Gjest Maddy Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Ikke mistforstå - jeg elsker hunder, men i dag når jeg lufta hunden til foreldrene mine så møtte jeg på ei anna dame med barnevogn og en stor Schæfer hund. Den hadde hun løs og jeg tenkte jo at okay da må den være ganske okay. Den lille voven til foreldrene mine var i bånd og jeg lot ham sniffe litt - da sier dama at nei han er agresiv Hva i heiteste huleste gjør den bikkja løs da ???
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #2 Skrevet 31. januar 2006 Ja, det er mange som ikke burde hatt hund. Og det er slike hundeeiere som gir alle de fornuftige og ansvarsfulle hundeeierne dårlig rykte. Men hvis hun klarte å ha kontroll over hunden selv om den var fri, dvs hele tiden hadde oppsyn og den kom på innkalling, så var vel kanskje ikke dette en farlig situasjon? (nå vet jeg ikke mer om situasjonen enn det lille du skriver her, så det er forsåvidt litt vanskelig å skulle gjøre seg opp en mening..)
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 Jeg var ute og luftet valpen (i BÅND!) her om dagen, og plutselig ser jeg en voksen rottweiler komme løpende mot min hund med en liten unge på 8-9 år hengende etter seg i bånd. Noen foreldre burde virkelig vært fratatt både barn og hunder
Gjest Maddy Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Er foreldre virkelig dumme nok til å sende småunger ut med en diger hun som en Rottis ? Helt utrolig. Dama på turen virka ikke som hun hadde størst kontroll på bikkja og uansett man kan aldri være helt sikre. En hund kan finne på å gå til angrep uansett hvor godt trent den er. HVorfor ikke bare følge båndtvang som var i det området vi gikk?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Løse hunder skal være stabile mot andre hunder, i hvert fall om man går et sted der det normalt finnes mye andre hunder. Det er et "tegn" for andre hundeeiere på at "min hund er trygg, du trenger ikke kalle inn din egen" når hunden går løs.
Trampe Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Ingen hunder skal gå løse når det er båndtvang, uansett hvor snille eierne mener de er. Man vet aldri. Enkelte mennesker skulle aldri få hatt hunder...
LilleMy28 Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Helt enig på dette! Jeg har sett flere tilfeller i lysløypene i Oslo-marka, hvor det faktisk er båndtvang hele året pga stor trafikk (står ved alle inngangene), her løper det løse hunder og eieren kommer slentrende flere minutter bak. Jeg har sett hunder som har slåss, skiløpere som nesten hopper opp i trær eller uti grøfta fordi de er redde for fremmede hunder. Jeg har kranglet høylydt flere ganger med disse eierne som påstår at hundene deres er så snille så. Jeg er oppvokst med hund og er ikke redd for hunder, men har respekt for fremmede hunder, til og med jeg har fått litt hetta av og til når jeg har fått en vilter hund oppi trynet.... Burde gå an å anmelde uansvarlige hundeeiere!
Gjest camillo Skrevet 2. februar 2006 #8 Skrevet 2. februar 2006 Den lille voven til foreldrene mine var i bånd og jeg lot ham sniffe litt - da sier dama at nei han er agresiv Hva i heiteste huleste gjør den bikkja løs da ??? ← Kanskje hun sa det for å få deg til å fjerne hunden din? Jeg aner jo ikke, men jeg tyr av og til til en spansk en for å få bort hundeeiere og hundene deres som "bare skal hilse, de har jo så lyst"... Det er ganske irriterende, men det pleier strengt tatt å være andre veien; når jeg har min i bånd, og det kommer løshunder. Selvfølgelig enig i at en aggressiv hund ikke skal være løs!
Xora Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 Det som irriterer meg mest er hundeeiere som overhodet IKKE vil la sin hund hilse på min når vi går tur. Når man ser at det er en ung og gla hund som også veldig gjerne vil hilse. Her om dagen gikk jeg en lang tur på en stille og fredelig landevei med lite trafikk og lite folk. Jeg har en golden på snart 5 år, snill og gla som bare det, og han elsker å få hilse på andre hunder. Men dette paret vi møtte på da (en eldre mann med ei ung søt labradortispe). Hun viste jo med hele sitt kroppsspråk at hun ville hilse. Mannen tok takk i hunden og deisa ho ned i bakken, gang på gang, altså han brukte MAKT . Da blir jeg sinna da!!! Jeg tok med meg darlingen min og gikk bare rolig videre. Så det ble ingen hilsing nei. Snudde meg og så etter han dumme mannen, og han sto og niholdt på hunden sin til jeg var 300 meter unna tror jeg. Hunden var altså i bånd!!!
