AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Vi blir alle lært at vi skal være monogame og få barn. Det er jo naturlig ikke sant? Men hvorfor er det i så lende rekordmye skilsmisser? Hvorfor ender de fleste av dagens forhold med å slå opp? Jo, fordi folk blir lei. Man blir lei av å elske med bare en person. Det sier noe om hvor unaturlig det er med monogami. Ideen om monogami ble innført med kristendommen for at kirken skulle ha bedre oversikt over folk flest. Polygamister er derimot: gladere i livet, nyter mer, har det deiligere i hverdagen. Biologisk sett er mennesket programert til å ville ha nye og spennende sexpartnere oftere enn noen ganger i livet. Anonymkode: 48f80...5c5 1
Bamseklemmer Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 (endret) Det står ingenting om det i biologi boka mi😅.. men du er inne på noe.. det skjer noe i kroppen etter å ha passert 50 år. Da får mange mere sexlyst og gir mere F hva andre sier.. Kanskje er det egoisten som kommer ut av skapet? og ikke vil styres lengre av en kjedelig A4 partner. "Nei dæven.. nå skal jeg virkelig kose meg, slik at jeg får oppfylt mine seksuelle drømmer" "Jeg er i grunn sinnsyk kåt og vil knulles.. jeg vil ikke på hytta med mannen bare for å stable ved og lage mat, jeg vil kjenne på lidenskap og begjær" sa den ny skilte dama.. Så jo.. det er en hærligere hverdag av å få utløp for sine drømmer og lyster🙈 Endret 8. februar 2024 av Bamseklemmer ..små justeringer bare..
Isambard Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 Ingen vet hva som er naturlig. Det er bare spekulasjon. Blant primater (store, intelligente aper) er det både monogame arter og arter hvor alle ligger med alle. Jeg tenker vi er monogame siden det er det vi er. Jeg tror nesten ikke det finnes kulturer uten ekteskap og hvor alle ligger med alle. Vi bytter partner, men til et nytt monogamt forhold. Vi blir dypt såret av utroskap og sjalu av å se kjæresten flørte med andre. Det er hippie - samfunn som har prøvd seg på fri sex. Det ble aldri noen suksess. Kvinner er merkelig nok ikke fornøyd med å være madrass til en mann som er mest opptatt av andre damer. 5 4
Fioljenta Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 Hva som er naturlig for den enkelte, skal ikke jeg legge meg opp i. Men. Jeg stortrives med monogami! Det er det som er naturlig for meg. Jeg har f.eks. fri tilgang på sex med en mann som jeg stoler mer og mer på. Jeg ville ikke hatt det annerledes. 💜 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Polygamister er derimot: gladere i livet, nyter mer, har det deiligere i hverdagen. Anonymkode: 48f80...5c5 Fordi de fokuserer på egen nytelse mer enn andre grunnleggende verdier er de gladere i livet og har en deiligere hverdag? Kanskje ikke så rart, egoister har det ofte bedre enn de som har omsorg for mennesker rundt seg... Anonymkode: b8699...5e7 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det sier noe om hvor unaturlig det er med monogami. Ideen om monogami ble innført med kristendommen for at kirken skulle ha bedre oversikt over folk flest. Nei, familiekonstellasjonen er til for å sikre barnas oppvekstvilkår. Anonymkode: ab544...e35 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi blir alle lært at vi skal være monogame og få barn. Det er jo naturlig ikke sant? Men hvorfor er det i så lende rekordmye skilsmisser? Hvorfor ender de fleste av dagens forhold med å slå opp? Jo, fordi folk blir lei. Man blir lei av å elske med bare en person. Det sier noe om hvor unaturlig det er med monogami. Ideen om monogami ble innført med kristendommen for at kirken skulle ha bedre oversikt over folk flest. Polygamister er derimot: gladere i livet, nyter mer, har det deiligere i hverdagen. Biologisk sett er mennesket programert til å ville ha nye og spennende sexpartnere oftere enn noen ganger i livet. Anonymkode: 48f80...5c5 Nei, forhold ryker for at folk er egoistiske og setter seg selv først. Folk gidder ikke å legge inn en innsats og velger heller å bli sur, urimelig, resignert eller rett og slett gå når ting ikke er rosenrødt. Folk mangler selvinnsikt og ser ikke hvordan man selv påvirker forholdet og partner negativt. Man selv gjør jo aldri noe feil, så slt er partners skyld. Vi blir påvirket av sosiale medier hvor vi blir lurt til å tro at det alltid finnes noe bedre der ute. Alltid bedre dynamikk i forhold, alltid noen som har mer sex, alltid noen som har finere partner etc. Jeg har levd i åpent forhold og det fungerte fint i det forholdet for det var vår dynamikk. Vi var kanskje ikke så emosjonelt knyttet til hverandre når jeg ser tilbake på det. Alle mine andre forhold har vært monogame og jeg har nå vært i et monogamt forhold i 16 år og ville ikke ønsket det annerledes. Sexen vi hadde i gårkveld var bedre enn majoriteten av sex jeg har hatt tidligere. Har så langt ikke kjedet meg seksuelt i dette forholdet og det har ikke min mann heller. Nå stiller det seg kanskje annerledes for ham da han er demiseksuell, men han både sier og viser at han trives veldig godt slik som det er. Når det er sagt så opplever jeg selv at jeg med årene har blitt mer eller mindre demiseksuell også. Jeg tenner ikke lenger på andre menn og min mann er det eneste jeg forbinder med sex nå. Vi har spennende, god pg hyppig sex som stadig topper seg, så jeg ser ikke for meg at det endres med det første. Han elsker å leke med meg for å finne nye veier til nytelse og klimaks og vi har opplevd så mye nytt sammen de siste årene. Jeg har ingenting mot polygami, men tenker det er viktig å påpeke at selv om det oppleves som mer naturlig for noen, så er det ikke slik for alle. For mange er polygami helt utenkelig, for andre blir det et behov for nye seksuelle partnere i løpet av et forhold. Viktigste her er åpenhet og kommunikasjon. Vet man at man ikke er tilfreds med kun én partner over tid må dette kommuniseres før man innleder et nytt forhold. Anonymkode: bc5ce...e43 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 Hvordan er polygami naturlig? En mann og flere koner ev en kone og flere menn. Åpne forhold kan jeg tenke meg er en bedre løsning om man ikke skal være monogam. Da har man en base også er man enige om at man kan treffe andre. Ev polyamarøs, one big happy familiy. Utfordringen blir når man får barn oppi det hele, da må man tenke seg grundig om så de får et stabilt liv. Anonymkode: 405e5...2ae
SlemUlv Skrevet 8. februar 2024 #9 Skrevet 8. februar 2024 Jeg personlig er poly, mer konkret relasjonsanarkist. Men bare fordi det er naturlig for meg, ser jeg ikke at det MÅ være naturlig for alle andre. Alle andre får gjør det de syns er bra for seg 😃 Det jeg syns er viktig da, er alle tar et informert valg! Derfor syns jeg informasjon om forskjellige relasjonsformer er viktig å få ut. Og personlig liker jeg ikke polygami, da jeg syns alle skal få lov å ha flere partnere.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #10 Skrevet 8. februar 2024 Snakk for deg selv. Som mann blir jeg kvalm av tanken at jeg må kurtisere flere kvinner på en gang. Det holder plenty med ei om gangen så kravstore damene er i dag 😂😂 Anonymkode: bf393...5ce 3
Blod Skrevet 8. februar 2024 #11 Skrevet 8. februar 2024 At det er den eneste naturlige samlivsformen stemmer vel ikke helt. Alle forhold ryker ikke på grunn av monogami heller, men fordi partnerskapet mellom to mennesker ikke alltid fungerer etc. Og dette kan skje uansett hva slags samlivsform man har. Men jeg er enig i at monogami ikke er den eneste riktige samlivsformen, det er mange som lever godt i et åpent forhold, som swingers, er polygame etc. eller som viser tegn til at det kanskje er den retningen de egentlig ønsker å leve. Men monogami virker å være riktig for mange også. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #12 Skrevet 8. februar 2024 Dette er dog en sannhet med modifikasjoner. Da kriteriene for skillsmisse ble endret på steg skillsmissetallene selvfølgelig, men flere og flere tar til orde for at man ser uheldige konsekvenser med dette. Med at det ble lettere å komme ut av ekteskap hvor en led under vold (psykisk eller fysisk) har en også sett en trend med at par ikke jobber med ekteskapet når det er vanskelig og bryter ut for lett. Når en ser på skadene dette spesielt påfører eventuelle barn og at en stor andel av spesielt kvinner rapporterer at de ikke blir lykkeligere etter samlivsbrudd når "de lander". Snarere tvert imot. Ser flere og flere tilfeller av da spesielt kvinner som sier at joda de elsket både partneren og barna men elsket seg selv mer. Monogami er kanskje ikke en perfekt samlivsform, men det er muligens den beste man har. Når det kommer til det seksuelle innenfor samlivet vil dette være noe som endrer seg gjennom livet, gjerne i forskjellig tempo hos partneren. Derfor er kommunikasjon løsningen. De seksuelle ønskene man brenner inne med kan mest sannsynlig besvares innad i forholdet med partneren din, men det må kommuniseres til partneren. Anonymkode: f417c...f55 1
umAxa Skrevet 8. februar 2024 #13 Skrevet 8. februar 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Vi blir alle lært at vi skal være monogame og få barn. Det er jo naturlig ikke sant? Men hvorfor er det i så lende rekordmye skilsmisser? Hvorfor ender de fleste av dagens forhold med å slå opp? Jo, fordi folk blir lei. Man blir lei av å elske med bare en person. Det sier noe om hvor unaturlig det er med monogami. Ideen om monogami ble innført med kristendommen for at kirken skulle ha bedre oversikt over folk flest. Polygamister er derimot: gladere i livet, nyter mer, har det deiligere i hverdagen. Biologisk sett er mennesket programert til å ville ha nye og spennende sexpartnere oftere enn noen ganger i livet. Anonymkode: 48f80...5c5 Ikke helt uenig i at monogami kan være unormalt. Tross alt er å ha mange barn med flere det som klør våre gener for overlevelse bedre, for menn i det minste. For kvinner, selv om hun i utgangspunktet kun kan ha ett barn om gangen, å ha "tilgang" på flere menn for beskyttelse og ressurser til barnet som kan tilhøre "hvem som helst" en fordel for henne. Der du er litt raskt ute med avtrekkeren er å påstå at det er kristendommen som innførte monogami, og glemmer at vi har flere millioner av år med samlivs dynamikk før kristendommen. Overlevelse var ingen garanti i fortiden, og beste måten å overleve var å bygge et trygt samfunn for alle familiene. Et samfunn ble destabilisert om det var full polygami rett og slett mennene hadde drept hverandre, kvinnene og barna, og til slutt seg selv indirekte - fordi det var vanskelig å overleve på egenhånd. Monogami ble derfor den "beste leve formen" som ga bedre stabilitet: Alle fikk en familie, og alle fikk sine avkommer - og kunne være fornøyd med det, til tross for instinktene til å ha sex med så mange som mulig. I disse dager er det lett å overleve, og ikke lenger nødvendig å holde oss til reglene for å holde et samfunn gående. Du kan gjøre hva du vil, ha svenske familier og alt annet. 2
Fremmed fugl Skrevet 8. februar 2024 #14 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi blir alle lært at vi skal være monogame og få barn. Det er jo naturlig ikke sant? Men hvorfor er det i så lende rekordmye skilsmisser? Hvorfor ender de fleste av dagens forhold med å slå opp? Jo, fordi folk blir lei. Man blir lei av å elske med bare en person. Det sier noe om hvor unaturlig det er med monogami. Ideen om monogami ble innført med kristendommen for at kirken skulle ha bedre oversikt over folk flest. Polygamister er derimot: gladere i livet, nyter mer, har det deiligere i hverdagen. Biologisk sett er mennesket programert til å ville ha nye og spennende sexpartnere oftere enn noen ganger i livet. Anonymkode: 48f80...5c5 Fra en systematisk oversikt om hvordan det er å være kvinne og barn i et polygamt ekteskap: "The pooled meta-analysis showed women in polygamous marriages had a 2.25 (95% CI: 1.20, 4.20) higher chance of experiencing depression than in monogamous marriages. Children with polygamous parents had a significantly higher Global Severity Index with a mean difference of 0.21 (95% CI: 0.10, 0.33) than those with monogamous parents." Ikke akkurat lykke. 2
Sparkling_Pink Skrevet 8. februar 2024 #15 Skrevet 8. februar 2024 Jeg er monogam. Det fant jeg ut ved å teste det. Emosjonelt og seksuelt foretrekker jeg å ha en partner. Etter det jeg ser er det litt halvt om halvt med folk om de er monogam eller burde vurdert å ha flere partnere i en eller annen form. Jeg hadde en kollega ei stund fra et samfunn som for kort tid siden praktiserte polygami, han bemerket at de mannfolkene som hadde flere koner døde tidligere enn de som hadde en og at den moderne mannen i hans hjemland holdt seg til en. Det er mindre drama og konflikter og barna som blir født får flere ressurser. Jeg har mine tvil om at flere partnere er bedre og mer naturlig. 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #16 Skrevet 8. februar 2024 Liker å være monogam 😊 Anonymkode: 00b11...256
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #17 Skrevet 8. februar 2024 Huff. Syns det er så jævla slitsomt med mennesker som skal dra sine meninger over huet på alle andre. Ligg med hvem du vil, hvor mange du vil og sjongler mellom hur mange som helst — men aksepter at ikke alle ønsker det. Om du forventer aksept omkring åpne forhold, får du se til å akseptere at ikke alle ønsker å leve sånn også. Anonymkode: dc2b2...648 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #18 Skrevet 8. februar 2024 Hva med å bare la folk leve det livet de ønsker selv? Anonymkode: d49bc...079 3
Irak Skrevet 8. februar 2024 #19 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi blir alle lært at vi skal være monogame og få barn. Det er jo naturlig ikke sant? Men hvorfor er det i så lende rekordmye skilsmisser? Hvorfor ender de fleste av dagens forhold med å slå opp? Jo, fordi folk blir lei. Man blir lei av å elske med bare en person. Det sier noe om hvor unaturlig det er med monogami. Ideen om monogami ble innført med kristendommen for at kirken skulle ha bedre oversikt over folk flest. Polygamister er derimot: gladere i livet, nyter mer, har det deiligere i hverdagen. Biologisk sett er mennesket programert til å ville ha nye og spennende sexpartnere oftere enn noen ganger i livet. Anonymkode: 48f80...5c5 Det du skriver i forhold til at mennesker er programmert biologisk sett, skulle jeg gjerne likt og sett kildene dine på..... Jeg synes det utsagnet var veldig generaliserende..... Finnes dyr også som er monogame.... Svaner feks 👌. Monogami ser jeg på som et sosialt konstruert fenomen der normene i samfunnet har formet oss.... Er ikke dermed sagt at det passer for alle...
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #20 Skrevet 8. februar 2024 Det er ikke "naturlig" å pusse tennene eller å vaske seg med såpe heller. Heldigvis gjør vi det likevel. Anonymkode: cc95b...81e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå