Gå til innhold

Vil ikke havne i kvinnefella!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke veldig peiling på økonomi og trenger råd i denne situasjonen. 

Jeg er samboer med en mann som jeg har to barn med. Vi er forlovet og planlegger bryllup innen 1-2 år. Vi har vært sammen i 10 år og har et stabilt og godt forhold, men jeg vet jo at man kan gå fra hverandre likevel. Vi har per nå hvert vårt lån. Samboeren min tjener ca 1.2 mill i året. Jeg tjener rundt 900 000. Lånet mitt er på 2.2 mill. Hans lån er på 1.6 mill. Han har mer egenkapital enn meg (ca 1 mill). 

Vi skal nå bytte bank og har snakket om å ha felles lån. I dag betaler jeg jo nesten dobbelt så mye i mnd i låneutgifter sammenlignet med samboeren min. Jeg kommer til å få utbetalt forskudd på arv på ca 1 million ila året. 

Så. Det jeg lurer på er om det egentlig er ugunstig for meg å ha felles lån når jeg vil arve 1 million? Jeg vil jo gjøre det som er mest gunstig for oss som familie, men ble så usikker på hva som er lurest å gjøre her. Hver mnd betaler vi inn 50% av inntekten vår inn på en felles konto som går til mat og andre fellesting. 

Råd fra dere kloke damer?

Anonymkode: 98c72...bdd

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som mann vil ikke havne i skilsmissefella. Miste 50% av min formue. Så jeg kommer aldri til å bli samboer eller gifte meg på nytt.

Anonymkode: 6dfd9...9b9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde definitivt holdt økonomien min separat og hadde heller ikke giftet meg.

Anonymkode: dbc26...cf3

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lånet mitt er på 2.2 mill. Hans lån er på 1.6 mill. Han har mer egenkapital enn meg (ca 1 mill). 

Vi skal nå bytte bank og har snakket om å ha felles lån. I dag betaler jeg jo nesten dobbelt så mye i mnd i låneutgifter sammenlignet med samboeren min. Jeg kommer til å få utbetalt forskudd på arv på ca 1 million ila året. 

Hvis han har lån på 1.6mill og du 2.2 mill hvordan kan du ha dobbelt så høye låneutgifter?

Hvis han har en million mer enn deg i egenkapital og du du får forskudd på arv på 1 million snart så er jo det en utmerket måte å gjøre økonomien deres mer jevnbyrdig?

Forøvrig så tror jeg ikke at «kvinnefella» er så vanlig å bruke om kvinner som tjener nesten 1 million, som tjener 75% av det mannen tjener og som eier halvparten av huset?

Anonymkode: 16c94...f0f

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva har din situasjon med kvinnefella å gjøre? 

Du er i arbeid, du får lønn og pensjon av arbeidsgiver,du gir ikke avkall på arbeid for å ta vare på barn osv? Så hva har innlegget ditt med kvinnefella å gjøre, mener du at mannen din skal betale deg mellomlegget av sin egen lomme for at dere skal sitte igjen med det samme per måned? 

Anonymkode: d5fcf...7f9

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Arven får du med deg hvis dere skilles hvis du klarer å bevise at de er dine. Så arven kan skrives at den er din. Så slipper du styr hvis det skjer noe. Men jeg er så overrasket over hvor lite folk kan om slike ting. Har ei venninne. Tok opp lån for at dem skulle pusse opp huset. Fikk vite no at hun håpa at dem kunna gift seg. For hun hadde ikke råa til å kjøpe seg inn i huset no når dem har øka verdien så mye på den. Jeg viste ikke hva jeg skulle svare. Tenkte bare du har tatt opp lån men eier ikke huset sammen med han?!? Det blir ei smørje hvis det skjer noe tenkte jeg. 

Anonymkode: 1d82b...e16

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

I dagens samfunn, fortsett med separat økonomi, og ikke gift deg. "Alle" skiller seg etter en stund, fordi alle tenker på seg selv, og ikke familien. Mange bruker hele livet på å forberede seg til brudd, fordi det er så vanlig. Sånn har det blitt!

Anonymkode: 51a0b...579

• Liker 4
Skrevet

I de 10 årene vi har eid noe sammen, så har jeg betalt nesten dobbelt så mye hver mnd da han har hatt mindre i lån siden han har hatt mer egenkapital. Nå når jeg får mer egenkapital samtidig som vi vurderer felles lån, så vil jo han dra nytte av min økte egenkapital. Mens jeg ikke har dratt nytte av hans alle disse årene. Så hvis jeg bruker arven på å betale ned lånet, så vil jo han få mindre låneutgifter hver måned hvis vi har felles lån. Så dersom vi skulle gå fra hverandre, så er jo det flere år hvor jeg har betalt mye i lån og han lite. Og når jeg betaler mindre i lån, så betaler han da fortsatt lite og enda mindre om vi får felles lån. Dette jeg mente med kvinnefella, selv om det sikkert ikke er helt riktig bruk av ordet. Poenget er vel at jeg vil bruke arven på riktig måte, slik at det er mest mulig gunstig for meg (men også for oss som familie og barna våre på sikt). Men kanskje tenker jeg feil om at det blir skjevt hvis vi gjør det på den måten. Derfor jeg spurte her. 

Vi ønsker å gifte oss av flere grunner enn økonomi, så det er ikke et alternativ å ikke gifte seg. 

Ts

Skrevet

Jeg lurer også på hva som er fordelene og ulempene generelt ved å ha felles lån. Finner ikke helt utav dette.. 