Gjest camillo Skrevet 2. februar 2006 #10 Skrevet 2. februar 2006 Hvorfor provoserer det deg? Jeg har som regel at hunden min ikke får hilse i bånd, pga de problemene det kan medføre mtp. kroppsspråk. Han får normalt gjerne hilse, men da skal begge være løse. (Nå får han ikke hilse i det hele tatt, siden vi trener på å ikke hilse - kanskje denne mannen også gjorde det? Jeg får masse sure blikk og kommentarer, men det er vitterlig min hund, og det er mitt ansvar at han lærer seg det han skal.)
Xora Skrevet 2. februar 2006 #11 Skrevet 2. februar 2006 Joda, helt enig med deg Camillo. Og det gjør jeg selv også bevisst. At jeg trener på å gå fint og gå fint forbi andre hunder. Og har full forståelse for at ikke alle hundeeiere ønsker at sin hund skal hilse heller. Det som irriterte meg var selvsagt hvordan mannen utøvde makt ovenfor hunden sin fremfor andre læringsformer. Det var jo en HELT feil metode mener jo jeg. Man tar vel ikke grepa tak i hunden sin og slenger den i bakken for så å holde den der? Normalt møter jeg bare hyggelige mennesker som går tur med hundene sine, som hilser, og som også forteller - enten verbalt eller med kroppsspråket sitt - om de ønsker at hundene kan få hilse eller ikke.
Gjest camillo Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 Ja, ok. Takk. Jeg blir nemlig så oppgitt over alle dem som himler med øynene og er frekke fordi jeg ikke vil la ham hilse i absolutt alle situasjoner. Er enig i at det hørtes ut som en rar metode, spesielt når hunden bare virket glad. Jeg må innrømme at jeg har prøvd å "ta" hunden for utfall mot andre hunder (voldsom gneldring og draing i båndet), men det var et par desperate forsøk på oppfordring fra en instruktør, og jeg gjør ikke det mer. Uansett er det ihvertfall greit med kommunikasjon...
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 En ting er jo at eieren føler seg trygg på hunden sin og har kontroll, men jeg som forbipasserende, uten hund og med angst for løse hunder, tør ikke helt å stole på at det er tilfelle... Et sted hvor det er båndtvang burde alle kunne ferdes uten å måtte være engstelig for å møte løse hunder. Og det å si at "hunden er aggressiv" når man har den løs, ja det burde jo vitterlig få det til å ringe noen bjeller hos henne som hadde denne hunden syns jeg.
Gjest Til Godteri. Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 Båndtvangen er der for ALLE. Trafikkloven er der for ALLE, ikke bare de som ikke kan kjøre fortere i 60. Du får liksom ikke dispensasjon fra loven fordi du selv mener du har full kontroll i bilen i 80 selv om fartsgrensa er 50. Selv om du mener du har kontroll på dine hunder, så gjelder loven for deg også. Uten unntak. Det finnes folk som er redde hunder som har stor politisk makt, og når de treffer på deg og hundene dine, er det mye rart og trist som kan skje som til slutt rammer ALLE hundeeiere. Og det kun fordi at hundeeiere som deg mener at loven ikke eksisterer for dem.
