Gå til innhold

Regnbue flagg - tanker?


MiominMio

Anbefalte innlegg

Ser at avisene går varm om dagen når det gjelder regnbueflagg.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/4o9yQ9/skeives-eksistens-tar-ikke-fra-deg-troen-din

Usikker på om denne er åpen, men uansett her er det diskusjon om at barnehagebarn skal ha regnbueflagg på sekken sin. 

Fylkeskommunen hadde laget skolesekker med regnbue på. Etter motstand, spesielt fra religiøse mennesker som mente barn ikke skulle «reklamere for Pride-ideologien», gikk fylkeskommunen tilbake til den originale logoen – den «nøytrale».

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vea8Vl/statens-vegvesen-vil-fjerne-regnbuefargede-gangfelt

Regnbueflagg på gangfelt. Her ønsker man et mer strømlinjeformet utseende på gangfelt. 

Hva tenker folk? Skal regnbueflagget være over alt eller skal man faktisk sette litt grenser?

Personlig! Jeg har ikke noe problem med pride og regnbueflagg, men synes det går en grense når man skal plent ha at både barnehager og skoler skal få det på sine klær. Gangfelt klarer jeg ikke skjønne hva har regnbue å gjøre der? Holde seg til de kjedelige hvite stripene.  Er det bare jeg som synes det kan bli for mye regnbue og at det nå virker mot sin hensikt?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MiominMio skrev (2 minutter siden):

Ser at avisene går varm om dagen når det gjelder regnbueflagg.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/4o9yQ9/skeives-eksistens-tar-ikke-fra-deg-troen-din

Usikker på om denne er åpen, men uansett her er det diskusjon om at barnehagebarn skal ha regnbueflagg på sekken sin. 

Fylkeskommunen hadde laget skolesekker med regnbue på. Etter motstand, spesielt fra religiøse mennesker som mente barn ikke skulle «reklamere for Pride-ideologien», gikk fylkeskommunen tilbake til den originale logoen – den «nøytrale».

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vea8Vl/statens-vegvesen-vil-fjerne-regnbuefargede-gangfelt

Regnbueflagg på gangfelt. Her ønsker man et mer strømlinjeformet utseende på gangfelt. 

Hva tenker folk? Skal regnbueflagget være over alt eller skal man faktisk sette litt grenser?

Personlig! Jeg har ikke noe problem med pride og regnbueflagg, men synes det går en grense når man skal plent ha at både barnehager og skoler skal få det på sine klær. Gangfelt klarer jeg ikke skjønne hva har regnbue å gjøre der? Holde seg til de kjedelige hvite stripene.  Er det bare jeg som synes det kan bli for mye regnbue og at det nå virker mot sin hensikt?

Syns ikke det er et problem med regnbuefarger på sekker til barn. De elsker jo farger. Men for barn sin del betyr jo ikke regnbuen det samme som et politisk symbol. For de er regnbuen nettopp regnbuen

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke regnbuen et symbol under pandemien? "Alt blir bra"?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbue er jo ikke alltid Pride, av og til er det bare en regnbue, og noe man naturlig kan ha på en barnesekk. Personlig synes jeg regnbuegata er kjempefin, men er den en reell trafikkfare må de vel ta den vekk. Om det bare er «fordi», uten noen reell grunn, så bør den bli stående. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barn elsker farger, voksne også for den del. Og en må slappe litt av!!!

Det har vært en trend i det siste at barneleker og klær skal være nøytrale

https://www.nrk.no/rogaland/fargerike-barneleker-og-klaer-byttes-ut-med-noytrale-farger-for-a-passe-interioret-1.16582080

Det er sinnsykt det🤯🤯🤯

Folk blir helt regide på at ting skal være brunt og koksgrå for enhver pris og sånn fungerer ikke verden. Regnbuen symboliserer mange ting, det var jo en av de mange symbolene igjennom kovid tiden. Og jeg tenker at folk må slappe litt av rett og slett En indoktrinerer ikke barn selv om en har en regnbue og farger på  sekker, leker, fortau osv.

Jeg synes disse fortauene gir et friskt pust og det gir faktisk et velbehag for øynene. Jeg er glad i farger og synes regnbue farger lyser opp en ellers grå hverdag. Ingenting feil med det...

Det er mye verre for et barn å bare ha nøytrale farger på leker og klær fordi mor og far og samfunnet ellers ser spøkelser på høylys dag overalt.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (20 minutter siden):

Ser at avisene går varm om dagen når det gjelder regnbueflagg.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/4o9yQ9/skeives-eksistens-tar-ikke-fra-deg-troen-din

Usikker på om denne er åpen, men uansett her er det diskusjon om at barnehagebarn skal ha regnbueflagg på sekken sin. 

Fylkeskommunen hadde laget skolesekker med regnbue på. Etter motstand, spesielt fra religiøse mennesker som mente barn ikke skulle «reklamere for Pride-ideologien», gikk fylkeskommunen tilbake til den originale logoen – den «nøytrale».

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vea8Vl/statens-vegvesen-vil-fjerne-regnbuefargede-gangfelt

Regnbueflagg på gangfelt. Her ønsker man et mer strømlinjeformet utseende på gangfelt. 

