Gå til innhold

UP mat


_ems

Anbefalte innlegg

Hei!
Noen her som har kuttet kraftig ned/helt ut ultraprosessert mat over en lengre periode, og vil fortelle litt om hvilke endringer dere merket? Har lest en del studier i forhold til UP mat og sultfølelse blant annet, men morsomt å høre andres erfaringer! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, blir mye mettere, og tenker mindre på mat. Har  blitt overrasket over at vi spiser mye billigere. Og er også overrasket over hvor enkelt det er å lage fra bunnen. F.eks ting jeg trodde «måtte» kjøpes ferdig som vaniljesaus, tar seriøst to min å lage hjemmelaget. 
 

Fordøyelsen fungerer helt glimrende, og sover bedre😃

Anonymkode: fc7c6...b08

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merka ingen forskjell😅

Anonymkode: 163eb...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, blir mye mettere, og tenker mindre på mat. Har  blitt overrasket over at vi spiser mye billigere. Og er også overrasket over hvor enkelt det er å lage fra bunnen. F.eks ting jeg trodde «måtte» kjøpes ferdig som vaniljesaus, tar seriøst to min å lage hjemmelaget. 
 

Fordøyelsen fungerer helt glimrende, og sover bedre😃

Anonymkode: fc7c6...b08

Åh, så utrolig deilig!! Jeg opplever nemlig at jeg pr definisjon spiser nok, men aldri blir ordentlig mett. Jeg lever jo på cottage cheese (up fordi jeg kjøper den med vanilje), yt proteinyoghurt, proteinpuddinger osv.. Kan spise en del med mye volum, men opplever som sagt ikke å føle meg 100% mett og tilfredsstilt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merka ingen forskjell😅

Anonymkode: 163eb...41c

Hmm, så kjedelig! Hvor lenge holdt du deg unna? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å spise råvarebasert!! Føler meg MYE mettere, bedre energi, finere hud osv. Jeg kombinerer det med periodisk faste og spiser to store måltider om dagen. 
 

Har faktisk kuttet ut ALT av up-mat. Det eneste jeg ikke har klart å kutte ut er up-drikke (lettbrus) og suketter. Nå som jeg har fått dreisen på maten, så kanskje jeg utfordrer meg selv og prøver å kutte ut lettbrus og suketter også. Synes bare te smaker så lite (ingenting😅) uten suketter og at det blir kjedelig å drikke vann hele tiden. Hvert fall i helgene. I dag pleier jeg å kose meg med lettbrus etter middag..

 

Lykke til! Anbefaler appen Frifor i starten, som du kan scanne matvarer med, for å se om det er up eller ikke. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

_ems skrev (28 minutter siden):

Hmm, så kjedelig! Hvor lenge holdt du deg unna? :)

3 mnd

Anonymkode: 163eb...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forskjell, holdt meg 100% unna i 1 mnd nå.

Anonymkode: e22c9...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lenger symptomer på Ulcerøs Kolitt, og har kuttet medisiner. Har gått ned de 6 kg som manglet for å nå idealvekten min (BMI på 24 nå, trener mye) og holdt den lett i 1,5 år. Sover bedre, bedre hud, og føler meg mye bedre generelt. ❤️

Har holdt på i 2 år. 😊

Anonymkode: 48732...52c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk endelig ned i vekt (30 kg) uten å telle kalorier. Depresjon er borte, fått tykkere hår.

Anonymkode: d12ce...cd5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

3 mnd

Anonymkode: 163eb...41c

Hmm..

 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ingen forskjell, holdt meg 100% unna i 1 mnd nå.

Anonymkode: e22c9...f9e

Merkelig hvordan noen opplever enorm effekt, og andre ikke! Bra jobbet likevel, da! 

 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har ikke lenger symptomer på Ulcerøs Kolitt, og har kuttet medisiner. Har gått ned de 6 kg som manglet for å nå idealvekten min (BMI på 24 nå, trener mye) og holdt den lett i 1,5 år. Sover bedre, bedre hud, og føler meg mye bedre generelt. ❤️

Har holdt på i 2 år. 😊

Anonymkode: 48732...52c

Wow - så fantastisk, og ikke minst, bra gjort!! 

 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gikk endelig ned i vekt (30 kg) uten å telle kalorier. Depresjon er borte, fått tykkere hår.

Anonymkode: d12ce...cd5

Jeg sliter også med depresjon og gjort det i lang tid, så kanskje det er verdt å gå all in og prøve for min del også! Glad for å høre at du har fått det bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...