Gjest camillo Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 Bryter man loven omhundehold, er dette hva man kan risikere: "Advarselen er ikke å regne som enkeltvedtak. Dersom hundeholderen har fått mer enn én slik advarsel i løpet av de siste tre år, kan hunden avlives eller omplasseres av politiet etter en ny overtredelse. Det er uten betydning for avliving eller omplassering om det gjelder samme hund som politiet tidligere har gitt advarsel om. Vedtaket kan omfatte avliving eller omplassering av alle hundene hundeholderen har hånd om, siden problemet her i større grad er knyttet til hundeholderen enn hunden." ← Husk at det her er snakk om en hund under kontroll. Jeg antar at det er denne hunden vi fortsatt diskuterer... Det vil sannsynligvis aldri bli aktuelt med en dom. Og selv om en person med hundeangst hypotetisk sett faktisk anmelder en hundeeier som har en lydig hund løs, så tipper jeg at det ikke vil føre til avliving. Skjønn er en fin ting.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #16 Skrevet 2. februar 2006 Det som irriterer meg er folk som absolutt skal la bikkja si dra dem over ende og hilse på min mens vi trener på å gå pent og la være å hilse. Sier jeg at hunden er under trening, så får jeg bare "jammen, min er jo så snill og vil jo bare hilse!" til svar. Er jo liksom det jeg trener min til at den IKKE skal, da. Jeg vil ikke ha en pesende hund som drar meg over gata med masse biler, bare for å hilse på en eneste hund.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #17 Skrevet 2. februar 2006 En hunderedd person er LIVREDD hunder, og FØLER seg svært utilpass og truet ved synet av en løs hund. ← Nemlig. Derfor blir jeg svært provosert over folk som ikke har kontroll over bikkjene sine og lar dem praktisk talt hoppe på folk som kommer gående fordi "den er jo SÅ snill og vil bare hilse". Jeg har fremdeles arr på den ene armen etter den forrige hunden som "bare skulle hilse"
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #18 Skrevet 2. februar 2006 Det som irriterer meg er folk som absolutt skal la bikkja si dra dem over ende og hilse på min mens vi trener på å gå pent og la være å hilse. Sier jeg at hunden er under trening, så får jeg bare "jammen, min er jo så snill og vil jo bare hilse!" til svar. Er jo liksom det jeg trener min til at den IKKE skal, da. Jeg vil ikke ha en pesende hund som drar meg over gata med masse biler, bare for å hilse på en eneste hund. ← *humre* Det finnes nok av de eierne også, som ikke engang har kontroll når hunden er i bånd.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #19 Skrevet 2. februar 2006 Vel, med den logikken kan man egentlig ikke ha hunder i det hele tatt, for de kan jo alltids bite noen, enten inne eller ute, i bånd, eller ikke. En annen ting er at en hund ikke "følger sine instinkter" for å skade et menneske. ← Nei, det er greit nok at en hunds instinkter ikke plent er å skade et menneske, men det er en hunds instinkt å bruke angrep som forsvar. Føler hunden seg truet, er det ingen hemmelighet at den kan gå til angrep. Jeg mente, og jeg mener fortsatt, at folk som deg gjør livet skikkelig kjipt for de stakkarene som faktisk ER livredde hunder. For en som er livredd hund, er det STOR forskjell om hunden går i bånd eller ikke.
Hu i Svingen Skrevet 2. februar 2006 #20 Skrevet 2. februar 2006 Jeg er enig med Camillo og Godteri. Dette er et vanskelig tema å diskutere, fordi det vekker sterke følelser hos mange. Både blant dem som er redde for hunder, for paragrafrytterne () og for hundeeierne. Mange hundeeiere har ulydige hunder og tar konsekvensen av dette med å henge etter hunden sin i enden av båndet. Vel og bra det. Jeg er en av dem som mener at det grenser til dyreplageri å alltid holde hunden i bånd. MEN; at hunden skal kunne være løs fordrer at den har en grundig oppragelse, og at kunnskapene sitter. Den må også ha skikkelig respekt for eieren sin, slik at den ikke trosser kommandoer som gis. Hvis dette er tilfelle kan det å ha hunden løs ved sin side etter min mening sidestilles med å ha den i bånd. Er man i den minste tvil om hunden vil lystre bør man ikke ha den løs andre steder enn på inngjerdede plasser. I tillegg mener jeg det er en selvfølge at man alltid har hunden innen synsvidde, og at man kaller inn når noen nærmer seg. For meg er det viktig å signalisere til mennesker jeg møter at jeg har kontroll på hunden min. Jeg passerer folk med hunden ved fot og dens oppmerksomhet på meg. Hvis jeg går på en smal sti går jeg utenfor stien og står stille med hunden på plass til folk har passert. Hunden min får ikke hilse på andre hunder med mindre eieren signaliserer at det er greit. Jeg oppfatter det som om folk synes jeg tar tilstrekkelig hensyn til dem. Når det gjelder hovedinnlegget synes jeg at man alltid skal spørre eier før man lar sin egen hund hilse, uavhengig av om den andre hunden går i bånd eller ikke. Noen agressive hunder blir forresten mer agressive av å gå i bånd, det _kan_ være en årsak til at den var løs, selv om det hørtes litt merkelig ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå