Gå til innhold

Overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig, har nå bestemt meg for å virkelig kjempe mot kiloene. Jeg har laget en kostplan som innebærer mye grønsaker å sunn mat. Er ikke så mye aktiv, men skal skjerpe meg der også. Problemet mitt er at jeg er så sulten hele tiden. Kroppen vil liksom ikke godta at jeg spiser mindre. Spiser ikke etter18:00 våkner flere ganger om natten av at magen verker. Noen som kjenner seg igjen? Hvor lang tid tar det før kroppen godtar mindre mat? Prøver ikke å sulte meg og kroppen får de næringstoffene den treng, er bare ikke proppa med poteter å saus liksom.

Anonymkode: 89cb9...6a1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spiser du ikke etter 1800? Nå vet jeg ikke hvor tidlig du legger deg, men det hørtes litt vel tidlig ut å spise siste måltid for dagen. Passer du på så du får i deg nok protein? Det bidrar til at du føler deg mett lenger. Du kan også prøve å spise mat med mer volum, så du fyller opp magen mer. Hvis du bytter ut så du får ca samme næringsinnholdet med grønnsaker istedenfor kjøtt og meieriprodukter, så vil du kunne spsie større mengder mat som fyller magen mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har trøbbel allerede i innledningsfasen, er det noe feil med planen din. Er det en kamp, vil du tape. Kroppen din kan ikke annet enn å godta at du spiser mindre, for det er du som bestemmer. Den er laget for å kunne lagre, og dermed også tære på, fettreserver, og ved å spise mindre, tærer den på bare på disse reservene. 

Teller du kalorier? Eller har du gjort et grovt overslag på hvor mange kalorier du spiser/skal spise per dag? Hvordan er makrosammensetningen? Hvor høy er du, hvor mye veier du, er du mann eller dame?

Anonymkode: 3cfdc...3ac

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er overvektig, har nå bestemt meg for å virkelig kjempe mot kiloene. Jeg har laget en kostplan som innebærer mye grønsaker å sunn mat. Er ikke så mye aktiv, men skal skjerpe meg der også. Problemet mitt er at jeg er så sulten hele tiden. Kroppen vil liksom ikke godta at jeg spiser mindre. Spiser ikke etter18:00 våkner flere ganger om natten av at magen verker. Noen som kjenner seg igjen? Hvor lang tid tar det før kroppen godtar mindre mat? Prøver ikke å sulte meg og kroppen får de næringstoffene den treng, er bare ikke proppa med poteter å saus liksom.

Anonymkode: 89cb9...6a1

Då eg byrja med periodisk faste så var dei 3 første dagane eit sant slit. Men no går det heilt av seg sjølv. No er klokka 22.30 og mitt forrige måltid var 18.30. Viss eg kjenner veldig etter, så er eg nok litt sulten. MEN det går heilt fint, Sult er ikkje farleg. 

Så prøv nokre dagar til og sjå ❤️ 

Er det forresten periodisk faste du gjer? 

Anonymkode: 8caee...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Då eg byrja med periodisk faste så var dei 3 første dagane eit sant slit. Men no går det heilt av seg sjølv. No er klokka 22.30 og mitt forrige måltid var 18.30. Viss eg kjenner veldig etter, så er eg nok litt sulten. MEN det går heilt fint, Sult er ikkje farleg. 

Så prøv nokre dagar til og sjå ❤️ 

Er det forresten periodisk faste du gjer? 

Anonymkode: 8caee...419

Spiser 3 måltider pr dag. Næringsrike med protein. Har fått hjelp til kostplan. Men spiser ikke da fra 18:00 på kvelden. Er i full jobb, så dagen min starter 05:30, men spiser ikke første måltid før 10:00, så neste 13:30 og siste 18:00. I følge ekspertene så skulle dette vær en god plan med nokk av alt. Er ikke slapp å sliten eller noe, bare så innmari sulten hele tiden. Er nå bare i uke 2 i dette løpet så håper kroppen snart slutter å hyle etter mat. Når eg får begynt å trene mer så skulle jeg øke med ett lett måltid til.

Anonymkode: 89cb9...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før slankeoperasjon måtte jeg gå ned 10 kilo. Jeg gjorde små endringer. Smågodt ble byttet ut med nøtter eller bær. Fisk 2 ganger pr uke. Jeg tenkte at endringer skulle vare evig. Små men nødvendige endringer. Jeg er en som har klart å beholde liten vekt, 15 år etter operasjon. Jeg spiser etter kl 18. Er jeg sulten om kvelden tar jeg en brødskive. Jeg sulter meg ikke. Men spiser ikke farsemat.  Alt av pølser, kjøttdeig mm er ute av mitt kosthold. Dette er små endringer som gir resultater. Tenk igjennom hva du spiser.  Lykke til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spiser 3 måltider pr dag. Næringsrike med protein. Har fått hjelp til kostplan. Men spiser ikke da fra 18:00 på kvelden. Er i full jobb, så dagen min starter 05:30, men spiser ikke første måltid før 10:00, så neste 13:30 og siste 18:00. I følge ekspertene så skulle dette vær en god plan med nokk av alt. Er ikke slapp å sliten eller noe, bare så innmari sulten hele tiden. Er nå bare i uke 2 i dette løpet så håper kroppen snart slutter å hyle etter mat. Når eg får begynt å trene mer så skulle jeg øke med ett lett måltid til.

Anonymkode: 89cb9...6a1

Du har ikke svart på hvor mange kalorier du spiser, hvordan makrosammensetningen er, hvor stor du er. Det er helt umulig å si om sultfølelsen er noe du bare må venne deg til, eller om du skal endre noe, om du ikke kommer med konkret informasjon.

HVOR MYE og HVA du spiser er helt essensielt. NÅR du spiser er revnende likegyldig til en smakssak.

Du er nødt til å ta dette seriøst hvis du skal få det til. 

Forresten, hvorfor KG? Har du sjekket med ekspertene om du har fått riktig plan, og om du følger den riktig? Hvis ja, på hvilken måte er de eksperter?

Anonymkode: 3cfdc...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din BMR og hvor mange kalorier spiser du nå? For om du forbrenner 2500kalorier men skrur det ned til 1200 så er det nesten bare å dra frem det hvite flagget og kapitulere:D Alt for stor overgang. Ta utgangspunkt i din BMR og ha en moderat reduksjon i kaloriinntaket, 500 minder er gjerne rikelig for de fleste. Du kan også prøve å senke det gradvis.

Hva inneholder kostholdet ditt?:) Det som gjør det mett er volum og protein(og litt fett). Noe jeg har adoptert permanent er å ha suppe som forrett, altså, mager suppe som tomatsuppe f.eks. og spise en stor skål med det , før jeg spiser hovedretten, da klarer jeg ikke så mye av hovedretten som gjerne er mer kaloritett enn suppa. Drikk gjerne et stort glass vann før suppa også. Generelt drikk mye vann!

Anbefaler deg også å google Non-exercise activity thermogenesis(NEAT) om du ikke er så glad i å trene.

Et tips til når du når et vektplatå, det gjør de aller fleste; gå tilbake til å spise vedlikeholds-kaloriene dine ei uke eller to, du går nok litt opp i vannvekt, men ha is i magen. Så går du tilbake til å ligge i underskudd. Jeg har nettopp gjort dette; stod fast i ukesvis på samme plass, så spiste jeg min BMR i ei uke, og så tilbake til underskudd, kom endelig under vektplatået.

Om du er så sulten at det verker og du ikke får sove av det; ta deg litt mat. For om du tyner deg slik så sprekker man før eller siden. Så mye bedre at man kontrollert tar inn litt ekstra, enn å overspise på ett eller annet.
 

Å ikke spise etter 18 er ikke nødvendig, med mindre du skal prøve periodisk faste eller noe sånt. Det er noe annet jeg kan anbefale; når du ikke orker peset med å telle kalorier, gå over til en annen metode, som faste, som er lett å forholde seg til og man kan hoppe over kaloritelling om man ikke spiser kaloritett.

Anonymkode: 21b90...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...