Gå til innhold

Hvordan takle nettsvindel som øker i omfang ?


Acer

Anbefalte innlegg

Har bestilt eindel varer på netthandel, og betaler varene igjennom Klarna, og har sålangt bare gode erfaringer med Klarna.  Har imidlertid den senere tid fått falske SMS meldinger i forkant av forsendelser med bl.a følgende tekst om  at varen kunne ikkje   leveres grunnet manglende adresseinformasjon. o.s.v.  Linken førte til postens hjemmeside m/ logo der ein vart oppfordret om å betale eit symbolsk beløp for å få utlevert pakken på døra. Misstenker det sitter  utro tjenere langs  distribusjonsnettet som fanger opp navn adr,og  mobilnr. 

Nytter  forøvri  ofte messinger til fordel for SMS, og fekk nyleg melding  på mobilen om  oppgradering av messinger og måtte legge inn en kode. Misstenker at dette handler også om svindel, men fant ikkje noen veg ut, og valgte å legge inn denne koden. Det er ofte komplisert å finne utav elektroniske hacking /svindel, og langtifra alle har folk rundt seg som kan stille diagnose.  

Undres på om det noen steder er opprettet "nettdoktorer " hvor ein kunne be om bistand til å rense datamaskin/ mobil for nettsøppel. ?

image.thumb.jpeg.8d69cc2156ba9bd17fbe6f28eec04e9b.jpeg

 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal aldri trykke på linker i mailer og sms.

Du kan vel rapportere nr som nettsøppel på tlf.

Anonymkode: f5ed8...1e2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det er ikke vanskelig å se at det der er svindel, de klarer ikke engang å skrive norsk jo.

Anonymkode: f5ed8...1e2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du nevner er jo klassiske svindelmetoder man burde ha lært seg å unngå. Sånne sms’er kommer uavhengig om man venter noen pakke eller ikke. 

Anonymkode: d99b1...3ab

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og nei, det er ikke vanskelig å se at det der er svindel, de klarer ikke engang å skrive norsk jo.

Anonymkode: f5ed8...1e2

 Takker for tilbakemelding !  Det er ofte nyttig å spørre ekspertpanelet på KG og får da oftest en utfyllende tilbakemelding på eit problem som råker stadig flere.

  Ein god   regel er å ikkje "klikke på tvilsame lenker" men mange har slevsagt utfordringer med å skille mellom ekte /uekte lenker . Dette i en tid da svindelmetodene blir stadig mer utspekulerte, og nettsvindel er blitt til eit stort økonomisk samfunnsproblem som råker stadig flere. 

 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Acer skrev (48 minutter siden):

 Takker for tilbakemelding !  Det er ofte nyttig å spørre ekspertpanelet på KG og får da oftest en utfyllende tilbakemelding på eit problem som råker stadig flere.

  Ein god   regel er å ikkje "klikke på tvilsame lenker" men mange har slevsagt utfordringer med å skille mellom ekte /uekte lenker . Dette i en tid da svindelmetodene blir stadig mer utspekulerte, og nettsvindel er blitt til eit stort økonomisk samfunnsproblem som råker stadig flere. 

 

Aldri klikk på linker!

Hvis du får en melding fra "posten" så går du aldri inn på linken i meldingen, du går inn på www.posten.no i nettleseren din.

Anonymkode: f5ed8...1e2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte logge inn på mobilen med en kode denne uka. Kom ikke inn før jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær skeptisk til alle sms som kommer. Selv om de fleste svindelsms-ene har ganske åpenbare kjennetegn som dårlig språk, rar avsender eller skisserer tvilsomme scenarioer («gratulerer, du har fått igjen på skatten, logg på her slik at du kan få din utbetaling») så kommer det jo hele tiden nye og bedre uttrykk.

De svindel sms-ene jeg får i dag er mye bedre formulert enn de jeg fikk for to år siden, og det er fort gjort å glemme å dobbeltsjekke om man står på farten og får en melding som «haster». Særlig hvis man faktisk venter på en pakke, et skattekort eller hva nå enn sms-en utgir seg for å være. 

Det absolutt sikreste er å ha som hovedregel at man aldri trykker på lenker man får på sms. Bruk appene til Posten, Klarna og Postnord osv. og logg deg inn der hvis du er i tvil om at et krav eller tilbud er legit. Samme med Altinn/Vipps osv. 

Selv om avsender er noen man kjenner så er det ikke en garanti i seg selv. Jeg har for eksempel opplevd at venner av meg har blitt hacket og brukt til å sende spam til bekjente. Noe av denne svindelen er raffinert nok til å tilpasse seg den fiktive personen. Jeg fikk f.eks. en melding på Messenger fra en tidligere lærer jeg har hatt med info om et fantastisk stipend. Her avslørte svindlerne seg med dårlig språk, men ellers er det jo tydelig at de tilpasset historien som ble servert til en som virket plausibel i sammenheng med kontoen som ble hacket. 

Anonymkode: f5b7b...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (14 minutter siden):

Jeg måtte logge inn på mobilen med en kode denne uka. Kom ikke inn før jeg hadde gjort det.

Nytter oftest messinger til fordel for SMS meldinger, men fekk plutseleg blokkering og fekk ikkje sendt melding før ein hadde registert  seg med en kode. Hvorvidt dette var ekte eller uekte har eg ikkje kompetanse for å avsløre. Spørsmålet er hvorfor han noen fått denne melding, men ikke andre. ?   Utfordringen er å skille mellom seriøse og useriøse lenker, og kan føre til hacking, datavirus, og noen kan få tilgang til sensetive opplysninger på din telefon.  Telefonen er trådløs, medan  stasjonermaskin er fiberopptikk.  

image.thumb.jpeg.dd65e56854e6bbda8ecb193b776c3c98.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (1 minutt siden):

Nytter oftest messinger til fordel for SMS meldinger, men fekk plutseleg blokkering og fekk ikkje sendt melding før ein hadde registert  seg med en kode. Hvorvidt dette var ekte eller uekte har eg ikkje kompetanse for å avsløre. Spørsmålet er hvorfor han noen fått denne melding, men ikke andre. ?   Utfordringen er å skille mellom seriøse og useriøse lenker, og kan føre til hacking, datavirus, og noen kan få tilgang til sensetive opplysninger på din telefon.  Telefonen er trådløs, medan  stasjonermaskin er fiberopptikk.  

image.thumb.jpeg.dd65e56854e6bbda8ecb193b776c3c98.jpeg

Det er fordi Facebook ruller ut en ny sikkerhetsfunksjon, så alle får den ikke samtidig.

Anonymkode: f5ed8...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vær skeptisk til alle sms som kommer. Selv om de fleste svindelsms-ene har ganske åpenbare kjennetegn som dårlig språk, rar avsender eller skisserer tvilsomme scenarioer («gratulerer, du har fått igjen på skatten, logg på her slik at du kan få din utbetaling») så kommer det jo hele tiden nye og bedre uttrykk.

De svindel sms-ene jeg får i dag er mye bedre formulert enn de jeg fikk for to år siden, og det er fort gjort å glemme å dobbeltsjekke om man står på farten og får en melding som «haster». Særlig hvis man faktisk venter på en pakke, et skattekort eller hva nå enn sms-en utgir seg for å være. 

Det absolutt sikreste er å ha som hovedregel at man aldri trykker på lenker man får på sms. Bruk appene til Posten, Klarna og Postnord osv. og logg deg inn der hvis du er i tvil om at et krav eller tilbud er legit. Samme med Altinn/Vipps osv. 

Selv om avsender er noen man kjenner så er det ikke en garanti i seg selv. Jeg har for eksempel opplevd at venner av meg har blitt hacket og brukt til å sende spam til bekjente. Noe av denne svindelen er raffinert nok til å tilpasse seg den fiktive personen. Jeg fikk f.eks. en melding på Messenger fra en tidligere lærer jeg har hatt med info om et fantastisk stipend. Her avslørte svindlerne seg med dårlig språk, men ellers er det jo tydelig at de tilpasset historien som ble servert til en som virket plausibel i sammenheng med kontoen som ble hacket. 

Anonymkode: f5b7b...cba

Datavirus er mer smittsamt en Covid -19 viruset, og kan skape mye trøbbel. Dei fleste firma har brannmurer, og ekspertise som blir satt på saken, men mange privatepersoner har ikkje denne kompetansen. Teleopratøren sender regelmessige sms m/ lenke med påminnelse til tross for at ein har avtalegiro. Mange offentlige / private helseforetak sender påminnelser om timeavtaler m/ tilhørende lenker. Banken / skatteetaten  sender også meldinger m/ tilhørende lenker. 

Poenget er at slike lenker burde blitt avviklet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er fordi Facebook ruller ut en ny sikkerhetsfunksjon, så alle får den ikke samtidig.

Anonymkode: f5ed8...1e2

Ja, har registrert at FB nytter ordet sikkerhetsfunksjon, men hvorfor får da ikkje alle dette samtidig ? Og hvorfor kunne ikkje FB gi en utfyllende info, hva  dette handler,og hva som evntl, ligg til grunn for denne endring. ?

Mange som ikkje er så  "stødig" innen vår elektroniske hverdag  får utvilsamt  utfordringer med å skjønne dette i en tid da svindel brer om seg.  Bruken av chatteboksen på FB har vert veldi nyttig, men nå er brukarmanualen endret. Noen har venner og kjente rundt seg som  løser slike oppgaver hurtig, men langtifra alle har den tilgangen.  

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myndighetene har laget en masse overvåkning som skulle stoppe svindel og bedrag mon tro om ikke dette var fake og det var folket som skulle overvåkes en kan virkelig begynne og lure de klarer jo ikke å stoppe det heller de sier jo de ikke klarer og stoppe det men prøver de ? 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Aldri bruk link.

2. All kommunikasjon som oppsøker deg er svindel til det motsatte er bevist. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...