Hva tenker folk? Skal regnbueflagget være over alt eller skal man faktisk sette litt grenser?

Personlig! Jeg har ikke noe problem med pride og regnbueflagg, men synes det går en grense når man skal plent ha at både barnehager og skoler skal få det på sine klær. Gangfelt klarer jeg ikke skjønne hva har regnbue å gjøre der? Holde seg til de kjedelige hvite stripene.  Er det bare jeg som synes det kan bli for mye regnbue og at det nå virker mot sin hensikt?

Skole skal være nøytral. Det skal verken være kristensymboler, islamsymboler, symboler for politiske partier eller Pride/FRI på skolemateriell for barn. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pringle skrev (11 minutter siden):

Var ikke regnbuen et symbol under pandemien? "Alt blir bra"?

Men nå har vi ikke pandemi lenger. Og min personlige mening er at skolemateriell skal være fri for alle former for støtte til det ene og det andre. Det skal være nøytralt. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske trist at regnbuen skal være så politisk. Det er jo bare et fargespektrum med klare farger mange liker. Spesielt mange barn er glad i klare farger. At regnbuens farger er på skolesekker er i seg selv egentlig bare fint, men det er vanskelig å se det som noe annet enn politisk, fordi det er overalt. Dets politiske betydning er jo heller ikke problematisk: den handler om aksept for et mangfold av mennesker, uavhengig av særlig seksualitet, men også hudfarge og kjønn. Det burde jo ikke være politisk ladet.

Men, måten det utøves på er ganske politisk ladet. For det handler plutselig ikke bare om respekt for mennesker, men om ressursbruk og prioriteringer. Det handler om hvor grensen mellom respekt som skolen skal lære og det som kan rett og slett føles som indoktrinering og hvilke konsekvenser annen tro kan få.

Jeg husker vi på skolen lærte at teorier kun var det; det var ingen fasit, ikke fakta, men rom for endringer og tolkninger. Således er jo også seksualitet og kjønnsteorier det samme, men det behandles som fakta, noe ingen skal stille spørsmål ved. HVis målet er å lære om å respektere andre, må man faktisk også respektere at andre sliter med å tro at kjønnsidentitet, spesielt det selv om det omfattes av et annet flagg, avviker fra biologisk kjønn. Det betyr ikke at det trenger å være teorien vi etablerer samfunnet etter, for vi velger jo oss ut teorier vi baserer samfunnet etter, men det er faktisk bare teorier, og vi bør lære det som teorier.

Men, hvis respekt er målet må det definitivt være en respekt for annerledestenkning, og det tror jeg er det mest problematiske med regnbueflagget, og utvidede prideflagg; ikke hva det representerer ideologisk, men mangelen på respekt fra mennesker som kjemper for å få respekt.

Oppdatering: kanskje det kom feil ut. Jeg mente at vi må tåle at ikke alle har det som førsteprioritet å bruke masse ressurser på progressive, skeive arrangementer.

Endret av Chriistiinee
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker at barn elsker farger, voksne også for den del. Og en må slappe litt av!!!

Det har vært en trend i det siste at barneleker og klær skal være nøytrale

https://www.nrk.no/rogaland/fargerike-barneleker-og-klaer-byttes-ut-med-noytrale-farger-for-a-passe-interioret-1.16582080

Det er sinnsykt det🤯🤯🤯

Folk blir helt regide på at ting skal være brunt og koksgrå for enhver pris og sånn fungerer ikke verden. Regnbuen symboliserer mange ting, det var jo en av de mange symbolene igjennom kovid tiden. Og jeg tenker at folk må slappe litt av rett og slett En indoktrinerer ikke barn selv om en har en regnbue og farger på  sekker, leker, fortau osv.

Jeg synes disse fortauene gir et friskt pust og det gir faktisk et velbehag for øynene. Jeg er glad i farger og synes regnbue farger lyser opp en ellers grå hverdag. Ingenting feil med det...

Det er mye verre for et barn å bare ha nøytrale farger på leker og klær fordi mor og far og samfunnet ellers ser spøkelser på høylys dag overalt.

Det er gode grunner til at veimerking og trafikkskilt er utformet som det er.

Mye farger og fjas kan virke forstyrrende, det tar oppmerksomheten bort fra det som er viktigst for alle som ferdes i trafikken. Trafikksikkerheten er det viktigste. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FryNor skrev (29 minutter siden):

Det er gode grunner til at veimerking og trafikkskilt er utformet som det er.

Mye farger og fjas kan virke forstyrrende, det tar oppmerksomheten bort fra det som er viktigst for alle som ferdes i trafikken. Trafikksikkerheten er det viktigste. 

Absolutt. Det har jeg heller ikke skrevet noe at jeg er imot trafikksikkerhet. Trodde det var så selvforklarende at det er det viktigste at jeg ikke trenkte å nevne det men selvfølgelig er vi på kg og selv det innlysende må en vist nevne 😏

 

Disse fotgjenger overgangene bryter ikke med regler om trafikkrisiko og statens vegvesen har ikke konkludert med at de er usikre. Så det er bare subjektivtive "jeg liker de ikke- og jeg hater regnbuefarger så intenst at jeg blir en risiko i trafikken" grunn til å fjerne de. 

 

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en regnbue.. herregud haha...hvorfor legge så mye inn i farger...flott med farger. 

Når man kjøper sett med tusjer til barna kommer de i regbue farger...skal man legge inn politisk og pride i det å 🤣

Eller modelleire i regbue farger, kosedyr i regbue farger, godteri o regbue farger...nei ...dette er voksne som legger for mye i ting. 

Regnbuer er farger og et fenomen som kommer på himmelen innimellom.. vakkert og skjeldent 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (9 minutter siden):

Absolutt. Det har jeg heller ikke skrevet noe at jeg er imot trafikksikkerhet. Trodde det var så selvforklarende at det er det viktigste at jeg ikke trenkte å nevne det men selvfølgelig er vi på kg og selv det innlysende må en vist nevne 😏

 

Disse fotgjenger overgangene bryter ikke med regler om trafikkrisiko og statens vegvesen har ikke konkludert med at de er usikre.

 

Nå har vi vel ingen spesifikk lov som omhandler trafikkrisiko men disse fotgjengerovergangene bryter med Skiltforskriften Kap.11 §.22 som omhandler krav til utforming og oppmerking.

Dette er også forklart i vegvesenets håndbok for vegoppmerking.

Jeg kjører mye bil og legger merke til at det skal ikke så mye til før oppmerksomheten på trafikken blir dårligere hos mange, det gjelder både gående, syklende og kjørende. Når det i tillegg er et komplisert trafikkbilde der alle disse gruppene er inn i bildet samtidig så skal det veldig lite til for at det oppstår farlige situasjoner.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje en stiller feil spørsmål, eller i det minste snur det litt på hodet når en spør hvorfor noen ikke ønsker politiske symboler på barn eller på offentlige bygg/infrastruktur.

Spørsmålet må vel heller bli hvorfor en på død og liv skal prakke det på alle, til den grad at en til og med ønsker å presse politiske symboler på absolutt alle.

Noe av utfordringen ligger kanskje i at en har lykkes veldig godt i å fremstille det som kun å være en markering av "snille ting", da gjerne "kjærlighet" eller "å være som jeg vil". En "glemmer" at markeringen og bevegelsen også står for eller omhandler andre tema og saker, som forståelsen av kjønn, potensielt skadelig behandling av barn og prostitusjon. Saker en kan være enig med arrangørene i, men som likevel strekker seg ut over å "feire kjærligheten".

Med et slikt bakteppe kan en kanskje gå tilbake til det innledende spørsmålet: Hvorfor skal en på død og liv prakke på folk, inkludert barn, politiske symboler og markeringer som blant annet relateres til eller omhandler prostitusjon, en radikal forståelse av kjønn og potensielt skadelig behandling av barn?

Endret av herzeleid
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen grunn til å sette grenser for at homofiler og transer skal føle seg velkommen i samfunnet. Mennesker som har problemer med pride flagg har en eller annen psykisk forstyrrelse eller problemer med homfiler og transer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (På 8.2.2024 den 11.54):

Ser at avisene går varm om dagen når det gjelder regnbueflagg.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/4o9yQ9/skeives-eksistens-tar-ikke-fra-deg-troen-din

Usikker på om denne er åpen, men uansett her er det diskusjon om at barnehagebarn skal ha regnbueflagg på sekken sin. 

Fylkeskommunen hadde laget skolesekker med regnbue på. Etter motstand, spesielt fra religiøse mennesker som mente barn ikke skulle «reklamere for Pride-ideologien», gikk fylkeskommunen tilbake til den originale logoen – den «nøytrale».
 

Får ikke lest linken, men har lest andre artikler om skolesekkene, blant annet denne.

Litt uenighet fra ulike kanter hva som mentes med regnbuen på sekken og hvordan de velger å tolke den, fra mangfold og likeverd, til et symbol for håp à la "Alt blir bra"-mantraet under pandemien, og til ..utestengelse av kristne barn?  "Nå er det ingen kristne barn som trenger å stå utenfor, når skolesekken skal deles ut, sier Skum."

Skum poengterte også:

«Alt blir bra»-kampanjen og prideregnbuen er to forskjellige ting. Regnbuen har syv farger, mens prideflagget har seks, sier Anne Laila Persdatter Skum."

Jeg må innrømme jeg veldig gjerne skulle sett dem lansere en sekk med de syv regnbuefargene neste år. Noe sier meg at mange av de som er redd de seks fargene knapt vil merke at den syvende er lagt til.

 

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regnbue er et velkjent og innarbeidet symbol på mangfold, toleranse og solidaritet. Tidligere har det bl.a. vært brukt i forbindelse med hudfarge, men det passer også godt som symbol på mangfold og toleranse i andre sammenger, fx seksuell legning, Det er imidlertid en misforståelse å tro at det er pridebevegelsen som har «funnet opp» dette.

Endret av Caniggia
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...