Gå til innhold

Døgnavdeling DPS Aktiviteter

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virker som mange tror det er det at jeg ikke VIL. Det har ingenting med saken å gjøre, jeg har vært med på sosiale ting tidligere, og da har det endt med at jeg har blitt latterligjort og baksnakka fordi jeg ikke klarer å prestere forran andre i det hele tatt. Vet de ikke gjør det på døgnenheten, men hodet mitt bekymrer seg veldig om det. Jeg har absolutt ingen problem med å være sosial med andre så lenge det ikke handler om å konkurrere/Prestere forran andre, jeg er en jævlig sosial fyr og liker å snakke med andre. Så om jeg heller kan bli kjent med de andre via samtaler/sitte å prate på stua feks, så har jeg null problem med det. Er mer det at jeg får fullstendig panikkanfall når jeg blir pressa til å fremføre/gjøre noe forran andre. 

Anonymkode: 62be7...1ce

Ingen er innlagt på psykiatrisk for å prestere. Tvert i mot. Om du kan være sosial i stua er det kjempefint, og det kommer du langt med. Ville likevel anbefalt deg å forsøke å være med på en aktivitet en gang, bare for å utfordre frykten. Ingen som kommer til å le av deg, og ingen som er der for å prestere. Det er som sagt psykiatrisk innleggelse, ikke en konkurranse. Jeg har vært lagt inn mange ganger, og jeg kan love deg at ingen er der for å prestere i sport. De fleste er som deg, ikke særlig sportsdyktige, og full av redsel.

Anonymkode: 2221d...1db

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Virker som mange tror det er det at jeg ikke VIL. Det har ingenting med saken å gjøre, jeg har vært med på sosiale ting tidligere, og da har det endt med at jeg har blitt latterligjort og baksnakka fordi jeg ikke klarer å prestere forran andre i det hele tatt. Vet de ikke gjør det på døgnenheten, men hodet mitt bekymrer seg veldig om det. Jeg har absolutt ingen problem med å være sosial med andre så lenge det ikke handler om å konkurrere/Prestere forran andre, jeg er en jævlig sosial fyr og liker å snakke med andre. Så om jeg heller kan bli kjent med de andre via samtaler/sitte å prate på stua feks, så har jeg null problem med det. Er mer det at jeg får fullstendig panikkanfall når jeg blir pressa til å fremføre/gjøre noe forran andre. 

Anonymkode: 62be7...1ce

Nå skjønner jeg mer hva du mener. Har du dårlig erfaring med gymtimer og fremføringer i skolesammenheng? Ta det litt som det kommer, og snakk med de som jobber der. Målet med innleggelse er jo å bli friskere❤️

Anonymkode: 786d4...68a

• Liker 1
Gjest kittkatt
Skrevet

Det er en del av jobben. Eksponering for å skape nye minner om noe som kan ha vært vanskelig/noe man har dårlige minner fra. Det handler ikke om å prestere. Det handler om det sosiale og å utfordre frykten. Det å sette slike barrierer for deg selv er med på å gjøre psyken dårligere. Ville anbefalt deg å være med på aktiviteter uansett.

Skrevet

Det var aldri noen aktiviteter der jeg har vært innlagt og jeg har vært innlagt mange ganger. Eneste var at TV en stod på døgnet rundt og folk så på TV som aktiviteten.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skjønner jeg mer hva du mener. Har du dårlig erfaring med gymtimer og fremføringer i skolesammenheng? Ta det litt som det kommer, og snakk med de som jobber der. Målet med innleggelse er jo å bli friskere❤️

Anonymkode: 786d4...68a

Har dårlig erfaring med folk generelt. Har alltid blitt ledd av uansett hva jeg har gjort. Har såvidt hatt venner, og de få jeg har hatt har baksnakka meg. Hver gang jeg skulle være med i gym timene ropte folk skjelsord etter meg bare fordi jeg ikke var like flink. Folk baksnakka med utifra at jeg var like flink som andre. Uansett hva jeg har gjort i livet har det enten endt med baksnakking eller bank/ekle kommentarer. 

Anonymkode: d786c...26f

• Hjerte 1
Skrevet

Men d kommer sikkert til å gå bra. Beklager at jeg har laga så mange tråder om dette, men jeg sliter veldig med overtenking og tankekjør 24/7 og har ingen å prate med. Har ikke noe familie som forstår, og har omtrent ikke venner. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har dårlig erfaring med folk generelt. Har alltid blitt ledd av uansett hva jeg har gjort. Har såvidt hatt venner, og de få jeg har hatt har baksnakka meg. Hver gang jeg skulle være med i gym timene ropte folk skjelsord etter meg bare fordi jeg ikke var like flink. Folk baksnakka med utifra at jeg var like flink som andre. Uansett hva jeg har gjort i livet har det enten endt med baksnakking eller bank/ekle kommentarer. 