Ts

Skrevet

Det å IKKE gifte seg, er som å gå glipp av å kjøpe billetter til Titanic. Altså noe positivt! 😃

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke. Vi har felles lån. Var aldri snakk om noe annet når vi tok opp lån. Min datter tok hvert sitt lån når hun fikk samboer.  Jeg er så «heldig» at vi gifta oss veldig ung. Så alt vi har skapt har vi skapt sammen. Så vi slipper å tenke så mye på alt det der. Jeg blir helt matt alt jeg leser. Og håper jeg klarer å informerer mine barn hvordan dem skal gjøre ting. En ting er hvert fall sikkert. Går det til helvetet med mitt ekteskap så skal jeg aldri bli samboer eller gift meg igjen. 

Anonymkode: 1d82b...e16

• Liker 2
Skrevet (endret)

På tide å ha felles økonomi når dere har to barn, skal gifte dere, og dere også vil ha samme egenkapital når du får din arv. Dere er jo en familie, og når dere også har så lik kapital som dere får når du mottar arven er det vel lite å gruble på her. 

Med mindre du synes han er svært uøkonomisk synes jeg dere har godt grunnlag for å ha felles økonomi. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I de 10 årene vi har eid noe sammen, så har jeg betalt nesten dobbelt så mye hver mnd da han har hatt mindre i lån siden han har hatt mer egenkapital. Nå når jeg får mer egenkapital samtidig som vi vurderer felles lån, så vil jo han dra nytte av min økte egenkapital. Mens jeg ikke har dratt nytte av hans alle disse årene. Så hvis jeg bruker arven på å betale ned lånet, så vil jo han få mindre låneutgifter hver måned hvis vi har felles lån. Så dersom vi skulle gå fra hverandre, så er jo det flere år hvor jeg har betalt mye i lån og han lite. Og når jeg betaler mindre i lån, så betaler han da fortsatt lite og enda mindre om vi får felles lån. Dette jeg mente med kvinnefella, selv om det sikkert ikke er helt riktig bruk av ordet. Poenget er vel at jeg vil bruke arven på riktig måte, slik at det er mest mulig gunstig for meg (men også for oss som familie og barna våre på sikt). Men kanskje tenker jeg feil om at det blir skjevt hvis vi gjør det på den måten. Derfor jeg spurte her. 

Vi ønsker å gifte oss av flere grunner enn økonomi, så det er ikke et alternativ å ikke gifte seg. 

Ts

Eier dere 50% hver av boligen?

Stemmer det at han har et lån på 1.6 mill og du ett på 2.2 mill?

Når du sier at han har 1 million mer enn deg i egenkapital, er dette sparepenger han har i tillegg?

Hvis du har betalt dobbelt så mye som ham på lånet ditt i 10 år så betyr det vel at ditt var større i utgangspunktet og/eller at du legger opp til en raskere nedbetaling?

Jeg tror at du bør gi en kompakt og mer komplett beskrivelse av økonomien deres.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kvinnefella er å ikke eie bolig og betale på mat. Du er ikke der. 

At han tjener mer enn deg vil jo gjøre at han er rikere enn deg. Det må vel bare være slik

Anonymkode: 0ad30...7d0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eier dere 50% hver av boligen?

Stemmer det at han har et lån på 1.6 mill og du ett på 2.2 mill?

Når du sier at han har 1 million mer enn deg i egenkapital, er dette sparepenger han har i tillegg?

Hvis du har betalt dobbelt så mye som ham på lånet ditt i 10 år så betyr det vel at ditt var større i utgangspunktet og/eller at du legger opp til en raskere nedbetaling?

Jeg tror at du bør gi en kompakt og mer komplett beskrivelse av økonomien deres.

Dette

Anonymkode: 32195...cd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du har betalt dobbelt så mye på lån som han når han har 1.6 og du 2.2.

Anonymkode: ce981...69a

Skrevet

Vi har tidligere eid en leilighet hvor jeg hadde ca 1.4 mill og han ca 600 000 i lån, hvis jeg husker riktig. Nå har vi kjøpt rekkehus for 1 år siden og har fortsatt hvert vårt lån som nevnt over. Vi har eid 50% av leiligheten og nå eier vi 50% av rekkehuset. Planlegger å kjøpe en enebolig om kanskje 3-5 år. Vi har samme løpetid på lånet. Han har gått inn med ca 1 mill i egenkapital da vi skulle kjøpe boligen, så det er vel derfor han betaler mindre i lån. Han har mer sparepenger enn meg utenom ifa aksjer og fond. Han har vel 500 000 ca, og jeg har 200 000.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan du har betalt dobbelt så mye på lån som han når han har 1.6 og du 2.2.

Anonymkode: ce981...69a

Sånn jeg har skjønt det. Så hadde mannen hennes  mer egenkapital han gikk inn med da de kjøpte og derfor har han mindre i lån enn ts. Så derfor mindre å betale i månden , lånet til ts er høyere og derfor betaler hun mer i månden på lån. 

Anonymkode: 91065...56a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn jeg har skjønt det. Så hadde mannen hennes  mer egenkapital han gikk inn med da de kjøpte og derfor har han mindre i lån enn ts. Så derfor mindre å betale i månden , lånet til ts er høyere og derfor betaler hun mer i månden på lån. 

Anonymkode: 91065...56a

Ja, det stemmer. Vi hadde større differanse i lån på forrige bolig. Da ca 600 000 vs 1.4 mill. Kjøpt ny bolig for ca 1 år siden.

Ts

Skrevet

Men om dere begge har 1 mill i egenkapital.. så burde dere vell sitte igjen å betale likt på gjenværende lån? Si at huset kostet 6 000 000, du har ingen egenkapital å betaler i dag på et lån på 3 mill, men han hadde 1 mill med seg inn å betaler nå på et lån på 2 mill. Da vil det vell jevne seg ut når du nå arver 1 mill, og felles lån og verdi i boligen blir lik?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...