Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #21 Skrevet 2. februar 2006 Nei, det er greit nok at en hunds instinkter ikke plent er å skade et menneske, men det er en hunds instinkt å bruke angrep som forsvar. Føler hunden seg truet, er det ingen hemmelighet at den kan gå til angrep. Jeg mente, og jeg mener fortsatt, at folk som deg gjør livet skikkelig kjipt for de stakkarene som faktisk ER livredde hunder. For en som er livredd hund, er det STOR forskjell om hunden går i bånd eller ikke. ← I så fall skulle jeg aldri kunne gå med hunden løs da? Fordi andre mennesker, uten grunn, er redd for mine firbeinte? Jeg er svært bevisst på at folk er redde for hunder, det er en viktig grunn til at jeg fokuserer så mye på lydighet. Vet du, jeg tar mange hensyn som hundeeier, men her går grensa. Det finnes mye rart man må forholde seg til her i verden, mange ting man ikke liker, osv. Så lenge mine hunder ikke engang er i nærheten av forbipasserende, så mener jeg de må takle at jeg har hunden min løs. Skal det være så lite toleranse for hunder i dette landet at ikke engang en firfoting skal kunne sitte ved foten til fører når andre er ute og går? Og nå er vi for øvrig ikke lenger på båndtvangsdebatten, dette er en debatt som går på generelle hensyn til medmennesker. Det går begge veier.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #22 Skrevet 2. februar 2006 men det er en hunds instinkt å bruke angrep som forsvar. ← Sannhet med stoooore modifikasjoner. En hund vil først og fremst forsøke å løse opp i situasjonen, det har fått gå LANGT om en hund regelrett angriper et menneske. Enten er ikke hunden stødig i utgangspunktet, eller så har det vært en svært presset situasjon. Men det regner jeg med du vet, om du er den samme gjesten som sa h*n hadde hund selv.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #23 Skrevet 3. februar 2006 Hundeloven er faktisk ikke så anti-hund som det kan virke av (noen av) disse innleggene. Det er ikke tilfelle at noen kan kreve å få en hund avlivet dersom de er redde/føler seg truet. Heller ikke om hunden løper løs. Dersom en eier gjentatte ganger lar hunden løpe løs, kan politiet ilegge advarsel og i siste instans bøter. En hund kan ikke avlives på bakgrunn av noens redsel, hvis hunden volder betydelig skade stiller saken seg annerledes. Og nei; båndtvang har ikke som formål å beskytte redde mennesker. Det er helt i orden å synse og mene, men refererer man til loven skal det være rett!
Gjest Turboguri Skrevet 3. februar 2006 #24 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Det er jo mange som tror di har kontroll på sin hund, som ikke har det.. Hvorfor kan ein ikke bare ha hundene i bånd, så slipper ein alt det maset.. Jeg har hund selv og har alltid hatt hund.. Men er ikke så veldig høy i hatten hvis jeg møter noen med en hund som er løs.. (selvom den går ved fot og er veldig snill) Spesiellt ikke store hunder!!! Sånn som da ein schæfer tok tak i min hund og ristet den som en liten dukke... Hunden min hadde akkurat hoppet ut av bilen og hadde den i bånd! schæferen var ikke i bånd... Så ein skal aldri være for sikker på hunden sin...... Endret 3. februar 2006 av Turboguri
Floja Felíz Skrevet 3. februar 2006 #25 Skrevet 3. februar 2006 Og til Godteri: Man kan være rasjonelt redd for hunder uten å ha hundefobi. Det er to ganske så forskjellige ting! Tror det er flere som skal lese litt mer her....
Bobeline Skrevet 4. februar 2006 #26 Skrevet 4. februar 2006 Båndtvang er for alle! Loven skal skåne mennesker og andre dyr som ferdes ute, og er ikke ment for å frata frihet fra hundeeiere og hunder. Det finnes områder uten båndtvang, så hvis dette er så viktig for dere kan dere dra dit. Ingen andre har tvunget dere til å anskaffe hund, og da skal ikke de lide for at dere ikke respekterer båndtvangen. For mennesker som er redde hunder har det lite å si om hunden er stor eller liten, om den er snill er ikke. Når de ikke kjenner hunden har de ingen anelse om hvilket lynne den har. Min familie eier store landområder som blir brukt av hundeeiere så vel som vanlige turfolk i fjellet. Og mange ganger har jeg fått gleden av å se hundeeiere som tidligere har påstått at de har de snilleste og lydigste hundene, løpe rundt og rope på dyrene. Og hunden er ikke langt unna der den løper rundt for å snuse på alle tuene. Det rare er, noe jeg har sjekket, at eieren av området har lov til å skyte hundene hvis de gjør skade eller rett og slett befinner seg på deres grunn. Siden vi stort sett er på talefot med alle som ferdes i her, har aldri dette vært aktuelt og hundeeierne her er flinke til å ta hensyn til andre mennesker og dyr uten å komme med argumentene om hundene deres er de snilleste i verden. Alt i alt har jeg stort sett bare positive opplevesler med hunder og deres eiere, og har jeg bedt noen om å ta hunden i bånd eller holde den til jeg har gått forbi dem, så gjør de det uten å lage store krangler ut av det. Skjønt det er sjelden jeg må gjøre det, jeg er bare engstlig for hunder som bjeffer mye. Hundeeiere som lar aggressive hunder gå løse har jeg lite til overs for. Så dum burde det ikke være lov å være. Også er det eierne som lar barn gå tur med hunden uten oppsyn. Jeg blir redd hver gang hund med barnet etter løper ut foran bilen min. Ikke nok med at jeg kan komme til å drepe eller skade en hund, barna kan også få et ublidt møte med bilen. Ikke vil de være i stand til å holde hunden igjen hvis den har lyst til å løpe, og for mennesker som er redde hunder er det sikkert ikke så greit å møte løpende hunder med barn som slips på slep. Helt til slutt, her hvor vi bor er det hundeeiere med en hund som stadig løper løs ute. Dette er en liten som bjeffer, og som jeg virkelig ikke er trygg på når jeg går ute eller kjører bil. Jeg har spurt eierne om de ikke kan lage en inngjerding til den eller anskaffe et langt løpebånd til hunden. Men nei, det vil de ikke. Jeg må fortsatt håpe hunden er inne når jeg runder svingen ved huset deres, og vi bare venter på at det skal skje en ulykke der vi kjører på den. (disse eierne er faktisk de eneste hundeeiere jeg har opplevd som vanskelige over tid, og er nok med på å gi andre hundeeiere et dårlig rykte)
liv Skrevet 4. februar 2006 #27 Skrevet 4. februar 2006 (endret) Det er "greit" å la hunden gå litt uten bånd om en er i marka/bondelandet men når dette gjøres i sentrum av Oslo (sett det bl.a på t-banen!) og på grøntområder som st.hansparken og sofienberg-parken så blir jeg litt provosert. Vi hadde med pusen vår (faktisk i bånd ) ut i parken i fjor sommer men måtte gå inn for det var så mye løse hunder! Endret 4. februar 2006 av liv
Gjest camillo Skrevet 8. februar 2006 #28 Skrevet 8. februar 2006 (endret) Og til alle dere forskrekkede hundeeiere; dette er en god grunn til å hunden i bånd Jeg tror ikke noen har vært uenige i at folk uten kontroll på bikkja si ikke skal ha lov til å ha den løs. Jeg har f.eks. ikke min løs, fordi han ikke har lært innkalling enda. Endret 9. februar 2006 av lillesky
tåkedott Skrevet 8. februar 2006 #29 Skrevet 8. februar 2006 herregud jeg er glad for at jeg bor laaaangt ute på landet med stor eiendom og snille gode naboer som er bønder som lar meg ha bikkja springende løs... MEN! jeg slipper aldri løs hunden om det er fare for at jeg skal møte folk som ikke liker/er redd hunder... jeg har en Gordon Setter på 19 mnd, som jeg ikke har full kontroll over ennå. jeg kjøpte han når han var 10 mnd, og da hadde han kun stått i hundegård siden han var 8 uker, og kunne absolutt ingenting... han er mye bedre, og jeg har en viss kontroll, men ikke full kontroll... ennå... han springer aldri ut av synsvidde, og kommer stort sett på kommando, men ikke bestandig... vi trener og jobber med saken... men ting tar litt lengre tid, i å med at jeg gikk glipp av den viktigste innleringsfasen som ung hvalp... angående dette med hilsing på andre hunder... om hundene er løse er det helt greit for meg, for hunder er utrolig kjappe til å lage seg en rangording, derfor blir det sjeldent bråk/slåssing, men om hunden står i bånd kan hundene reagere på en annen måte i og med at de ikke kan "flykte" om den føler det. jeg må si at det er svært irriterende med hundeeiere som kommer og SKAL hilse, jeg har en hund som lett blir gira, og om noen kommer springende og SKAL hilse fører dette til unødvendig stress både for meg og hunden... er han løs er det derimot greit. annen ting er disse hundeeierne som drar med seg en nervøs hund som stritter i mot, og kommer med noe som "fido bare MÅ hilse, det er jo så koselig med andre hunder" og "fido" har egentlig ikke lyst til å hilse i det hele tatt! hunder som er nervøst aggresive er de jeg absolutt ikke vil møte... her er det ofte "angrep er det beste forsvar" som gjelder... så en slik Schafer på dyreklinikk engang, og jeg som liker hunder veldig godt og ikke vanligvis aldri er redd hunder, ble faktisk skremt... hadde noen prøvd å hilse på denne hunder er jeg ikke i tvil om at den ville bitt... skummelt... jeg syns det er viktig å kunne lese både hund og eiers kroppsspråk, så slipper man unødvendige hendelser/irritasjonsmomenter.... ble nok et langt innlegg... men alt innen hund er noe jeg har veldig innteresse for...
Bobeline Skrevet 8. februar 2006 #30 Skrevet 8. februar 2006 KJører ikke på hunder (eller andre dyr for den saks skyld) med vilje for å være slem. Men det er et faktum at selv de eierne som har både lydige og snille hunder ikke betandig kan forhindre at hunden plutselig får et lite innfall av nysgjerrighet. Jeg har sett de beste hunder som blir så oppslukt av en lukt eller noe annet spennende, at de ignorerer eiers rop og kalling. Dere har ikke alltid full kontroll. Jeg har også lenge bekymret meg for hva jeg skal gjøre om jeg faktisk er så uheldig en dag, at jeg kjører på den lille hunden. Jeg har ikke lyst til å betale en eventuell dyrlegeregning på grunn av at de ikke overholder båndtvangen (her er det båndtvang hele året), og jeg har ikke lyst til å la en skadet hund bli liggende i grøften Kommer fra en familie med drøssevis av grunneiere, og ja, de kan faktisk det. De ville selvfølgelig ikke gjort det med mindre hunden (eller annet dyr) var til fare eller trussel, eller rett og slett skadet. Men det forandrer ikke at det fortsatt er lov. Dette er områder med båndtvang generelt og båndtvang spesielt i kalveperioden til dyrene som ferdes der hele året. Vi hadde en episode hvor en hund løp etter smådyrene, og prøvde å fange disse. Eierne til hunden stod bare og så på dette og viste ingen tegn til å kalle inn hunden. Dette er eneste gang jeg har sett noen av grunneierne være villige til å felle et husdyr. Heldigvis gjør synet av et gevær underverker, og hunden ble raskt kalt inn av sine eiere. Jeg vet selvfølgelig at de fleste hundeeiere ikke oppfører seg slik, men det er synd det skal gå så langt før båndtvangen i et område blir respektert og mest av alt overholdt. Og det er synd at noen av hundeeierne gir de andre hundeeierne dårlig rykte.
Bobeline Skrevet 8. februar 2006 #31 Skrevet 8. februar 2006 [quote=tåkedott,08.02.2006 (22:09) jeg syns det er viktig å kunne lese både hund og eiers kroppsspråk, så slipper man unødvendige hendelser/irritasjonsmomenter.... Jeg bare lurer (ikke meningen å gjøre narr av hundeeiere) men hvordan skal mennesker som ikke kjenner hunder vite hva dens kroppsspråk betyr? Jeg har lært at logring med halen betyr glede, og det er alt jeg vet...
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #32 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har lært at logring med halen betyr glede, og det er alt jeg vet... ← Men det stemmer da langt fra aldri det heller. Kan også være et tegn på aggresjon. Hunder er mye mer kompliserte i sitt språk, som mest av alt er kroppsspråket enn som så.
Bobeline Skrevet 8. februar 2006 #33 Skrevet 8. februar 2006 Det er bra Da kommer jeg ikke langt når hundeeiere forventer at jeg skal lese kroppsspråket til hundene deres...
lillesky Skrevet 9. februar 2006 #34 Skrevet 9. februar 2006 Tråden er ryddet. - lillesky (moderator)
Linselus Skrevet 9. februar 2006 #35 Skrevet 9. februar 2006 Det er mange forskjellige og tildels "underlige" grunner til å kjøpe hund. Jeg personlig tror det er mye derfor at det oppstår mange rare situasjoner. Sånt som når folk omtrent kommer løpende etter deg om du vender deg selv og hunden vekk (en tydelig avvisning mener jeg) når man møter de feks. Samtidig er det fakta ikke noe som er så irriterende som alle som har med seg et sted mellom 1-3 fuglehunder av varierende oppdragelse i forholdsvis langt bånd i skiløypa. Når jeg kommer nedover bakken, er det noe vanskelig å ikke bruke en liten del av løypa iallfall, åpenbart syns en del av disse fuglehund menneskene ikke at det er så viktig. En annen ting er hvordan ting oppfattes. På en smal sti på fjellet møtte jeg sammen med min daværende "svigerfamilie" to voksne mennesker med sine tre store schæfere. Disse var ivrige, men i bånd. Disse menneskene gikk da ut av stien og holdt sine hunder unna oss. Jeg var veldig positiv til dette og takket og bukket. Men min daværenede og hans familie mente at dette måtte være mennesker som ikke hadde kontroll på hundene sine, for hadde de hatt kontroll hadde de nok ikke gått ut av stien. Jeg så ingen logikk i det jeg -oppgitt-. Det er ikke lett å være hundeeier, men det er ikke alltid lett å være den som kikker på hundeeiere heller. Som oftest når jeg passerer hund i bånd ser jeg en annen vei for å ikke søke kontakt med hunden, slik at jeg skal bli til bryderi (samtidig føler jeg at jeg sier ifra til hundefører at jeg ønsker ikke hunden i nærheten av meg), dette er så langt den mest effektive måten å holde meg som enkeltperson unna. Familien min har en liten hund, og når jeg er ute med denne er jeg veldig nøye på at hilsing ikke er noe vi behøver å gjøre med mindre han er uten bånd, og det ikke er Bichon Frise (ikke spør, men han går ikke overens med de i det hele tatt). Han er ei heller ofte uten bånd, men det som er litt ekkelt er de som vil la sine store hunder hilse på han. Da prøver jeg alltid rolig å forklare (mens jeg holder hunden inntil meg, får han til å sitte etc) at han kan bli noe aggresiv mot store hunder fordi han blir redd og føler seg liten, så om deres hund er veldig aktiv ser jeg helst at de ikke hilser. Dette ser ut til å gå mange hus forbi, fordi deres hund er jo snill den. Det vonde i situasjonen er at min lille "kaxige" hund blir supertøff om jeg løfter han opp, da føler han at han har overtaket, og det ønsker jeg jo heller ikke. Det går bra med rolige hunder (han begynner å bli en gammel mann), eller hunder på hans egen størrelse. Så jeg syns det hadde vært så fint om vi kunne få lov å bare passere, uten at de på død og liv skal slippe sin hund bort til min. Jeg bruker å tenke at man lar da virkelig ikke barna sine leke med alle barn de møter heller? Det er da ingen som er ute og går søndagstur som sier til barna sine "oi, se der møter vi noen barn, skal dere ikke løpe bort og hilse på dem?" Jeg har iallfall til gode å møte disse folkene Dagens aller største hjertesukk er dog de som tror at bæsj forsvinner om de hiver snø over den. Noen som vet -hvor-utrolig-ekkelt- det er når denne dukker opp igjen på våren? Skulle vel være mulig å ha en pose eller to i lomma og hive den i søppelkassa.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #36 Skrevet 10. februar 2006 Dagens aller største hjertesukk er dog de som tror at bæsj forsvinner om de hiver snø over den. Noen som vet -hvor-utrolig-ekkelt- det er når denne dukker opp igjen på våren? Skulle vel være mulig å ha en pose eller to i lomma og hive den i søppelkassa. ← Mener du eiere som lar hunden sin bæsje på gata/veier etc. og så bare skuffler snø over det så ingen ser det? Hva gjør dere alle hvis hunden gjør i fra seg nedi en grøft? Lar dere det ligge? Jeg bor på landet, og hundene jeg går tur med gjør uten unntak alltid i fra seg ned i en grøft, og da pleier jeg ikke ta det opp fordi det vil jo bli borte etter hvert. Plukker heller ikke opp etter hunden om den gjør fra seg ute i naturen, skog og mark. Noe annet er selvfølgelig om hunden gjør fra seg på gata eller veier, slik at når snøen smelter så blir det liggende en god klatt der. Det samme gjelder selvsagt også resten av året..
Gjest camillo Skrevet 10. februar 2006 #37 Skrevet 10. februar 2006 Jeg tror ikke noen har vært uenige i at folk uten kontroll på bikkja si ikke skal ha lov til å ha den løs. Jeg har f.eks. ikke min løs, fordi han ikke har lært innkalling enda. ← Hva har blitt endret i dette innlegget (av lillesky)??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå