Gå til innhold

Overnatte i telt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan liggeunderlag er best å ha på telttur? Noe som er enkelt å få luft i og luft ut igjen. Ikke veier for mye. Hvordan får man luft inn og ut av liggeunderlag ?
 

Hvordan sovepose er greit å ha?

Er pop up telt greie? 
 

Jeg er en amatør så må ha enklest mulig både liggeunderlag, sovepose og telt.

Anonymkode: b0775...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og billigst mulig. Skal ikke overnatte i telt så ofte.

Anonymkode: b0775...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller leid ordentlig utstyr enn å kjøpt veldig billig. Hvis du skal overnatte på sommer og værvarselet er sol hele uka så er det greit nok med noe fra Europris, men ellers kan du få en veldig dårlig opplevelse. 

Anonymkode: f1cf5...8be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pop up! De poper ikke ned igjen!

Hvilken årstid? Se på comfort temperatur på posen og er du en frysepinne så tenk at du trenger enda ca ti grader mer enn comfort temp. 

Anonymkode: ba80e...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du overnatte i telt nå på vinteren? I såfall så bør du ha ett isolerende underlag i tillegg til det oppblåsbare, telt med innertelt (slipper kondensen) også må du ha en sovepose med god temperaturgrense. 

Lån på frivillighetssentralen, mye bedre enn å ha liggende hjemme om det knapt blir brukt. Da trenger du bare kjøpe en lakenpose som du kan bruke inni soveposen om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris har slike vattposer/sovepose til billig penge,liggeunderlag også.

Anonymkode: 5600f...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spinner skrev (40 minutter siden):

Begynn med noe slikt:

https://www.obs.no/sport-og-fritid/tur/liggeunderlag/2383567

Veier ingenting, men tar litt plass utenpå sekken. Legg noe granbar eller lyng under så blir det like mykt som de beste oppblåsbare. 

Jeg er enig i at man bør velge et lett liggeunderlag som helst ikke er oppblåsbart. Hvis det går hull på de oppblåsbare er man litt lost. Det du har lenket til er likevel for simpelt etter min mening. 

Jeg anbefaler et som er tykkere, mer solid og som ikke har like glatt overflate, nemlig dette: https://www.fjellsport.no/merker/mammut/mammut-bamse-extreme-grey-451597?channable=01384b6964003335382d30363931aa&variantId=358-0691&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAoKeuBhCoARIsAB4WxtcZBv05WLb-_hyUuWPMo98Y_dDKHF7CaUliqLdqpaJDyNdPV__vcjgaAlJDEALw_wcB

Det veier noe mer, men det er faktisk verdt det for å få bedre hvile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort litt research på utstyr som passer til turen du skal på. Det er veldig stor forskjell på hva som er lurt på vinter kontra sommer, og om du skal gå et stykke eller campe ved bilen osv. Hvor mange skal ligge i teltet og er det skogtur eller campingplass?

For å få en behagelig tur så man faktisk ønsker å gjøre det en gang til, er det lurt å tilpasse utstyret til turen. 

Et godt tips som alltid passer er å ha telt med god ventilasjon! Mange av de billige teltene har ikke det, og da blir det svært klamt om sommeren og kondens om vinteren. 
Om du skal på gåtur, er vekt og størrelse på alt utstyret viktig så man slipper å drasse mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 7378f...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån gratis utstyr på Bua. Der har de alt du trenger 

Anonymkode: 61ecd...be7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har enormt mye å si om du skal gå et par mil med dette på ryggen, eller om du kjører bil hele veien.

Anonymkode: 7bce4...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag: Mammut Bamse Extreme. Nesten uslåelig til den prisen. Men tar plass og kan være litt hardt å ligge på.

Sovepose: Denne må takle temperaturen du skal være ute i, eller risikerer å møte på. Husk å følg komfortgrensen, ikke ekstremgrensen.

Telt: Popup telt tar plass i sekken og er som regel bare en duk. Det suger nå på vinteren med tanke på kondens og luftsirkulasjon. En godt velprøvd løsning er tunnelltelt med innertelt og yttertelt. Husk at pluggene som følger med er laget for bar bakke. Så skal du ligge på snø må du ha snøplugger og stormduk på teltet (dvs telt som er laget for vinterbruk da de har ekstra stoff nederst man legger snø oppå for å isolere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv på å sette opp teltet før du skal gjøre det med tilskuere. 

Anonymkode: 9115a...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere skriver her: lån eller lei utstyr i stedet for å kjøpe billig. Dårlig tungt utstyr ødelegger mye av opplevelsen dessverre.

Selv begynte jeg med teltlivet i 2020 (som alle andre), og kjøpte meg en god Osprey-sekk, et lett enmannstelt fra MSR, et par gode kvalitetsliggeunderlag (både oppblåsbart og bamseunderlag), best-i-test-sovepose og gode sko fra Alfa. Etter et par år gikk jeg over til campervanlivet, og solgte både sekk, telt og oppblåsbart liggeunderlag til nøyaktig samme pris jeg selv hadde kjøpt det for (hadde fått tak i det på tilbud). På den måten fikk jeg prøvd teltlivet med kvalitetsutstyr uten at det egentlig kostet meg ei krone. Det fordrer jo at man behandler utstyret pent, da.

Anonymkode: 5a083...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 9.36):

Hvordan liggeunderlag er best å ha på telttur? Noe som er enkelt å få luft i og luft ut igjen. Ikke veier for mye. Hvordan får man luft inn og ut av liggeunderlag ?
 

Hvordan sovepose er greit å ha?

Er pop up telt greie? 
 

Jeg er en amatør så må ha enklest mulig både liggeunderlag, sovepose og telt.

Anonymkode: b0775...e9e

Hei, som flere her har etterlyst så mangler det litt info.  Det er en enorm forskjell på å ligge ute en varm sommernatt eller på snøen i minus 20 og sterk vind. Det er også relevant å  vite om du feks skal på skitur og derfor må bære det selv eller om du kan slå opp teltet rett ved bilen.

Sommeren er ikke noe problem. Da trenger du ikke stort, men jeg ville sørget for at teltet har myggnetting for å holde insekter unna.

For vinter  og kaldt vær så har du fått mange tips over her.

God tur! :)

Anonymkode: 09069...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off-topic siden ts etterspør billigst mulig og enklest. Som nevnt før Mammut bamse extreme er bra. 
For min del sverger jeg nå til https://www.fjellsport.no/merker/exped/exped-megamat-10-rubyred-lxw?channable=01384b69640036343031363890&variantId=640168&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAoKeuBhCoARIsAB4WxtcddaCkO6kLhKXc0E3E4z5U6tHUGutbO4nshVmWBCOkN8DzCgFy8pUaAvynEALw_wcB.

Siden jeg er middelaldrende og ikke sover like godt ute lenger på harde liggeunderlag kjøpte jeg denne extreme opplåsbare. 10 cm tykk er det som å sove i egen seng. Trenger heller ikke like tykk sovepose siden isolasjon er utrolig bra. Er heller ikke avhengig av å finne mykt underlag for å sette opp telt. Omtrent samme volum som bamse extreme men over to kilo tyngre. Utrolig robust og tåler mye. Går heller med to kilo ekstra for å slippe å vri og snu meg om natten. 

Anonymkode: b4fc8...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...