganske sikker på han forstår hvor mye jeg skammer meg..

Vil gjerne høre fra andre i samme i situasjon, der enten du eller partneren din har vitiligo. Preger det samlivet og sexen? Tips til hvordan jeg kan få det bedre? 

Anonymkode: 138de...ed1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kona mi har også fått det etter at vi ble sammen. Hun er i tillegg ganske mørk av seg, med mørke kjønnshår og hun blir raskt brun når hun soler seg. Der hun har flekker er hårene hvite og flekkene vises godt. Hun har lært seg å leve med det og virker ikke plaget av det. Jeg har aldri måttet lære meg å leve med det siden det aldri har plaget meg. De er en del av henne og hun er like sexy nå som før hun fikk sykdommen. Aldri tenkt over det under sex annet enn at hun har enda mer særpreg nå. Hun har ikke strevd så mye med kroppen, men mest med flekkene i ansiktet. 

Anonymkode: efeb9...ea9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kona mi har også fått det etter at vi ble sammen. Hun er i tillegg ganske mørk av seg, med mørke kjønnshår og hun blir raskt brun når hun soler seg. Der hun har flekker er hårene hvite og flekkene vises godt. Hun har lært seg å leve med det og virker ikke plaget av det. Jeg har aldri måttet lære meg å leve med det siden det aldri har plaget meg. De er en del av henne og hun er like sexy nå som før hun fikk sykdommen. Aldri tenkt over det under sex annet enn at hun har enda mer særpreg nå. Hun har ikke strevd så mye med kroppen, men mest med flekkene i ansiktet. 

Anonymkode: efeb9...ea9

Takk for svar:) Hun virker modig, og du som en veldig god partner for henne. Hilsen TS.

Skrevet

Mannen min har ganske omfattende vitiligo med store flekker på hode, armer og bein, samt kjønnsorgan. Tenker stort sett aldri på flekkene annet enn på sommeren hvor jeg blir bekymret for sola. Det påvirker hverken samliv eller sexliv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har store flekker på vulva og i anus. Dater likevel aktivt og har hatt mange partnere. Ofte glemmer jeg det, men hvis jeg husker det eller de spør, sier jeg det bare raskt og enkelt, at det ikke er smittsomt og bare er hudfarge. Overraskende mange har sagt at de trodde jeg hadde bleket rumpa. Når jeg har fast partner tenker jeg ikke over det engang. 

Anonymkode: cbdf6...987

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er en kvinne som utviklet vitiligo i voksen alder. Har aldri blitt fortrolig med skjebnen min der og bærer den med mye skam. 
Hvite flekker på kroppen kan til en viss grad kamufleres med sminke, men så er det sex. Jeg har også vitiligo på kjønnsorganet og innser etterhvert hvor mye det hemmer meg. Kjenner på masse skam, og er sikker på at sex hadde vært mye bedre hvis jeg ikke så ut som jeg gjør. Munnsex og enkelte stillinger sliter jeg med, og slapper best av med intimitet i et mørkt soverom. 
Partneren min har aldri nevnt sykdommen og det ser ikke ut til å plage han, men jeg har aldri turt å snakke om det og jeg er ganske sikker på han forstår hvor mye jeg skammer meg..

Vil gjerne høre fra andre i samme i situasjon, der enten du eller partneren din har vitiligo. Preger det samlivet og sexen? Tips til hvordan jeg kan få det bedre? 

Så flott at du har en partner som ikke bryr seg virker det som 👌.

Forstår godt at det kan være vanskelig å akseptere...

Ville bare si at du har overhodet ingenting å skamme deg over 👌.

Omfavn det, lær deg å akseptere det og bær det med stolthet ❤️.

Håper du kan kjenne på at skammen slipper, og at din partner elsker deg for den du er ❤️.

Mange varme tanker sendes din vei 🥰

Skrevet
Ulven skrev (23 timer siden):

Mannen min har ganske omfattende vitiligo med store flekker på hode, armer og bein, samt kjønnsorgan. Tenker stort sett aldri på flekkene annet enn på sommeren hvor jeg blir bekymret for sola. Det påvirker hverken samliv eller sexliv. 

Fint å høre at dere begge er så avslappet på dette! Mvh TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har store flekker på vulva og i anus. Dater likevel aktivt og har hatt mange partnere. Ofte glemmer jeg det, men hvis jeg husker det eller de spør, sier jeg det bare raskt og enkelt, at det ikke er smittsomt og bare er hudfarge. Overraskende mange har sagt at de trodde jeg hadde bleket rumpa. Når jeg har fast partner tenker jeg ikke over det engang. 

Skulle ønske jeg var like kul, avslappet og chill som deg på dette! Mvh TS

Skrevet
Irak skrev (22 timer siden):

Så flott at du har en partner som ikke bryr seg virker det som 👌.

Forstår godt at det kan være vanskelig å akseptere...

Ville bare si at du har overhodet ingenting å skamme deg over 👌.

Omfavn det, lær deg å akseptere det og bær det med stolthet ❤️.

Håper du kan kjenne på at skammen slipper, og at din partner elsker deg for den du er ❤️.

Mange varme tanker sendes din vei 🥰

Takk for så varne og fine ord! Følte omsorgen din rett gjennom mobilskjermen og inn i hjertet mitt ❤️ mvh TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for så varne og fine ord! Følte omsorgen din rett gjennom mobilskjermen og inn i hjertet mitt ❤️ mvh TS

Så hyggelig av deg ❤️.

Takk selv for nydelig tilbakemelding.

Det satt jeg veldig stor pris på ❤️

Skrevet

En tidligere kjæreste av meg hadde vitiligo. Har alltid syntes det var en del av sjarmen jeg, fordi det var en del av han. Anser det ikke som en sykdom eller noe som gjør noe til eller fra i grunnen. 

Jeg har fått noen mørke flekker som ikke går bort nedentil, nesten som en blodutredelse eller lignende 🤔 ser ikke så veldig bra ut synes jeg selv🙈 men det er ikke noe å bry seg med, for det er som det er. Aldri har jeg hørt en mann kommentere den.. ikke en gang har en mann ikke villet gå ned på meg på grunn av det heller. 

Dette er nok noe du tenker mye mer på enn hva en hvilken som helst mann ville gjort❤️

Anonymkode: 70a20...b0a

• Liker 1
Gjest kvinne 1979
Skrevet

Jeg er født med det. Det går i arv hos oss. Hvit lugg, hvit flekk i pannen og i varierende grad på kroppen.

Jeg har ganske mye på kroppen, men det har aldri brydd meg eller de jeg har vært sammen med. 

Skrevet

Hadde en partner som hadde det, og hun virket ganske sjenert. Men det var null problem for meg. Bare mer særpreg, som noen sier. 

Anonymkode: 87115...9cd

Skrevet
On 2/11/2024 at 4:10 PM, AnonymBruker said:

Jeg vil tro at dette er en ting du som "eier" er langt mer oppmerksom på og bryr deg om enn alle rundt deg, særlig en partner. Det er typisk at man er langt mer streng med seg selv og egne "skavanker" enn hvordan man bedømmer andre rundt seg.

Om du hadde snudd på rollene og det var typen som hadde hadde flekker og fargeforandringer? Ville du brydd deg?

Uansett, så syns jeg det er lurt å ta en prat om det. Fortell ham hva du tenker og hvordan du har det. Om det er tanker som du sliter med, så er dette en av tingene en partner skal hjelpe deg med. Jeg hadde i hvert fall ønsket å vite om min partner gikk med sånne tanker, slik at jeg både kunne berolige, støtte og vise at de ikke representerte noe negativt for meg.

Skrevet
Ulven skrev (På 11.2.2024 den 20.34):

Akkurat slik her også. Jeg er mest bekymret for at han ikke er flink nok med solfaktor alltid, og blir solbrent spesielt oppå håndbaken. Ellers betyr det ingenting. 

Anonymkode: c9746...7ed

Skrevet

Jeg har vitiligo og har slitt med å være naken foran mine partnere, men ingen av de har brydd seg om huden min. Mannen min gjør heller ikke det.

I senere år har jeg fått mye av pigmentet tilbake ved å sole meg og bruke uvb-lys. I tillegg har jeg jobbet med mine traumer fra barndommen. Vitiligo blir ofte utløst av langvarig stress/psykisk påkjenning. 

Anonymkode: e96c6...f90

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 20.41):

Har du kun hvite flekker i vulva og anus? Og har du fått konstatert vitiligo hos hudlege? Lichen sclerosis er en annen autoimmun sykdom, den gir hvite flekker nedentil, og det er en sykdom som trenger behandling.

Anonymkode: 2e803...af0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...