Veldig synd at du har opplevd det. Husk at det finnes snille mennesker og da 🙂 Ta en prat om det på DPS og jeg vil tro de legger til rette for aktiviteter du selv ønsker å delta på. 

Anonymkode: b2261...486

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 16.23):

Dette er ikke snakk om en akuttinnleggelse. Ts har laget flere andre tråder om akkurat samme tema. Dette er en planlagt innleggelse på DPS, ikke PAM.

Anonymkode: 2221d...1db

Jeg har vært planlagt innlagt på DPS også, og jeg hadde så nok med meg selv at jeg ikke var med på noe. Det ble kanskje annerledes fordi jeg var innlagt ifbm 10 timers lange politiavhør som fornærmet i alvorlig straffesak? For det var ingen press om å delta på ting for min del. Tipper de ser litt an behovet til de som kommer og hvor dårlige de er, så tviler på at ts trenger å stresse med det.

Endret av Paneera
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei innleggelse på Dps døgn er ikke en akuttinnleggelse

Anonymkode: d6550...833

Jo, man kan legges inn akutt på DPS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det går også ann å gå på turer med egen gruppe hvis man absolutt ikke vil trene osv..

Anonymkode: b2261...486

Eller med en i miljøpersonalet. Var ingen trening på dps her (som jeg fikk med meg), men man ble oppfordret til å være med dagkontakten på en gåtur innimellom.

Skrevet

Programmet som er lagt på DPS er jo designet over tid for å bedre pasienters psykiske helse. Samtlige aktiviteter som man gjør der har man et empirisk grunnlag for å gjøre og felles for alle er at de gir utbytte for pasienten. Det vil ikke være noe poeng i å være innlagt i et program om man ikke ønsker å følge programmet.

Når det er sagt, så er det ingen som kommer til å tvinge deg til noe. Men det er sant at ved lav deltagelse, så vil det kunne få konsekvenser for oppholdet, da du som pasient ikke nyttegjør deg av behandlingsprogrammet, og da er du (teoretisk) innlagt på feil sted, og det vil være mer hensiktsmessig at du henvises til et annet sted hvor programmet er annerledes.

Så er det også slik at angst og angstproblematikk alltid behandles best med eksponering. Ja det er tøft, vanskelig og helt pyton. Men all moderne forskning viser at det man skal gjøre når angsten kommer, er å gjøre det motsatte av det angsten vil. Når angsten sier "jeg kan ikke være med på trening med de andre" så er beste medisin å gjøre nettopp det.

At man finner det ubehagelig er helt riktig, men at man fornekter å gjøre ting som er til sitt eget beste er åpenbart værre enn ubehaget.

Min anbefaling er: Delta på alt, stå i ubehaget, vær åpen for nye opplevelser og vær forberedt på opp og nedturer. For det vil komme.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Noen år siden jeg var på dps, men jeg husker det som fint å samles med andre "likesinnede" å slå et slag kubb f.eks. lavterskel opplegg ingen forventer noe mer enn at du deltar. Det blir fort et lite felleskap, der dagenshøydepunkt er måltider og aktiviteter. Selv om det er helt greit å trekke seg tilbake om man trenger det. 

Man må nok ikke alltid delta på alt, men det lønner seg å delta på det meste. 

Anonymkode: 2a850...5f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men d kommer sikkert til å gå bra. Beklager at jeg har laga så mange tråder om dette, men jeg sliter veldig med overtenking og tankekjør 24/7 og har ingen å prate med. Har ikke noe familie som forstår, og har omtrent ikke venner. 

Men da kan du jo bare fortsette i den første tråden du bør ikke å lage ny tråd hver gang.

Anonymkode: d6550...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen år siden jeg var på dps, men jeg husker det som fint å samles med andre "likesinnede" å slå et slag kubb f.eks. lavterskel opplegg ingen forventer noe mer enn at du deltar. Det blir fort et lite felleskap, der dagenshøydepunkt er måltider og aktiviteter. Selv om det er helt greit å trekke seg tilbake om man trenger det. 

Man må nok ikke alltid delta på alt, men det lønner seg å delta på det meste. 

Anonymkode: 2a850...5f0

Enig med deg i det. Vi spiste middag sammen og satt og spilte yatzy. Veldig lavterskeltilbud 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...