Gå til innhold

Kaldheve bollemiks

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fastelavn i morgen og jeg har en bollemiks som jeg må bli kvitt pga. dato. Av typen Regal. Kan denne kaldheves? 

Jeg har god erfaring med kaldheving, men da har jeg lagd deigen fra bunn og brukt oppskrifter beregnet på dette, så nå ble jeg plutselig litt usikker. 

Anonymkode: e8820...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, den kan kaldheves. Bollemiks fra regal er bare mel blandet med sukker og krydder. Og melbehandlingsmiddel.

For senere tilfeller: Mel kan også brukes ut over påstemplet dato, men bør oppbevares i tett beholder for å forhindre at insekter kommer til.

Anonymkode: ffbe0...cbd

• Liker 1
Skrevet

Det er muligens for mye gjær i bollemix?  Men hvorfor må du kaldheve den da? Kan du ikke lage den i morgen? 

Anonymkode: 3fead...3e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, den kan kaldheves. Bollemiks fra regal er bare mel blandet med sukker og krydder. Og melbehandlingsmiddel.

For senere tilfeller: Mel kan også brukes ut over påstemplet dato, men bør oppbevares i tett beholder for å forhindre at insekter kommer til.

Anonymkode: ffbe0...cbd

Jeg hadde fått for meg at man kanskje måtte bruke oppskrift beregnet på kaldheving, men er ingen stor baker, og har lite erfaring med ferdigmiks. Den holder en stund til, forresten, men jeg vil ha den ut av skuffen da den tar plass 😅

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er muligens for mye gjær i bollemix?  Men hvorfor må du kaldheve den da? Kan du ikke lage den i morgen? 

Anonymkode: 3fead...3e4

Jeg må ikke lage den i kveld, nei, men hadde vært praktisk å lage den klar mens barna sover i kveld. Men vet ikke om jeg orker å ta sjansen om ikke noen eksplisitt har prøvd med godt resultat, for er ikke sååå farlig. 

Men takk for svar begge to! 🙂

Anonymkode: e8820...a24

• Hjerte 1
Skrevet

Forskjellen på kaldheving/langtidsheving og "vanlig" heving av gjærbakst, sånn mtp. innhold, er vel gjerne mengden gjær? Gjæren tilsetter du jo selv, så ingenting i veien for å bare redusere mengden av den, og så kaldheve deigen. Innholdet ellers er jo helt som en vanlig bolledeig.

Anonymkode: 7c3da...890

Skrevet

Det går fint, men du må halvere gjærmengden.

Anonymkode: 4f90a...4b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...