AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #61 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I vår familie foregår det sånn her: Søster 1: "skal vi spleise på gave til Synnøve?" Søster 2: "ja, gjerne! Jeg tenkte å bruke 500. Tenkte du på noe spesielt?" Søster 1: "hun ønsker seg støvsuger, og jeg ser at power har tilbud nå" Søster 3: "jeg er lett med! Regn med 500 fra meg også" Søster 1: "ok! Denne her koster 1700. Da blir det 700 fra meg" Er det ikke ganske vanlig å finne ut hvor mye man kan bruke før man bestemmer seg for hva man skal kjøpe? 😅 Anonymkode: 694b6...c58 Fornuftig er det helt sikkert, men jeg personlig har aldri vært med på noe annet enn likt beløp ved spleis (med forbehold om at det ikke nødvendigvis blir likt avhengig av om man spleiser med par eller single) Anonymkode: 9076e...d2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #62 Del Skrevet 12. februar 2024 Hvis man alltid skal regne pr hode, hvor "små" hoder skal da regnes? Hos oss er det slik at om vi søsken spleiser på gave til våre foreldre, så deler vi på antallet søsken, og så slenges det gjerne på m/fam på kortet. Samme om vi er to voksne og to små, og de andre bare er to voksne, eller bare en voksen for den saks skyld. For det er jo i bunn og grunn vi søsken som avtaler å spleise, og det er fra oss gaven er. At vi hiver på familien vår, er mer av høflighet. Det er ingen som forventer at barna skal kjøpe egen gave til besteforeldrene. Hadde det vært vanskelig å spleise rettferdig, så hadde jeg heller kjøpt egen gave. Hvis det skulle bli styr fordi jeg skrev på mannens navn på kortet. Om jeg og 3 venninner spleiser på gave til en 4. venninne, skrives som regel bare navnene på oss venninnene på kortet. Er partnere også med i selskapet (som i bryllup) blir det gjort en vurdering. Da er vanlig høflighet at gaven skal ha tilsvarende verdi som kuverten, og bør jo da dekkes pr person som deltar under middagen. Anonymkode: bf658...9dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #63 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I vår familie foregår det sånn her: Søster 1: "skal vi spleise på gave til Synnøve?" Søster 2: "ja, gjerne! Jeg tenkte å bruke 500. Tenkte du på noe spesielt?" Søster 1: "hun ønsker seg støvsuger, og jeg ser at power har tilbud nå" Søster 3: "jeg er lett med! Regn med 500 fra meg også" Søster 1: "ok! Denne her koster 1700. Da blir det 700 fra meg" Er det ikke ganske vanlig å finne ut hvor mye man kan bruke før man bestemmer seg for hva man skal kjøpe? 😅 Anonymkode: 694b6...c58 "Da gir vi gavekort, så kan hun velge støvsuger selv" Jeg hadde aldri gått med på å betale mindre enn alle andre i en spleis. Hadde bare følt meg som snylter. Da jeg tjente mer enn mine søsken, og var i et forhold, så ga vi bare individuelle gaver for å slippe slikt rot. Anonymkode: 1e984...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 12. februar 2024 #64 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 20.12): Da skjønner jeg ikke hvorfor han skal være en gratispassasjer på kortet. Anonymkode: 1da78...0b0 Spørsmålet er heller om han skal i selskap. Pleier å dele på antallet som skal i selskapet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #65 Del Skrevet 12. februar 2024 Da jeg var i par og søster singel spleiset vi per hode, nå er hun i par og jeg single da skal det spleises per husstand...begge deler er selvfølgelig det eneste rette... Anonymkode: dd850...9ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #66 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg var i par og søster singel spleiset vi per hode, nå er hun i par og jeg single da skal det spleises per husstand...begge deler er selvfølgelig det eneste rette... Anonymkode: dd850...9ab Det illustrerer vel egentlig bare at det er enkelte par som er problemet i denne debatten. For gjerrige folk tilpasser seg situasjonen. Anonymkode: 1e984...e29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #67 Del Skrevet 12. februar 2024 Økonomien spiller vel en rolle. Alle kan ikke, skal ikke og bør ikke gi likt. Hvis noen har dårlig råd og det går utover alminnelige utgifter til mat og strøm og klær til barna, så kan man ikke gi så mye. Da skal man ikke forvente at de skal gi like mye heller. Om det derimot er noen som har mer enn nok penger, og en hundrelapp eller flere ikke går utover noe som helst, så spiller det heller ingen rolle om en gir mer. Anonymkode: 1b9b0...1da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #68 Del Skrevet 13. februar 2024 Jeg tenker på 1 gave fra den enslige, og dobbelt opp fordi de er et par. Du som singel har som oftest mindre inntekt enn de som er i par( ikke allid). Anonymkode: e0bc9...536 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå